Kirjoittaja Aihe: Houm Church  (Luettu 48098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Houm Church
« Vastaus #45 : 25.03.15 - klo:21:20 »
Minä rupesin selvittämään löytyisikö takaa joku jippo kreikasta, koska minun pitäisi  >:( vähitellen sitä alkaa osata siis. H on siinä siis heittomerkki jota seuraa valediftongi ou tai oikeastaan se on omega, ja sen perässä olisi niinkuin n jollei se olisi m.  Kyllä nyt kaatui tämä kehitelmä. Miksi siinä ei voi olla ässä tai ännä?  >:(

Ei se nyt löydy mutta kyseessä on aivan suunnattoman hauska verbi. Se kutistuu yhdeksi omegaksi ja sitten taipuilee ja se käännettiin väärin in quod septuagintasta vulgataan sanoo Docens.

Kun pälähtää yhtäkkiä eteen että ei, niin kyllä vähän aikaa aina vie että hiffaa että sehän sanoo vain et ole. Tuo olisi kirkkona jotain hyvin luovaa, niinkuin sinnepäin kuin: olleeseen. Tai olleesta  :003:

Suokaa anteeksi mimä olen yhä väsynyt.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Houm Church
« Vastaus #46 : 26.03.15 - klo:11:17 »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Houm Church
« Vastaus #47 : 26.03.15 - klo:11:40 »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #48 : 28.03.15 - klo:10:32 »
Vuonna 1967 Tampereen Herättäjäjuhlilla kuuluttajana toiminut legedaarinen pastori kertoi kuulutuksessaan kaupungilla syövien syövän maata herännäisyyden jalkojen alta.
Arvaan kyllä henkilön nimen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Houm Church
« Vastaus #49 : 31.03.15 - klo:19:14 »
 :)
Tulee ihan vatsa kipeeksi nauramisesta ja suhtautumisestamme huoh tsöörtsin nimeen :)

Antaa nuorten nyt puuhkua.

Kerran joku tokaisi kavereilleni ja kait erityisesti mulle, et teissä ei oo yhtään "intellektuelia"

Me sit, ai intel letku ellia.
Inte lekt elliä
iltu letku....
yms..

Huumori on yks vahva ase ja josta itte vaan tykkään, mut tosikon voi sytyttää sotaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #50 : 02.04.15 - klo:06:56 »
:)
Tulee ihan vatsa kipeeksi nauramisesta ja suhtautumisestamme huoh tsöörtsin nimeen :)

Antaa nuorten nyt puuhkua.

Kerran joku tokaisi kavereilleni ja kait erityisesti mulle, et teissä ei oo yhtään "intellektuelia"

Me sit, ai intel letku ellia.
Inte lekt elliä
iltu letku....
yms..

Huumori on yks vahva ase ja josta itte vaan tykkään, mut tosikon voi sytyttää sotaan.
Jumppu on luonut huumorin... ja mustankin!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #51 : 26.05.15 - klo:19:19 »
Useissa vapaakirkoissa ja yhdistyksissä on jäsenmaksu lähellä kymmennyksiä, mitä eräissä järjestöissä jäseneltä edellytetäänkin.

Minulla on vuosikymmenten kokemus helluntailaisuudesta, ymmärrän myös vapaakirkollista ideologiaa, jossa opetus ei oikeastaan poikkea helluntaiseurakunnista.

Minun mielestäni suomalaisissa helluntaiseurakunnissa ei ole missään jäsenmaksuja ja kymmenyspakkoja. EN ole kuullut, että vapaakirkossakaan on. En myös usko, että muissakaan vastaavissa vapaissa suunnissa olisi minkäänlaista jäsenmaksua.

Mitä tulee jehovantodistajiin ja mormoneihin, tai täysin ei-kristillisiin yhdistyksiin, niin en osaa sanoa, mikä tilanne on. Luultavasti ei niin tiukka, kuin ulkopuolella ajatellaan.

Se, että SeppoS puhuu, että vapaissa suunnissa olisi jäsenmaksuna 10% tuloista tai jonkinlainen kymmenyspakko, luultavasti juontaa juurensa siihen, että opetukseen on kuulunut, että kymmenykset on hyvä antaa. Minusta tuntuu siltä, että ennen muinoin tätä on opetettu enemmän, kuin nykyisin. Antaminen on kuitenkin jäänyt kunkin omalle vastuulle, koska ns. vapaissa suunnissa ei ainakaan minun korviini ole kuulunut, että mitään julkista kirjaa asiasta olisi pidetty.
Jos jossain olisi kirjaa pidetty, kyllä siitä olisi kuultu.
Tilanne vapaissa suunnissa lienee se, että on joitain hyvin harvoja ihmisiä, jotka laittavat yli 10%. Väitän, että 10% laittavia on myös harvassa. Väitän myös, että sellaisia löytyy paljon, jotka eivät paljoa laita.
Mitä seurakuntalainen keskimäärin laittaa, se on kyllä helposti selvitetty tilinpäätöksistä. Jos jotakuta kiinnostaa, niin ottamalla yhteyttä eri seurakuntien toimistoihin, saattaisi hyvinkin selvitä, kuinka paljon siellä keskimääräinen seurakuntalainen kolehtiin laittaa. Olen minäkin helluntaiseurakunnan vuosikokouksissa ollut ja lukuja kuullut, mutta en muista keskimääräisiä kolehtiin laittomääriä.
Tiukkaa rahallisesti on ollut, lainaakin on otettu, mutta niistä sitten ajanoloon on selvitty.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #52 : 26.05.15 - klo:19:29 »
Jatkan vielä ... toisesta asiasta ...

Joku vertaili helluntailaisuutta körttiläisyyteen ja totesi, että kaukana ovat toisistaan.

Minä koen hyvin kiehtovana körttiläisyyden alkuaikojen uskonkäsityksen Paavo Ruotsalaisen, Jonas Laguksen ja kumppanien aikoina. Jos esim. vertaan nykysuomalaista helluntailaisuutta keskimäärin, niin mielestäni sen uskonelämä on varsin kaukana Paavon aikojen körttiläisyyden uskonelämästä ja uskonkäsityksestä. Kun luen körttiläisyyden historiaa Paavon ajoilta ja vertaan sitä nykykörttiläisyyteen, niin mielestäni se on jopa nyky-helluntailaisuuttakin kauempana Paavon ajoista.

Kun sitten laitan vertailussani nämä kolme rinnatusten (Paavon ajan körttiläisyys, nykyajan körttiläisyys ja nykyajan suomalainen helluntailaisuus) ja katson, että mitkä kaksi sopisivat parhaiten yhteen, niin kyllä se on nykyajan körttiläisyys & nykyajan suomalainen helluntailaisuus.  Paavon ja Laguksen ja kumpp. uskonkäsitys poikkeaa sen verran paljon näistä kahdesta muusta, että ei sitä parhaalla tahdollakaan saa yhteen kummankaan näiden nykyliikkeen kanssa.

Jos sitten vertailee suomalaista helluntailaisuutta muualta maailmasta löytyvään helluntailaisuuteen, niin niin luultavasti (kuulemani mukaan) löytyy hyvinkin suuria eroja oppikysymyksissä. Suomalainen helluntailaisuus lienee saaneen paljon vaikutteita luterilaisuudesta, joka on ymmärrettävääkin.

« Viimeksi muokattu: 26.05.15 - klo:19:38 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Houm Church
« Vastaus #53 : 26.05.15 - klo:19:47 »
Minulla oli vanhana tietona, että Helluntaiherätys oli yhdistyspohjainen. Osa seurakunnassa käyneistä oli Ev.Lut. kirjon jäseniäkin. Yhdistyksillä on yhdistyksiin kuuluville jäsenmaksut.

Nyt siellä tapahtuu siirtymistä Helluntai-yhteisö muotoon. Oletan yhteisön jäsenten kannattavan kuulumistaan avustuksin ja kymmenyksin. Helluntaiherätykseen kuuluu edelleen useita yhdistyksiä, mm Fida ry.

Sitten on seurakuntia jotka eivät kuulu kumpaankaan, ovat ns. villejä, kertoo Uusipesula-seurakunnan pastori.

Kyösi tietänee onko pastoreilla pappiskoulutus. Vapaakirkollisilla taitaa olla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #54 : 26.05.15 - klo:20:06 »
Minulla oli vanhana tietona, että Helluntaiherätys oli yhdistyspohjainen. Osa seurakunnassa käyneistä oli Ev.Lut. kirjon jäseniäkin. Yhdistyksillä on yhdistyksiin kuuluville jäsenmaksut.

Kyllä, rekisteröityjä yhdistyksiä olivat aikaisemmin. Minun nuoruudessani ei ollut mitään tietoa helluntaikirkosta, joka sitten hyöhemmin on perustettu. En minä ainakaan ole koskaan mitään jäsenmaksuja maksanut, vaikka vieläkin kirjani ovat yhdistyspohjaisessa helluntaiseurakunnassa. Tuskin minua helluntaikirkkoon on voitu liittää, en ainakaan itse ole liittynyt.
Onko sitten ennen minua ollut suomalaisen helluntailaisuuden aikana jäsenmaksuja, en tiedä. En usko, mutta en 100% varma toki voi olla. Kun tuulee sopivantuntuinen tilaisuus, yritänpä selvittää asiaa.

Nykyään osa helluntailaisista kuuluu helluntaikirkkoon, osa on edelleen yhdistyslinjoilla. Jos seurakunta on suuri, niin osa seurakuntalaisista ymmärtääkseni voi kuulua yhdistykseen ja osa helluntaikirkkoon. Ymmärtääkseni ainakin Helsingin Saalem seurakunta on sellainen.

Kyösi tietänee onko pastoreilla pappiskoulutus. Vapaakirkollisilla taitaa olla.

Nyt joudun arvailemaan ainakin osittain. Minusta tuntuu siltä, että menneinä aikoina helluntalaisuudessa ei annettu teologisille o pinnoille kovinkaan paljon arvoa. Mentiin ennemmin maallikkopohjalla. Nykyään arvostetaan enemmän myös uskonopillista koulutusta. Keuruulla on helluntalaisten raamattuopisto, jossa varmaankin moni pastori on saanut koulutusta. Jotkut sitten ovat myös yliopistossa koulutusta hakeneet. Luultavasti suuremman helluntaiseurakunnan johtajaksi ei nykyään pelkällä maallikkopohjalla pääse.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #55 : 26.05.15 - klo:20:15 »
En koe olevani helluntalaisuuden organisaatiorakenteiden ja niiden yksityiskohtaisen toiminnan kovin hyvä asiantuntija, vaikka liikkeen piirissä valtavasti aikaa olenkin viettänyt. Koen ennemminkin itseni suomalaisen helluntalaisuuden  uskonkäsityksen tuntijaksi: sitä kun on vuosikymmentolkulla pohdiskeltu, siitä on keskusteltu kavereiden kanssa, pähkäilty, ihmetelty, innostuttu, tuhansia saarnoja ja raamattutunteja kuunneltu jne...
Moniin hyviin asioihin on törmätty, joitakin hassunkurisuuksia on ihmetelty.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Houm Church
« Vastaus #56 : 26.05.15 - klo:21:20 »
Käsitykseni kymmennyksistä perustuu aikoinaan lukemaani adventtikirkon esitteeseen. On hyvä tulla päivitetyksi ja tietää totuus.

Viime vuoden (2014) alussa oli helluntaikirkkossa Helluntakirkko.fi sivujen perusteella 7675 jäsentä ja vuosikasvu on ollut viimeaikona noin 500 jäsenen luokkaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #57 : 27.05.15 - klo:07:08 »
Kyllähän hellareilla on pappeja... yliopistosta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #58 : 27.05.15 - klo:07:37 »
Käsitykseni kymmennyksistä perustuu aikoinaan lukemaani adventtikirkon esitteeseen. On hyvä tulla päivitetyksi ja tietää totuus.

Adventismin tuntemukseni on jo vähäisempää.
Kovin nopean googlauksen tuloksena sain minäkin kuvan, että kymmenysasia on suomalaisen adventismin keskellä vieläkin merkittävä asia. En tosin tiedä, että seuraako kymmenysten maksua jokainen henkilökohtaisesti, vai pidetäänkö henkilökohtaista kirjanpitoa julkisesti. Veikkaan ensimmäistä, joskin vain veikkaan.
Jos veikkaukseni on oikea, niin se tuntuisi vähän samanmoiselta, kuin mitä kokemuksia minulla on nuoruuteni ajan helluntailaisuudesta. Ja en tietysti pidä tätä huonona asiana. Jos seurakuntalaiset eivät ole riittävän tosissaan, niin toiminta loppuu.

Tässä tuli jonkinlainen tietojen päivitys minullekin adventismin suhteen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Houm Church
« Vastaus #59 : 31.05.15 - klo:16:21 »
Toista tuhatta uskonnollista yhteisöä on kirjattu tähän katsottavaksi. Halu kerätä joukkoja ympärille on ihmisestä, ei jumalasta. Oikeassa oleminen ja raha ovat tekijät jotka tätä ruokkivat.

Kun ihminen perustaa jonkun uskonnollisen järjestön ja ryhtyy sille rahaa keräämään, niin minusta tuntuu siltä, että ei ihmiselle ensimmäisenä tule mieleen henkilökohtaiseen käyttöön rahaa kerätä. Ennemminkin niin, että mitä innostuneempi hän on toiminnasta, sitä enemmän hän omia resurssejaan toimintaan sijoittaa
 Mitä tulee eri uskonnollisiin järjestöihin liittyviin rahankeräysrikoksiin tai epäiltyihin sellaisiin, niin luulen, että jokseenkin aina on kyse kovan innon tai muiden syiden tähden johtuva huolimattomuus tai tietämättömyys lainsäädännöstä. Jotkut Paavon aikaiset körttijohtajatkin olivat epäiltynä tai oliskos tullut tuomiokin väärän rahankeruun johdosta. Ja rahaa kerättiin lähetystyöhön vilpittömin mielin.

Välillä on meteliä eri uskonnollisessa toiminnassa olevien ihmisten palkoista. Itse en jaksa lähteä tuohon laulukuoroon mukaan, koska asiaan liittyy aina monta meille tuntematonta muuttujaa, ja jos laulukuoro jonkin johtajan kohdalla olisikin oikeassa, niin puhtaasta sattumasta se on oikeassa, ei siksi, että sillä olisi ollut jotain johtopäätöksiin riittävää tietoa. Mitä useampaa ihmistä syytetään, sitä todennäköisimmin syytös on joskus oikeakin.

Katolinen kirkko hajosi kahtia. Luterilainen irtosi katolisesta jne... Näin se on mennyt. Luterilaisen kirkon pirstoutuminen on alkanut. Uusia seurakuntia syntyy. Näkisin, että hajoamisissa on kyseessä käytännöllisesti katsoen aina uskonnolliset syyt, ei tietoinen tarve koota ihmisiä ympärilleen.