Kirjoittaja Aihe: Ehdoton pelastusvarmuus?  (Luettu 50370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ehdoton pelastusvarmuus?
« : 15.02.10 - klo:09:58 »
Ikuisesta ja ehdottomasta pelastusvarmuudesta on esitetty erilaisia, toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Pelastusvarmuus kiteytyy kysymyksiin siitä, onko pelastus Jumalan ennalta määräämä, onko pelastus automaatio, onko pelastus valintakysymys, vai voiko pelastuksen piiristä luopua?

Käsitys siitä, että pelastus on ennaltamäärätty perustuu siihen, ettei ihmisella ei ole Jumalaan vaikuttavaa voimaa vaan ihmiset ovat määrätty jo ennalta joko pelastukseen tai kadotukseen. Se tarkoittaa käytännössä lohdutonta kuvaa ihmisestä, joka elää tullaakseen kadotetuksi tai pelastetuksi.

Tämä on ristiriidassa rakkautta ja armoa osoittavan Jumalan kanssa. Ihminen ei voikaan olla ennaltamäärätty pelastuksen tai kadotukseen, koska Jumala on oikeudenmukainen, rakastava ja armollinen.

Käsitys perustuu tietysti siihen, että ihmiset tarkastelevat menneiden ja tulevien elämää historiallisena jatkumona. Jumala ei välttämättä tarkastele ihmisiä historiallisessa perspektiivissä. Jos näin on, ihmiset ovat ennalta määrätty joko pelastukseen tai kadotukseen, koska Jumalan näkökulmasta kaikki ihmiset - meidän näkulmastamme jo kuolleetkin - elävät yhtä aikaa. (Itse en tähän usko, mutta teoriassa siis näin.)

Luopuminen merkitsee vetäytymistä Kristuksessa. Ihminen luopuu, irisanoutuu uskosta. Hän ei enää kadu tekojaan eikä syntejään. Voisi myös sanoa, ettei Kristuksen henki tai Pyhä henki asu enää hänessä. Kun hän luopuu Kristuksesta, hän luopuu  pelastuksesta. Tähän voidaan sanoa, että Jeesus on sovittanut syntimme, jonka takia  Kristuksesta luopunutkin pelastuu. Jumala on antanut ihmiselle kuitenkin oman tahdon. Uskosta luopuminen on ihmisen omaa tahtoa. Pelastuksesta ei ihminen kuitenkaan voi luopua, koska se riippuu Jumalasta. Raamatun mukaan Jumala voi pelastaa myös ihmisiä, jotka edustavat täysin erilaista uskontoa. Raamattu sanoo myös, että Kristuksesta luopuvat joutuvat kadotukseen. Asia jää ristiriitaiseksi.

Yksi vaihtoehto on ajatella pelastusvarmuutta tunteena eli emotionaalisena valintana, subjektiivisena kokemuksena, sisäisenä varmuutena siitä, että pelastuu. Jos oletetaan, että subjektiivinen kokemus on ihmisen oma, pelastusvarmuus perustuu ihmisen lujaan itseluottamukseen tai täydelliseen silmien ummistamiseen tosiasioilta. Ihminen valitsee pelastusvarmuuden henkisen ponnistuksen tuloksena. Hän on vakuuttunut pelastuksensa varmuudesta. Voiko pelastus muuttua subjektiivisesti objektiiviseksi? Tietysti voi, koska pelastus on vain ja ainoastaan riippuvainen Jumalan armosta.

Toinen vaihtoehto on ajatella pelastusvarmuutta objektiivisena valinta. Ihmisellä on tieto, että pelastusvarmuuden saa, kun tietää ainoan tien pelastukseen olevan sovintotyön tehnyt Jeesus Kristus. Tässä siis ihminen valitsee Kristuksen tietoisensa siitä, että Hän on tie pelastukseen. Ihminen valitsee - kylmästi faktoihin perustaen - pelastuksensa. Koska faktat ovat nämä, uskon, että Kristus on olemassa ja pelastun. Johtaako ulkokohtainen, faktoihin perustuva valinta pelastukseen. Eikö ihmisen pitäisi oikeasti uskoa pelastukseen. Tässäkin pelastus jää Jumalan armon varaan.

Yksi tapa käsitellä automaattista pelastusvarmuutta on, että kaikki pelastuvat Jumalan sovitustyön kautta riippumatta heidän synneistään, heidän Jumalasta luopumisestaan. Synnit on sovitettu ristillä. Näin kaikki ihmiset on vanhurskautettu riippumatta heidän tekemistään synneistä. Näin joissakin suunnissa ajatellaan. Raamattu ei kuitenkaa tue automaattista kaikkien pelastumista. Raamatussa puhutaa Jumalan valinnasta eli ihminen voi pelastus tai joutua kadotukseen. Jälleen kerran päädytään pelastukseen vain ja ainoastaan Jumalan armosta.

Ja pelastus, joka riippuu ahkeroinnista: Rakkaani, tehän olette aina olleet kuuliaisia. Ei vain kuten ollessani teidän luonanne, vaan paljoa enemmän nyt ollessani poissa, ahkeroikaa pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte. Jumala näet vaikuttaa teissä sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa toteutuisi. Ensimmäinen lause viittaisi siihen, että ihmisen täytyy ponnistella ja kipuilla, jotta pelastuu. Toisessa lausessa sanotaan, että tämä kaikki tahtominen ja tekeminen onkin Jumalan vaikutusta. Tässä ikäänkuin sanotaan, että tarvitaan tekoja, jotta pelastuisi. Näin uskotaan joissakin suunnissa. Tarvitaan tietynlaisia uskon tekoja, jotta ihminen pelastuu. Tarvitaan ahkerointi, nöyristymistä, nöyristelyä, köyhäilyä, vaatimatonta elämää, auttamista, hyväntekeväisyyttä, jotta pelastus olisi ovella. Tätä käsitystä ei Raamattu tue. Raamatussa katsotaan, että hyvät teot ovat uskosta johtuvia. Teot eivät taas johda hyvään uskoon eivätkä myöskään pelastukseen. 

Kysymys ihmisen tahdosta jää keskeiseksi asiaksi pelastusvarmuuden osalta. Lähetyskäskyskään Kristus kehottaa: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ihmisen on kuitenkin tahdottava ottaa vastaan evankeliumi, noudattaa kaikkea, mitä Kristus on opettanut sekä ottaa vastaan kaste. Ihminen voi myös tahtoa luopua Jumalasta ja evankeliumista. Juuri tämän takia ihmisen on kilvoiteltava ja kipuiltava uskonsa kanssa. Koska ihmisellä on tahto ottaa vastaan evankeliumi tai luopua siitä, pelastuksemme on lopulta Jumalan armon varassa.

 
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #1 : 15.02.10 - klo:17:01 »

Käsitys siitä, että pelastus on ennaltamäärätty perustuu siihen, ettei ihmisella ei ole Jumalaan vaikuttavaa voimaa vaan ihmiset ovat määrätty jo ennalta joko pelastukseen tai kadotukseen. Se tarkoittaa käytännössä lohdutonta kuvaa ihmisestä, joka elää tullaakseen kadotetuksi tai pelastetuksi.

 


Olisin taipuvainen ajattelemaan ennalta määrätyn sijaan ennalta tiedetty! Emme kuitenkaan saa tähän lopullista vastausta. Ennaltamäärätty tuntuisi aika tuskaiselta vaihtoehdolta ajatella. Evankeliumia käsketään kuitenkin julistamaan kaikille luoduille.





Lainaus
Toinen vaihtoehto on ajatella pelastusvarmuutta objektiivisena valinta. Ihmisellä on tieto, että pelastusvarmuuden saa, kun tietää ainoan tien pelastukseen olevan sovintotyön tehnyt Jeesus Kristus. Tässä siis ihminen valitsee Kristuksen tietoisensa siitä, että Hän on tie pelastukseen. Ihminen valitsee - kylmästi faktoihin perustaen - pelastuksensa. Koska faktat ovat nämä, uskon, että Kristus on olemassa ja pelastun. Johtaako ulkokohtainen, faktoihin perustuva valinta pelastukseen. Eikö ihmisen pitäisi oikeasti uskoa pelastukseen. Tässäkin pelastus jää Jumalan armon varaan.




En menisi tekemään tuollaista "ulkokohtainen- sisällinen" -jaottelua lainkaan! Minusta siihen meillä kenelläkään ei ole eväitä. Toinen juttu että ei löydy maan päältä ihmistä joka kykenee "valitsemaan". Kyllä se on Jumala joka valitsee kuten raamattukin sanoo: "ette te valinneet minua vaan minä valitsin teidät!"



Tässäkin tapauksessa että usko perustuu faktoina pidettyihin ilmoituksiin, on mahdollista että Jumala vaikuttaa tuon uskon tai vakuuttuneisuuden.  Ei sen tarvitse välttämättä olla ihmisestä itsestään lähtöisin olevaa.


Lainaus
Yksi tapa käsitellä automaattista pelastusvarmuutta on, että kaikki pelastuvat Jumalan sovitustyön kautta riippumatta heidän synneistään, heidän Jumalasta luopumisestaan. Synnit on sovitettu ristillä. Näin kaikki ihmiset on vanhurskautettu riippumatta heidän tekemistään synneistä.



Mainitsemaasi oppiin kokomaailman vanhurskauttamisesta liittyy erittäin olennaisena osana se, että on erotettava toisistaan ns. yleinen vanhurskauttaminen joka koskee koko maailmaa erotuksetta ja henkilökohtainen vanhurskauttaminen joka tapahtuu kirkkomme mukaan kasteessa jossa Jumala meidät nimeltä kutsuu.  Nämä kaksi erotetaan toisistaa luterilaisuudessa. Jos yleinen ja henkilökohtainen vanhurskauttaminen sekoitetaan tai ei ymmärretä niiden eroa, joudutaan monenlaisiin outoihin sekaannuksiin kuten väitteisiin koko maailman pelastumisesta yms.



Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #2 : 15.02.10 - klo:22:00 »
Äh, en jaksanut lukea kumpaakaan loppuun. Anteeksi herrat, vika on lukijassa eikä kirjoittajissa. Sen verran luin, että jotain jäi mieleen.

Minulla ei ainakaan ole pelastusvarmuutta.

Mielestäni pelastus ei missään nimessä ole ennalta määrätty. Uskon, että Jumala tietää kaiken ennalta. Jumala on myös antanut ihmiselle vapaan tahdon.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #3 : 19.02.10 - klo:09:08 »
Olisin taipuvainen ajattelemaan ennalta määrätyn sijaan ennalta tiedetty! Emme kuitenkaan saa tähän lopullista vastausta. Ennaltamäärätty tuntuisi aika tuskaiselta vaihtoehdolta ajatella. Evankeliumia käsketään kuitenkin julistamaan kaikille luoduille.

Voidaanko pelastus tietää ennalta? Eikö se olisi juuri ennalta määräytymistä?

Lainaus
En menisi tekemään tuollaista "ulkokohtainen- sisällinen" -jaottelua lainkaan! Minusta siihen meillä kenelläkään ei ole eväitä. Toinen juttu että ei löydy maan päältä ihmistä joka kykenee "valitsemaan". Kyllä se on Jumala joka valitsee kuten raamattukin sanoo: "ette te valinneet minua vaan minä valitsin teidät!"

Voihan ihminen vakuuttaa itselleen, että pelastuu vaikka asiasta olekaan varmuutta. Ihminen on ikäänkuin aivopessyt itsensä uskomaan pelastukseen. Ja voihan tehdä myös kylmän tieteeliseltä tuntuvan päätöksen: Koska Raamatussa sanotaan näin, niin pelastun ilman minkäänlaista uskon ponnistelua.


Lainaus
Mainitsemaasi oppiin kokomaailman vanhurskauttamisesta liittyy erittäin olennaisena osana se, että on erotettava toisistaan ns. yleinen vanhurskauttaminen joka koskee koko maailmaa erotuksetta ja henkilökohtainen vanhurskauttaminen joka tapahtuu kirkkomme mukaan kasteessa jossa Jumala meidät nimeltä kutsuu.  Nämä kaksi erotetaan toisistaa luterilaisuudessa. Jos yleinen ja henkilökohtainen vanhurskauttaminen sekoitetaan tai ei ymmärretä niiden eroa, joudutaan monenlaisiin outoihin sekaannuksiin kuten väitteisiin koko maailman pelastumisesta yms.

Oikeamieliseksi voi tulla myös ilman kastetta.



Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #4 : 21.02.10 - klo:11:32 »
Voidaanko pelastus tietää ennalta? Eikö se olisi juuri ennalta määräytymistä?


Kyllä Jumala voi. Näin ajattelen.


Lainaus
Voihan ihminen vakuuttaa itselleen, että pelastuu vaikka asiasta olekaan varmuutta. Ihminen on ikäänkuin aivopessyt itsensä uskomaan pelastukseen.


Niin, tässä on vain se ongelma että tuollaisessa yhtälössä jonka kuvasit, pääosaa pelastuksessa esittää ihminen itse. Todellisuudessa pelastus on riippumaton ihmisestä. Se tulee ihmiselle, kuten sanotaan: ansiotta ja armosta!  Sillä mitä me ajattelemme omasta pelastumisestamme, ei ole mitään suoraa korrelaatiota sen kanssa, pelastumeko todella! Pelastus on Jumalan työ.



Lainaus
Ja voihan tehdä myös kylmän tieteeliseltä tuntuvan päätöksen: Koska Raamatussa sanotaan näin, niin pelastun ilman minkäänlaista uskon ponnistelua.



Mielestäni osut tässä asian ytimeen! Näin se juuri on: ilman minkäänlaista uskon ponnistelua!  Koska usko ja pelastus on todella lahja!  Lahja tarkoittaa sitä ettei sen eteen tarvita ponnisteluja tai työtä. Ihminen joka tuollaisen "päätöksen" uskoa lupauksiin tekee, tekee sen ainoastaan uskon vaikutuksesta!  Uskon taas vaikuttaa Jumala joten ihmisen osuudeksi tässä prosessissa jää vastaan hangoittelu.



Lainaus
Oikeamieliseksi voi tulla myös ilman kastetta.


Paljon mahdollista, mutta kasteessa ei ole kysymys ensisijaisesti oikeamieliseksi tulemisesta, vaan Jumalan lapseksi tulemisesta ja syntien anteeksi saamisesta. Kaste on ns. "henkilökohtainen vanhurskauttaminen" kirkkomme opin mukaan jossa Jumala meidät nimeltä kutsuu omikseen ja armon osallisuuteen.  Jos kaste saa vaikuttaa ensiksikin uskon ja vakuuttuneisuuden ja lisäksi vielä oikeamielisyyttäkin niin silloinhan asiat ovat varsin hyvällä tolalla!  :icon_wink:


Tsoin usein täytyy myöntää että kristillisyys ei ole mikään tae oikeamielisyydestä. Kyllä oikeamielisyyttä ja aitoa sydämen hyvyyttä esiintyy paljon muuallakin kuin kristittyjen keskuudessa. Skeptikkona sanoisin ettei noita mainittuja omonaisuuksian ole yhtään enempää kristityillä kuin muillakaan. Kristittynä oleminen on osaltaan juuri tämän(kin) tiedostamista.

kristityt eivät ole parempia ihmisiä kuin ketkään muutkaan. Missään suhteessa!


Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #5 : 22.02.10 - klo:10:42 »
Kyllä oikeamielisyyttä ja aitoa sydämen hyvyyttä esiintyy paljon muuallakin kuin kristittyjen keskuudessa.

Jees. Teot on samat, motiivi vaan saattaapi olla eri. Uskonnoton toimii oikeamielisesti ja hyvin ihan vaan hyvää hyvyyttään, kristitty heijastaa Jumalan hyvyyttä. Näin olen kuullut sanottavan, tiedä sitten.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa corni

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #6 : 05.03.10 - klo:22:01 »
Ilmeisesti on olemassaoloa, ehkä olen olemassa, pelastusvarmuutta lienee jossain.
- Ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan. Ps. 4:4 -

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #7 : 06.03.10 - klo:09:00 »
Jees. Teot on samat, motiivi vaan saattaapi olla eri. Uskonnoton toimii oikeamielisesti ja hyvin ihan vaan hyvää hyvyyttään, kristitty heijastaa Jumalan hyvyyttä. Näin olen kuullut sanottavan, tiedä sitten.

Voidaan siis myös sanoa, että jotain muuta uskontoa tunnusta toimii oikeamielisesti ja on siis vanhurskas vaikkei olekaan kristitty.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #8 : 07.03.10 - klo:10:58 »
Voidaan siis myös sanoa, että jotain muuta uskontoa tunnusta toimii oikeamielisesti ja on siis vanhurskas vaikkei olekaan kristitty.


Ilman muuta!  Ajatus että vain kristitty voisi olla oikeamielinen, olisi kyllä aika asenteellinen. Siinä ajatusmaailmassa "muita" pidettäisiin elukoiden tasoisina.  Muutenkaan ei ehkä olisi syytä puhua kristityistä ja muiden uskontojen edustajista, paitsi tietysti uskonnonharjoittamis ja uskonnonsisältö-mielessä. Siinä suhteessa on eroa miten uskotaan, muuten ihmisisyyden kannalta tuskin on kysymys uskonnon laadusta vaan enemmänkin yksilön laadusta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Yvonne May

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #9 : 07.05.10 - klo:18:56 »
Mielestäni pelastusvarmuuden voi ja saa omistaa ja voi uskoa olevansa Jeesuksen oma.  Pitää paikkansa se mitä Paavali kirjoittaa, että "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia". 

Sitä on vaikea selittää, mutta sydämessään, sisimmässään sen kokee.  Tunteet kyllä heittelevät ja päivittäin törmää valtavaan epätäydellisyyteensä, mutta syvällä sisimmässä on varmuus siitä, että Jumala tuntee minut, Jumala pitää huolta.  Se ei ole omien suoritusten kautta vaan armosta.  Lakia ei kukaan pysty täyttämään.  Jeesus maksoi velan, me pelastumme yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden. 
Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #10 : 07.05.10 - klo:21:40 »
Jos pelastusvarmuus on varmuutta Pelastajasta, se on oikein ja autuaaallista. Itsevarmuus tässä asiassa on harhaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #11 : 08.05.10 - klo:00:54 »
Jumala on myös antanut ihmiselle vapaan tahdon.

Tästä on vuosien saatossa oltu filosofien ja teologien parissa montaa mieltä. Viisaammat voisivat nyt oikaista jos erehdyn: Luther taisi ymmärtää tämän niin että ihmisen tahto ei olisi erityisen vapaa ja erityisesti suhteessa Jumalaan puhui jostakin sidotusta ratkaisuvallasta. Kuulin tästä muutamaan kertaan jotakin viisaustieteilijää mutten pahastuisi vaikka kuulisin lisää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #12 : 08.05.10 - klo:06:12 »
Tästä on vuosien saatossa oltu filosofien ja teologien parissa montaa mieltä. Viisaammat voisivat nyt oikaista jos erehdyn: Luther taisi ymmärtää tämän niin että ihmisen tahto ei olisi erityisen vapaa ja erityisesti suhteessa Jumalaan puhui jostakin sidotusta ratkaisuvallasta. Kuulin tästä muutamaan kertaan jotakin viisaustieteilijää mutten pahastuisi vaikka kuulisin lisää.

Minusta Jumala ei antanut ihmiselle vapaata tahtoa vaan näkemys vapaasta tahdosta on myöhäissyntyistä tekoa. Filosofisesti kysymys on ristiriidasta ennaltamääräytymisen eli determinismin (Popper kirjoitti myös historismista) ja ihmisen vapaan tahdon välillä. Esimerkiksi Marxilla oli pitkälti deterministinen käsitys. Hänen mielestään yhteiskunta kehittyi vääjämättä määräättyyn suuntaan ilman, että ihmiset siihen voivat vaikuttaa.

Käytännössä voidaan tietysti kysyä, antaako yhteiskunta siinä määrän vapauksia ja oikeuksia, että yksittäisen ihmisen vapaa tahto voi toteutua. Vaikka yhteiskunta tarjoaakin merkittävän määrän vapauksia ja oikeuksia, on ihminen kuitenkin sidoksissa eli riippuvainen monista asioista, jotka voivat estää vapaan tahdon toteutumisen.

Mitä uskoon ja Jumala-suhteeseen tulee, niin körttiläisessä traditiossa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa vaan kaikki on Jumalan varassa.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #13 : 08.05.10 - klo:10:13 »
Käytännössä voidaan tietysti kysyä, antaako yhteiskunta siinä määrän vapauksia ja oikeuksia, että yksittäisen ihmisen vapaa tahto voi toteutua. Vaikka yhteiskunta tarjoaakin merkittävän määrän vapauksia ja oikeuksia, on ihminen kuitenkin sidoksissa eli riippuvainen monista asioista, jotka voivat estää vapaan tahdon toteutumisen.

Tämä on totta aivan varmasti, sillä jo lainsäädäntö rajoittaa sitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #14 : 08.05.10 - klo:10:18 »

Mitä uskoon ja Jumala-suhteeseen tulee, niin körttiläisessä traditiossa ihmisellä ei ole vapaata tahtoa vaan kaikki on Jumalan varassa.

Tämän itse tahdoin tietää, Lutherin "sidotn ratkaisuvallan" ohella  sillä toisinkin opetetaan.  Mietin aina missä määrin lähestyy "toisten liikkeiden arvostelemisen" rajoja kirjoittaessaan, ja varotaan sitä nyt. Todetaan vain, että oman rippikouluopetukseni pääteesejä oli tämä "vapaan tahdon ratkaisu" jolla joko hyväksyi tai hylkäsi "Jumalan aintkertaisen kutsun".  Tämän jälkeen on oma käsitys sekä ihmisen suuresta määräysvallasta että Jumalan uskollisuuden laadusta joutunut pariin otteeseen remontoitavaksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.