Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus osa 4  (Luettu 4857 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #30 : 06.01.24 - klo:10:22 »
Kaikki kristityt ryhmät ovat Raamattua pitäneet arvossa siitä pitäen kuin se on ollut olemassa. Tietenkin siinä jonkin aikaa kesti, ennen kuin saatiin päätettyä, mitä kirjoja Uuteen Testamenttiin pitäisi sisällyttää, tai että sellainen pitäisi edes olla olemassa.

Mistä tuleekin mieleen, että en tiedä, mitä ensimmäisten vuosisatojen kristityt pitivät arvokkaina kirjoituksia ja miksi, ja mistä edes juolahti mieleen koko ajatus koota myös kristittyjen oma kirjakokoelma Vanhan Testamentin rinnalle, ja oltiiko siitä kuinka yksimielisiä.

Mutta siinä on kyllä eroja, mitä tuon kirjakokoelman on ajateltu olevan ja miten on ajateltu sitä käytettäväksi. Ja tämä nähdäkseni kytkeytyy siihen, mitä on ajateltu Kirkon tai seurakunnan olevan. Aina ja kaikkialla ei ole kannustettu itsekseen omin päin kirjoituksia tutkimaan, ja siihen on kyllä ihan hyvät syyt myös.

Puhumattakaan siitä, että eihän lukutaito niin yleistä ole aina ollut. Saati taito lukea vieraskielistä tekstiä, mitä Raamatun lukeminen suuren osan sen historiaa olisi edellyttänyt.

Ja on sekin, että ne, jotka uskovat ihan itsekseen Raamattua lukevansa, lukevat kuitenkin sen kautta, mitä joku siitä heille on jo opettanut. Kääntäjätkään tästä vaikutuksesta eivät voi olla vapaita. Ja onhan siellä paljon sellaista kulttuurisidonnaista, jota ei ilman selitystä voi ymmärtää (jos sittenkään).

Miettii nyt vaikka Sarpatin leskeä ja profeetta Eliaa, ja koettaa siirtää sen nyky-Suomeen. Mitä ajattelisimme, jos pulan aikaan joku yksinhuoltajaäiti ottaisi tuollaisen tuntemattoman nälkäisen kiertolaismiehen luokseen asumaan? Olisiko merkitys sama kuin yli 2000 vuotta sitten?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #31 : 06.01.24 - klo:10:23 »
Ehkäpä minulle suodaan erikoisoikeus käyttää jatkossakin itselleni vakiintunutta tapaa.
Toki, kun on kyse ihmisen sanasta, käytän pientä kirjainta, jos sana ei ole lauseen ensimmäinen.

Tuossa lainaamassasi kohdassa käyttää itse Raamattu pientä alkukirjainta. Toki on oma asiasi, haluatko siitä poiketa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #32 : 06.01.24 - klo:10:31 »
Yhteiset kokoontumiset ovat ajallisesti hyvin lyhyitä verrattuna aikaan, jolloin ei olla koossa.

Kun olemme fyysisesti yksin, on meillä kuitenkin mukanamme kaikki, mitä olemme yhteisöiltämme omaksuneet. Meillä lukutaitoisilla voi myös olla käytettävissämme paljon sellaista, mitä on kirjoitettu, ja sillä tavoin ikään kuin kirjoittajien tarjoama seura kanssamme. Kun olemme fyysisesti yhdessä, tätä kaikkea voi olla myös mukanamme, ja se vaikuttaa siihen, miten kuulemamme sanat ja selitykset ymmärrämme.

Onko yksin ja yhdessä olemisen ero niin ehdoton?

Vanhat kirkkokunnat painottavat Kirkon ensisijaisuutta Raamattuun nähden, enkä ymmärrä, miksi ne siinä olisivat väärässä. Niille Raamattu on ensisijaisesti Kirkon kirja. Kirkollahan ensin oli oppinsa, jonka mukaan arvioitiin, mitä Raamattuun otetaan mukaan. Raamattu on osa Kirkkoa!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #33 : 06.01.24 - klo:10:32 »
Olkoon sitten niin, että sinulla ei ole todellista havaintoa tai tietoa ryhmistä, joissa'kuunnellun tai luetun Raamatun arvossa pito on kadonnut'. Tällaisista asioista kirjoittaminen vain arvauksiin perustuen saattaa lipsahtaa väärän todistuksen antamiseen.

Pena on taas syyttäjän elementissään, jota hän ansiokkaasti on täällä harrastanutkin.

OK, taisin taas ymmärtää väärin.
Kyse olikin siis julkisissa tilaisuuksissa tapahtuva Raamatun arvostaminen, ei sen lukemisen määrä.
Kyllä minulla siitä on ajatuksia, mutta en jaksa nyt sitä analysoida.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #34 : 06.01.24 - klo:10:36 »
Pena on taas syyttäjän elementissään, jota hän ansiokkaasti on täällä harrastanutkin.

Opettajan roolin tunnustan, se nousee ammatillisesta taustastani. Opettaja ei syytä mistään muusta kuin läksyjen tekemättä jättämisestä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #35 : 06.01.24 - klo:10:38 »
Tuossa lainaamassasi kohdassa käyttää itse Raamattu pientä alkukirjainta. Toki on oma asiasi, haluatko siitä poiketa.

Öppiäinen tuntuu minusta osaavan hyvin saivartelun jalon taidon.
Yritän itsekin nyt samaa harrastaa: kyllä, suomenkielinen Raamattu käyttää pientä kirjainta ja sille on perusteet. Ns. alkuteksti taasen ymmärtääkseni ei erottele isoja ja pieniä kirjaimia tai harrasta välimerkkejä.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #36 : 06.01.24 - klo:10:47 »
Raamattua lukiessa ei ole varmaan pahitteeksi, jos välillä toimii siten, että kun on kyse ”sanasta” kokeilee, kuinka ”Sana” sopisi tuohon lauseeseen, eli kristillisen uskon raameihin.
Ja välillä tuntuu hyvin sopivan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #37 : 06.01.24 - klo:10:53 »
Raamattua lukiessa ei ole varmaan pahitteeksi, jos välillä toimii siten, että kun on kyse ”sanasta” kokeilee, kuinka ”Sana” sopisi tuohon lauseeseen, eli kristillisen uskon raameihin.
Ja välillä tuntuu hyvin sopivan.

Se on oma tuntemuksesi silloin, ja oma tulkintasi kristillisestä uskosta. - Miksi niin pitäisi muuten tehdä juuri sanan "sana" kohdalla? Kokeile jotain muuta sanaa myös. Ei kai sekään pahitteeksi olisi?

Onhan eri tulkintojen mukaisia raamatunkäännöksiäkin.

Ja onhan olemassa myös saksan kieli, jossa substantiivit aina kirjoitetaan isolla. Voithan vaikka sitä käyttää.

Ns. alkutekstiä (kuin olisi jokin yksi ainoa) en helposti löytänyt, mutta arvelen samaa: Ei ole ehkä tehty eroa ison ja pienen kirjaimen välillä, vaikka ne nykyaikaisesta kreikkalaisesta aakkostosta löytyvätkin.



« Viimeksi muokattu: 06.01.24 - klo:11:07 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #38 : 06.01.24 - klo:11:05 »
Miettii nyt vaikka Sarpatin leskeä ja profeetta Eliaa, ja koettaa siirtää sen nyky-Suomeen. Mitä ajattelisimme, jos pulan aikaan joku yksinhuoltajaäiti ottaisi tuollaisen tuntemattoman nälkäisen kiertolaismiehen luokseen asumaan? Olisiko merkitys sama kuin yli 2000 vuotta sitten?

Seuraava kommenttini johtaa sivuraiteille ja on saivartelua:
Tuosta kertomastasi tapauksesta kertovasta tekstistä voi myös päätellä, että leski tunsi tai tiesi Elijan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #39 : 06.01.24 - klo:11:08 »
Se on oma tuntemuksesi silloin, ja oma tulkintasi kristillisestä uskosta.

Kuinka varma tästä olet että se on vain oma tulkintani?


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #40 : 06.01.24 - klo:11:12 »
Onhan eri tulkintojen mukaisia raamatunkäännöksiäkin.

Ok, Öppiäinen.
Mielenkiintoista.
Jotta en taas menisi viestinnässäni harhaan, kyselen sinulta mitä tarkoitat termillä ”tulkinta”.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #41 : 06.01.24 - klo:11:15 »
Seuraava kommenttini johtaa sivuraiteille ja on saivartelua:
Tuosta kertomastasi tapauksesta kertovasta tekstistä voi myös päätellä, että leski tunsi tai tiesi Elijan.

En uskaltaisi päätellä noin. Elialle Herra sanoo, että olen käskenyt erään leskivaimon pitää sinusta huolta. Kuitenkin tapaaminen vaikuttaa siltä, että tuo leskivaimo ei ensi alkuun Eliaa tunnistanut. Sanoo, että hänellä riittää ruoka yhteen ateriaan poikansa kanssa, ja sitten kuollaan pois. Toimii sitten kuitenkin Elian kehotuksen mukaisesti. Minä puolestani päättelin, että ajattelee, että samapa tuo, voi tämän viimeisen aterian kai jakaakin, jos kumminkin kuollaan. Mitäpä hyödyttää pitää vain itsellään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #42 : 06.01.24 - klo:11:17 »
Kuinka varma tästä olet että se on vain oma tulkintani?

En ole suinkaan varma siitä, että se on vain omasi, mutta ainakaan se ei liene kaikkien jakama. Tämän voi päätellä siitä, että on niin paljon käännöksiä, joissa on yhdessä kohtaa sana kirjoitettu pienellä ja toisessa isolla. Erolla siis lienee joillekin merkitystä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #43 : 06.01.24 - klo:11:17 »
Miksi niin pitäisi muuten tehdä juuri sanan "sana" kohdalla? löytyvätkin.

Varmaan ainakin siksi, koska kyseinen termi on selkeän kaksimerkityksellinen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #44 : 06.01.24 - klo:11:34 »
En ole suinkaan varma siitä, että se on vain omasi, mutta ainakaan se ei liene kaikkien jakama. Tämän voi päätellä siitä, että on niin paljon käännöksiä, joissa on yhdessä kohtaa sana kirjoitettu pienellä ja toisessa isolla. Erolla siis lienee joillekin merkitystä.

Olen taas epäonnistunut viestinnässäni, ja olenkohan edes itse tiennyt, mitä pitäisi tarkoittaa.
Yritän uudelleen.

Raamatun kontekstissa sana "sana" voi viitata sekä kirjoitettuun Sanaan että Jeesukseen, joka on Jumalan Sana. Yksi esimerkki on Psalmit 119:105, jossa todetaan: "Sinun sanasi on lamppu jalkojeni alla ja valo polullani." Tässä "sana" viittaa Jumalan ohjeisiin tai opetuksiin, mutta teologisesti tämä voidaan nähdä myös viittaavan Jeesukseen, joka on Jumalan ilmoitus ja valo maailmassa.

Tämä siis vain yksi esimerkki.

Myös muita vastaavia sanoja, joille voi löytää kaksi samanaikaista merkitystä ovat ”viisaus”, ”rakkaus”, ……