Kirjoittaja Aihe: Kotikokki IV  (Luettu 28924 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #45 : 24.06.19 - klo:21:05 »
Minä kuivasin leivinpaperin päällä itsetekemääni mustaa ruutia. Kuivui hyvin, kun piti paperin vielä uunin päällä. Paperille kirjoitin varoitukseksi "varokaa kruutia". Lapuanjoen tangomaahan on aina ikävä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #46 : 25.06.19 - klo:09:48 »
Hei Pyrtsi, miul ei oo viijenkymmenän litran puutiinuu, jot mie teen juurta jääkaappii tiiviisee astiaa jos se säilyy pat viikkoo. Pakastimme vois ja panna palan taikinaa, siel se säilyy vaik vuuven.

Kyl mie muistan ko täti tek niiko sie, mut se ol sillo ko leivottii isol talon väel. Virolahel leipoit hyvin tiukan leivän. Mie tykkään vähä pehmosemmast, enkä alusta liia tiukkaa taikinaa.

Kahden limpun taikinaa männöö kaks killoo jauhoi. Isoo muovikulhoo laitan lämpötä vettä, siihe lissään jauhoi vähitellen. Kome päivää siin männöö enne ku saap leivät uunii.

Just laitoin muikkuruukun uunii pariks tunniks hautumaa, ni ruovot pehmenööt.

Nyt syön pelkästää ruisleipää, ja vatsa toimii !

                           



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #47 : 25.06.19 - klo:15:13 »
Söimme hauen ja illalla hain järvestä uuden. Se kyllä päätyi kissanruoaksi kun herralle taas kelpasi. Hauki oli viimeisenä aterianaan nauttinut särjen. Meille ihmisille otin myös kuhan. Mitähän siitä? Uunia ei ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #48 : 25.06.19 - klo:15:40 »
Panne pannu kuumaksi, leivitä kalafileet ruisjauho-suolassa ja paista. Syö ruisleivän ja tillin kera !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #49 : 25.06.19 - klo:16:08 »
Muuten kuulostaa  hyvältä, mutta ruisjauhoja ei ole. Yhden kuhan jo paistoin, virkaintoinen palovaroitin innostui siitä kovin!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #50 : 25.06.19 - klo:20:44 »
Nykysuomeksi sanottuna: Kyllä leipä henkilön tiellä pitää.  :icon_lol:  :003:   :023:  :039:
Niin Riitta-mummin kuin siippansakin.

Kalan paistossa kokeilin joskus grahamjauhoja. Testasin miesväkeä. Paistoin muikkuja, joista osan pyörittelin vehnäjauhoissa, osan grahamjauhoissa. Kysyin huomaavatko mitään eroa ja kumpi on parempaa. He valitsivat grahamjauhoitetut tietämättä, mikä se ero niissä kaloissa oli.
Sen jälkeen olen vaihtelevasti pyöritellyt kalan joko graham- tai ruisjauhoissa.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #51 : 01.07.19 - klo:14:11 »
Nyt on meille kahdelle pakastettu mansikat talveksi. Siihen riittää nyt 5 kg kun minä olen tullut niille hiukan allergiseksi. Annan oman osuuteni tylleröille, niille kelpaa.

Mustikat ja kantarellit ovat seuraavina vuorossa. kunhan niiden aika on.

Herkkutatteja eniten kaipaan. Saa nähdä miten niitä saan kun näillä polvilla ei enää metsissä könytä. Jos tyttärentytär tuo, niin ei tarvitse torilta etsiä, niitä siellä harvemmin näkeekään.

Sitten on vielä puolukat ja suolasienet, niitähän meillä kuluukn eniten.
Kaikki kerättiin vielä kymmenen vuotta sitten itse, nyt on helpompaa mennä ostoksille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #52 : 01.07.19 - klo:16:25 »
Sienikausi muuten taitaa olla etuajassa. Itse olen löytänyt hyviä lehmäntatteja (siinä muuten yksi mielestäni aliarvostettu sieni), ja Facebookin sieniryhmään on postailtu kuvia muhkeista herkku- ja ruskotateista. Ehkä tällä viikolla ehdin käymään Epilänharjulla ruskotattipolkuni tsekkaamassa. ikään kuin minulta sieniä puuttuisi. Pakastin on aiempien kausien satoa puolillaan, ja jääkaapissa suolasienipönttö ei vain ota vajentuakseen. Ahne olen  :018:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #53 : 01.07.19 - klo:16:31 »
Kiitos tiedosta !

Söimme äsken eilen valmistamani muikkuruukun kylmänä yhdessä vastavalmistetun munakokkelin keralla. Kokkelin vispasin kevyesti neljästä munasta, tilkasta kermaa, ripauksesta ruolaa ja puolikourallisesta ruohosipulisilppua.

Maukunautinto oli suuri. Ne luontuivat suussa harmoniaksi.  :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #54 : 03.07.19 - klo:09:49 »
Pakastkaapissa oli salainen paketti. Kun avasin pussin siitä löytyi parikiloinen hirven niska.

Ei muuta kuin googlettamaan ja nyt köntti saa sulaa monta tuntia ja sitten suolaantua aikansa.  Koska meidän huushollissa ei ole enää kirvestä täytyy veistellä lihat irti ja sitten onkin jo helpompaa.

Tärä meinaan koettaa:  http://www.jotainmaukasta.fi/tag/hirvenniska/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #55 : 04.07.19 - klo:13:29 »
Aika talkoo meillä oli sen hirvenniskan kanssa.

Ensin se sai sulaa, sitten Matti otti puukolla siitä isommat lihat, jotka minä kevytsuolasin jääkaappiin.
Sitten panin lopun niskan lihoineen isoimpaan kattilaani ja keitin kaksi ja puoli tuntia.
Se jäähtyi parvekkeella liki yöhön, jolloin Matti otti sen kattilan jääkaappiin.

Kaupasta ostin kolme kasler-kyljystä. Nyt on kaksi liha-vuokaa uunissa. Olkoot nelisen tuntia. Toisesta tulee karjalanpaistia kaslerilla ja toisesta sitä mitä varten piti hankki pullo punkkua, sormisuolaa, katajanmarjoja ja riistafondya, jota ei Prismassa ollut. Otin muuta. Kolme rkl. punaviiniä siihen ruokaan tarvitaan, loppu menee mihin meneekään.  :003:

Vielä tulee pieni hirvikeitto kunhan Matti päikkäreiltään herää ja kuorii perunat ja porkkanat.

Nyt syödään lihaa monta päivää. Hirvikään ei kuulema ole luomua kun metsiä lannoitetaan ties´millä.
Tämän jälkeen syödään kalaa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #56 : 17.07.19 - klo:11:47 »
Sain naapurilta ison kesäkurpitsan. Koversin sisuksen pois ja käytin sen täytteeseen. Täytteen tein jauhelihasta, sipulista, mozzarellaraasteesta ja erilaisista mausteista. Paprikajauhetta lisäsin ja ripaus suolaa.

Nyt kaksi isoa annosta on uunissa, ensin 15 min ja pinnalle lisättävän juustoraasteen jälkeen vielä 10 -15 min.Täytettyja paprikoita teen talvella samalla täytteellä.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #57 : 31.07.19 - klo:18:16 »
Sain samalta naapurilta yli kilon verran avomaakurkkuja. Siitä lähti ajatus huomisesta menu´sta jonka laitan ankaran -gulinaristiselle-tyttärelle miehineen.

Olen nyt googlaillut reseptit kurkkusalaatista ( Sikke Sumarilta ), Pääministerin hirvifile´n  ja  uunibanaanit jälkiruoaksi.

Kuten kuulostaa, en nyt laita ruokaa 'omasta päästäni', esim lammasta :117:
Saa nähdä kuinka käy. Yleensä ei onnistu niin hyvin kuin toivoisin. Siinä tapauksessa otan pizzan pakastimesta. :003:

Reseptit odottavat tulostettuina

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #58 : 01.08.19 - klo:15:31 »
Ilokseni ruoka, lähinnä hirvenliha, onnistui yli odotusteni ja sitä kiitettiin moneen kertaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki IV
« Vastaus #59 : 01.08.19 - klo:17:33 »
Eikös isommat ahvenet kannata suomustaa? Katiska oli antelias...

Sienet ja mustikat sen sijaan kuivuvat pystyyn.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.