Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Pappako - 06.09.14 - klo:21:24

Otsikko: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pappako - 06.09.14 - klo:21:24
Ollakko Fariseus vaiko Publikaani kas siinä pulma? :kahvi:

Joskus saa olla hämillään kun opillisesti riidellään uskonasioista. Luterilaiset , Jehovat, Helluntailaiset, Lestadiolaiset  jne...ketjua voisi jatkaa loputtomiin. :017:

Oppiriidan tai erimielisyyden syynä saattaa olla ja usein onkin kinaaminen siitä millainen seurakuntaoppi  on oikea ja että kenen seurakunnan opit ovat lähempänä kristillisyyttä nykytietämyksen valossa. Riitelijöinä ovat usein aivan kunnolliset kristityt veljet ja sisaret, joilla kaikilla on oma hengellinen vakaumuksensa ja kristillinen taustansa. :icon_lol: :icon_sad: :icon_surprised: :icon_wink: :107:

Fariseushan on kuten Saulus Tarsolainen enne Paavaliksi tuloaan, jonka elämässä suurena siunauksena oli syntyä kristittyyn kotiin tai Juutalaiseen perheeseen, kuten Saulus ja hän täten sai äidinmaidossa kasvatusta Jutalaiseen Uskontoon aina Pappisvihkimykseen ja kristittyjen Jeesusllahkon vainoamiseen asti, ennenkuin Jumalan Henki käännytti hänet. :eusa_clap: :eusa_clap:

Farisealainen rukous on usein uskonopista tunnontarkasti kiinnipitävä pitäytyen oikeaan kristinoppiin ja siihen usein kätkeytyy pyyntö ettei vain olisi kuin tuo Publikaani huokauksineen ja vääräoppisen pölöttäjän kaltainen. Kun Fariseus astuu Kirkossa aina etupenkkiin kuulijan paikalle jää Publikaani takariviin ja yrittää välttää katsomasta Fariseusta kasvotusten saatikka sitten istumasta tämän viereen muutoin kuin vahingossa. :107: :-\ >:(

Uskonelämältään vahva ja usein oikeaoppinen, ainakin omasta mielestään ja Raamattuun ja sen opetuksiin uskova Publikaani on usein hengelliseltä taustaltaan "herännyt kristitty", joka on saanut kokea Armon tulla kristityksi, ei teologisesti sivistynyt ja oppinut, vaan itseopiskellut ja hitusen verran erilainen hengellisyydeltään, kuin Fariseus. Mistä tuo ero sitten johtuu ja kumpi on lähempänä oikeaa kristillisyyttä jää arvattavaksi, mutta molemmat käyvät säännöllisesti kirkossa ja uskovat samaan Kristinoppiin, mutta eri penkeissä istuen. :icon_lol: :003: :107: :)

Jotenkin haluaisin kuulla, mitä mieltä asiasta oikeasti ollaan ja pitäisikö asialle voida tekemän jotain että varsinkin näinä koventuvina aikoina kristityt eri puolilla uskaltaisivat kokoontua yhteen ja elää ilman eripuraisuuden henkeä ja liittyä yhteen vastustamaan hajaannusta ja eri uskonsuuntausten välistä erimielisyyttä. Kaikkihan ovat kuitenkin saman Jumalan Lapsia ja Uskovat Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön ja Armoon kohdallaan. :icon_rolleyes: :icon_eek:

Kun fariseus rukoilee nojaten tarkkaan protokollaan ja uskoo siten tulevansa autuaaksi niin se hänelle suotakoon ja Publikaanin epätoivoiset huokaukset kuuluvat aina fariseualaisten korviin asti takapenkiltä niin se tälle suotakoon. Miten sitten on voitaisiinko asiasta ainaskin jutella ja mitä olette itse havainneet matkallanne tällä korpivaelluksella kohti Rauhan Rantaa???? :icon_rolleyes:

Jumalan Rauhalla ja Rakkaudella sekä Armosta haluan tervehtiä teitä ja Toivottaa Siunausta sekä Rauhaa näin syksyn alkaessa. Kiitokset Foorumille mielenkiintoisista ja hyvistä elämää siunaavista kirjoituksistanne. Terveisin Pappako! :icon_rolleyes:
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 06.09.14 - klo:21:40
Taidan yhteiskunnan palkkaamana virkamiehenä olla publikaani, mutta opettajan ominaisuudessa fariseus. Se kai on tärkeintä, että rukouksiani aidosti kuunnellaan. Uskon näin tapahtuvan.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Leena - 07.09.14 - klo:21:25
Taidan ponnistella ymmärtääkseni vettauksen merkityksen.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: PekkaV - 08.09.14 - klo:05:24

   Fariseus on farisealainen, publikaani pelikaani.

Publin pitäisi hivuttautua lähemmäksi faria, farin samoin publia. Kummankin tulee katsella kiinnostuneena omalta paikaltaan toisiaan, seurata vieraalta vaikuttavaa ihmistä. Samassa messussa istuminen on sinänsä yhdistävä tekijä. Yhteisen HPE:n vietto voimaannuttaa lähtemään liikkeelle.




Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: juhani - 08.09.14 - klo:07:54
Ollakko Fariseus vaiko Publikaani kas siinä pulma? :kahvi:

Joskus saa olla hämillään kun opillisesti riidellään uskonasioista. Luterilaiset , Jehovat, Helluntailaiset, Lestadiolaiset  jne...ketjua voisi jatkaa loputtomiin. :017:

Oppiriidan tai erimielisyyden syynä saattaa olla ja usein onkin kinaaminen siitä millainen seurakuntaoppi  on oikea ja että kenen seurakunnan opit ovat lähempänä kristillisyyttä nykytietämyksen valossa. Riitelijöinä ovat usein aivan kunnolliset kristityt veljet ja sisaret, joilla kaikilla on oma hengellinen vakaumuksensa ja kristillinen taustansa. :icon_lol: :icon_sad: :icon_surprised: :icon_wink: :107:

Fariseushan on kuten Saulus Tarsolainen enne Paavaliksi tuloaan, jonka elämässä suurena siunauksena oli syntyä kristittyyn kotiin tai Juutalaiseen perheeseen, kuten Saulus ja hän täten sai äidinmaidossa kasvatusta Jutalaiseen Uskontoon aina Pappisvihkimykseen ja kristittyjen Jeesusllahkon vainoamiseen asti, ennenkuin Jumalan Henki käännytti hänet. :eusa_clap: :eusa_clap:

Farisealainen rukous on usein uskonopista tunnontarkasti kiinnipitävä pitäytyen oikeaan kristinoppiin ja siihen usein kätkeytyy pyyntö ettei vain olisi kuin tuo Publikaani huokauksineen ja vääräoppisen pölöttäjän kaltainen. Kun Fariseus astuu Kirkossa aina etupenkkiin kuulijan paikalle jää Publikaani takariviin ja yrittää välttää katsomasta Fariseusta kasvotusten saatikka sitten istumasta tämän viereen muutoin kuin vahingossa. :107: :-\ >:(

Uskonelämältään vahva ja usein oikeaoppinen, ainakin omasta mielestään ja Raamattuun ja sen opetuksiin uskova Publikaani on usein hengelliseltä taustaltaan "herännyt kristitty", joka on saanut kokea Armon tulla kristityksi, ei teologisesti sivistynyt ja oppinut, vaan itseopiskellut ja hitusen verran erilainen hengellisyydeltään, kuin Fariseus. Mistä tuo ero sitten johtuu ja kumpi on lähempänä oikeaa kristillisyyttä jää arvattavaksi, mutta molemmat käyvät säännöllisesti kirkossa ja uskovat samaan Kristinoppiin, mutta eri penkeissä istuen. :icon_lol: :003: :107: :)

Jotenkin haluaisin kuulla, mitä mieltä asiasta oikeasti ollaan ja pitäisikö asialle voida tekemän jotain että varsinkin näinä koventuvina aikoina kristityt eri puolilla uskaltaisivat kokoontua yhteen ja elää ilman eripuraisuuden henkeä ja liittyä yhteen vastustamaan hajaannusta ja eri uskonsuuntausten välistä erimielisyyttä. Kaikkihan ovat kuitenkin saman Jumalan Lapsia ja Uskovat Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön ja Armoon kohdallaan. :icon_rolleyes: :icon_eek:

Kun fariseus rukoilee nojaten tarkkaan protokollaan ja uskoo siten tulevansa autuaaksi niin se hänelle suotakoon ja Publikaanin epätoivoiset huokaukset kuuluvat aina fariseualaisten korviin asti takapenkiltä niin se tälle suotakoon. Miten sitten on voitaisiinko asiasta ainaskin jutella ja mitä olette itse havainneet matkallanne tällä korpivaelluksella kohti Rauhan Rantaa???? :icon_rolleyes:

Jumalan Rauhalla ja Rakkaudella sekä Armosta haluan tervehtiä teitä ja Toivottaa Siunausta sekä Rauhaa näin syksyn alkaessa. Kiitokset Foorumille mielenkiintoisista ja hyvistä elämää siunaavista kirjoituksistanne. Terveisin Pappako! :icon_rolleyes:

Jumppu on luonut ihmiskunnan...
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Liina - 09.09.14 - klo:11:38
Jumppu on luonut ihmiskunnan...


Yhä useammin vaikuttaa siltä, että ihmiskunta on luonut Jumpun tai jumppuja.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 09.09.14 - klo:11:50
Yhä useammin vaikuttaa siltä, että ihmiskunta on luonut Jumpun tai jumppuja.

Jumalakuvamme, ovat ne sitten yhteisiä tai yksityisiä, ovat varmaankin vähintäänkin rajoittuneita. Monikerroksinen teologinen rakennelma voi erehtyä pahasti ja yksinkertainen mielikuva voi sisältää syvällisen oivalluksen. Jumalan todellisuutta ei voi perustella tutkimalla inhimillisiä käsityksiä Hänestä. Se voinee käydä todisteesta, että ihmisellä on tarve muodostaa itselleen kuvaa tuonpuoleisesta voimasta, joka hallitsee tämänpuolista.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: juhani - 10.09.14 - klo:08:11
Pappeja ei tarvita.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 10.09.14 - klo:08:20
Pappeja ei tarvita.

Heitipä pahan ! Eikö pappeus ole asetettu Raamatussa ? Vai Paavaliko asetti ? Alttaripalvelut ? Sielunhoito ? Lauman kaitseminen ?

Omasta fariseuksestani tiedän kyllä, mutta pubikaani minussa lisääntyy , toivottavasti.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 10.09.14 - klo:09:02
Pappeus on välttämätöntä, papit eivät ole. Minä sanoisin sen näin. Voisin läiskiä perään sitaatteja Uudesta testamentista, mutta olkoon nyt tämän kerran.  :icon_biggrin:
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: PekkaV - 10.09.14 - klo:09:13

   Maallikkopappeus on rautaa. Juhanin isä puhui Lapuan Wanhalla opistolla maallikkopappeudesta. Lähes kaikki "kirkolliset" toiminnat voi maallikko suorittaa.
Puheellaan hän kannusti tietenkin maallikoita puhumaan seuroissa tai siis avamaan suunsa ylipäänsä herkemmin, senkin tuppisuut.


Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Liina - 10.09.14 - klo:12:34
Pappeus on välttämätöntä, papit eivät ole. Minä sanoisin sen näin. Voisin läiskiä perään sitaatteja Uudesta testamentista, mutta olkoon nyt tämän kerran.  :icon_biggrin:

Eikö UT:kin ole ihmisten tulkintaa Jumpusta?
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 10.09.14 - klo:14:56
Eikö UT:kin ole ihmisten tulkintaa Jumpusta?

(Mainittakoon, että Jumppu merkitsee minulle erästä Juhani-nimistä miekkosta. Jumala on minusta ihan kelpo sana tarkoittamaan jumalia tai Jumalaa.)

Uusi testamentti ei kuitenkaan ole keiden tahansa ihmisten tulkintaa, vaan kristillisen seurakunnan keskellä ääneen puhuttua, muistiin kirjoitettua ja yhdessä hyväksyttyä tulkintaa. Uskoakseni kaikessa on ollut myös Hengen ohjausta.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.09.14 - klo:15:54
Pappeja ei tarvita.

Sehän olisi sitten teatteri ilman johtajaa meininkiä :)

Kyllä shown pitää jatkua-
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 10.09.14 - klo:18:23
Sehän olisi sitten teatteri ilman johtajaa meininkiä :)

... siis seurat.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.09.14 - klo:18:45

No ei seurat !!!

Ehkä kaikki muu kirkollinen toiminta.

Joskus tuntuu, etä pooh, mitä liirumlaarumia ja oopiumia kansalle, mutta seuroissa ei koskaan, vaikkakin siellä eivät ole kuin papit äänessä.

Ikävä, että ikonini Lauttasaaresta kuoli, mutta pienten ihmisten ääni seuroissa on enempi, kuin outojen päämiesten huutelu.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.09.14 - klo:19:31
 :)
Onkohan niin, että papeille se opillinen totuus ja dogmit on kovin tärkeitä, mutta sitten kun Raisa tai Juhani tai ehkä Sallakin alkavat puhua muustakin ja Juhani eritoten ihmisten, lähimmäisten rakastamisesta ja avarasta kirkosta jonne mahtuu ja saa kysellä.
..Ja saa tyhmiäkin vastauksia joskus,,on jopa tilaa tuomaksille ja vajavaisille ihmisille, eri seksuaali identin omaaville ja kaikille, että silloin ei enään kirkko olekkaan se oikea kirkko?

Oisko noin?

Ehkä jotkut haluavat kirkon olevan joku opillinen ja moraalinen pyhättö ilman mitään muita totuuksia kuin heidän tai edes kyselyjä?
Sellainen kirkkoko olisi hyvä?

Pahuksen lukiluki häiriö ja hoono soomi.

Ajatus kuitenkin on, että bublikaattien kirkko mielummin, kuitenkin rinnalla kulkien ja tukien.

Muistaakseni oppi isäni Paavo, kylähulluksikin tituleerattu "Ruotsalainen" oli enempi huonon, pienten ja ei omaa uskoa omaavien tukeminen ja rinnalla kulkeminen.

Ihan oikeasti, jos papit ja piispat, kuten Irja tulisivat muutkin ihmisten tasolle, armonkerjäläisiksi, niin kirkko olisi se turvallinen kirkko jossa voi löytää levon.. Ehkä jopa avun. :)
 Ja apu mulle mieluummin kivan näköinen ja rintavarustusta saa olla :)

Pahus, kait mun pitäis tehä kuten pirska ja jokunen kirjoitti, että olla vaan hiljaa ja kuunnella ja oppia ????
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 10.09.14 - klo:19:46
Minun ymmärrykselläni kirkko on kyllä seurakuntaiset, mutta kirkko rakennuksena tarvitsee instituution ylläpitämiseksi papin, kaitsijan.
Mitä messustakin tulisi ilman sen vetäjää ?

 Esikoislestadiolaiset ovat päätymässä Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa ajatukseen, että maalikko voi jakaa ehtoollista ja kastaa lapset. :017:
Avioliiton, juridisen, voi juristi hoitaa. Entä kuka siunaisi ?

Jerusalemin temppelissä papit uhrasivat ja opettivat. Oliko se mallina kristillisen kirkon perinteelle. Alkuseurakunnissa oli kai vain seurajunnan johtajat ja diakonit ? Tämä malli mullistaisi kirkon institutiona, jolloin seurakunnat pirstoutuisivat pieniksi.

Tämän pidemmalle en uskalla ajatella. Kun eletään, niin nähdään. Antakoon Jumala viisautta.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.09.14 - klo:20:22
Minun ymmärrykselläni kirkko on kyllä seurakuntaiset, mutta kirkko rakennuksena tarvitsee instituution ylläpitämiseksi papin, kaitsijan.
Mitä messustakin tulisi ilman sen vetäjää ?

 Esikoislestadiolaiset ovat päätymässä Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa ajatukseen, että maalikko voi jakaa ehtoollista ja kastaa lapset. :017:
Avioliiton, juridisen, voi juristi hoitaa. Entä kuka siunaisi ?

Jerusalemin temppelissä papit uhrasivat ja opettivat. Oliko se mallina kristillisen kirkon perinteelle. Alkuseurakunnissa oli kai vain seurajunnan johtajat ja diakonit ? Tämä malli mullistaisi kirkon institutiona, jolloin seurakunnat pirstoutuisivat pieniksi.

Tämän pidemmalle en uskalla ajatella. Kun eletään, niin nähdään. Antakoon Jumala viisautta.

Varmastikkin laitoksena laitos jota papit ja piispat ja joku hierarkia johtavat.  Siis kirkko on.

Pienläisistä tai esikoisista, mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa, kirjoitettavaa.
Jos he ovat päättäneet tai ajatelleet olevan hyvä antaa vihkiminen tai lapsien kastaminen heille sopivilleen ihmisille, niin siitä en ole eri mieltä ja itse soisin sen heille kyllä.

Ihana pieni lahko kaikkine toisistaan hyvää pitävinä, kuten kait Amistit jenkeissä tai jotkut.
He mielellään kuuntelisivat Paavon opista, kun Paavo taisi Lars Leastidiolaisen kanssa olleen melkein samoilla linjoilla. . Heillä Siionin laulut ja körteillä Siionin virret.

Riitta "Rakas mummomme", ihan tulee rakas Luukas evankeliumista hänestä mieleen. Luukas rakas lääkäri oli samaa mieltä kanssani vaikeuksissa,, kirjoitti apostolimme Paavali Tarsos citystä.
On sitä mieltä kait, että kirkon tulisi pitää ohjat ja kait niin, mutta ei tässä tapauksessa minusta.

Kirkolla tulee olla antaa tilaa olla itsekseen, niin lutterisäätiön ja esikoisten, jos he niin haluavat, mutta toivottavasti emme ala heitä moralisoimaan ja opettamaan tai mestarisoimaan, että, ette nyt tajuu.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 10.09.14 - klo:21:05
Tottahan vähänkin isompi joukko ihmisiä tarvitsee järjestystä ja vastuullisia päättäjiä. Kaikissa kristillisissä liikkeissä ei tietääkseni ole kuitenkaan erityistä hengellistä johtohahmoa. Kveekareista olen ainakin saanut sellaisen käsityksen. Joissakin kielissä on eri sanat katoliselle papille (priest, Priester) ja protestanttipastorille (pastor, Pfarrer). Monta erilaista mallia taitaa olla, toimivia varmaankin.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.09.14 - klo:22:02
Mikähän tottahan tarvii ?

Valta kansalle, tai ainakin voisi joskus kuunnella joku meitäkin.

Sen kerran kun oon itse yrittänyt josaain jotain esittää, niin kyllä jotkut pyhimykset jostain ylhäältä on pistäneet pelin poikki.

No ehkä hyvä ja ehkä parempi niin. ehkä me ollaan lampaita jotka emme vaan tajua.

Varmaankin, jos ei kirkko nyt tajuu, niin syntyy uusia hellareita ja huijjareita.
 system..
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Leena - 13.09.14 - klo:08:34
   Maallikkopappeus on rautaa. Juhanin isä puhui Lapuan Wanhalla opistolla maallikkopappeudesta. Lähes kaikki "kirkolliset" toiminnat voi maallikko suorittaa.
Puheellaan hän kannusti tietenkin maallikoita puhumaan seuroissa tai siis avamaan suunsa ylipäänsä herkemmin, senkin tuppisuut.




Niinpä. Täälläpäin seurat harvoin enää pelittävät niin, että joku avaisi suunsa spontaanisti. Edeltäpäin pyydetyt puhujat puhuvat ja saattaa jopa mennä että tiukasti annetusta aiheesta, päivän tekstistä lähinnä jos on sunnuntai. Pappi tietty aloittaa ja toinen lopettaa. Se tyyli toimi kuitenkin myös, että kenellä olis sana. En tie sitten miksi seurat nyt valmistellaan virsiä myöten. Siis pastori alkaa veisuun.

Kun kertosivat minkätakia.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: myyrä - 13.09.14 - klo:08:57
Tottahan vähänkin isompi joukko ihmisiä tarvitsee järjestystä ja vastuullisia päättäjiä. Kaikissa kristillisissä liikkeissä ei tietääkseni ole kuitenkaan erityistä hengellistä johtohahmoa. Kveekareista olen ainakin saanut sellaisen käsityksen.

Vaikka en kirkossa käykään niin järjestyksen ihmisenä samaa mieltä kuin Pena. Anarkismi ja muu sekasorto johtaa kaaokseen.

Ihmettelen kyllä täällä joidenkin henkilöiden pappivastaisuutta. Veljeni on pappi ja ihan mukava ja ok tyyppi.

Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: seppos - 13.09.14 - klo:09:03
Niinpä. Täälläpäin seurat harvoin enää pelittävät niin, että joku avaisi suunsa spontaanisti. Edeltäpäin pyydetyt puhujat puhuvat ja saattaa jopa mennä että tiukasti annetusta aiheesta, päivän tekstistä lähinnä jos on sunnuntai. Pappi tietty aloittaa ja toinen lopettaa. Se tyyli toimi kuitenkin myös, että kenellä olis sana. En tie sitten miksi seurat nyt valmistellaan virsiä myöten. Siis pastori alkaa veisuun.

Kun kertosivat minkätakia.

Olen ollut Helsingissä seuroissa, joissa ei ollut yhtää pyydettyä puheenvuoroa ja spontaanit puhujat olivat maalikoita. Siis sellaistakin esiintyy.

En pidä siitä, että isoisääni piestään jatkuvasti huonona esimerkkinä. Hän oli ammatiltaan publikaani ja joutui sen takia boshevikkien vankilaan, kun ei antanut heille Pietarin tulliaseman avaimia. Se että ihmisiä arvioidaan ammatin perusteella ja sillä perusteella heistä tehdään syntisiä on mustaa huumoria.

Se että menetellään kuten Leena kertoo johtuu usein siitä, että että seurakunta on nimennyt tehtävään perinteille oudon papin. Ainakin meillä on näin. Pyrin pääsemään kysymään tunnetko liikkeen ja jos saan kielteisen vastauksen pidän pikakurssin.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pena - 13.09.14 - klo:09:11
Ihmettelen kyllä täällä joidenkin henkilöiden pappivastaisuutta. Veljeni on pappi ja ihan mukava ja ok tyyppi.

Olen papin poika ja parin papin appiukko. Olen tutustunut muutenkin moneen pappiin ja muutamaan piispaankin. Ihmisiä ovat kaikki. En vastusta muuta kuin erityisen pappeuden liiallista arvostamista. Yleinen pappeus on kirkon elintärkeä verisuonisto.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Pyryharakka - 14.09.14 - klo:17:20
Fariseus vai publikaani? Kumman rukous aidompi?

Sitä kai on vaikea meidän ihmisten tietää, kumpi rukoili aidommin. Eikö fariseus kiittänyt Jumalaa, siitä mitä hän, fariseus oli? Sehän voi olla tosi aito sydämestä tuleva kiitos.  Eri asia on, onko fariseus meidän mielestämme oikeassa vai väärässä, siitä mikä on oikea kristillinen mielenlaatu.

Mielestäni rukoukessa on tärkeintä on kohde: Jumala. Tärkeää on olla itselle rehellinen. Luotan siihen, että vaikka rukouksessa pyytäisin vääriä asioita tai kiittäisin asioista, jotka ei pitäisi olla niin, niin Jumala kaikkitietävänä ymmärtää mikä on minulle parasta. Siis jos rukoilen tai fariseus rukoilee vilpittömästi, mutta väärää asiaa, niin Jumala vastaa niin kuin haluaa ja niin kuin oikeaksi näkee. Hän voi myös saada minut ja fariseuksenkin jossain tilanteessa näkemään, mikä meissä on väärää ja voi saada meissä aikaan parannuksen halua.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: juhani - 14.09.14 - klo:22:14
Yleinen pappeus on kirkon elintärkeä verisuonisto.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 06.10.14 - klo:20:49
 :)
Sen verran kirkon puolella, että hermoille käy ihmiset kun tuomitsee kovasti tälläiset uskonnolliset ihmiset kuin minä esimerkiksi.

Tavan vuoksi käytte kirkossa ja luette rukouksianne ja jopa otatte toimintaan joskus osaa.

Tuntuu, että tälläinen vaki kirkossa käyvä, joka ei nyt tunne olevansa kuin kyselevällä mielellä, niin kovasti tuomitaan milloin missäkin yhteydessä.

No ei ole tuntemuksia sen suurempia, vaikka ilmeisesti pitäisi.
Ei tunnu, ei tapahdu ihmeitä ei muuta kuin vaan käyn uskonnollisuuttani seuroissa ja kirkon messuissa.
Voi mua uskonnollista pahaa ihmistä.
Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: PekkaV - 07.10.14 - klo:05:47

   Teot puhuvat.


Otsikko: Vs: Fariseusko vai publikaani? Kummanko Rukous on aidompi vaiko oikein?
Kirjoitti: juhani - 07.10.14 - klo:10:19
Veljeni on pappi ja ihan mukava ja ok tyyppi.



Oho!!