Kirjoittaja Aihe: elämän tie - vaikea lie  (Luettu 17078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #90 : 01.03.21 - klo:18:49 »
Lainaus Penalta "Jumalan sanan tutkimiseen kehottaa ja sitä ohjaa uskoakseni itse Pyhä Henki. Herännäisyyden henki vaikuttanee sitten siihen, miten me välitämme toisillemme sen, mikä on Jumalan sanasta itse kullekin kirkastunut. Siihen kuuluu keskinäinen kunnioitus ja sen kuunteleminen, mitä toisenlaista muut ovat löytäneet"


.
Amen
Amen  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #91 : 01.03.21 - klo:22:28 »
Herännäisyden henkeen ei kuulu asettua toisten yläpuolelle ja ryhtyä opettajaksi.

Opetetuksi tulemisen pelko ei mielestäni ole hyvä pelko.
Minulla on sellainen aavistus, että ei minulla pitäisi olla varaa kenellekään sanoa, että miksi minua opetat tai miksi asetut jalustalle ja sieltä minua opetat.
Sehän olisi vähän niin kuin sahaisin omaa oksaani opetuksesta kieltäytyessäni.

Julkisesti tässä kuulutan kaikille, että minua saa opettaa, opastaa, neuvoa, ohjata jalustalta (itse tehdyltä tai jonkun toisen tekemältä jalustalta) tai kuopasta tai samalta tasolta.
Tämä siitä syystä, että en aivan vielä ole täysin oppinut ja voin saada lisää oppia keneltä tahansa.
Katsotaan tilanne sitten uudestaan, mikäli minusta joskus täysin oppinut tulee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #92 : 02.03.21 - klo:02:47 »
Ymmärrän hyvin oppimisen ajatuksen. Opettaminen on joidenkin tehtävä. On vain ero annetaanko oppia vai haetaanko sitän. Opin mielelläni, mutta vapaa-ehtoisesti.

Parempaa en tiedäkään kuin vanhojen kirkko-isien , etenkin minulle sopivien kristillisten mystikoiden tutkiminen on ollut.
Kotimaiset heränneet maallikot ja papit eivät myöskään, yleensä, opeta ylhäältä päin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #93 : 02.03.21 - klo:05:22 »
Ennen kuin äitini kuoli, oli eräs nainen kahden poikansa kanssa, joka asui äitini talossa odottaen oleskelulupaa. Hän oli paennut Zimbabwesta. Oli viralliset hoitajat, jotka kävivät päivittäin ja minä olin paikalla, mutta annoin hänelle myös rahaa, niin hän osallistui äitini hoitoon. Jäi mieleen, mitä hän kerran sanoi äidistäni: Hän ei näe ihonväriä. Se on juuri ongelma. Niin kauan kun tuijotetaan ihonväriin, niin kuin se olisi olenainen asia, niin kauan tulee olemaan rotuongelma.
Niin kauan kuin körtit näkevät kuoppia, jalustoja, ja tasoja, niin kauan tulee olemaan kieroutunut tapa katsoa toisia. VN sanoi asian oikein hyvin pari päivää sitten.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #94 : 02.03.21 - klo:07:28 »
Niin kauan kuin körtit näkevät kuoppia, jalustoja, ja tasoja, niin kauan tulee olemaan kieroutunut tapa katsoa toisia.

Olisikohan tässä jotain syvällistä viisautta?
Ei sen väliä, millä tasolla opettaja on MINUUN nähden.
Häntä kannattaa kuunnella, vaikka olisi juuri puhumaan oppinut lapsi.
Sieltä voi tulla jotain rakennusainetta elämääni.
Oppi voi myös olla se, että opettaja toimii juuri päin vastoin, kuin kannattaa toimia: tällöin hän on varoittava esimerkki, josta otan oppia niin, että pyrin välttämään sellaisen toiminnan.

Silmät ja korvat on hyvä pitää auki, koska opetus monesti voi tulla sellaisella ajankohdalla, jonka koen itselleni sopimattomaksi.

Luultavasti on niin, että oikea suhtautuminen asiaan on se, että minä olen oppilas, kaikki muut ympärilläni ovat opettajia ja samaan aikaan myös niin, että kaikki olemme samaan aikaan oppilaita ja opettajia.

Riitta laajensi tätä aihetta mainitsemalla "opin hakemisen". Hyvä laajennus, oppia voi ja ehdottomasti kannattaa myös määrätietoisesti etsiä ja ne vanhan viisaat hengelliset johtajat ja heidän kirjoituksensa ovat hyödyllisiä.


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #95 : 02.03.21 - klo:07:34 »
Olipa hienosta sanottu. Muistan kerran kysyneeni isältäni, joka oli rakennusmaalla työnjohtaja monta vuotta, mistä hän oli niin paljon oppinut rakennustyöstä. Hän sanoi, että syy on se, että jokainen on voinut opettaa hänelle jotakin. Aina kun tuli uusi työntekijä, hän seurasi sitä ja katsoi mitä hän voi oppia. Hän sanoi, ettei ollut ollut edes sitä kesätyöläisteinipoikaa, joka tuli tilapäisapulaiseksi, jolta hän ei ole voinut oppia jotakin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #96 : 02.03.21 - klo:10:47 »
Tuo opettaminen jota tarkoitetaan lähtee oman osaamisen ylivertaisuudesta ei nöyrastä jakamisesta. Sinä on vissi ero.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #97 : 02.03.21 - klo:10:54 »
Tuo opettaminen jota tarkoitetaan lähtee oman osaamisen ylivertaisuudesta ei nöyrastä jakamisesta. Sinä on vissi ero.

Oppijan kannalta on samantekevää, mitkä ovat opettajan motiivit tai luulot itsestänsä. Opettajan motiiveja ei välttämättä tarvitse edes pohtia, ainakaan liikaa.
Liika pohtiminen voi olla este omalle oppimiselle.

Hienoahan se olisi, jos opettajan motiivit olisivat puhtaat, mutta pääasia minun kannaltani on opin ottaminen, ei opettajan motiivit.

Ihmiselle on luonteenomaista kompastua lähimmäisen motiiveihin ja "kieleen", jolla lähimmäinen puhuu.
Kun tiedostaa tämän vaaran, siitä voi hivenen pyristellä itseään irti ja näinollen kasvaa ihmisenä paremmin, koska tällöin oppikanavia on saatavilla paljon enemmän.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #98 : 02.03.21 - klo:11:05 »
Tunnustettujen hengellisten vaikuttajien elämästä voi myös oppia - niin hyvässä kuin pahassakin.
Kerrotaan,e ttä joskus Paavo Ruotsalaisen puheille tuli hengellisiä asioita kyselemään 2 koreisiin vaatteisiin pukeutunutta nuorta naista.
Näille Paavo oli tokaissut, että kyselkää noilta vaatteiltanne tai sitten se oli niin, että Paavo oli tokaissut, että tuolla tavalla pukeutuneille ei vastausta anneta. Paavon ystävät sitten ojensivat Paavoa ja sanoivat, että mitäpä nuo tyttöret noille vaatteillensa voivat, kun juuri hetki sitten vasta heräsivät.
(Ja tuo kaikki muistin epävarmoista syövereistäni kaivettu).

Tästä voi ottaa opiksi ainakin sen, kuinka ei pidä toimia, eli Paavo antoi esimerkin toimintatavasta, kuinka ei voi toimia.

Me opimme niin hyvien kuin huonojenkin esimerkkien kautta. Myös suuret uskon ihmiset antavat meille hyviä ja huonoja esimerkkejä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #99 : 02.03.21 - klo:11:10 »
Paavo puhui myös "aivu uskosta".

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #100 : 02.03.21 - klo:11:19 »
Paavo puhui myös "aivu uskosta".

Joo, näin teki ja samalla kyseli, että "onko passi kunnossa?". Sillä hän tarkoitti, että "oletko uskossa?", tai tarkkaan ottaen "oletko oikeassa uskossa?".
Uskovaiset jaettiin kahteen ryhmään Paavon toimesta: aivo uskossa olevat ja oikeassa uskossa olevat.
Kolmas ryhmä oli sitten suruttomat.

Jos Paavon aikaan olisi ollut tällainen foorumi, Paavo usein kyselisi foorumilaisilta sen sisältöistä kysymystä, että "oletko oikeassa uskossa?".

Periaatteellisella tasolla olen Paavon kanssa samaa mieltä. Käytännön tasolla ajatellessa taisi Paavo välillä lajitella ihmisiä vääriinkin laatikkoihin, vaikka laatikkoja olikin vain 3.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #101 : 02.03.21 - klo:11:29 »
Jos Paavon aikaan olisi ollut tällainen foorumi, Paavo usein kyselisi foorumilaisilta sen sisältöistä kysymystä, että "oletko oikeassa uskossa?".
Jos Paavon aikaan olisi ollut körttifoorumi hänet olisi tuomittu ylpeäksi omassa ylivertaisuudessaan toisten yläpuolelle asettuvaksi opettajaksi.   :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #102 : 02.03.21 - klo:12:03 »
Jos Paavon aikaan olisi ollut körttifoorumi hänet olisi tuomittu ylpeäksi omassa ylivertaisuudessaan toisten yläpuolelle asettuvaksi opettajaksi.   :eusa_pray:

Ainakin se joka nyt tuomitsee häntä olisi silloinkin tuominnut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #103 : 02.03.21 - klo:12:27 »
Credo

Jokaisella on oma uskonsa.
Niin minullakin.
Uskon, että lain taulut ovat nyt kirjoitetut
jokaisen sydämeen niin, että
tässä uudessa liitossa kukaan ei tarvitse opettajaa,
vaan jokainen tietää mikä on oikein
ja väärin.

Uskon, että Filon Aleksandrialaisen viisi periaatetta
ovatkin ihanan selvät ja todet:
Jumala on hallitsija;
Hän on yksi;
Hän loi maailman;
Maailma on yhtenäinen;
Jumalan huolenpito hallitsee luomakunnan.

Uskon, ettei ole mitään vikaa roomalaisessa uskontunnustuksessa,
joka on koottu kokonaan Uudesta Testamentista:
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen,
pyhään seurakuntaan,
pyhäin yhteyteen,
syntien anteeksiantamiseen,
ruumiin ylösnousemiseen
ja iankaikkiseen elämään.

Uskon Muhammedin pilareihin:
yhteen Jumalaan, enkeleihin, profeettoihin,
kirjoituksiin, ylösnousemukseen,
paastoon, rukoukseen, almuihin,
pyhinvaellukseen, sillä kaikki nämä
löytyvät Jeesuksen ja Mooseksen uskosta.

Uskon, että Jumalan armo
peittää maailman kuin sade
kysymättä uskonsuuntaa, rotua, tai kieltä.
Uskon luonnonkansojen luottamukseen,
että usko toimii enemmän jaloissa kuin päässä,
ja Luoja varjelee omiaan.
Siksi tanssin taivaan ketojen halki
keväisinä öinä
ja poimin tähtiä kuin voikukkia.
Uskoni ei tee kenellekään hallaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #104 : 02.03.21 - klo:12:55 »
Jos Paavon aikaan olisi ollut körttifoorumi hänet olisi tuomittu ylpeäksi omassa ylivertaisuudessaan toisten yläpuolelle asettuvaksi opettajaksi.   :eusa_pray:

Varmaan jo Paavon aikanakin näin kävi.
Ainakin joillekin papiston edustajille taisi olla hivenen hankalaa hyväksyä se, että joku koulusivistystä vailla oleva talonpoika olisi heitä viisaampi kristinuskoon liittyvissä asioissa.