Kirjoittaja Aihe: Jumala I  (Luettu 32357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Jumala I
« Vastaus #30 : 18.07.16 - klo:16:53 »
Itse olen sitä mieltä, että Jumala on suurempi kuin yksikään kirja tai yksikään uskonto.

Opetukset ja yhteisöt ovat parhaimmillaankin vain yrityksiä lähestyä jotakin joka on täydellisesti meidän ymmärryksemme ulkopuolella.

Siitä syystä ajattelen, että kukaan ei tiedä täydellistä totuutta, mutta sen sijaan on mahdollista että olemme kaikki väärässä.

Mulle kirkko, Raamattu, Herättäjä-yhdistys körttiseuroineen tai vaikkapa tämä foorumikin ovat kaikki vain konteksteja. Viitekehyksiä joiden puitteissa koitan lähestyä sitä rajatonta ikuisesti ymmärrykseni ulkopuolella olevaa Jumalaa.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #31 : 20.07.16 - klo:15:40 »
Tätä katolisten Eukaristiaveisua kuunnellessa luterilainsen köyhä sieluni kokee yhtyvänsä Jumalaan.

https://youtu.be/r3H5f7oePQE
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #32 : 18.10.16 - klo:10:42 »
Jumala luojana. Ihminen, taivaallisena Yksi, maallisena mies ja nainen.
Pauli Annalan luento:

https://youtu.be/U580TG18mko
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #33 : 18.10.16 - klo:11:47 »
Luomisen ja ihmisen käsittelyn jälkeen  Annala siirtyy käsittelemään Mestari Eckartin näkemyksiä. Nyt hengitän syvään, sillä tämä on jo tuttua ja upeaa !
Se mitä olen hehkuttanut, Vapaus on nimeltään myös Armon tunto ja Riippumaton sydän.
Aivan upeeta !
Olitko Janina luennolla 28.4. Vanhassa kirkossa. Se on Eckartin kuolinpäivä.

27.4. vihittiin Vanhassa kirkossa nuorempi tytär ja 28.4. täytti tyttärentytär 10 vuotta. Juhlimme Kulosaaressa molempia tapauksia.
Näen merkillisiä johdatuksia näissäkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8335
Vs: Jumala I
« Vastaus #34 : 18.10.16 - klo:19:29 »

Mulle kirkko, Raamattu, Herättäjä-yhdistys körttiseuroineen tai vaikkapa tämä foorumikin ovat kaikki vain konteksteja. Viitekehyksiä joiden puitteissa koitan lähestyä sitä rajatonta ikuisesti ymmärrykseni ulkopuolella olevaa Jumalaa.

No ehkä mullekkin tuonnepäin, vaikkakin herännäisyys ja körttifoorumi ovat mulle paljon muutakin kuin vain Jumalaan lähestymistä.
Hyvä kuitenkin noinkin, kuten Janine kirjoitti.

Hengellisyys on minulle aika arkista, kuten mukavien kavereiden tapaaminen tai arkinen hankala työ.
En osaa enään oikein eritellä koska on aika olla erityisen uskonnollinen tai erityinen Jumalan etsimisen aika, vaikkakin no Jumalan etsimiseen joskus aina eroitan aikaa, mutta se on vain välillä.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #35 : 19.10.16 - klo:13:38 »
Pauli Annalan opetus ihmisyydestä sai vihdoin pohdintani Kristuksesta loksahtamaan kohdalleen.
Tähän asti olen koonnout palasia ja kokemuksia Hänestä, mutta näin yksinkertaista mutta perusteellista opetusta en ollut aiemmin saanut. Omat hapuiluni ovat piirtäneet sitä kiiltokuvaa jota olen epäröiden katsonut ja kuunnellut siellä sun´täällä.
Vanhat viisaat,jo kirkon alkuaikoina ovat sen jo käsittäneet. Sanoina kyllä hän on tuttu ollut minullekin jo kauan.
En ole epäillyt, mutta tieto sisälläni on vihdoin vakaa . Sain nyt painettua sormeni naulojen haavoittamiin käsiin.

Tämä luento, sen kaksikymmentä ensimmäistä minuuttia, selittää kaiken ihmisestä ja Ihmisen pojasta , Jumalan Pojasta.

https://youtu.be/Wjl-KIGrOWA

Huomenta saan kuulla Paulia hänen kotonaan Lapinjärven Porlammilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #36 : 19.10.16 - klo:14:10 »
Edelliseen tekstiin liittyi väärä linkki.  Tässä oikea;

https://youtu.be/U580TG18mko
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #37 : 22.11.16 - klo:16:29 »
Hannu kirjoitti sen mitä en ole itse uskaltanut sanoiksi pukea: Jumala on enemmän kuin sanat Raamatussa. Hän on kaiken takana. On mahtavaa ymmärtää se.

Tässä edellisessä hapuilin sitä mihin olen saanut muutaman, hapuillen löytyneen osviitan.
Monille riittä, ja kirkkokin pysyy etupäässä siinä Jumalassa joka Raamatun lehdillä paperisena esiintyy. Se on kuvakirjan jumala, jonka piirteet tulevat tekstistä milloin peloittavana, milloin lempeänä. Tekstin yhteyksistä piirrämme ' kuvan' jota pidämme jumalana.
              Hän saa silloin inhimillisiä piirteitä, mikä ei ymmärtääkseni olekaan aivan väärin.Jumalahan loi ihmisen kuvakseen. Hän haluaa olla ihmisessä ja vaikuttaa meissä rakkautta, voimaa ja tahtoa. Jumala on meissä, syvällä jos aistillinen ja aineellinen omaisuutemme Hänet hämärtää, mutta Hän kirkastaa itsensä kun luovumme omistamme, jopa ajatuksista. Etenkin persoonallisuudestamme tiukasti kiinni pitäminen on este. Vahvassa persoonassa ei Jumalalla ole tilaa , mutta köyhällä paljaalla sielulla on pajon Jumalaa.
Tämä on tullut aivan uutena minulle, mitä siis köyhyys ja nöyryys hengellisesti ovat.
Eivät ole synonyymi tyhmyydelle.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala I
« Vastaus #38 : 23.11.16 - klo:15:28 »
Itse olen sitä mieltä, että Jumala on suurempi kuin yksikään kirja tai yksikään uskonto.

Opetukset ja yhteisöt ovat parhaimmillaankin vain yrityksiä lähestyä jotakin joka on täydellisesti meidän ymmärryksemme ulkopuolella.

Siitä syystä ajattelen, että kukaan ei tiedä täydellistä totuutta, mutta sen sijaan on mahdollista että olemme kaikki väärässä.

Mulle kirkko, Raamattu, Herättäjä-yhdistys körttiseuroineen tai vaikkapa tämä foorumikin ovat kaikki vain konteksteja. Viitekehyksiä joiden puitteissa koitan lähestyä sitä rajatonta ikuisesti ymmärrykseni ulkopuolella olevaa Jumalaa.
Tämä on oikein... minun mielestäni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala I
« Vastaus #39 : 23.11.16 - klo:15:30 »
Tässä edellisessä hapuilin sitä mihin olen saanut muutaman, hapuillen löytyneen osviitan.
Monille riittä, ja kirkkokin pysyy etupäässä siinä Jumalassa joka Raamatun lehdillä paperisena esiintyy. Se on kuvakirjan jumala, jonka piirteet tulevat tekstistä milloin peloittavana, milloin lempeänä. Tekstin yhteyksistä piirrämme ' kuvan' jota pidämme jumalana.
              Hän saa silloin inhimillisiä piirteitä, mikä ei ymmärtääkseni olekaan aivan väärin.Jumalahan loi ihmisen kuvakseen. Hän haluaa olla ihmisessä ja vaikuttaa meissä rakkautta, voimaa ja tahtoa. Jumala on meissä, syvällä jos aistillinen ja aineellinen omaisuutemme Hänet hämärtää, mutta Hän kirkastaa itsensä kun luovumme omistamme, jopa ajatuksista. Etenkin persoonallisuudestamme tiukasti kiinni pitäminen on este. Vahvassa persoonassa ei Jumalalla ole tilaa , mutta köyhällä paljaalla sielulla on pajon Jumalaa.
Tämä on tullut aivan uutena minulle, mitä siis köyhyys ja nöyryys hengellisesti ovat.
Eivät ole synonyymi tyhmyydelle.
:049:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #40 : 24.11.16 - klo:12:41 »
Etsimällä löytää.

 :049: itsellesi juhani !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #41 : 28.11.16 - klo:19:29 »
Olen lukenut nyt Jumalasta valona. Hänestä puhutaan ja lauletaan jonkin verran myös ikuisena Valona, joka on ymmärryksemme lähde.

Niinpä tämäkin uudehko ja tuttu virsi sai uutta syvyyttä;

http://notes.evl.fi/Virsikirja.nsf//0/6eabdf39b4b8d932c2256d690077a92f?OpenDocument

Raamatusta olen jo kauan tuntenut omakseni tämän 1.Joh 1;7

. 7 Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala I
« Vastaus #42 : 28.11.17 - klo:14:39 »
Vanhuudessa muisti käy haparoivaksi, siksi on hyvä lukea hyviä kirjoja uudestaan ja uudestaan.
Itseni viihdyttämisen sijaan valitsin  Seppo A Teinosen Kirja täydellisestä elämästä.

Luenko kirjaa alusta loppuun, en tiedä, mutta hakemistosta olen jo poimunut pari mielenkiintoisinta lukua ja lukenut ne.

Ensimmäiseksi luin Oman Tahdon vaarallisuudesta Jumalaa etsittäessä.

Toisessa puhutaan kahdesta pahasta sisaruksesta jotka asuvat mielellään yhdessä.
Toinen on nimeltään hengellinen rikkaus ja ylpeys, ja toinen on kuriton väärä vapaus. Perkeleen aikaansaamaa kuvitelmaa siitä että on korkein, viisain ja ensimmäinen, jolloin ei enää tarvitse Raamattua.

Seuraa kirkon tapojen pilkkaa, jopa sakramentteja kohtaankin.

Oma vapaudenrakkauteni ja -kaipuuni kohdistuu ihmisten luomien järjettömien sääntöjen noudattamattomuuteeni. Muutoin olen hyvinkin lainkuuliainen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8335
Vs: Jumala I
« Vastaus #43 : 27.12.17 - klo:22:44 »

Tää on niin körttifoorumia.

Mietitään syntiä syviä ja elämää suurempia asioita.

No niihin osaamatta kukaan sanoa mitään, vaikka kovasti jupistaankin.
No jokunen varmaan osaa sanoa ja olla mieltä ja puolta vahvastikkin.

Jos joltain karjalaisenkyöstiltä tai karismaatikolta kysyttäisiin, niin tulisi ties millaisia vastauksia varmoina totina ja käskyinä uskoa kuten he !!

Itse luen Raamatusta sen minkä luen niin Raamatusta kuin evankeliumeista ja täytyy todeta Jeesus on yli kaiken ja hermoille käy, että hän on Jumala ihmishahmossa ja hänen opetukset ovat ihan ihmismieleen tajuttavia.
Jopa lapsi voi ne tajuta.

Jeesuksen opetukset eivät ole mitään ydinfysiikkaa, vaikka ne on sitäkin.
Jeesuksen opetukset tai puheet eivät ole mitään filosofistien tai tiede akateemisten juttuja, vaikka ovat sitäkin ja yli heidän.

Kun luin eka kertaa evankeliumit, niin olin ihan pyörällä päästään, kuten kait vieläkin.
Luulin, et kun nyt tulin Raamatussa, aloitin kait Mooseksesta, niin nyt tulee jotain teologisesti ja tieteellisesti tosi vaikeaa eteen ja Jeesuksen puheet olikin Raamatussa nerokkaita, mutta kansantajuisia.

Jeesuksen puheet ja opetukset on niin yli kaiken, ei voi tajuta.

Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Jumala I
« Vastaus #44 : 27.12.17 - klo:23:01 »
Joo, noin koen myöskin.

Raamattua koitan lukea, juurikin nuo Jeesuksen puheet ja vertaukset selityksineen.
Jumala on ihmisiltä salattu, suuri, kaikkivaltias.
Hän on antanut meille Jeesuksen pelastajaksi, Pyhän Hengen kirkastamaan ja muistuttamaan.

Raamatun ohella viime aikoina olen lukenut joitain pieniä varsin selkeitä ja kristinuskon
perusteita koskevia vanhoja kirjoja...
Esim. vanhoja hartauskirjoja, lasten uskontokirja, katekismus jne..