Kirjoittaja Aihe: Ehtoollinen  (Luettu 2011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ehtoollinen
« : 18.12.20 - klo:17:38 »
Jatkoa jo täyteen tulleesta keskustelukethusta.

Tuntuu, että hieman vähättelisit myöhempää teologiaa kutsumalla sitä pykäliksi?

Kaikki kirkkokunnat eivät anna Raamatulle samaa asemaa kuin sinä, eli että sitä saa kuka tahansa tulkita miten osaa, ja muiden (esim. kirkon parituhatvuotisen perinteen) näkemyksistä ei tarvitse niin välittää.

Jos haluaa luoda ehtoollisen viettoon erilaisia uusia tapoja tai sääntöjä (jotka eivät ole Raamatun vastaisia), eihän sellaista Raamatussa kielletä. Tällaisilla myöhemmin luoduilla tavoilla ei kuitenkaan pitäisi sitoa ihmisten omiatuntoja.
Jos on ehtoollisella sellaisessa porukassa, joka on omaksunut erilaisen tapakulttuurin, on viisainta noudattaa kyseisen ryhmän tapoja, jotta ei aiheuttaisi turhaa närää.

Ja jos kokee, että toistapalaisten kristittyjen kanssa ei voi osallistua yhteiseen ehtoolliseen, silloin pysyy poissa paikalta tai pyrkii muuten olemaan niin, että ei pahoita kenenkään mieltä.


Itse kyllä ymmärtäisin 1. korinttilaiskirjeen 11. luvusta, ettei ehtoollinen ole tarkoitettu privaatiksi ateriaksi kotona. Kotona sopii syödä nälkäänsä ennen yhteistä ateriaa seurakunnan kanssa (no joo, kirkon perinne kehottaa paastoamaan...)

Myös kirkon tiloissa voi syödä aterioita suurella joukolla jopa niin, että pappi on mukana ja vielä siunaa aterian.
Ei kaiketi kukaan ajattele, että tuollainen yhteinen ateria olisi ehtoollinen.

Ehtoollisen luonne on eri, kuin normaalin aterioinnin ja jos joku on sitä mieltä, että kristitty siihen voi osallistua vain kirkossa ja että sen on vihitty luterilainen pappi siunannut, niin kristitty tekee oikein, jos osallistuu ehtoolliseen Paavalin ja Jeesuksen ohjeistuksen mukaan.
Ehtoollista kuvataan Raamatussa eri tavoin: siinä mm. muistellaan ja julistetaan Kristuksen kuolemaa, tutkitaan itseä, .....
Sitten voi pohtia, että mitä Kristuksen kuolema todella merkitsee jne..........

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #1 : 18.12.20 - klo:17:42 »
Ensimmäisellä ehtoollisella ei paastottu.
Jos joku kirkkokunta edellyttää paastoa ennen ehtoollista, ei se liene väärin, vaikka se ei olekaan ensimmäisen ehtoollisen mallin mukaista.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #2 : 19.12.20 - klo:01:09 »
Kristinusko on vaihteleva. Jotkut reformoidut suunnat seuraavat "the regulatory principle" eli kaikki mitä tehdään Jumalanpalvelluksessa on oltava suorastaan käsketty Uudessa Testamentissa. Ei saa keksiä jotakin muuta tai lisää, vaikka koetaan ettei ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Siksi veisataan ainoastaan Raamatun psalmeja, ei huomioida kirkkovuoden värejä, jne.
Toisaalta, olen kuullut Ystävienseurassa eli kveekareiden parissa juuri sellaisia ajatuksia, että jokainen ateria on ehtoollinen ja jokainen kylpy on kaste. tietynlainen mystikko helposti löytää sellaisia pohdintoja.
On pohdittu täällä "alkuseurakunnan" käytäntöjä. Olen joskus spekuloinut, että varhainen yritys tehdä läsnäolo huomattamattomaksi käyttämällä vettä ja leipää ja viiniä on sittemmin rituaalisoitunut. Vainottu ryhmä, jonka Jumalanpalvellus näyttää tavalliselta elämältä, säilyy.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #3 : 19.12.20 - klo:12:34 »
Ehtoollisen nauttiminen saattaa olla vaarallista, sillä se vaikuttaa terveyteemme (1.Kor.11:30).

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #4 : 20.12.20 - klo:09:40 »
Ehtoollisen teologiaa jouduin avoimes yliopistos penkomaan sen verran, että siinä uskotaan leivän olevan Kristuksenm ruumis ja viinin Kristuksen veri.

NMämä ehtoollisaineet muuttaa Pyhä Henki suoraan ns epikleesirukouksessa joka on ainut rukous jossa sivuutetaan kokonaan yksi kolminaisuuden persoonista, eli sillai erikoista meininkiä.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ettei reformoiduissa kirkkokunnissa ajatella näin, perustuu siihen, ettei aikanaan mitenkään voitu ajatella Kristuksen voivan olla kahtaalla yhtaikaa, nousseena ylös Isän luo ja leivässä ja viinissä.  Lutherin vastaveto oli raamatunlause: Tämä on minun ruumiini -- tämä on minun vereni.  Se johti uskonpuhdistuksen jälkeen syntyneiden kirkkokuntien suuntaamisen eri teille. Osalle se merkitsee  muistoateriuaa. 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Olen minä syönyt hyvin kirkoissa pääsiäisyönä ehtoollisen vieton jälkeen.  Ei luettu epikleesirukousta. Olkoon tapa jonkun mielestä, minä siihen uskon.


Katolilaiset kirkot ajattelevat kuten luterilainen.

Muutenkin eroja on  niin vähän että kerran Orvietossa muuan evl piispamma evp paineli ehtoolliselle.  Oli keskustellut ja kuullut että hirviässä synninhädässä, okei, saa tulla ja sanonut että hänellä on se joka päivä, eli asian pitäisi olla sitä myöten selvä

Minä jänistin ja osoitin käsivarren liikkeellä eli oikea käsi vasemmalle olalle, että estetty.  Silloin pappi  antaa siunauksen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #5 : 20.12.20 - klo:10:27 »
Sitäkin voisi ajatella, jotta juutalaiseen elämänmenoon kuului asioiden esittäminen vertauksilla.


Mielestäni tämä on myös vertaus, tässä hetkessä Jeesus ei vielä ollut ristiinnaulittu.

Luukkaan evankeliumi:
22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

Matteuksen evankeliumi
13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään;

***
Sitten oma ajatukseni, jos ehtoollisaineet todella muuttuvat ihmisen lihaksi ja vereksi, niin söisitkö?




Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #6 : 20.12.20 - klo:11:24 »
Sitten oma ajatukseni, jos ehtoollisaineet todella muuttuvat ihmisen lihaksi ja vereksi, niin söisitkö?
Luterilaisen käsityksen mukaan ehtoollisen näkyvät aineet leipä ja viini, joissa Kristus on todellisesti läsnä sen jälkeen, kun ne on konsekroitu eli pyhitetty ehtoollisrukouksen yhteydessä, jolloin ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Kristuksen ruumiin ja veren nauttiminen ei tapahdu pelkästään hengellisesti uskolla vaan myös suulla. Tämä käy selvästi ilmi Kristuksen sanoista, kun Hän käskee ottamaan, syömään ja juomaan. Joka siis syö tätä leipää, syö Kristuksen ruumista ja juo Hänen verensä, sillä Hän on niissä läsnä.

Lähde

Luterilaisen tunnustuskirjat-Yksimielisyyden ohje- Kristuksen pyhä ehtoollinen http://tunnustuskirjat.fi/yo/t7.html

Tosin heränneet eivät usko luterilaisen kirkon oppiin, tunnustuskirjoihin tai uskontunnustuksiin, koska ne vain kuvaavat uskoa, mutta eivät ole sen kohteita, mutta Siionin virret kytkevät heränneet Kristukseen.  :icon_xmaslol:
« Viimeksi muokattu: 20.12.20 - klo:11:32 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #7 : 20.12.20 - klo:14:40 »
Tosin heränneet eivät usko luterilaisen kirkon oppiin, tunnustuskirjoihin tai uskontunnustuksiin, koska ne vain kuvaavat uskoa, mutta eivät ole sen kohteita, mutta Siionin virret kytkevät heränneet Kristukseen.

Uskooko joku muu oppeihin ja tunnustuksiin? Jos uskoo, onko hän kristitty? Uskontunnustukset, kirkon oppi, luterilaiset tunnustuskirjat ja Siionin virret ovat uskon ilmauksia, siis ihmisten kirjoittamia tekstejä, jotka kertovat mitä usko on. Niissä kaikissa myös sanoitetaan se, kehen kristillinen usko kohdistuu. Hän on kolmiyhteisen Jumalan Poika, Jeesus Kristus. Paavalin tunnustus kuuluu: Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Ehtoollinen
« Vastaus #8 : 21.12.20 - klo:04:40 »
Uskooko joku muu oppeihin ja tunnustuksiin? Jos uskoo, onko hän kristitty? Uskontunnustukset, kirkon oppi, luterilaiset tunnustuskirjat ja Siionin virret ovat uskon ilmauksia, siis ihmisten kirjoittamia tekstejä, jotka kertovat mitä usko on. Niissä kaikissa myös sanoitetaan se, kehen kristillinen usko kohdistuu. Hän on kolmiyhteisen Jumalan Poika, Jeesus Kristus. Paavalin tunnustus kuuluu: Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Varsin herrnhutilainen näkemys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.