Kirjoittaja Aihe: Yrittäkää ymmärtää  (Luettu 16579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #60 : 30.03.20 - klo:21:37 »
Puhelinlinjojen vetäminen ("Emmä tiiä, mä kelaan vaan") saattaa olla jo historiaa. Nyt pystytetään amtennimastoja.

Katselin Ylen Naissotilaat-dokumenttisarjaa hiljattain. Sitä on ihan viime vuosina kuvattu kaksi kautta, ja kyllä siellä niitä puhelinlinjoja vedetään edelleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #61 : 30.03.20 - klo:21:47 »
^
Aivan oikein, niin tehdään. Parikaapelissa on kaksi johdinta ja noin 500 m kelalla. Yhteyspituudeksi jää käytännössä aina alle 20 km, yleensä 15 km.
Kun tarvitaan useita yhteyksiä, niin silloin näppärä on valokuitu kelalla. Puhutaan viestijärjestelmistä silloin, kun valokuitu on käytössä.

Terminologiassa linja rakennetaan ja yhteys aikaansaadaan, mutta näistä en ala apostoliksi tämän enempää, riittää, kun asia ymmärretään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #62 : 30.03.20 - klo:22:37 »
Otetaan iisisti, olen otettu, että sa-asiat välillä kiinnostavat. Salatut ja digitaaliset yhteydet tarvitaan ja sähköä, että laitteiden akut ja konttien lämmitys toimivat. Emme voi unohtaa, että teltat lämmitetään puulla ja kynttiläkin on alussa tarpeellinen, mutta ei niin hyvä kuin kunnollinen taskulamppu.
Kyllä linjoja rakennetaan parikaapelista ja valokuidusta.

Aikatarkkaan noi, mutta radiotien käyttö nimenomaan väliaikaisratkaisuissa enenee kuin kulkutauti. Uudet ja alati paranevat vaihtuvat salaukset alkavat olla luotettavia. Kysyin asiaa yhä konsultoivalta entiseltä Soneran kehtysjohtajalta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #63 : 31.03.20 - klo:09:46 »
Hallitus siis pääätti, että aluksi kuukausi lisää karanteenia. Pieninä annoksina ettei pelota. Melkoista hyvää peliä kansan psyykkeellä, mutta oikein ja kauniisti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #64 : 01.04.20 - klo:14:13 »
Viina kelpaa tuomareille, syyttäjille ja muille meitä valvoville. Papeillekin.
Tuo on totta, evankelis-luterilaisen kirkkomme oppi-isä Martti Lutherkin oli juoppo, ja viina maistui makialle myös maallikkosaarnaaja Paavo Ruotsalaiselle, joka kuoli pelastusepävarmuudessa viimeisissä kiusauksissa turvautuen mielivirteensä "Sinuhun turvaan, Jumala", jota nykyisin veisaamme Paavon virtenä. Se on meidän uskossamme heikkojen syntisten alatien maan matosten voittovoima!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #65 : 01.04.20 - klo:15:29 »
En halunnut, että sanontani erotat asiayhteydestään. Sinä ns vikoilet.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #66 : 01.04.20 - klo:16:28 »
En halunnut, että sanontani erotat asiayhteydestään. Sinä ns vikoilet.
Minä en koskaan vikoile. Pappien kohdalla muun muassa rovasti Lars Levi Laestadius oli raittiusmiehiä eikä lestadiolaisten piireissä juoda pirun kusta vielä tänäänkään maallikkosaarnaajien varoittaessa seuraväkeä pirun kusen vaarallisuudesta. Myös pappi Henrik Renqvist oli raittiusmies, ja hän julkaisi raittiusaiheisia kirjoituksia, joista kuuluisin on "Viinan kauhistus".

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #67 : 03.04.20 - klo:17:29 »
Mistä sitten aasinsilta keskustelun alkujuurille: "Alkoholin myynti pitäisi nyt poikkeusoloissa lopettaa kokonaan, vaatii Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan johtaja Juha Jolkkonen" (lähde: [https://www.verkkouutiset.fi/virkamiehelta-raju-ehdotus-alkoholin-myynti-kiellettava/]Verkkouutiset[/url], mutta on tuo sama muuallakin ollut). Koteihinsa sulkeutuneet ihmiset ryyppäävät ja sitten tappelevat, ja lapsetkin joutuvat vaaraan.
Alkoholin myyntikiellon saisi alle kahdessa viikossa. Alkon myynti on ollut maaliskuussa jonkin verran tavallista vilkkaampaa.

Lähteet

Alkoholin myynnin pystyisi periaatteessa kieltämään Suomessa – kerromme, miten se kävisi ja mitä siitä seuraisi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alkoholin-myynnin-pystyisi-periaatteessa-kieltamaan-suomessa-kerromme-miten-se-kavisi-ja-mita-siita-seuraisi/7778370#gs.2ot06d

Ravintolat sulkeutuvat ja hanapakkausviinejä myydään nyt hurjaa tahtia – Aiheuttaako koronavirus kalsarikännäilybuumin?
https://yle.fi/uutiset/3-11279522
« Viimeksi muokattu: 03.04.20 - klo:17:34 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #68 : 07.04.20 - klo:14:52 »
En tiedä kuinka tämä pitää ymmärtää:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kennedyn_kirous

Taas kerrottriin kahdesta hukkuneesta, siksi otan esiin.
Olen seurannut myös läheisen ystävän suvun samankaltaisia onnettomuuksia.
Tarkoittaako tämä Isien pahojen tekojen kostoa. Onko Jumalan vasen käsi toiminut näissä, sekä koronassa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #69 : 08.06.20 - klo:00:54 »
Kaikki prosentit olivat ihan hulluja ja täysin selittämättömissä olevia.

Suhteellista riskiä koskevat prosentit pystyn jotenkin ymmärtämään, ts. antamaan niille järkevän tulkinnan (sitä en tiedä, onko tulkintani oikea).

Ajatus katkeaa, mutta puhe jatkuu.

Ihan kuten kiurun (alauda arvensis) loppumattoman tuntuinen liverrys  :icon_cool:

Enpä siivekästä kiurua tänä keväänä ole kuullutkaan kun en ole sopivissa maastoissa retkeillyt, ja muutenkin taitavat olla vähenemään päin. Kristaan on ollut tyytyminen. Näköjään toiminut uskonnon, filosofian ja ilmaisutaidon opettajana. Ehkä enemmän sellaisen runollisen ilmaisun kuin selkeän. Ja ajoittain on kuulostanut kovin papilliselta (kirkollisia luottamustehtäviäkin häneltä löytyy). Ehkä hän voisi julkaista runokirjan?

Filosofiaa voi tehdä monella tapaa. Voi olla runollinen, tai sitten loogis-matemaattinen. Valitettavasti kaikki eivät tiedä että tuo jälkimmäinenkin on olemassa. Sata  vuotta sitten filosofian ja matematiikan rajapinnalla tehdyt oivallukset ovat nykyaikaisen tietotekniikan looginen perusta (lisäksi tarvitaan oivallus että sähkövirralla voi koodata bitin, on/off).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #70 : 08.06.20 - klo:15:25 »
Suhteellista riskiä koskevat prosentit pystyn jotenkin ymmärtämään, ts. antamaan niille järkevän tulkinnan (sitä en tiedä, onko tulkintani oikea).

Ihan kuten kiurun (alauda arvensis) loppumattoman tuntuinen liverrys  :icon_cool:
bi
Enpä siivekästä kiurua tänä keväänä ole kuullutkaan kun en ole sopivissa maastoissa retkeillyt, ja muutenkin taitavat olla vähenemään päin. Kristaan on ollut tyytyminen. Näköjään toiminut uskonnon, filosofian ja ilmaisutaidon opettajana. Ehkä enemmän sellaisen runollisen ilmaisun kuin selkeän. Ja ajoittain on kuulostanut kovin papilliselta (kirkollisia luottamustehtäviäkin häneltä löytyy). Ehkä hän voisi julkaista runokirjan?

Filosofiaa voi tehdä monella tapaa. Voi olla runollinen, tai sitten loogis-matemaattinen. Valitettavasti kaikki eivät tiedä että tuo jälkimmäinenkin on olemassa. Sata  vuotta sitten filosofian ja matematiikan rajapinnalla tehdyt oivallukset ovat nykyaikaisen tietotekniikan looginen perusta (lisäksi tarvitaan oivallus että sähkövirralla voi koodata bitin, on/off).
Mutta nyt on suunnitteilla ja ehkä tekeilläkin kvanttitietokone, jossa bitti ei enää ole joko-tai-tilassa vaan sekä-että. Eli voi olla yhtäaikaa on ja off. Siksi kvanttitietokone on huikeasti nopeampi ja suorituskykyisempi kuin tavallinen. Tästä pääsemmekin kunnon aasinsillan kautta uskonelämäämme: meidän pitäisi mieluummin olla inklusiivisia kuin eksklusiivisia. Toisin sanoen, hyväksyä hyvinkin erilaiset uskonelämän ilmaukset oikeina eikä pitäytyä vain siihen tuttuun, minkä itse olemme oppineet.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #71 : 08.06.20 - klo:15:31 »
^Kvanttitietokone on minulle kyllä toistaiseksi otsikon mukainen juttu. En ole löytänyt esitystä, jonka perusteella ymmärtäisin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #72 : 08.06.20 - klo:15:47 »
Tästä pääsemmekin kunnon aasinsillan kautta uskonelämäämme: meidän pitäisi mieluummin olla inklusiivisia kuin eksklusiivisia. Toisin sanoen, hyväksyä hyvinkin erilaiset uskonelämän ilmaukset oikeina eikä pitäytyä vain siihen tuttuun, minkä itse olemme oppineet.

Erilaisen hyväksyminen ja opittuun pitäytyminen eivät sulje toisiaan pois. Se opittu voi olla muutakin kuin lapsuudessa tai nuorena omaksuttu. Riitta-mummi voi kertoa jotain körttiläiseksi oppimisesta. Voi olla jopa helpompi hyväksyä toisenlainen uskonnollisuus, kun on tietää, missä itse on parhaiten kotonaan. Sisäinen epävarmuus synnyttää usein ulkoista kovuutta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #73 : 08.06.20 - klo:15:54 »
Niin voinkin, ja kerron lisää jos pyydetään. Olen jo paljon kertonut vaiheistani viidesläisyydessä ja karismaattisissa- ja vapaissa suunnissa.

Tässä on kotini. 

 :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #74 : 08.06.20 - klo:15:59 »
Hesarissa on artikkeli koronatiedotustilaisuuksia viittomalla tulkinneesta Outi Huuskosta. Kiurukin mainittu! Juttu lienee maksumuurin takana, mutta tässä muutama pala:

Lainaus
Viranomaiskieli ja pitkät lauseet eivät helpota Huuskon tehtävää. Ministereistä varsinkin Krista Kiurua on moitittu vaikeaselkoiseksi, mutta tänään Huuskolla ei ollut vaikeuksia seurata hänen ajatuksenjuoksuaan.

Aina Huusko ei heti ymmärrä, mitä tulkattava ajaa takaa.

”Jos puhe lähtee etenemään koukeroisesti, on joskus vaikea löytää se clue, jonka ympärille voi ruveta rakentamaan lauserakennetta viittomakieliseksi.”

Kun tulkki ei saa lauseesta selvää tai unohtaa jonkin tärkeän asian, tulkkipari voi auttaa. Huuskon edessä istunut Malmberg näytti hänelle muutaman tukiviittoman kesken hänen tulkkauksensa.

”Näin koko ajan hänen nyökkivän, että hyvin menee, ymmärsit oikein. Hän myös muistutti pään liikkeellä, oliko kyse kielto- vai myöntölauseesta. Tällainen palaute on tosi tärkeää.”

Joskus tulkattava tekee kielellisiä lipsahduksia, mutta ne tippuvat tulkilta ensimmäisenä pois. ”Tavoitteena on kääntää merkityksiä”, Huusko sanoo.

Olen kyllä ennenkin ihmetellyt simultaanitulkkien kykyä selvitä tehtävästään. Minä kun en meinaa saada tolkkua edes kirjoitetuista lauseista, joita hitaasti tankkaan. Miten välittää merkitys, jos sitä ei kykene tavoittamaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.