Kirjoittaja Aihe: Kreationismi ja luopumus  (Luettu 46505 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #105 : 29.04.14 - klo:23:20 »
Ymmärrys on eri asia kuin tieto. Voin ymmärtää, mitä tarkoittaisi neitseestäsyntyminen tai maailman luominen kuudessa päivässä, mutta ei siitä seuraa, että tietäisin, onko niin tapahtunut vai ei.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #106 : 29.04.14 - klo:23:25 »
Yhdysvalloissa tulee lehtitietojen mukaan 200 neitsyttä raskaaksi vuodessa, mutta kyse ei ole mistään hengellisestä, vaan sukupuolikasvatuksen ja ymmärryksen puutteesta.

Mitenkähän tuokin määrä on laskettu?

Omassa tuttavapiirissäni on yksi neitseestäsyntymistapaus, eli koti-inseminaatiolla syntynyt lapsi. Vaatii kunnollista sukupuolikasvatusta ja ymmärrystä. Voihan samanlaisia tapauksia olla Yhdysvalloissakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #107 : 30.04.14 - klo:08:50 »
Jumalan prosenteista vielä sen verran, että minulla on mielikuva jonkin mitattavissa olevan asian prosenttiosuuksista, mutta ääretöntä ja ajatonta on mielestäni hullua ruveta näin arvioimaan. Yhtä hyvin voisi puhua 1000% Jumalasta tai 1000000% Jumalasta.

Tämä jo haiskahtaa monofysitismia. Ei se haittaa. Olen aina ihaillut koptin ja Ethiopian kirkkoja.  :icon_lol:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #108 : 30.04.14 - klo:08:56 »
Tämä jo haiskahtaa monofysitismia. Ei se haittaa. Olen aina ihaillut koptin ja Ethiopian kirkkoja.  :icon_lol:

Olisikohan haju tarttunut afrikkalaisen lapsuuteni aikana?  :107:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #109 : 30.04.14 - klo:09:52 »
Olisikohan haju tarttunut afrikkalaisen lapsuuteni aikana?  :107:

Kolmirotuisena amerikkalaisena olin itsekin luokiteltu lapsena ja nuorena neekeriksi (eng. Negro), joten varmaan haistoin vain omaa kainaloani. Sinä olet epäilemättä sekä puhdasoppinen ja puhdasrotuinen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #110 : 30.04.14 - klo:11:53 »
Yritän pikemminkin välttää sekä puhdasrotuisuutta että -oppisuutta. Sekarotuiset ovat usein terveempiä ja puhdasoppisilla on ikävä tapa sytytellä rovioita kerettiläisille.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #111 : 30.04.14 - klo:12:01 »
Mitenkähän tuokin määrä on laskettu?

Omassa tuttavapiirissäni on yksi neitseestäsyntymistapaus, eli koti-inseminaatiolla syntynyt lapsi. Vaatii kunnollista sukupuolikasvatusta ja ymmärrystä. Voihan samanlaisia tapauksia olla Yhdysvalloissakin.

Se oli virallinen tilasto, jonka mukaan 200 naista ilmoitti synnyttäessään tai odotusaikana olevansa neitsyitä tai olleensa neitsyitä kun lapsi siintyi heidä kohduissaan. Tilastossa oli monta muutakin asiaa.
Google löysi ainakin tällaiset http://www.stara.fi/2013/12/19/neitsyt-maria-ei-ollut-ainoa-joka-200-raskaana-vaittaa-olevansa-neitsyt/
tässä lisää http://www.viikonloppu.com/?p=35003
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #112 : 30.04.14 - klo:14:09 »
Yritän pikemminkin välttää sekä puhdasrotuisuutta että -oppisuutta. Sekarotuiset ovat usein terveempiä ja puhdasoppisilla on ikävä tapa sytytellä rovioita kerettiläisille.

Tätä olisi kai syytä selvittää vähän monisanaisemminkin. Liiallinen intoilu melkein minkä tahansa puhtauden kanssa on mielestäni haitallista. Uskon, että on hedelmällisempää aina vähän epäillä itseään ja toisia ja avoimesti suhtautua uusiin  vaihtoehtoihin mahdollisesti parempina ja viisaampina.

Arkkiatri Ylppö saattoi kysyä pikkulapsen äidiltä: "Onhan lapsenne saanut riittävästi nuolla kalosseja?" Liian puhtaassa ympäristössä kasvava lapsi ei kehitä tarpeellista vastustuskykyä ympäristön mikrobeja vastaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #113 : 30.04.14 - klo:17:10 »
Minäkin vilkaisemassa Kyöstin alkuperäistä kirjoitusta. Siinä kiusasivat nuo prosenttiluvut: 100% ihminen ja 100% Jumala. Numerot ja prosentit kuuluvat tieteeseen, eivät uskoon. Jumaluuden mittaaminen on minusta mahdotonta ja oikeastaan ihmisyydenkin. Perinnollisyystutkijat voivat kertoa, montako prosenttia meidän geeneistämme on yhteisiä ihmisapinoiden kanssa. Silti oranki on kokonaan oranki ja ihminen on kokonaan ihmnen.

Täällä Athanasioksen uskontunnustus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus
ja sieltä lainaus:
"Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen."

Ei tuo mitään uutta ole. Toki se ei sovi ihmisjärkeen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #114 : 30.04.14 - klo:17:14 »
Hepreankielinen teksti (Jes 7:14) viittaa nuoreen naiseen. Siis ei ole kysymys neitsyestä. Se tulee ilmeisesti kreikankielen kautta Matteuksen evankeliumiin (1:24), missä hep. alma sana käännetään kreik. parthenos sanalla. Siis, se kuitenkin perustuu yhteen virheelliseen tulkintaan Jesajan sanoista.

Siitä riippumatta, että uskotaanko siihen, että  nuori nainen voi olla olla neitsyt, niin asiayhteydestä käy ilmi, että vaikka Maria olikin nuori nainen (kenties 14 vuoden ikäinen) niin hän oli myös neitsyt.
Eli riippumatta siitä, mitä tuon kyseisen sanan uskoo merkitsevän, niin asiayhteydet tukevat uskontunnustusta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #115 : 30.04.14 - klo:17:29 »
Jumalan prosenteista vielä sen verran, että minulla on mielikuva jonkin mitattavissa olevan asian prosenttiosuuksista, mutta ääretöntä ja ajatonta on mielestäni hullua ruveta näin arvioimaan. Yhtä hyvin voisi puhua 1000% Jumalasta tai 1000000% Jumalasta.

Prosentti on sadasosa jostain, 100% on taasen sama, kuin kaikki jostain.
Eli tässä tapauksessa ei voi puhua yli 100% luvuista.
Esim. kukaan ei voi olla yli 100% ihminen.
Jumalakin on täysi Jumala, ei esim. 101% Jumala.

Jos on kyse arvon muutoksista, tällöin voidaan puhua yli 100% arvoista, ei muuten.
Eli jos esineen arvo on 1 ja huomenna sen arvo on 7 niin esineen arvo on noussut satoja prosentteja.

Eli tässä jonkinlainen lyhyt ja ytimekäs tietopaketti siitä, mitä ovat prosentit ja kuinka ne tulisi ymmärtää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #116 : 30.04.14 - klo:19:36 »
"Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen."

Ei tuo mitään uutta ole. Toki se ei sovi ihmisjärkeen.

Miksei sopisi?

Ainoa vain, etten tiedä, mitä kaikkea se tarkoittaisi. Vaikka nyt erehtyväisyys, joka on kovin inhimillistä (enkä nyt tarkoita moraalisia hairahduksia vaan vaikka väärin muistamista tai luulemista). Jumalaa kai emme pidä erehtyväisenä, mutta saattoiko maanpäällinen Jeesus vaikka kuulla väärin, mitä joku hänelle sanoi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #117 : 30.04.14 - klo:23:11 »
En tiedä, nain Uunona, onko loogista tai ei, mutta luen mitä sinä kirjoitat suurella halulla. Ja monien muidenkin kirjoituksia körttifoorumilla. Tunnen itseni usein melko oppimattomaksi. Olen oppimassa jättämään turhia kysymyksiä. Usein ajatukset polarisoituvat, kuten tässä nyt kreationismin kohdalla. Usein polarisointi osoittaa, että kysytään vääriä kysymyksiä. Voi olla, että on meille yhdentekevä, loiko Jumala kuudessa päivässä kuusi tuhatta vuotta sitten tai pitkinä ajanjaksoina. Voi olla yhdentekevä, onko Marian neitsyys gynekologinen tai hengellinen. Polarisointi voi estää näkemästä sitä, mikä olisi tärkeä. Ainakin minun kohdallani, on tärkeä ymmärtää luomiskertomuksesta, että Jumala on suvereeni ja olen hänelle vastuullinen. Joku muu ehkä ymmärtää muuta. Jeesuksen syntymisen kohdalla huomaan merkillisen asian W. Malmivaaran virsistä. Kukaan ei pelkää vauvaa. Se minua puhuttelee.

Hyvätihmiset.  Tästä minä suuresti ja syvällisesti pidän.  
Eritoten vanhastaan olen mieltynyt tuohon, että jos vastaus ei vastaa, voisi harkita oliko kysymys väärä.
Minusta tämä näyttäytyy Dosentilla useassa runossa, selkeimmin siinä "Kuka minä olen".
He sanovat minulle
että astun sellistäni
kuin todellinen hallitsija
aina yhtä iloisena ja tyytyväisenä

mutta jäädessäni yksin
oven sulkeutuessa takanani
olen vain yksinäinen
hämmentynyt
toivoton.

Kuka minä olen?
Olenko tänään tämä ja huomenna tuo?
Olenko molempia samanaikaisesti
vai jotakin muuta?

Katson ikkunastani
valoa kohti.
En tiedä, kuka olen.

Mutta tämän tiedän: Kuka olenkin
Sinun minä olen  , oi Jumalani!

Käännös on viheliäinen ja ulkomuisista, toisinaan tämä vaikeana hetkenä auttaa.  Kuka minä olen...  Mitä minä sillä tiedolla teen.  Kenen minä olen, se on monin, monin tavoin tärkeämpää. Minun omistajani tuntee minut.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33737
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #118 : 01.05.14 - klo:06:01 »
Todella luja ja vapauttava loppupäätelmä D B:ltä. Kuka minä olen ___Kenen minä olen. Minä olen Jumalan, Hän näyttää kuka olen.

Luopuminen ja luovuttaminen on aluksi hämmentävää. Luulen kaikkea sitä mitä minussa on omakseni ja itsekkyydessäni en haluaisi antaa mitään pois.
Sitten kun se alkaa sujua, ja huomaa höllentyvänsä, huomaa että mitä tyhjemmäksi tulen, sitä kokonaisemmaksi kuva minusta Jumalan omana luomuksena vahvistuu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #119 : 01.05.14 - klo:09:31 »
Tosiaan, totuus tiivistyy siinä runossa. Ilmeisesti ainoastaan Jumala voi sanoa minä olen, ja kun meikäläinen sen sanoo, Jumala lainaa itsensä meille suuressa armossaan ja rakkaudessaan. Vielä viheliäisempi käännös:

14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'"

Rakastettuni, sinulla ainoastaan on oikeus
sanoa "minä olen." En tunne muuta.
Siksi sinä voit antaa merkin
tapahtuman jälkeenkin.
Se juuri osoittaa jumaluuttasi
ajan ja paikan rajoituksetta.
Jos olisit niin kuin me, tietäisit
meidän tarvitsevan tietoa jo etukäteen,
että rohkenisimme uskomaan.
Näytät olevasi kanssani vasta sen jälkeen
kun olen kärsinyt onnettomuutta ja pilkkaamista.
Sinä olet se suuri MINÄ ja Jumala,
johon koko ihmiskunta katsoo.
Kaikki rukoilevat sinun nimessä,
jopa minäkin sekä ilossa että surussa.

2Moos.3:14 And Ælohim said to Moses,
"I am who I am. Just say this."
And He said "Thus you shall say to
The children of Israel and crew,
'I am has just sent me to you.'"
 
Beloved, You are the only who has right
To say "I am." There's no other in sight.
And so You have the right to give Your sign
After the thing is done that You design.
That very thing shows that You are divine,
And unencumbered by both space and time.
If You were like us, You would know the rhyme
That we need signs beforehand in the rush,
To give us courage here to meet the crush.
You give Your sign that You are with me after
I face the music in Your name, and laughter.
You are the one great I and God of all
The fathers of all men who stop to call
On Your name, so I do with breeze and brawl.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.