Kirjoittaja Aihe: Puhutaan tabuista  (Luettu 8630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #30 : 15.09.11 - klo:08:47 »
Taas yksi syy olla hieman surullinen siitä, etten omista isosiskoa...olisi mielenkiintoista päästä joissain jutuissa sisälle siskon muksujen maailmaan...en tiedä

Kummina muuten pääsee!  Ja tällä tavoin kiinnostuneista ja lapsen asioita tosissaan ottaen ja kuunnellen jakavista kummeista on kysyntää.  Se on vantastinen maailma, makailla piirtelemässä lattialla keskellä lapsia, ja kuunnella kuinka ne selventävät erinäisiä seikkoja toisilleen, ja koettaa vasta sitten puuttua asiaan kun se tuntuu ahistavan liikaa.  

Kuolemanpelkokeskustelu tuli ihan iholle. Ja on odotettavissa aika usein ns latenssilasten 5-11 nuoremmasta päästä, joukosta.  Ja silti se näyttää menevän niin että lapset tekee sen valinnan, kaikenikäisenä, kenen kanssa keskustelevat mistäkin. Hengellisen kasvatuksen  tueksi on nyt vain päädytty valkkaamaan mummo, olkoon miten hyvänsä kummi toisten mielestä homman hoitaja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #31 : 15.09.11 - klo:14:45 »
Mina olen isosisko. Jep.Mut nuorempi sisko, joka on laboratorio analyyyilkko
toimii minun isosiskona.
Tammoinen tabu, etta jos mielisairaalassa vaittaa etta on kuullut
hoitajien puhuneen pahaa kuntoutujista, niin sanotaan etta se on harha.
Hoitajat eivat psykiatrin mukaan puhu pahaa.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #32 : 15.09.11 - klo:15:29 »
Hei kuntoutuja ja muut!

En tiedä olisiko tämä tabu vai, mutta minä olin isäni kuoleman jälkeen äidilleni äiti.
En itse toivo koskaan tulevani sillä tavoin riippuvaiseksi. Jos tulen niin tyttäret eivät ole huoltajiani, vaan lapsenlapsi on luvannut olla.

Nyt, ainakin vielä olemme Matin kanssa tasaveroiset toistemme avut ja se on kiitosaihe!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #33 : 15.09.11 - klo:16:37 »
Mina olen isosisko. Jep.Mut nuorempi sisko, joka on laboratorio analyyyilkko
toimii minun isosiskona.
Tammoinen tabu, etta jos mielisairaalassa vaittaa etta on kuullut
hoitajien puhuneen pahaa kuntoutujista, niin sanotaan etta se on harha.
Hoitajat eivat psykiatrin mukaan puhu pahaa.

Mielisairaalassa on toki harhaisiakin asiakkaita. Onko sen vuoksi liian helppo luokitella harhaksi kaikki hankalat puheet? Tunnen tässä samankaltaisen ongelman kuin koulussa. Opettajien toimia asiasta kritisoivat oppilaat on helppo luokitella röyhkeiksi murrosiän kapinallisiksi ja jättää kritiikki kuulematta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #34 : 15.09.11 - klo:17:12 »
Mielisairaalassa on toki harhaisiakin asiakkaita. Onko sen vuoksi liian helppo luokitella harhaksi kaikki hankalat puheet? Tunnen tässä samankaltaisen ongelman kuin koulussa. Opettajien toimia asiasta kritisoivat oppilaat on helppo luokitella röyhkeiksi murrosiän kapinallisiksi ja jättää kritiikki kuulematta.

Joo, nähty on, sillä virheitään on kiusallisen vaikeaa myöntää.  Kuitenkin se on vielä niin luonnollista.  Väsytään ja hermostutaan ja omatkin asiat saattaa olla vinksallaan, ja tulee jokin hakaus, väsyy ja yksinkertaisesti tuulettaa.

Sehän oli kiintoisa kokeilu jossa terveitä koehenkilöitä pantiin valepotilaina psykiatrisille osastoille, on aika vanha tosin jo.  Heistä löydettiin vaikka mitä, ja kokeilun lopussa he itsekin jollain tapaa laitostuivat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #35 : 15.09.11 - klo:18:45 »
Lieneekö tabu, että joskus haluttaisi antaa naapurin penikoille selkäsauna, kun eivät lukuisista ystävällisistä huomautuksista huolimatta tajua, mikä on REVIIRI. Ei sitä uskoisi olevansa niin reviirinsä päältä ennen kuin huomaa, että jotkut loukkaavat sitä jatkuvasti.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #36 : 16.09.11 - klo:15:25 »
Anteeksi, voisitko Pirska selittaa, minkalaiset ihmiset haluat pitaa loitolla?
Onko juopolle tai hullulle tai niiden lapsille erilainen reviiri?
Elämä on kemiaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #37 : 16.09.11 - klo:15:53 »
1800-luvun puutalokaupungissa oli selvä raja yleisen ja yksityisen tilan välillä. Se oli tietysti lankkuaita. 1900-luvulla keksittiin tornitalo ja jouduttiin pystyttämään ÄLÄ TALLAA NURMIKOITA! -kylttejä, kun aidatkin katosivat. Naapurin kakarat ovat tosin aina kulkeneet missä sattuu, kiivenneet aitojen yli ja löytäneet irtonaiset lankut, joiden raosta mahtuu livahtamaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #38 : 16.09.11 - klo:15:54 »
Anteeksi, voisitko Pirska selittaa, minkalaiset ihmiset haluat pitaa loitolla?
Onko juopolle tai hullulle tai niiden lapsille erilainen reviiri?

Eivät ole naapurit minun tietääkseni juoppoja eivätkä hulluja, mutta kun ihmisellä on oma reviiri, niin se tarkoittaa sitä, että sitä pitää kunnioittaa. Kerrostalossa se reviiri alkaa kunkin ovelta, rivitalossa ja omakotitalossa se on oma piha.

Kun jatkuvalla syötöllä naapurin kakarat tulevat meidän pihalle ihan omin lupineen ja itsekseen niin, että yhtäkkiä vain huomaan, että he ovat tulleet siihen kuin kotiinsa, niin minun mittani menee yli. Minulle on opetettu, että kun naapuriin mennään, niin ensimmäiseksi mennään reilusti ulko-ovelle ja kysytään talonväkeä. Jos ketään ei ole paikalla, lähdetään pois sen enempiä viivyttelemättä.

Minä en halua herroja enkä narreja omalle reviirille niin, että he tulevat sinne kuin kotiinsa. Kotiin ja kylään mennään eri tavalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #39 : 16.09.11 - klo:17:11 »
Onhan se sinun oikeasti omistama alue. Ainakin ne lapset viihtyvat teilla.
On olemassa "kadun omistaja-luonteita" eli niin ansioituneita
persoonia, joiden kanssa samassa paikassa hullut ja juopot
Ei Liiku.
Elämä on kemiaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #40 : 16.09.11 - klo:20:36 »
Minä luulen, että tämän reviiritietoisuuteni ymmärtää sitten, kun sama tulee omalle kohdalle. En minäkään edes tiennyt olevani näin reviiritietoinen niin kauan, kun ihmiset noudattivat semmoista kirjoittamatonta sääntöä, että naapurissa ei olla niinkuin kotona. Meillä sentään käy melko tavalla porukkaa, on aina käynyt ja tulee luultavasti edelleenkin käymään.

En kyllä ymmärtänyt tuota "kadun omistaja-luonnetta", tarkoittaako se minua. Jos minua ärsyttää penikat, joilla ei ole käytöstapoja, niin mitä tekemistä sillä on hullujen ja juoppojen kanssa.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Puhutaan tabuista
« Vastaus #41 : 17.09.11 - klo:10:06 »
En tarkoittanut silla sinua. Elokuvamoguli ex-hoito ja mallin nakoinen ex-koulukiusaaja
voivat yhdessa olla "tien omistaja persoonia" eli aina kun heihin tormaa samassa kaupungin osassa, missa asun ja he asuvat he voivat olla ilkeita.
Elämä on kemiaa.