Kirjoittaja Aihe: Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)  (Luettu 47009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #135 : 22.12.08 - klo:17:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
[
Siihen onko joku kristitty emme ota kovin herkästi kantaa. Se on isommassa kädessä.


Näin minäkin ajattelen. Mutta mikä tarkoitus sitten on sanoa: "hän ei ole körttiläinen/tuo ei ole körttiläinen/ he eivät ole körttiläisiä/te ette ole körttiläisiä"?

Tai: "Ei me nyt sentään mitään körttiläisiä olla."

Körttiläisyys on olemassa oleva uskonnollinen suuntaus, johon monet lukeutuvat, tämänkin foorumin kirjoittajista arvattavasti suurin osa, joskaan eivät kaikki. Körttiläisyydellä on useita tunnusmerkillisiä piirteitä, yksi muiden joukossa muun muassa se, että omaa uskoa ei tuputeta toiselle eikä toisen uskoa kysellä eikä siitä kovin herkästi esitetä arvioita. Nämä piirteet - ja monet muut - ovat sekä körttien itsensä että tutkijoiden tunnustamia tosiasioita. Niiden arvosta voi tietysti olla eri mieltä.

Jos nyt joku körtiksi ilmoittauduttuaan alkaa arvioida muiden uskon laatua ja määrää, kehua oman uskonsa oikeutta ja kehottaa muitakin ottamaan lusikan kauniiseen käteen, voi hyvällä syyllä kysyä uskontotieteellisessäkin mielessä, ovatko termit vähän sekaisin. Vähän kuin vihreäksi ilmoittautunut kannattaisi lisää ydinvoimaa Suomeen, kannustaisi kulutuksen lisäämiseen ja vastustaisi tuulivoimaa ja aurinkoenergiaa haihatteluna. Voisi tulla noottia Cronbergilta.

Tarkoittamassasi mielessä (mikäli oikein ymmärsin) körttiläisyyteen liittyminen on tietysti merkityksetön seikka.

Samalla tavalla täällä varmaan kirjoiteltaisiin oikaisuja, jos joku esittäisi körtit "aitan seinustalla istuvina mustapukuisina ukkoina, jotka paheksuvat kaikkea" (sitaatti elävästä elämästä).

Eri mieltä oleviahan täällä keskuudessamme on ollut ja on ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Eihän nyt körtit, me emme....
« Vastaus #136 : 22.12.08 - klo:18:40 »
Uskon määrää ja laatua ei saisi kyseenalaistaa, mutta eikö körtitkin samoin tehnyt sille tienarille?
Milloin mitenkin, et oot väärässä kun noin ja noin. Körtit näkee näin, ei noin.
No se nyt on mennyt.
Unohtu koko episodi ja sillä Sipuli.
 :roll:
Tik toc.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #137 : 22.12.08 - klo:19:15 »
Mistä lähtien opillisista asioista kinaaminen on tarkoittanut, että kyseenalaistaa toisen uskon määrän?

Tai varsinkaan, mistä lähtien se että vastaa loukkaukseen samalla mitalla on tarkoittanut, että kyseenalaistaa toisen uskon määrän?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #138 : 22.12.08 - klo:19:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
Mistä lähtien opillisista asioista kinaaminen on tarkoittanut, että kyseenalaistaa toisen uskon määrän?

Tai varsinkaan, mistä lähtien se että vastaa loukkaukseen samalla mitalla on tarkoittanut, että kyseenalaistaa toisen uskon määrän?


Eikö se samalla sisällä toteamuksen kun kinastelee, et toinen on väärässä ja usko ei ole oikein oikein? Jos ei usko samoin niin määrä ei ole vielä oikein.

Pooh tosta Sannelista tulee varmaan joku proffa, on sen verran teräviä hänen kirjoituksensa. :roll:
Tik toc.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Hyvä jysäys!
« Vastaus #139 : 22.12.08 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Uskon, että kreationismi on ensisijaisesti raamatullista ja vasta toiseksi amerikkalaista.


Jenkit tämän ovat keksineet ja sitä markkinoivat. Eihän kukaan eurooppalainen ota huuhaata vakavasti.

Lainaus
Jos luomisusko on jonkun mielestä hihhulointia, niin saa olla.


Olisi naivia kuvitella, että Jumala kaikkivoipaisuudessaan olisi niin yksinkertainen ja kömpelö kuin kreationistit väittävät. Kreationismissa kysymys ei ole lapsen uskosta vaan naiivista lapsellisuudesta, joka on niin tavattoman yleistä Yhdysvalloissa.

Lainaus
Olen samaa mieltä, että Luther oli tervejärkinen painottaen järjen ja uskon yhteyttä, sehän oli juuri syynä siihen, että hän hylkäsi katolisen mielettömyyden. Anekauppa oli ihmisoppi, joka sopii hyvin evoluutiouskoon. Eihän Luther sitä voinut suvaita.


Alkaa olla aika paksua. Evoluutio on toki teoria, jossa on myös ongelmia, mutta kreationismi ei ole teoria vaan lapsellisen mielikuvituksen tuotetta. Anekaupan ja evoluution pitäminen toisensta kanssa verrannollisina kertoo, että otan tienes 2:n jutut tästä lähtien vitsinä.
Acta, non verba.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Re: Eihän nyt körtit, me emme....
« Vastaus #140 : 23.12.08 - klo:09:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Uskon määrää ja laatua ei saisi kyseenalaistaa, mutta eikö körtitkin samoin tehnyt sille tienarille?


Tähän haluaisin vielä sanoa, että itse en ainakaan haluaisi olla kyseenalaistamassa kenenkään uskon määrää tai laatua, sillä eihän se meidän kristittyjen tehtävä ole.

Kaikki me olemme syntisiä ja sairaita. Siitä Raamattukin todistaa. Mutta heikosti menee jos Jumalan nimeen rupeamme luettelemaan ja nimeämään toistemme syntejä.

Lainaus käyttäjältä: "juhani"
tienes on kastettu... vai onko?


Kristittyksi tulemme kasteessa. Siksi ei tarvitse kaikkia kastettuja erikseen nimetä kristityiksi. Muuta vanhurskautukseen kurkottavaa tekoa eivät ihmiset voi tehdä kuin kastaa toisiaan kuten Jeesus kehotti.

Eikä kai körttiläisten paljon puhuttu suvaitsevaisuuskaan tarkoita sitä, että kaikki ihmisen tekemä sallitaantaan. Epäkohtelias ja sopimaton foorumikäyttäytyminen on eri asia kuin vastakkaisista näkemyksistä keskusteleminen asiallisesti.

Kun kirkollisissa piireissä keskustellaan suvaitsevaisuudesta niputetaan liian usein asioita turhaan toisiinsa. Aivan kuin kirkossamme vaikuttaisi vain kaksi äärimmäistä ääripäätä. Onko ihmisen sitouduttava joko kaiken lihallisen, kehollisen ja eläimellisen suvaitsevaan kammottavaan liberaalisiipeen tai kaiken inhimillisen, älyllisen ja tulkinnaillisuuden kieltävään taantumukselliseen konservatiivisiipeen?

Tuleeko koskaan aikaa, jolloin olisimme yhtenäinen joukko veljiä ja sisaria, jotka näkisivät toistensa erilaiset näkemykset rikkautena ja saman yhteisen uskon uskon eri näkökulmina?

Voimmeko koskaan nousta yhteen ääneen tunnustamaan yhteisen uskontunnustuksemme sanoilla uskoamme tunnistaen omista teoistamme ja eriävistä kannoistamme huolimatta Jumalan yhdeksi ja samaksi, muuttumattomaksi?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #141 : 23.12.08 - klo:11:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Eikö se samalla sisällä toteamuksen kun kinastelee, et toinen on väärässä ja usko ei ole oikein oikein? Jos ei usko samoin niin määrä ei ole vielä oikein.

Pooh tosta Sannelista tulee varmaan joku proffa, on sen verran teräviä hänen kirjoituksensa. :roll:


Eipä tuukkaan ko yhteisöpedagogi  :D
Ja jos en oo ihan väärin tulkinnu niin tässä kinastelu meni näin:
- Minä olen OIKEASSA! Ja se, mitä minä sanon on ainoa oikea totuus, koska hernemaissipaprika!
- Itse asiassa tuo on sinun mielipiteesi eikä ainoa oikea totuus ja itse asiassa se on rumasti sanottu ja itse asiassa muilla on oikeus olla eri mieltä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #142 : 23.12.08 - klo:13:39 »
Ihanaa nyt on kaikki joulukiireet ohi!
Ruuat on laitettu ja huoneet siivottu.
Nyt vain oleilen. Kohta tulee 4,5 v pikkumies ja se on juhlaa se.

En ole koskaan ennen saanut asioita kuntoon tähän mennessä.
Joko olen tullut nopeammaksi tai sitten en tee enää kaikkea.
Molempi parempi.

Sanneli:
Lainaus
Minä olen OIKEASSA! Ja se, mitä minä sanon on ainoa oikea totuus, koska hernemaissipaprika!


 :lol:  Hehehe, saipa hyvät joulunaurut - vai hernemaissipaprika - no, mutta
just noin absurdilta sanasodat joskus kuulostavat!

Mikä johtuu kyllä paljolti siitä,
etten itse ole perehtynyt herneeseen,  en  maissiin enkä paprikaankaan.
Herra armahda.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #143 : 23.12.08 - klo:22:09 »
Hirvittää kun "hernemaissipaprikahan" on jo tätäpäivää. :(  Ihiminen "viisauressaan" pilikkoo ja poimii DNA:a eliööstä ja kasveista välittämättä mitään biologisista rajoosta. Eläinmaaliman geenejä runnotahan kasviihin ja päinvastoon. Nämä tiäremiäsjumalat luomistöissään ei kunnioita yhtään miljoonia vuasia kestänyttä arvokasta elämän geeniperimää, jota aika ja monet koettelemukset on koetellu.
Jos bakteerin geenejä ympätähän vaikka herneesehen, niin kuka voi hallita siitä syntyvää soppaa :?::repee2:  Suurin osa meiränkin joulupöyräs herkuttelemasta kinkuusta on tuatettu syättämällä sioolle geenimanipulootua soijaa!
Mikähän tarkootus oli Luajalla antamalla ihimiselle vallan hallita luamakuntaa? http://www.kulma.net/gmkampanja/
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #144 : 26.12.08 - klo:10:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Mikähän tarkootus oli Luajalla antamalla ihimiselle vallan hallita luamakuntaa?


Hyvä kysymys. Luulenpa, ettei luomakunta ole ihmisen hallinnassa vaan täysin hallitsemattomassa tilassa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jatkuu osassa vol.3
« Vastaus #145 : 26.12.08 - klo:20:39 »
Keskutelussa on tullut 10 sivua täyteen, joten se jatkuu osassa vol.3
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi