Kyllä minä olen sitä mieltä, että minun perheeni, sukulaiseni ja ystäväni pelastuvat, mutta minä en.
Jeesus oli sanonut rikkaan pelastumisen olevan mahdotonta. Kaikki kolme synoptista evankeliumia kertovat opetuslasten ihmettelyn: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesuksen vastaus sisältää jumalallisen näkökulman mahdottomaan asiaan: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista." Jeesus osoitti, että Jumala ei katso asioita ihmisen tasolta siitä huolimatta, että hän alensi itsensä ihmiseksi. Synti ei ole Jumalalle ongelma, vaan ihmisen katumattomuus ja kieltäytyminen pelastuksen vastaanottamisesta. Kuningas Daavid teki raskaita syntejä, mutta läpi Raamatun häntä ylistetään Jumalan mielen mukaiseksi mieheksi niin, että Jeesuskin tunnustautuu Daavidin Pojaksi. Hänen sydämensä oli taipuisa ja katuva.
Evankeliumi on oikeastaan vastaus Jumalan ongelmaan siitä, miten hän voisi pelastaa ihmisen. Laki ei antanut eikä anna vieläkään siihen mitään mahdollisuutta. Mutta Kun Jeesus, joka Jumalana antoi lain ja täytti sen ihmisenä - kuoli, vapautui Jumala häntä itseään sitovasta laista ja julisti ihmiskunnalle armahduksen. - Nyt meissä täytyy olla miestä ottaa vastaan valmis pelastus, ettei se jäisi turhaksi.
Esterin kirja kertoo Suusanin linnassa hallinneesta kuningas Ahasveroksesta, jonka hoviherra Haaman juonitteli kirjoittamaan
peruuttamattoman määräyksen tuhota juutalaisen kansan. Juoni paljastui, mutta lakia ei voinut peruuttaa, siksi kirjoitettiin vastalaki, joka antoi juutalaisille oikeuden puolustautua.
Samalla tavalla Jumalan antama laki on
peruuttamaton. Jeesus tuli puollustamaan lakiaan ja elämään sen mukaan. Jeesus sanoi, että laista ei katoa ainoakaan kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Hän täytti elämällään lain täydellisesti. Mutta ihmisille se oli ja on mahdotonta, siksi Jumala itse suunnitteli ja toteutti vastalain, joka on evankeliumi. Evankeliumi antaa ihmiselle, joka uskoo Jeesukseen, voiman Jeesuksen veren kautta käydä lain tuhovoimaa vastaan ja voittaa.
Pelastuminen ei siis ole kiinni synneistämme eikä siitä, mihin me pystymme, vaan siitä, mihin uskomme ja miten toimimme uskomme mukaan.