Kirjoittaja Aihe: Maistelin vahan alkoholia  (Luettu 7204 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #15 : 17.11.11 - klo:19:53 »
Meinasin vielä sanoa että  voi olla ihminen joka ei koskaan juo alkoholia, olematta silti absolutisti. Ero on siinä että ed. henkilö voisi halutessaan juoda eikä hänellä ole mitää traumaa eikä hurskastelevaa asennetta alkoholista, mutta absolutismi on merkki alkoholiongelmaisuudesta.

Joku on varmaan nähnyt läheltä oikeaa alkoholismia ja sen tähden on ryhtynyt absolutistiksi. Sen ymmärtää kovasti että näin voi olla. Mutta kuten sanotaan, alkoholistin läheisetkin sairastavat, jos eivät muuta niin traumaattisuutta alkoholiin nähden eivätkä pysty suhtautumaan siihen luonnollisesti, kiihkottomasti.  Jollekin toiselle vaan eiu jostain syystä maistu ja sehän on ihan ok sekin. Mutta hänellä ei ole alkoholiongelmaa.

Muun alkoholin asuhteen minulla ei ole traumaa, paitsi Koskenkorvan joka saa minut oksentamaan jo pelkästä hajusta. Se lienee tarkoitettukin alunperin lehmille poikimisvaivoihin. Toinen mikä oksettaa, on känniörveltäminen ja p*s*anjauhaminen kännissä.

Mutta välissäkin on jotain. Tämäkään asia ei ole mustavalkoinen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #16 : 17.11.11 - klo:19:57 »
Meinasin vielä sanoa että  voi olla ihminen joka ei koskaan juo alkoholia, olematta silti absolutisti. Ero on siinä että ed. henkilö voisi halutessaan juoda eikä hänellä ole mitää traumaa eikä hurskastelevaa asennetta alkoholista, mutta absolutismi on merkki alkoholiongelmaisuudesta.

Joku on varmaan nähnyt läheltä oikeaa alkoholismia ja sen tähden on ryhtynyt absolutistiksi. Sen ymmärtää kovasti että näin voi olla. Mutta kuten sanotaan, alkoholistin läheisetkin sairastavat, jos eivät muuta niin traumaattisuutta alkoholiin nähden eivätkä pysty suhtautumaan siihen luonnollisesti, kiihkottomasti.  Jollekin toiselle vaan eiu jostain syystä maistu ja sehän on ihan ok sekin. Mutta hänellä ei ole alkoholiongelmaa.

Muun alkoholin asuhteen minulla ei ole traumaa, paitsi Koskenkorvan joka saa minut oksentamaan jo pelkästä hajusta. Se lienee tarkoitettukin alunperin lehmille poikimisvaivoihin. Toinen mikä oksettaa, on känniörveltäminen ja p*s*anjauhaminen kännissä.

Mutta välissäkin on jotain. Tämäkään asia ei ole mustavalkoinen.

Isälläni oli alkoholiongelma, kun hän muutti palvelutaloon. Kaapista löytyi muutossa 25 avaamatonta alkoholipulloa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #17 : 17.11.11 - klo:22:07 »
Lähimmän tuntemani absolutistin isä oli alkoholisti ja joi kirjaimellisesti itsensä hengiltä. Veli on holisti. Perimärasituksen tähden henkilö päätti olla absolutisti, muttei hän sitä koe ongelmaksi ainakaan itse.

On todella henkilöitä jotka eivät juo liikaa huvikseen tai holtittomuuttaan!  Kyse on pääasiassa siitä miten elimistö (maksa) käsittelee alkoholia ja sen ensimmäistä hajoamistuotetta, asetaldehydia, mutta varsin suurella todennäköisyydellä muustakin.

Kyseessä ei tarvitse olla ikävien muistojen, vaan viisas varoo ja katsoo eteensä. Jos suvussa on tyyppi II alkoholismia runsaasti, pitää vakavasti varoa sitä ensimmäistä ryyppyään. Jos suvussa on mitä tahansa liikakäyttöä, pitää niinikään varoa ensimmäistä ryyppyään. 

Valitettavaa on ettei sitä aina tiedä. 

Joku nuorihan ihmetteli jossakin telkkaohjelmassa:  Häntä pidetään jotenkin ihan outona, kun hän ei juo alkoholia.  Pitäisikö?  Eiväthän kaikki syö sushia, ja he saavat vapaasti ja ilman kyselyitä olla syömättä.  Mutta olepas juomatta, niin kaikki kuhisevat ympärillä kuin kärpäsparvi.  Minä kun sain ensi lääkitykseni niin kysyin neurologilta alkoholiasian,  tuo totesi että "jos et ollenkaan juo luullaan että sinulla on alkoholiongelma".   Johan nyt.  Kun tiedän että nyt en voi ottaa sanon etten otas kiitos ja jos joku kysyy kerron olevani epileptikko.  Jos edelleen kysytään selitän oksentavani tähän pöydälle jos juon edes siiderin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #18 : 18.11.11 - klo:18:15 »
Tuliko maisteltua viikonloppuna alkoholia?
ikävä kyllä, vaikkakin viikolla. Onneksi työnkuva muuttunut vähän, että ei tarvitse olla se voitelija, kun juottaa ja syöttää mahdollisia ostajia.
Miten se vaikutti sinuun?
Miten alkoholi nyt vaikuttaa? Ensin hilpeenä kaljaa ja sitten kalpeena hiljaa.
Mita karmeita juttuja tuli jupistua/
possunpunaisia juttuja, joita kadut?
Täytyy sanoa, että juttu kyllä on korkelentoista, taso ei ehkä kovin korkeaa.
Onko alkoholi kuningas, jolle et mahda mitaan?
Kesällä grillatessa ja saunoessa mökillä kyllä, muuten ei kiinnosta tipan tippaa juoda, mutta töitten puolesta tulee uhrauduttua joskus.
Vai onko sinua peloiteltu alkoholisteilla lapsesta saakka?
On peloiteltu huumeista ja naisista. Alkoholista kyllä kerran, kun nuorena miehenä kesätöinä 6 noin vanhuksen puutarhaa päivässä Tanskassa hoidin ja ne mummot aina sikäläiseen tapaan tarjosi oluen tai pari ja joka ilta ajoin kännissä mopolla kotiin ja mutsi sanoi, että eihän tosta tule mitään.
Kuinka taysi on viinilasi?
Viini on viisasten juoma ja siksi ei sovi varmaankaan mulle.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #19 : 18.11.11 - klo:22:16 »
Siitä on iäisyys kun olen maistellut,
ja kaksi iäsisyyttä kun olen ollut alkoholista heikunkeikun.

Vanhuus, se vanhuus, ei jaksa.
Herra armahda.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #21 : 24.11.11 - klo:17:38 »
Join eilen yhden pullon keskiolutta  ja soin yhden suklaapatun
ja lahdin kuntosalille treenaamaan.
Poikaystavani sanoi minulle viimeksi bileitten jalkeen maisteltuaan
vahan alkoholia, etta jos han 12.12.2012 pyytaisi minua kihloihin,
niin se olisi semmoinen salaisuus, mita ei saa kertoa kenellekaan. :017:
Elämä on kemiaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #22 : 24.11.11 - klo:17:41 »
Nyt on alkoholiongelma.
Kohta sauna eikä edes yhtä olutta. :-\

Alkoholi ongelmani ei liene suuri, kun en jaksa vaivautua 200 metrin päähän kioskille hakemaan saunakaljaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #23 : 24.11.11 - klo:18:37 »
Nyt on alkoholiongelma.
Kohta sauna eikä edes yhtä olutta. :-\

Alkoholi ongelmani ei liene suuri, kun en jaksa vaivautua 200 metrin päähän kioskille hakemaan saunakaljaa.










...voi mahotonta
« Viimeksi muokattu: 24.11.11 - klo:18:55 kirjoittanut seppos »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #24 : 24.11.11 - klo:19:15 »
Nyt on alkoholiongelma.
Kohta sauna eikä edes yhtä olutta. :-\

Alkoholi ongelmani ei liene suuri, kun en jaksa vaivautua 200 metrin päähän kioskille hakemaan saunakaljaa.
Eikö tämä ollutkaan sinusta: "Der var en skikkelig bondemand, han skulle ud efter øl."

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #25 : 24.11.11 - klo:19:49 »
Eikö tämä ollutkaan sinusta: "Der var en skikkelig bondemand, han skulle ud efter øl."
No, ei kun en ole bondeman, mutta sen verran totuutta lienee, että erilaisessa kulttuurissa kasvaneena suhdetta alkoholiin en koskaan ole pitänyt suhdetta alkoholiin, niin voimakkaana ja elämää suurempana asiana kuin Suomessa tehdään.
Siksi vitsinä laitoin heiton "alkoholiongelmasta".

Mitäköhän Juhani oli kirjoittamassa, jonka seppos muokkasi?

Kaaheeta jos kristinusko on älä tartu, älä maista. Kylläkään en itsekkään näe juomisessa järkeä, enkä nauramisessa, enkä musiikissa, enkä urheilussa, enkä oikeen misään. :-\

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #26 : 24.11.11 - klo:19:56 »
Siksi vitsiän laitoin heiton "alkoholiongelmasta".
Mitäköhän Juhani oli kirjoittamassa, jonka seppos muokkasi?

En poistanut sanaakaan, vaan erotin Juhanin tekstin lainatusta tekstistä lisäämällä sinne yhden [/quote] sanan. Ne olivat sekoittavasti kaikki samassa lainausruudussa lainauksen loppumerkin puuttuessa..
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #27 : 25.11.11 - klo:14:28 »
Seppos on römeä-ääninen lähimmäinen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6339
Vs: Maistelin vahan alkoholia
« Vastaus #28 : 25.11.11 - klo:23:28 »
Olimme sitäpaitsi niin köyhiä, ettei meillä olisi ollut edes varaa ostaa kallista viinaa tai kaljaa.
Lapsuudenkodissani tuo ratkaistiin panemalla itse olutta ja polttamalla viinaa, ja kyllä viiniäkin tehtiin. Ja me lapset saimme jo siinä kymmenen korvilla maistaa kaikkea, mutta eihän se silloin vielä hyvää ollut. Isäni enemmän joi ja myös sekoili humalapäissään, muttei äitinikään mikään raittiusintoilija ole.

Minulle taisi sopia nuo kotoa saadut alkoholiopit, viinasta ei tullut mystistä elämää suurempaa asiaa mutta toisaalta ei tee mieli kaatokännätä, siitäkin kun sain varoittavaa esimerkkiä. Myönnän kyllä että aina toisinaan pitää minun tarttua itseäni niskasta ja rajoittaa rauhallista tissutteluakin, jotta se pysyy terveydelle suotavissa rajoissa. Pikkuhiprakassa kun olo on rento ja kepeä ja maailma kaunis, eivätkä lähimmäisten viat ollenkaan niin pahasti häiritse.




Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.