Keskustelu > Seuratupa

Ajan merkkejä

<< < (2/31) > >>

vn:
Taviskin näkee ja kokee kaikenlaista, puhumattakaan tiedemiehistä ja poliitikoista.
Raamatun ennustukset toteutuu.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja - 10.08.18 - klo:16:56 ---Jotenkin kiehtovia nämä lopunajan merkkien tulkinnat.

Niihin on kiva syventyä joskus, kun on liikaa aikaa ja alkaa lukemaan lopunajan profetioista.

Jotkut elää ihan niiden pauloissa jännityksessä ja kait jonkun asteen skitsofroniassa.
Yleensähän lopunajan profeetta nähdään, kuten Joona kait, sellaisena jolla on loppu on lähellä kyltti ja kello jota kumauttelee samalla ja kulkee räääsyissä katuja.

Itsenikin näen joskus muuttuvan sellaiseksi mielessäni joskus.

Huutaisin, kuten laulussakin. JEESUS KOHTA SAAPUU. OLETKO VALMIS?

Ilmestyskirjassa on mun muistini mukaan kohta, jossa ihmisiin tuli paiseita liiallisesta Auringon kuumuudesta.

Lisäksi atomipommiin viittaus. Kolmas osa maailmaa hävisi rajähtävässä tunnissa ja maa, meri ja muu luonto hävisi.

No elämme kyllä lopun aikoja minustakin, kuten olemme kait porukoiden mukaan aina eläneet.
Kaikki on suhteellista sanoi Einstein.

--- Lainaus päättyy ---
Mielestäni meidän kristittyjen ei tarvitse tähyillä taivaalle josko Jeesus saapuisi jo tänään, koska Hän on kirkkonsa keskellä läsnä koko ajan sakramenteissa jakaen armoaan näkyvien aineiden välityksellä.  :)

Riitta-mummi:
Kuinka näette tämän ?

Raamatussa, sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa, mainitaan vertaansa vailla oleva ahdistuksen aika, joka on koittava maailman lopulla. Osa tähän aikaan liitetyistä Raamatun ennustuksista voidaan nähdä myös viittauksina oman aikansa tapahtumiin, mutta osa viittaa selvästi yleismaailmallisiin viimeisten aikojen tapahtumiin.[1]

Vihan ja ahdistuksen aika kestää tulkinnasta riippuen seitsemän vuotta tai puolet tästä, kolme ja puoli vuotta. Seitsemän vuoden "vuosiviikko" mainitaan Danielin kirjassa. Jeesuksen mukaan ahdistuksen aika lyhennetään "valittujen tähden". Kolmen ja puolen vuoden ajanjakso mainitaan Raamatussa seitsemästi, ja ilmoitetaan erikseen vuosina, kuukausina ja päivinä.[2]

Vihan ja ahdistuksen saavat Raamatun mukaan aikaan monet eri tekijät. Vihalla tarkoitetaan ensinnä ihmisten vihaa Jumalaa ja toisiaan kohtaan, toiseksi Jumalan vihan lankeamista ihmisten päälle, ja kolmanneksi Paholaisen vihaa sekä ihmisiä että Jumalaa kohtaan, kun hänet on syösty taivaasta maan päälle. Jumalan viha liittyy siihen, että Antikristus ottaa hänen paikkansa ihmisten palvonnan kohteena.[3]

Lähteet
 Aapeli Saarisalo ja Toivo Koilo (toim.): Iso Raamatun tietosanakirja, nide 1, s. 206. Tikkurila: Raamatun Tietokirja, 1967. Dan. 12:1 Matt. 24:21
 Aapeli Saarisalo ja Toivo Koilo (toim.): Iso Raamatun tietosanakirja, nide 1, s. 207. Tikkurila: Raamatun Tietokirja, 1967. Dan. 7:25 Matt. 24:22
 Aapeli Saarisalo ja Toivo Koilo (toim.): Iso Raamatun tietosanakirja, nide 1, s. 206. Tikkurila: Raamatun Tietokirja, 1967. Ilm. 6:4 Ilm. 12:12 Ilm. 16:13 Matt:14:15–21
 Aapeli Saarisalo ja Toivo Koilo (toim.): Iso Raamatun tietosanakirja, nide 1, s. 207-215. Tikkurila: Raamatun Tietokirja, 1967.
 Useita tekijöitä:: Novum 1-5, nide 4, s. 783. Hämeenlinna: Arvi A. Karisto Oy, 1983.
 
...

Itse ahdistuin luettuani Kilpi Kylälän ennustuksia Danielin kirjaan perustuen. Samoin Pekka Eskelisen Ahaa-elämyksiä Danielin kirjan äärellä sekoitti ajatukset.

Kiinnostus salaisuuksin on suurta , omalla kohdalla se on torjuttava.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 05.10.19 - klo:09:51 ---Kuinka näette tämän ?

Raamatussa, sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa, mainitaan vertaansa vailla oleva ahdistuksen aika, joka on koittava maailman lopulla. Osa tähän aikaan liitetyistä Raamatun ennustuksista voidaan nähdä myös viittauksina oman aikansa tapahtumiin, mutta osa viittaa selvästi yleismaailmallisiin viimeisten aikojen tapahtumiin.[1]

Vihan ja ahdistuksen aika kestää tulkinnasta riippuen seitsemän vuotta tai puolet tästä, kolme ja puoli vuotta. Seitsemän vuoden "vuosiviikko" mainitaan Danielin kirjassa. Jeesuksen mukaan ahdistuksen aika lyhennetään "valittujen tähden". Kolmen ja puolen vuoden ajanjakso mainitaan Raamatussa seitsemästi, ja ilmoitetaan erikseen vuosina, kuukausina ja päivinä.[2]

Vihan ja ahdistuksen saavat Raamatun mukaan aikaan monet eri tekijät. Vihalla tarkoitetaan ensinnä ihmisten vihaa Jumalaa ja toisiaan kohtaan, toiseksi Jumalan vihan lankeamista ihmisten päälle, ja kolmanneksi Paholaisen vihaa sekä ihmisiä että Jumalaa kohtaan, kun hänet on syösty taivaasta maan päälle. Jumalan viha liittyy siihen, että Antikristus ottaa hänen paikkansa ihmisten palvonnan kohteena.[3]

Itse ahdistuin luettuani Kilpi Kylälän ennustuksia Danielin kirjaan perustuen. Samoin Pekka Eskelisen Ahaa-elämyksiä Danielin kirjan äärellä sekoitti ajatukset.

Kiinnostus salaisuuksin on suurta , omalla kohdalla se on torjuttava.

--- Lainaus päättyy ---

Näkisin, että olet futuristisen dispensationalismin harhaopin kauhujen pelottelema, jossa uutiset ja pelottavat tapahtumat sullotaan Raamattuun. Dispensationalismissa Jumala pelastaa ihmisiä eri aikoina eri tavoin. Dispensationalismi sai alkunsa 1800-luvulla anglikaanimaallikko John Darbyn toimiessa puhemiehenä omassa eskatologiassaan. Dispensationalismi levisi 1900-luvulla suureen suosioon amerikkalaisen presbyteerin Cyrus Scofieldin ajatusten kautta Raamatun selitysteoksessa vuodelta 1909. Scofield myös kehitti pretribulationistisen tempausopin, ja muut siihen liittyvät asiat.

Huippunsa dispensationalismi saavutti 1900- luvun toisella puoliskolla amerikkalaisen teologin ja pastorin John F. Walvoordin esittäessä seikkaperäisen esityksen Ilmestyskirjasta liitettynä 1900-luvun tapahtumiin. Walvoord muun muassa sijoitti 1970 luvulla Lähi-idän öljykriisin, kylmän sodan ja arabien ja Israelin riitojen johtavan antikristuksen ilmestymiseen, kolmannen maailmansodan syttymiseen sekä huikeaan taisteluun Harmageddonissa.

Suosituimman version dispensationalismista esitti kuitenkin amerikkalainen evankelista ja kirjailija Hal Lindsey, josta tuli miljonääri hänen kirjojensa levitessä ympäri maailmaa. Lindsey näki Ilmestyskirjan teksteissä muun muassa Kiinan armeijan, Neuvostoliiton, atomipommit ja EU:n. Varsinkin vapaiden suuntien, kuten helluntailaisten, ja karismaattisissa piireissä sekä evankelis-luterilaisen kirkon viidesläisissä monet ovat dispensationalismin eksyttämiä.

Lähde

Juha Partanen: Unohdettu näkemys Ilmestyskirjaan

karjalaisenkyösti:
Lopunajan tulkintoja on useita.
Eräässä puheessaan Olavi Peltola totesi, että kannattaa valita itselleen joku tulkinta, joka tuntuu itselleen sopivalta.
Tämä luultavasti siitä syystä, ettei asia pääsisi liiaksi valtaamaan ihmistä negatiivisessa mielessä.
Kun on valinnut käsityksensä, ei tarvitse kohtuuttomasti peläten  käyttä energiaa "oikean" totuuden etsimiseen.

Mitä tahansa lopun aikoina tapahtuukin, niin jokainen tapahtuma on Jumalan hallinnassa, eikä mitään tapahdu ilman Jumalan tahtoa. Kristitty saa tässäkin turvata Jumalaan. Mitä tahansa Jeesukseen turvaavalle ihmisellä käykin, niin loppuviimeeksi hänelle käy hyvin.

Ihminen tarvitsee kuitenkin aika ajoin jotain tietynlaista jännitystä elämäänsä. Joku menee täyttämään tätä tarvetta vaikkapa elokuviin katsomaan jotain jännitysleffaa.
Kukapa tietää, vaikkapa Ilmestyskirjan eräs vähäinen sivutehtävä  olisikin tällaisen jännityksen tuominen lukijoilleen.
Jos haluaa tuonkaltaista jännitystä, niin avaa vain Ilmestyskirjan ja alkaa lukemaan. Se varmaan on hyödyllisempää ja parempaa jännitystä, kuin joku jännitysfilmi.
Jos innostuu lukemaan luterilaista tai muiden kirkkokuntien tulkintoja lopunajoista, on varmaankin hyvä lukiessa pitää mielessä, että viime kädessä Jumala päättää oikeasta Ilmestyskirjan tulkinnasta ja Ilmestyskirjaa lopunajan ennustusten osalta osaamme tulkita parhaiten vasta jälkikäteen.
VT kertoi hyvin paljon Jeesuksesta, mutta Jeesukseenkin liittyviä Pyhiä Tekstejä pystyttiin tyhjentävämmin tulkitsemaan vasta jälkikäteen, eli vasta sen jälkeen, kun Jeesus oli noussut kuolleista.
Näin Ilmestyskirjankin kohdalla.

Ilmeistä on niin, että Ilmestyskirjan pelottelutehtävä on ajaa ihmiset Jeesuksen Kristuksen luo, jossa on iankaikkinen turva.
Toki tämä tehtävä on koko Raamatulla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta