Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 10  (Luettu 31778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #45 : 27.12.11 - klo:08:37 »
              Apostoli Johanneksen päivä (3. joulupäivä)

Jumala on rakkaus

Joulukuun 27. päivä on vanhan ajan lopulta asti omistettu apostoli Johannekselle, joka kirkon perinteessä on samastettu neljännen evankeliumin kirjoittajaan. Johanneksen päivän sijoittaminen joulunpyhiin johtunee siitä, että Johanneksen evankeliumin alku julistaa Sanan lihaksituloa.

Johannes korostaa Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan. Tämä rakkaus on tullut ilmi Jeesuksen syntymässä. Jumalan rakkaus velvoittaa kristityt rakastamaan toisiaan.

1. lukukappale

Sananl. 8:1, 22-30

Kuulkaa! Viisaus kutsuu,
ymmärrys korottaa äänensä.
    "Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata.
Iankaikkisuudesta minä sain alkuni,
kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut,
ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen,
ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
ennen kuin hän teki maat ja mannut,
ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen
ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet
ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
kun hän pani merelle rajat,
loi rannat patoamaan sen vedet,
ja kun hän lujitti maan perustukset.
Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään,
hänen ilonaan päivät pitkät,
kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.

2. lukukappale

1. Joh. 2:28-3: 3

Niin, lapseni, pysykää Kristuksessa, jotta hänen ilmestyessään voimme astua rohkeasti esiin emmekä joudu häveten väistymään hänen luotaan, kun hän saapuu. Kun tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös käsitätte, että jokainen, joka noudattaa vanhurskautta, on syntyisin Jumalasta.
    Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme. Tästä syystä maailma ei meitä tunne, eihän se tunne häntäkään. Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin kuin hän on puhdas ja pyhä.

Evankeliumi

Joh. 21:19-24

Jeesus sanoi Pietarille: "Seuraa minua."
    Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?" Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?" Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."
    Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"
    Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.
         

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #46 : 27.12.11 - klo:12:21 »
Mark. 4:39
   
Ja herättyään hän nuhteli tuulta ja sanoi järvelle: "Vaikene, ole hiljaa". Niin tuuli asettui, ja tuli aivan tyven.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33759
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #47 : 27.12.11 - klo:12:27 »
Tämä Raamatunkohta on Lotan lempipaikka. Lotta  huutaa myrskylle: Hiijaa, hijaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #48 : 27.12.11 - klo:20:11 »
         Viattomien lasten päivä (4. joulupäivä)

Jeesus pakolaisena

Joulukuun 28. päivänä muistellaan Herodeksen lastenmurhan uhreja sekä Joosefin, Marian ja Jeesus-lapsen pakoa Egyptiin. Tapaninpäivän tavoin tämäkin päivä muistuttaa, että uskoon kuuluu valmius marttyyriuteen ja vaino Jeesuksen tähden voi kohdata myös sivullisia. Päivä muistuttaa lisäksi Jeesus-lapsen ihmeellisestä pelastumisesta. Jumalan Poika säästyi Vapahtajan tehtävää varten.

1. lukukappale

2. Moos. 1: 22-2: 10

Farao antoi koko kansalleen käskyn, että kaikki heprealaisille syntyneet pojat oli heitettävä Niiliin mutta tytöt oli jätettävä eloon.
    Muuan Leevin sukuun kuuluva mies otti vaimokseen tytön, joka myös oli Leevin jälkeläisiä. Vaimo tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Kun hän näki, kuinka kaunis lapsi oli, hän piilotteli sitä kolme kuukautta. Mutta kun hän ei enää voinut piilotella sitä, hän otti kaislakorin, tiivisti sen asfalttipiellä ja tervalla, pani pojan siihen ja laski korin Niilin rantakaislikkoon. Pojan sisar jäi jonkin matkan päähän nähdäkseen, mitä lapselle tapahtuisi.
    Faraon tytär tuli Niilin rantaan peseytymään, ja hänen hovinaisensa jäivät virran rannalle kävelemään. Silloin hän näki kaislikon keskellä korin ja lähetti orjattarensa hakemaan sen. Avatessaan korin hän näki, että siinä oli lapsi, joka itki. Faraon tyttären valtasi sääli, ja hän sanoi: "Tämä on varmaan heprealaisten poikia."
    Silloin pojan sisar sanoi faraon tyttärelle: "Menenkö hakemaan tänne jonkun heprealaisnaisen, joka voi imettää pojan sinulle?" Faraon tytär sanoi: "Tee niin", ja tyttö haki paikalle pojan äidin. Faraon tytär sanoi äidille: "Ota tämä lapsi mukaasi ja imetä se minulle, niin minä maksan sinulle siitä palkan." Vaimo otti lapsen imetettäväksi. Kun poika oli kasvanut suuremmaksi, äiti vei hänet faraon tyttärelle, ja tämä otti hänet omaksi pojakseen. Faraon tytär antoi hänelle nimeksi Mooses sanoen: "Olen nostanut hänet vedestä ylös."

2. lukukappale

1. Piet. 4: 12-16

Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa. Iloitkaa päinvastoin sitä enemmän, mitä enemmän pääsette osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta saisitte iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy. Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki. Kenenkään teistä ei tule kärsiä murhamiehenä tai varkaana tai pahantekijänä tai toisten petkuttajana. Mutta sen, joka kärsii kristittynä, ei pidä hävetä, vaan hän kirkastakoon kristityn nimellään Jumalaa.

Evankeliumi

Matt. 2: 13-21

Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet."
    Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti. Näin kävi toteen, mitä Herra oli profeetan suulla ilmoittanut: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
    Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui. Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville. Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian lausuma ennustus:
      - Ramasta kuuluu huuto,
      itku ja kova valitus.
      Raakel itkee lapsiaan
      eikä lohdutuksesta huoli,
      sillä heitä ei enää ole.
    Kun Herodes oli kuollut, Herran enkeli ilmestyi Egyptissä Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja palaa Israelin maahan. Ne, jotka halusivat surmata lapsen, ovat kuolleet."
    Joosef heräsi, otti mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja palasi Israelin maahan.
          

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #49 : 28.12.11 - klo:21:20 »
Torstai, 29.12.2011

Sana tänään:

Herra tämän teki,
Herra teki ihmeen silmiemme edessä.

Ps. 118:23       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #50 : 28.12.11 - klo:21:24 »
Jos joku haluaa lukea koko psalmin 118, niin tuossa se on. Minua kiinnosti ja luin sen.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ps.+118%3A1&rnd=1325100063231

Vertailutekstin alasvetovalikosta voi etsiä toisen käännöksen halutessaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #51 : 29.12.11 - klo:21:52 »
Perjantai, 30.12.2011

Sana tänään:

Maan ääretkin saivat tietää,
että Jumalamme pelasti meidät.

Ps. 98:3          
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #52 : 31.12.11 - klo:15:46 »
5. Moos. 8:5
   
Tiedä siis sydämessäsi, että Herra, sinun Jumalasi, kasvattaa sinua, niinkuin isä kasvattaa poikaansa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #53 : 31.12.11 - klo:18:05 »
               Uudenvuodenaatto


Aikamme on Jumalan kädessä

Kun kalenterivuoden vaihde uuden ajan alkupuolella vakiintui tammikuun alkuun, joulukuun viimeisen illan aiheeksi tuli muistaa ajan kulumista. Meitä muistutetaan siitä, että elämämme ei riipu ainoastaan maailmassa vallitsevista valloista ja laeista. Elämämme on Jumalan kädessä. Meillä on paljon aihetta kiitokseen ja katumukseen. Uusi vuosi merkitsee myös sitä, että Jumala antaa meille mahdollisuuden aloittaa uudestaan.

1. lukukappale

Valit. 3: 22-26

Herran armoa on se, että vielä elämme,
hänen laupeutensa ei lopu koskaan.
Joka aamu Herran armo on uusi,
suuri on hänen uskollisuutensa.
Sieluni sanoo: "Herra on kaikkeni,
häneen minä turvaan."
Herra on hyvä sille, joka panee toivonsa häneen,
sille, joka häntä etsii.
Hyvä on hiljaisuudessa
toivoa apua Herralta.

TAI

Saarn. 3: 1-8

Kaikella on määrähetkensä,
aikansa joka asialla taivaan alla.
Aika on syntyä
ja aika kuolla,
aika on istuttaa
ja aika repiä maasta,
aika surmata
ja aika parantaa,
aika on purkaa
ja aika rakentaa,
aika itkeä
ja aika nauraa,
aika on valittaa
ja aika tanssia,
aika heitellä kiviä
ja aika ne kerätä,
aika on syleillä
ja aika olla erossa,
aika etsiä
ja aika kadottaa,
aika on säilyttää
ja aika viskata menemään,
aika repäistä rikki
ja aika ommella yhteen,
aika olla vaiti
ja aika puhua,
aika rakastaa
ja aika vihata,
aika on sodalla
ja aikansa rauhalla.

TAI

1. Sam. 7: 12

Samuel otti kiven ja asetti sen Mispan ja Senin välille. Hän antoi kivelle nimen Eben-Eser, Avunkivi, sanoen: "Tähän asti Herra on auttanut meitä."

2. lukukappale

1. Piet. 1: 22-25

Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta. Sillä
    ihminen on kuin ruoho,
    ihmisen kauneus kuin kedon kukka.
    Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
    mutta Herran sana pysyy iäti.


Evankeliumi

Luuk. 13: 6-9

Jeesus esitti vielä vertauksen: "Eräällä miehellä oli viinitarhassaan kasvamassa viikunapuu. Hän meni etsimään siitä hedelmiä, mutta ei löytänyt. Silloin hän sanoi puutarhurille: 'Jo kolmena vuotena olen käynyt etsimässä hedelmiä tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Kaada se, sehän vain vie voiman maasta.' Mutta puutarhuri vastasi: 'Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi. Minä muokkaan ja lannoitan maan sen ympäriltä. Jospa se ensi vuonna tekee hedelmää. Jollei niin käy, käske sitten kaataa se.'"

TAI

Matt. 16: 1-4

Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta. Mutta Jeesus vastasi heille: "Illalla te sanotte: 'Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa', ja aamulla: 'Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.' Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä. Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki." Hän jätti heidät siihen ja lähti pois.
                      
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #54 : 31.12.11 - klo:18:15 »
              Uudenvuodenpäivä

Jeesuksen nimessä

Tammikuun ensimmäinen päivä sai kirkollisen sisältönsä jo ennen kuin sitä vietettiin kalenterivuoden vaihtumisen päivänä. Päivä on ns. joulun oktaavi (kahdeksas päivä, viikon kuluttua vietettävä jälkijuhla). Kuvaus Jeesuksen lapsuudesta on ehtinyt ympärileikkaukseen ja nimenantoon asti, ja siihen liittyen tekstit puhuvat Jeesuksen nimen merkityksestä. Muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei meille ole annettu. Jeesus-nimi merkitsee 'Herra on apu, Herra pelastaa'. Siihen nimeen on turvallista luottaa alkavana vuotena.

1. lukukappale

Jes. 42: 5-8

Näin sanoo Jumala, Herra,
hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki,
joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo
ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen:
- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan
minä, Herra, olen kutsunut sinut.
Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua.
Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton,
jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa
kaikkien kansojen valoksi,
avaamaan sokeat silmät,
päästämään kahlitut vankeudesta,
tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat.
Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni.
Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta,
en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.

TAI

1. Moos. 8: 13-22

Ensimmäisenä päivänä ensimmäistä kuuta sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataayksi vuotta, vedet eivät enää peittäneet maata. Nooa poisti arkin katon ja näki, että maan pinta oli kuivunut. Toisen kuun kahdentenakymmenentenäseitsemäntenä päivänä maa oli kokonaan kuiva.
    Silloin Jumala sanoi Nooalle: "Lähde ulos arkista ja ota mukaan vaimosi, poikasi ja poikiesi vaimot. Vie mukanasi ulos kaikki eläimet, jotka ovat luonasi, kaikki elävät olennot, linnut, karjaeläimet ja maan päällä liikkuvat pikkueläimet. Vilisköön maa niitä jälleen, ja olkoot ne hedelmälliset ja lisääntykööt maan päällä." Niin Nooa lähti poikiensa, vaimonsa ja poikiensa vaimojen kanssa ulos, ja kaikki eläimet, kaikki pikkueläimet, linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat, lähtivät suvuittain arkista.
    Sitten Nooa rakensi alttarin Herralle, otti kaikkia uhrikelpoisia karjaeläimiä ja uhrikelpoisia lintuja ja uhrasi ne polttouhrina alttarilla. Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mielessään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat nuoruudesta saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein.
      - Niin kauan kuin maa pysyy,
      ei lakkaa kylvö eikä korjuu,
      ei vilu eikä helle,
      ei kesä eikä talvi,
      ei päivä eikä yö."

2. lukukappale

Ap.t. 4: 24-30

Kaikki alkoivat yhteen ääneen rukoilla Jumalaa.
    He sanoivat:
    "Valtias, sinä joka olet luonut taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on! Sinä olet antanut Pyhän Henkesi puhua palvelijasi Daavidin, meidän isämme, suulla:
      - Miksi pakanat raivoavat,
      kansat punovat turhia juonia?
      Maailman kuninkaat nousevat vastarintaan,
      hallitsijat liittoutuvat
      Herraa ja hänen Voideltuaan vastaan.
    Juuri näin on käynyt. Tässä kaupungissa Herodes ja Pontius Pilatus liittoutuivat pakanoiden ja Israelin kansan kanssa pyhää palvelijaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olit voidellut. He toteuttivat sen, minkä sinä voimallasi ja päätökselläsi olit ennalta määrännyt tapahtuvaksi. Katso nyt, Herra, kuinka he meitä uhkailevat! Anna palvelijoillesi voimaa pelotta julistaa sanaasi. Ojenna kätesi, niin että sairaat paranevat, että tapahtuu tunnustekoja ja ihmeitä pyhän palvelijasi Jeesuksen nimessä."

TAI

Ilm. 3: 7-8

"Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita:
    Näin sanoo Pyhä ja Tosi, Daavidin avaimen haltija, hän, jonka avaamaa ovea ei kukaan sulje, hän, jonka sulkemaa ovea ei kukaan avaa:
    Minä tiedän sinun tekosi. Edessäsi on nyt avoin ovi, minä olen sen avannut, eikä kukaan voi sitä sulkea. Sinun voimasi ovat vähäiset, mutta sinä olet ottanut sanani varteen etkä ole kieltänyt nimeäni."

Evankeliumi

Matt. 4: 12-16

Kun Jeesus sai kuulla, että Johannes oli vangittu, hän siirtyi Galileaan. Nasaretiin hän ei enää jäänyt, vaan hän asettui Kapernaumiin, joka on järven rannalla Sebulonin ja Naftalin heimojen alueella. Näin tapahtui, jotta toteutuisi profeetta Jesajan sana:
      - Sebulonin maa ja Naftalin maa,
      Meren tie, Jordanin takainen maa
      ja muukalaisten Galilea -
      kansa, joka asui pimeydessä,
      näki suuren valon.
      Niille, jotka asuivat kuoleman varjon maassa,
      loisti kirkkaus.

                        
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #55 : 01.01.12 - klo:20:25 »
Sana tälle päivälle:

1. Kor. 15:1
   Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #56 : 01.01.12 - klo:20:44 »
Muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei meille ole annettu.
Tämä nimijutska ei oikein ole minulle selvinnyt. Mitä väliä sillä on, mikä jonkun historiallisen henkilön (olkoonkin sitten se lihaksi tullut Sana) nimi oli? Miksei kelvannut Jeesuksen sijasta antaa nimeksi vaikka Selumiel tai Ahira tai Nahson, muutaman esimerkkinimen 4. Mooseksen kirjan alusta valitakseni. Melkein kaikilla nimillähän tuolloin oli jokin sopiva uskonnollinen merkitys. Tai mitä muutenkin merkitsee lause "teen tämän sen-ja-sen nimessä"? Tai nimeen, kuten kasteessa. Fraasi on juuri sitä Kaanaan kieltä, jota en meinaa ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo:20:49 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #57 : 01.01.12 - klo:21:38 »
Tämä nimijutska ei oikein ole minulle selvinnyt. Mitä väliä sillä on, mikä jonkun historiallisen henkilön (olkoonkin sitten se lihaksi tullut Sana) nimi oli? Miksei kelvannut Jeesuksen sijasta antaa nimeksi vaikka Selumiel tai Ahira tai Nahson, muutaman esimerkkinimen 4. Mooseksen kirjan alusta valitakseni. Melkein kaikilla nimillähän tuolloin oli jokin sopiva uskonnollinen merkitys. Tai mitä muutenkin merkitsee lause "teen tämän sen-ja-sen nimessä"? Tai nimeen, kuten kasteessa. Fraasi on juuri sitä Kaanaan kieltä, jota en meinaa ymmärtää.

Tuolta voi käydä kuuntelemassa, mitä Jukka Norvanto on asiasta mieltä. Sieltä klikkaamalla pääsee mihin tahansa raamatunkohtaan.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/?q=kirjat
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #58 : 01.01.12 - klo:21:40 »
Maanantai, 2.1.2012

Sana tänään:

Suuret ovat Herran teot!
Joka niitä rakastaa, tutkii niitä.

Ps. 111:2     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Päivän teksti vol 10
« Vastaus #59 : 02.01.12 - klo:11:21 »
Tämä nimijutska ei oikein ole minulle selvinnyt. Mitä väliä sillä on, mikä jonkun historiallisen henkilön (olkoonkin sitten se lihaksi tullut Sana) nimi oli? Miksei kelvannut Jeesuksen sijasta antaa nimeksi vaikka Selumiel tai Ahira tai Nahson, muutaman esimerkkinimen 4. Mooseksen kirjan alusta valitakseni. Melkein kaikilla nimillähän tuolloin oli jokin sopiva uskonnollinen merkitys. Tai mitä muutenkin merkitsee lause "teen tämän sen-ja-sen nimessä"? Tai nimeen, kuten kasteessa. Fraasi on juuri sitä Kaanaan kieltä, jota en meinaa ymmärtää.

'Nimessä' tai 'nimeen' toimiminen tarkoittanee toimeksiantoa ja siihen kuuluvia valtuuksia. Kolmiyhteisen Jumalan nimeen kastaminen tapahtuu siis Jumalan käskystä ja Jumalalta saaduin valtuuksin. Niinpä sitä voi pitää Jumalan tekona.