Kirjoittaja Aihe: Tuttavani Jeesus  (Luettu 26119 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #15 : 15.06.14 - klo:09:31 »
Luin taas tekstit.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #16 : 15.06.14 - klo:20:38 »
Jeesus on myös ovi.

Joh. 10:7
   
Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.

Joh. 10:9
   
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #17 : 15.06.14 - klo:22:06 »
Aamen  :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #18 : 19.06.14 - klo:09:36 »
Jesaja 53 piirtää kuvan Herran kärsivästä palvelijasta.

Se on puhutteleva vanhan testantin profetia Jeesuksesta ja hänen kärsimyksestään ristillä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #19 : 27.06.14 - klo:08:38 »
Pietari. Hän, joka oli varma, tulinen intoilija. Miekanheiluttaja ja majan rakentaja. Hän heitti verkkonsa miten hän tahtoi, mutta kovan paikan tullen totteli. Ja häpesi ja itki.
Jeesus tiesi mille kalliolle kirkko rakennetaan. Tällaisellakin Pietarilla oli suuri tehtävä. Ilmeisesti hän ymmärsi lopulta itsensä kun pyysi ristiinnaulitsemista pää alaspäin.

Jumalan ajatukset eivät ole ihmiasen ajatuksia. Hänen näkemänsä on toinen, ei pintapuolinen. Hän näkee sydämeen ja valitsee sen mukaan.
Vikurinkin hän taltuttaa, ja sivussaolijaa käyttää .

Ystävääni Jeesukseen voi luottaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #20 : 27.06.14 - klo:12:00 »
Aamen  :eusa_pray:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #21 : 28.06.14 - klo:08:34 »

 Ilmeisesti hän ymmärsi lopulta itsensä kun pyysi ristiinnaulitsemista pää alaspäin.




Käytännön teologisesti opetuslapsella oli paljon helpompi kuolema kuin Jeesuksella. Jeesushan kitui koko päivän ja opetuslapsi pää alaspäin se oli soromnoo...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #22 : 29.06.14 - klo:07:42 »
Jesaja 53 piirtää kuvan Herran kärsivästä palvelijasta.

Se on puhutteleva vanhan testantin profetia Jeesuksesta ja hänen kärsimyksestään ristillä.

Kun olin 15 vuotias uskonnon tunnilla, opettaja kysyi luokalta, miksi Jeesuksen piti kuolla. Kukaan ei viitannut, joten opettaja kysyi minulta. Sanoin "Ehkä siitä opimme jotakin." Opettaja oli kauhuissaan ja ilmaisi sitä kauhua kunnes kello soi. Olimme kaikki hämmentyneet.
Vieläkään en tiedä miksi Jeesuksen piti kuolla. Jos Jesaja 53 viittaa Jumalan palvelijan kohtaloon, niin Jeesus juutalaisena todella sai kokea sitä. Tai opimme, että maailma aina kääntyy vilpitöntä vastaan. Nuorena huomasin, että valkoihosten seurakunnissa ihmiset itkivät syntejään, ja inkkariseurakunnissa ihmiset itkivät valkoishosten syntejä. Nykyään harvoin itketään syntejä lainkaan. Meillä on nykyään niin hyvä itsetunto. Jopa pankiireilla on hyvä itsetunto.
En tainnut oppia mitään koulussa, en edes hyvää itsetuntoa. Vielä puhun kuin mikäkin neekeri tai inkkari, huolimatta siitä, että olen valkoihosen näköinen. Se on kai geneettistä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #23 : 30.06.14 - klo:17:48 »
Tuomas, on oikein hyvä, että kirjoitat omanlaistasi tekstiä. Olen tuollaisista asioista kovin vähän tiennyt. Ensimmäisen kerran luin asiaa inkkareiden hengellisestä ajattelusta. Tällaista "sisäpiiritietoa" lukisin vastakin mielelläni.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #24 : 01.07.14 - klo:22:20 »
Kun olin 15 vuotias uskonnon tunnilla, opettaja kysyi luokalta, miksi Jeesuksen piti kuolla. Kukaan ei viitannut, joten opettaja kysyi minulta. Sanoin "Ehkä siitä opimme jotakin." Opettaja oli kauhuissaan ja ilmaisi sitä kauhua kunnes kello soi. Olimme kaikki hämmentyneet.
Vieläkään en tiedä miksi Jeesuksen piti kuolla. Jos Jesaja 53 viittaa Jumalan palvelijan kohtaloon, niin Jeesus juutalaisena todella sai kokea sitä. Tai opimme, että maailma aina kääntyy vilpitöntä vastaan. Nuorena huomasin, että valkoihosten seurakunnissa ihmiset itkivät syntejään, ja inkkariseurakunnissa ihmiset itkivät valkoishosten syntejä. Nykyään harvoin itketään syntejä lainkaan. Meillä on nykyään niin hyvä itsetunto. Jopa pankiireilla on hyvä itsetunto.
En tainnut oppia mitään koulussa, en edes hyvää itsetuntoa. Vielä puhun kuin mikäkin neekeri tai inkkari, huolimatta siitä, että olen valkoihosen näköinen. Se on kai geneettistä.

Joitakin asioita ihmettelen tässä puheenvuorossa. "Vieläkään en tiedä miksi Jeesuksen piti kuolla." Eikö tähän riitä vastaus, että siksi, että hän kärsi rangaistuksen meidän kaikkien puolesta, jotta meillä olisi mahdollisuus päästä taivaaseen. Tarvitseeko meidän tietää tästä asiasta tämän enempää?

Hyvä huomio, että maailma aina kääntyy vilpitöntä vastaan.

Minusta synnintunto ja hyvä itsetunto eivät ole vastakohtia eivätkä sulje pois toisiaan. Hyvän itsetunnon omaava ihminen "tuntee oman arvonsa ja antaa arvon toisellekin". Tosi on, että nykyään harvoin itketään syntejä. Itsestäni en ole löytänyt synnintuntoa piiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan. Se on kai sitä paatumusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #25 : 02.07.14 - klo:10:03 »
Minusta synnintunto ja hyvä itsetunto eivät ole vastakohtia eivätkä sulje pois toisiaan. Hyvän itsetunnon omaava ihminen "tuntee oman arvonsa ja antaa arvon toisellekin". Tosi on, että nykyään harvoin itketään syntejä. Itsestäni en ole löytänyt synnintuntoa piiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan. Se on kai sitä paatumusta.

Se, että elää päällisin puolin siivosti ei tarkoita paatumusta. Ei yksinkertaisesti ole tappanut ketään viimeviikkoina.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #26 : 02.07.14 - klo:19:43 »
Jumala loi ihmiselle aivot käyttöä varten. Pitää uskaltaa tehdä kysymyksiä ja pohtia itsestään selvinäkin  pidettyjä asioita. Inkkarille täydet pisteet!  :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #27 : 04.07.14 - klo:11:04 »
Toivon, Rakas Jeesus,että kohtaat meitä Lapuan Herättäjäjuhlilla, jokaista tarpeensa mukaan.  Olet uskomme alkaja. Elämämme kasteen armossa ja sen jälkeen on vajanaista. Tiedät tekomme, puheemme, kirjoituksemme ja ajatuksemme. Ole myös uskomme täyttäjä.  Tule ja armahda meitä syntisiä !

Amen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #28 : 10.03.15 - klo:17:07 »
Kirjoitin Seuratuvan puolella käsityksestän Kolmiyhteisestä Jumalasta. Tässä uskomassani Jumalassa on minulle vaikein Jeesus, vaikka rukoilen kyllä aina Hänen nimeensa. Niin on opetettu.
Jumalan kaksi persoonaa, jotka eivät ole ihmisiä, on helpompi tuntea. Minun onkin aina ollut helpointa silloin kun olen kokenut oman havainnon jonkun olemuksesta. Jumalasta ja PH:gstä on näin.  On minulle kyllä todella suuri kokemus Vapahtajastakin, mutta vuosikymmenien kuluessa olen alkanut sitäkin epäillä joksikin muuksi.

Se kuva jonka Raamattu antaa on ihmisestä ihmisille, paitsi Jeesuksen puhumat Sanat.  Ristinkuolemaan uskon ja pelastukseen ja ehtoolliseen muistoateriana.
Opetuslapset ovat todistaneet jostakin hyvin suuresta ja uskon sen.  Kokemus hänestä jumalana vain puuttuu. Ehkä taulujen ja muiden koristeiden kuvat vieroittavat siitä.

Käsitys jossa Raamattua sanotaan Jeesuksen olemuksen  kapaloksi on minullekin puhuva.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tuttavani Jeesus
« Vastaus #29 : 26.03.15 - klo:07:25 »
Olen tätä ajatellut, ketjun aihetta siis. Täältä löytyy myös ajatteluttavia juttuja. En ymmärrä inkkarin kimppuun käynyttä opettajaa. Totta kyllä, varhaiskirkko alkoi aikaisessa vaiheessa nähdä Jeesuksen uhrin joksikin joka annettiin kertakaikkisena sovituksena jokaisen puolesta, ja yhä, ajattelen, ihminen hätäännyksissään kaipaa konkreettisia toimia tarttuakseen sellaisiin.

Silti koko pitkäperjantai tarjoaa erinomaisen peilin. Jos mihin, niin syyttömän kimppuun käymiseen ihminen pystyy ja samaten on sadismiin tarpeettoman mieltynyt.

Toinen asia on ettei ole kovin yksinkertaista ajatella, että Jeesus olisi minulle konkreettinen, läheinen tai vallan ystävä. Hän on kahdentuhannen vuoden takaa vennonvieraasta kulttuurista. Jo mielikuvan luominen on konstikasta.

Muttamutta. Hän oli yhtä kaikki ihminen, joka joutui kohtaamaan vaikka kuinka tympeitä tilanteita. Oma perhe piti velvollisuutenaan viedä kotiin koska oletti hänen sairastuneen, siis olevan "poissa suunniltaan" elikkä psykoosissa. Olkoon syntymäkokemuksissa sitten mitä hyvänsä outoa, ellei tämä hieman niitä kyseenalaista, tämä kokemus joka tapauksessa oli ihmiselle tyly.

Hän tosin jaksoi vastata asiallisesti typeriin kysymyksiin joita esitettiin vain jotta saataisiin esille hänen pahuutensa. Häntä todennäköisesti kadehdittiin ja hyvin tuhoisalla tavalla. Moni vain nautti nähdessäön hänen kärsivän.

Ynnä paras ystävä ilmeisesti hänen kuultensa ilmoitti ettei ole koskaan tuntenut koko ihmistä. Kiroillen vielä.

Yksin jätetty, tahallaan tai tahattomasti väärin ymmärretty ihminen! Syyttä syytetty.

Kun saan työpaikalla kohtauksen johon kuuluu ankaria kipuja, oksentamista, kaatavaa huimausta ja tajuttomuus, minä jostakin syystä vain olen vakuuttunut siitä että joskasn hänellä ei ollut tätä tautia, hän on juuri siinä kohdattavissa. ----- etenkin kun tullaan tärskäyttämään että katsokin ettei tämä toistu. Hän on kärsimyksessä läsnä, kohdattavissa ja hyvin todellinen.

Toisinaan ei kerrassaan jää muuta kuin tieto:  on yksi joka ymmärtää, on todella kokenut ihan saman, ja ihmisen osasta sanotaan että se on vaikea ja aivan alusta asti.

On enemmän kuin jokin Bultmannin keerygma ja sitä sisällistä tuntoa en pakota itseäni tajuamaan ellen vain tajua.

Merkillistä ja paradoksaalista. Tähän saakka minulla on ollut kärsimyksessäni konkreettinen ja todellinen ystävä, siitäkin huolimatta mitä toisin opetetaan. Se syntisten  turva ainoa.

En voisi sanoa "tuttavani Jeesus" kai sentään. Kotiaawe on tuttava. Jeesus on ihminen, jolle yhtään mikään kokemani ei ole outoa ja joka niissä kärsimyksissä jotka ovat omalla kohdalkani todentuneet, tullut todelliseksi, konkreettiseksi

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.