Kirjoittaja Aihe: elämän tie - vaikea lie  (Luettu 17669 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #60 : 05.02.21 - klo:20:57 »
Minä olen arvostellut täällä SV-uudistusta¨. Esim. eräs mielivirteni - 164 - on jätetty sieltä pois. Sitä pidän huonona, että SV:n sanomaa on haluttu lieventää ja "ajanmukaistaa", eli ajanhengenmukaistaa. Tuossa pois jääneessä virressä puhutaan kuolemasta, jumalattoman ihmisen kuolemasta. Ajan henki on mm. se, että kuolema halutaan siirtää pois näkyvistä.
Aamen! Elämän tie on vaikea lie ja normaalisti jumalaton on pitänyt hyvän huolen siitä, jotta varjeltuisi kuoleman läheisyyden ajatukselta. Suruton ihminen ei tiedä, miten omaan kuolemaan pitäisi suhtautua. Siksi suruton suorittaa voimakasta torjuntaa kuolemanajatuksesta. Kuolemasta ei saa puhua. Se on arka yksityisasia. Niinpä puhutaan muusta, kuten säistä, autoista, muodista ja etelänmatkoista. Tarkkaan puhutaan uusimmat juorut ja selostetaan sairauksia ja niiden hoitoa. Mutta kuolemasta ei puhuta, sillä suruttomien taustalla vaikuttaa kuolemanpelko.

Täällä ompi kuolemalla, tuonelalla,
sääntö kautta maailman,
Ihmisraukat kaikkinensa, lapsinensa,
syöksee, sulloo surmahan.
Ei niin vähää väetöntä, mitätöntä,
Ei myös vahva, väellinen, voimallinen,
käsissä sen kestäisi.

Olisiko tekijä Juhana Cajanus, en ole varma?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #61 : 05.02.21 - klo:21:25 »
Elämän tie on vaikea lie.

Vaikeaa on näköjään äidinkielikin toisinaan. 'Lie' on olla-verbin muoto (potentiaalin preesensin yksikön 3.), joten tuota 'on' ei tarvita.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #62 : 06.02.21 - klo:01:50 »
Vaikeaa on näköjään äidinkielikin toisinaan. 'Lie' on olla-verbin muoto (potentiaalin preesensin yksikön 3.), joten tuota 'on' ei tarvita.

Julkinen glassolalia. Näin sitä Egyptissä muuten, vuonna 1979 tsar kultissa. Sitä ilmenee ilmeisesti myös hindulaisten parissa. Joissakin kristillisissä piirissä sitä pidetään Pyhän Hengen työnä. Lausutaan mitä sattuu ja sitten väitetään, että Pyhä Henki sen sanoi. Pyhä Henkiko puhuu islamilaisessa tsar kultissa ja hindulaisessa temppelissä? Siis Pyhä Henki puhuu useammin muslimi istunnoissa kuin juutalaisissa. Siksikö meidän pitää rukoilla Israelin puolesta muttei palestiinan puolesta, että Pyhä Henki puhuisi myös juutalaisten kautta?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #63 : 06.02.21 - klo:07:23 »
Lausutaan mitä sattuu ja sitten väitetään, että Pyhä Henki sen sanoi.

Toisinaan kuulee laulettavan sanoja ja säveliä, jotka on laulajan mukaan saatu Pyhältä Hengeltä. Tätini arveli tannoin, että Henki tuskin olisi noin keskinkertainen säveltäjä ja runoilija. Äitini taas oli sitä mieltä, että olisi reilumpaa tunnustaa ne itse tehdyiksi.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #64 : 06.02.21 - klo:08:03 »
Toisinaan kuulee laulettavan sanoja ja säveliä, jotka on laulajan mukaan saatu Pyhältä Hengeltä. Tätini arveli tannoin, että Henki tuskin olisi noin keskinkertainen säveltäjä ja runoilija. Äitini taas oli sitä mieltä, että olisi reilumpaa tunnustaa ne itse tehdyiksi.

Olipa viisas täti ja äiti! Minä myönnän, että olen itse kääntänyt. Kaksikymmentävuotiaana, kun opiskelin vuoden USAssa, aina välillä istuin pianon ääressä ja lauloin suomalaisesta kirjasta Matkamies maan. Olisinpa osannut kääntää paremmin, ihan Pyhän Hengen taidolla!

O Lord, if I, a poor pilgrim here
At end of journey, see You, my Dear,
Oh, if I lonely
Should see You only,
In glory's fear.

For You my heart longs above all things,
Toward You my spirit cries and takes wings.
Alone I falter
Seeking Your altar
In my pinings.

All others fail me, You are my stay.
Grief-stricken hearts in a blessed day
From You receiving,
You know my grieving
And tearful lay.

Run to my help, Lord, my hope alone,
Even if no hope here should atone.
I hold fast to You,
Bless me and do You
List to my moan.

O my Lord, grant to me in Your grace,
The strength to run and not fail the race.
Forgive and bear me,
Let nothing tear me
Out from Your face.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #65 : 06.02.21 - klo:09:07 »
Luova prosessi on toki usein säveltäjälle, kirjailijalle tai kuvantekijälle joltakin osin mysteeri. Sitä ilmaistaan toisinaan siihen tapaan, että taiteilija on vain kanava, jonka kautta taide toteuttaa itseään. Ymmärrän, että kristitty voi kokea tämän luomisen mystiikan jopa Pyhän Hengen vaikutuksena. Se, mitä pidän epäaitona, on omien teosten merkityksen pönkittäminen Pyhän Hengen arvovallalla.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #66 : 06.02.21 - klo:11:19 »
Yksi Paavon tyttäristäkin puhui kielillä. Paavo ymmärtääkseni oli tässä asiassa Raamatun linjoilla: kielilläpuhumista ei saa estää, mutta samalla pyritään raittiuteen ja järjestykseen asian kanssa.
Aamen! Herrnhutilais-pietistinen Löyhkä Paavo suhtautui armolahjoihin myötämielisesti valvoen niitä pysymään raittiina. Löyhkä Paavo saattoi potkia polvirukoukseen syventyneitä ihmisiä persuuksille tekopyhyyden takia tai ottaa viinaryypyn ihan vaan pahennukseksi provosoiden sanomisillaan ja tekemisillään ulkokultaista papistoa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.21 - klo:12:06 kirjoittanut Pena »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #67 : 06.02.21 - klo:15:29 »
Koetko myös kuolevaisuutemme muistamisen synniksi ?
No en tietenkään, pois se! Juuri kuolevaisuutemme takia meidän tulee ottaa oma ja pelastumattomien suruttomien pelastuskysymys vakavasti, koska lopullisesti ajan rajan tuolla puolen me lopullisesti käsitämme, kuinka ajaton on iankaikkisuus joko taivaassa tai helvetissä. Suotta ei virrentekijä sano "O ijäisyys! pelkään pituuttas muistaiss'."

1.
O ijäisyys! pelkään pituuttas muistaiss',
Alku sull' on, ei loppuu kuulu kus-
taan! O ijäisyys! aik' ilman ajatta, Sun muistos mi-
nua kauhiast' kauhittaa.

2. 
Viel' viimeinkin loppuu ajainen vaiva, Ehk' kuinka
olis' kauhia, ankar' aivan: Vaan tuska tuima, jonk'
ijäisyys tuo, Ei lunastust' eik' loppuu koskaan suo.

3. 
O ijäisyys! kuink' vapisee mun sielun', Kosk'
pohjatont' syvyyttäs tutkii mielen', Ja katsoo vaivan
päälle vaikian, Kuin kuolettaa, ei lopet' kuitenkaan.

4. 
Jos helvetiss' loppuis' tuomittuin vaiva, Kosk'
kulun' on niin monta ajastaikaa, Kuin tähtei taivaan
piiriss' avarass', Kanss' ruohoi, lehtei on oll' mailmass':

5. 
Täll' itsens' he suloisest' lohduttaisit, Ett' pääsin-
päivän viimeink' tavoittaisit; Vaan voi! ah vaiva vasta
alkaa taas, Kosk' luulit olleens' vaivass' suurimmass'.

6. 
O Herra! kuin ankar' on hurskautes, Ett's ran-
kaiset näin ijankaikkisuudess' Juur' julmast' jumalatont'
joukkoa, Kuin ei peljänneet vihaas kehoittaa.

7. 
Synnin edest', jot' teit vähän ajan, Siell' saa-
vat itkun ja ijäisen vaivan, Näin ajainen rikos heill'
ainaisen Tuo tuskan, synti haavan ijäisen.

8. 
Ah! karta siis saatanan kavaluutta, Sun heku-
mas ei ijät' pysy totta: Se juoksee pois kuin virta vä-
kevä, Sun helvettiin on pian syöksevä.

9. 
Niin kauvan kuin Jumal', ijäinen Jumal' On
oleva, ei tule tuskall' tuimall' Siell' loppua: silloin
vaiva vaikenee, Kosk' Jumal' ei ijäinen ollene.

10. 
Herää sielun'! jo herää synnin unest', Ot' ajall'
vaari ahkera autuudest', Riennä ja tee oikia katumus,
Nyt tarjon' on sull' taivahan autuus.

11. 
Äl' ann' sinus sovaista mailman menolt', Riis-
talt', hekumalt', niin myös ylpiält' elolt', Ett'ei siis ijäi-
syyn yö kauhia Sun päälles itkull' ijäks' lankea.

12. 
O ijäisyys! pelkään pituuttas muistaiss', Alku
sull' on, ei loppuu kuulu kustaan: O ijäisyys! aik' il-
man ajatta; Mun Jumalan', sä minua armahda!

Johannes Rist, (saks.) s. 1607 † 1667.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #68 : 08.02.21 - klo:11:15 »
Ajattelen myös omia 'kuolin-kamppailuita'  niin että etsin niihin ymmärrystä Jumalan kasvojen edessä.
Meillä herrnhutilais-pietistisillä uskovaisilla armon kerjäläisillä omissa kuolin-kamppailuissamme on lohtuna se, miten enkelit pian vievät meidät Herran tykö saamaan lohtua, lepoa ja rauhaa. Sen sijaan pelastumattomien suruttomien kuolin-kamppailu on lohdutonta heidän joutuessaan pian rikkaan miehen osatovereiksi ikuisen tulen liekkeihin, joissa on kauhea olla halki ikuisuuden ajattomassa iankaikkisuudessa.  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #69 : 08.02.21 - klo:11:47 »
Minun harrastukseni jo varmaan muutaman vuoden ajan on ollut kuolemaan valmistautuminen.
Olen hyvin motivoitunut kyseiseen harrastukseen ja viihdyn kovin sen parissa, joten minulla ei ole mitään kiirettä täältä pois.
Toinen pääharrastuksistani on lapseni ja koko kolmihenkinen perheemme ja töissä käynti sekä pyöräily.
Siinähän ne sitten ovatkin. Kovin paljon uutta ei voi ottaa, koska tuo kuolemaan valmistautuminen on sen verran tärkeä, että siihen melkein menee se aika, mikä noista muista harrastuksista jää jäljelle
« Viimeksi muokattu: 08.02.21 - klo:11:55 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #70 : 08.02.21 - klo:12:57 »
Kössi, perustelit kuin minulle, jonka esikoinen tuhosi itsensä poliisin "kuoleman esikartanossa". Ja nyt siitä revitellään uudelleen juttua televisiossa. Tytärvainaja oli yhden kerran oikeudessa, jossa poliisille annettiin tehtävä tutkia epäiltyä murhaa.
Ns kolmijako ei tapahtunut, että poliisi vain tutkii, syyttäjä vain syyttää, mutta alioikeus sanoo esitetyn aineiston perusteella, että mitä todella tapahtui.

Tämä ketju ei siis toteutunut. Oikeustajuni sanoo, että poliisi on mennyt lain harmaalle alueelle, jos näin saan kirjoittaa, kun on avannut salaiset pöytäkirjat. Kuolemat poliisin tiloissa pääsääntöisesti ovat salaisia asioita.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #71 : 08.02.21 - klo:13:00 »
Minun harrastukseni jo varmaan muutaman vuoden ajan on ollut kuolemaan valmistautuminen.
Olen hyvin motivoitunut kyseiseen harrastukseen ja viihdyn kovin sen parissa, joten minulla ei ole mitään kiirettä täältä pois.
Toinen pääharrastuksistani on lapseni ja koko kolmihenkinen perheemme ja töissä käynti sekä pyöräily.
Siinähän ne sitten ovatkin. Kovin paljon uutta ei voi ottaa, koska tuo kuolemaan valmistautuminen on sen verran tärkeä, että siihen melkein menee se aika, mikä noista muista harrastuksista jää jäljelle
Aamen!  :eusa_pray:

Elämän tie on kaita tie, jota harvat vain kulkea tahtoo
on tiellä laaksoja, on tiellä keitaita, on surua ja iloa
Käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, on Jeesus vierelläs ja johtaa kotihin
käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, et tule katumaan jos luotat Jeesukseen.

On elon vettä keitaalla, sitä lahjaksi Herralta saat,
on vesi raikasta, et janoa milloinkaan, elämän vesi puhdistaa
Käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, on Jeesus vierelläs ja johtaa kotihin
käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, et tule katumaan jos luotat Jeesukseen.

Elämän tie on ristin tie, sinne polku kaitainen johtaa
on hetki taivainen, nyt luona Jeesuksen, Hän kuolon kärsi tähtemme.
Käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, on Jeesus vierelläs ja johtaa kotihin
käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, et tule katumaan jos luotat Jeesukseen.

Verensä vuosi eestämme, se armoa meille nyt tarjoo
saat synnit anteeksi, saat uuden elämän, ota vastaan armo Jumalan.
Käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, on Jeesus vierelläs ja johtaa kotihin
käy elämän tielle, käy kaidalle tielle, et tule katumaan jos luotat Jeesukseen.

Romanos Käy elämän tielle https://www.youtube.com/watch?v=P3WLH8LnvC4


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #72 : 09.02.21 - klo:12:01 »
Pidän hengellisenä hekumointina julkista itsensä rakentamista ja todistuspuheenvuoroja. Näin minä koin niin vapaissa suunnissa kuin joissakin tapauksissa viidesläisissä. Niin että kielilläpuhuminen oli ikään kuin mitta: ' Puhutko sinä, minä puhun! ' kuului kehumisen tapaisesti.

Helluntaiseurakunnassa oli suorastaan epämukavaa olla  kun polotus ja kiittely oli  äänekästä. Sitten olivat kuin kissa kermaa juotuaan.

Herran huone ei ole markkinatori.

Körteissä on toisin. Ei meluta, veisataan Siionin virsiä koko sydämestä. Ei olla tunnelmoiden, ollaan vaan, kuten Mauno minulle sanoi rauhoitellen kun intosin heräämistäni: ' Tässä sitä ollaan', hyvin tasaisesti ja levollisesti.

Vaikka olen määrätysti aika tunteellinen, en pidä että usko on tunteiden varassa.

Näin olemme ja koemme eri lailla. Ollaan omissa karsinoissa.
Aamen! Herrnhutilais-pietistisessä heränneisyydessä mitään muuta ei tarvita kuin Siionin virret ja yhteys Kristukseen. :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22112
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #73 : 09.02.21 - klo:15:14 »
Aamen! Herrnhutilais-pietistisessä heränneisyydessä mitään muuta ei tarvita kuin Siionin virret ja yhteys Kristukseen.

Vaihda jo levyä. Herännäisyydessä tarvitsemme myös yhteyttä toisiimme eikä pullakahvitkaan olisi pahitteeksi. Mitä pelastukseen tulee, siinä ei herännäisyys mitään paina, ei Siionin virretkään. Yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #74 : 09.02.21 - klo:15:58 »
Vaihda jo levyä. Herännäisyydessä tarvitsemme myös yhteyttä toisiimme eikä pullakahvitkaan olisi pahitteeksi. Mitä pelastukseen tulee, siinä ei herännäisyys mitään paina, ei Siionin virretkään. Yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee.

Yhteys Kristukseen on siinä asiassa ainoa, mikä ratkaisee.

Tähän sanon amen.