Kirjoittaja Aihe: Itsensä ruotiminen  (Luettu 49963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #30 : 20.01.10 - klo:22:10 »
Koska ajatuksilla on suuri valta tunteisiimme, on hyödyllistä soveltaa tietoisuustaitoa myös kaikkeen siihen mitä sanomme itsellemme hiljaisesti ajatuksen muodossa.
....
Ei ole samantekevää, millaisella tiedolla ruokimme mieltämme ja mitä ajatuksia lähdemme seuraamaan.

Jep  :023:

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #31 : 21.01.10 - klo:06:38 »
Koska ajatuksilla on suuri valta tunteisiimme, on hyödyllistä soveltaa tietoisuustaitoa myös kaikkeen siihen mitä sanomme itsellemme hiljaisesti ajatuksen muodossa. Ajatuksemme ovat mielessämme virtaavaa tietoa, ikään kuin sisäistä keskustelua, joka sisältää väitteitä, huudahduksia, kysymyksiä. Ajatukset ikään kuin selittävät meille tapahtumia samaan tapaan kuin urheiluselostaja kertoo mitä meidän olisi hyvä nähdä meneillään olevasta ottelusta. Ajatukset tulkitsevat meille todellisuutta: Mitä tämä merkitsee minulle? Onko tämä hyvä vai paha asia? Mitä tästä seuraa?

Taidat tarkoittaa enemmänkin ajattelua kuin ajatuksia. Ajatus saattaa olla nimittäin meistä täysin ulkopuolinen asia eli jonkun toisen esittämä, tai jostain lukemamme tai kuulemamme. Ajattelulla rakennamme käsityksiä siitä, mitä tapahtuu pään sisällä ja itsemme ulkopuolella. Ajattelun taso taas perustu omaksumamme tiedon laatuun. Tunteet ja asenteet vaikuttavat ajatteluumme. Meillä voi olla myös ajatusluutumia tai asenteita, jotka rajoittavat ajatteluamme.[/quote]


Lainaus
Tietoisuutemme on kaiken aikaa täynnä erilaisia repliikkejä, aivan kuin olisimme meluavan ihmismassan keskellä. On hyödyllistä tunnistaa nämä häiritsevät ajatukset tuoreeltaan ja katkaista niiden vaikutusvalta ensi minuuteilla.

Voi olla myös niin, että olemme niin paljon keskittyneet omaan ajatteluumme, ettemme ota lainkaan huomioon ympäristöäämme. Olen huomannut, että joskus ajatteluprosessi on niin intensiivinen, etten kuule enkä näe, mitä ympärillä tapahtuu.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #32 : 21.01.10 - klo:07:52 »
Taidat tarkoittaa enemmänkin ajattelua kuin ajatuksia. Ajatus saattaa olla nimittäin meistä täysin ulkopuolinen asia eli jonkun toisen esittämä, tai jostain lukemamme tai kuulemamme. Ajattelulla rakennamme käsityksiä siitä, mitä tapahtuu pään sisällä ja itsemme ulkopuolella. Ajattelun taso taas perustu omaksumamme tiedon laatuun. Tunteet ja asenteet vaikuttavat ajatteluumme. Meillä voi olla myös ajatusluutumia tai asenteita, jotka rajoittavat ajatteluamme.


Voi olla myös niin, että olemme niin paljon keskittyneet omaan ajatteluumme, ettemme ota lainkaan huomioon ympäristöäämme. Olen huomannut, että joskus ajatteluprosessi on niin intensiivinen, etten kuule enkä näe, mitä ympärillä tapahtuu.

Pursiainen käsitteli tätä aihetta kirjassaan "Jumala". Hän puhuu ihmisen "liitolaisesta", sillä hän tarkoittanee alitajuntaa, omatuntoa tai jotain, mitä Freud kuvaa termillä "id".

Pursiaiselle tämä liittolainen saattaa kuitenkin olla enkeli, joka ohjaa ajatuksiamme.

Tuolla ihmisen "minän" määräytymättömyydellä, josta kirjoitin aikaisemmin, tarkoitin oikeastaan jotain tämänkaltaista. Kun mennään tarpeeksi syvälle ihmiseen, sieltä ei oikeastaan enää löydy mitään, mikä olisi se "minä". "Id" kuulostaa melko epämääräiseltä, suorastaan pelottavalta paikalta, jota emme itse tunne. Ihmistä on siis mahdoton löytää hänen "sisimmästään" tämä ajattelun mukaan.
Siinä vaiheessa tulee mielekkääksi etsiä "minuutta" ihmisen ulkopuolelta. Mitä tämä nyt ikinä sitten tarkoittaakaan. En väitä ymmärtäväni edes puolia tästä höpinästä, mutta minähän vain referoin muiden ajatuksia.
Se kai on sallittua, vaikkei niitä ymmärtäisikään oikein. (E=mc^2)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #33 : 21.01.10 - klo:09:28 »
Kun mennään tarpeeksi syvälle ihmiseen, sieltä ei oikeastaan enää löydy mitään, mikä olisi se "minä". "Id" kuulostaa melko epämääräiseltä, suorastaan pelottavalta paikalta, jota emme itse tunne. Ihmistä on siis mahdoton löytää hänen "sisimmästään" tämä ajattelun mukaan.

Sielua ei siis olemassa, on referointisi ydin? Eräs ystäväni armeijan ajoilta joutuin pahaan kolariin ja oli hyvin lähellä kuolemaan. Hän kertoi, että sairaalassa hän katsoi itseään katosta ja pystyi hyvin vakuuttavasti kertomaan minulle, mitä hänelle tehtiin leikkauksen aikana. Ei siinä jäänyt epäilyksen varaa. Minä siis katsoi itseään ja rekisteröi tarkasti leikkauksen tapahtumat. Fyysisestikään ei voida sanoa, ettei aivoissa ole mitään, jos mennään tarpeeksi syvälle eli atomitasosta vielä pienempiin osiin. Ihminen kuten kaikki eliöt ovat mikrokosmoksia, jotka voidaan jakaa yhä pienempiin osiin äärettömiin.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #34 : 21.01.10 - klo:10:48 »
Lainaus
Ihminen kuten kaikki eliöt ovat mikrokosmoksia, jotka voidaan jakaa yhä pienempiin osiin äärettömiin
 
 
 

Ihana ja lohduttava mielikuva olla vain ...valoaalto...yhtä kaiken kanssa :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #35 : 21.01.10 - klo:11:27 »
Ihana ja lohduttava mielikuva olla vain ...valoaalto...yhtä kaiken kanssa :icon_biggrin:

Ihminen on yhtä kaikkien kanssa vaikkei sitä aina uskois. :023:
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #36 : 21.01.10 - klo:13:19 »
Sielua ei siis olemassa, on referointisi ydin? Eräs ystäväni armeijan ajoilta joutuin pahaan kolariin ja oli hyvin lähellä kuolemaan. Hän kertoi, että sairaalassa hän katsoi itseään katosta ja pystyi hyvin vakuuttavasti kertomaan minulle, mitä hänelle tehtiin leikkauksen aikana. Ei siinä jäänyt epäilyksen varaa. Minä siis katsoi itseään ja rekisteröi tarkasti leikkauksen tapahtumat. Fyysisestikään ei voida sanoa, ettei aivoissa ole mitään, jos mennään tarpeeksi syvälle eli atomitasosta vielä pienempiin osiin. Ihminen kuten kaikki eliöt ovat mikrokosmoksia, jotka voidaan jakaa yhä pienempiin osiin äärettömiin.

Näistä kokemuksista on joku kerännyt tietoa, mutta en muista minne. Vaimoni kävi myöskin reunalla ja hän muistaa tämän valoputki ilmiön, jonka moni muukin siellä käynyt on kertonut. Hän kulki päättymättömästi kohti valoa.Tässä tullaan tähän mielenkiintoiseen "tajuton" määritelmään. Toisen kerran vaimolla meni sairaalassa puudutusainetta sydämeen ja verenpaine laski sinne 20 tienoille ja häntä sen aikuisen opin mukaan keinutettiin suuressa keinussa maaten välillä jalat ja välillä pää ylös ja näin helpotettiin sydäntä. Ympärillä olevat puhuivat hänen olevan tajuton, mutta hän tajusi kaiken pystymättä reagoimaan siihen eli koneisto oli säästöliekillä. Hänellä ei myöskään ollut mitään huolen tai tuskan tunnetta.

Sielu lienee näitä Jumalan suuria salaisuuksia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #37 : 21.01.10 - klo:18:12 »
Näistä kokemuksista on joku kerännyt tietoa, mutta en muista minne. Vaimoni kävi myöskin reunalla ja hän muistaa tämän valoputki ilmiön, jonka moni muukin siellä käynyt on kertonut. Hän kulki päättymättömästi kohti valoa.

Muistan nähneeni jonkun lääketieteellisen dokkarin, jossa käsiteltiin tuota ilmiötä. Tunneli jonka päässä näkyy valoa tjsp. on hyvin yleinen kokemus "reunalla" käyneiden parissa. Sille oli olemassa ihan fysiologinen, luonnollinen selitys joka johtui jotenkin aivojen toiminnasta tietyissä tilanteissa. En osaa selitää kun en ole lääkäri. En myöskään jaksa uskoa mihinkään ruumiista-irtaantumisiin. Luulisin kyseessä olevan jonkinlaisen tajunnan sekavuuteen liittyvän harha-aistimuksen jonka asiantuntevat lääkärit varmasti osaavat selittää. tajunnan tasojahan on useita, että ei se aina niin selvää ole että ihminen joko ON tajuissaan tai sitten EI. Tajuaahan hypnoosissa olijakin kaiken mitä hänelle puhutaan vaikka tajunnan taso on oleellisesti laskenut tai onko oikeampi termi muuntunut? Joskus ahmin ihan huvikseni kirjatolkulla tästä aiheesta, mutta tapani mukaan en muista juuri mitään. Minua kiinnosti uskonnollisten kokemusten rakenne ja että miten on mahdollista esim. että aikuinen ihminen "kokee" kaikenlaisia erikoisia kokemuksia.  Uskon että kaikelle löytyy aina luonnollinenkin selitys, ennemmin tai myöhemmin! Se ei silti vähennä mitenkään "ihmeen" arvoa jos sille on luonnollinen selitys.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #38 : 21.01.10 - klo:18:37 »
Kuten huomasit en uskonnollistanut näitä vaimon kokemuksia eikä hänkään niin tee. Asioiden hengellistäminen on minulle kauhistus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #39 : 21.01.10 - klo:18:39 »
En myöskään jaksa uskoa mihinkään ruumiista-irtaantumisiin. Luulisin kyseessä olevan jonkinlaisen tajunnan sekavuuteen liittyvän harha-aistimuksen jonka asiantuntevat lääkärit varmasti osaavat selittää.

Jos leikkauspöydällä oleva ihminen osaa tarkasti selittää, mitä hänelle leikkauksessa tehtiin, ketkä olivat paikalla ja
miten ihmiset tilanteessa käyttäytyivät, ei tätä voi selittää tajunnan sekavuudella tai harha-aistimuksena. Kun ilmiöstä ei ole olemassa tutkittua dataa, ei kannata alkaa poisselittää sitä.  
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #40 : 21.01.10 - klo:19:17 »
Kuten huomasit en uskonnollistanut näitä vaimon kokemuksia eikä hänkään niin tee. Asioiden hengellistäminen on minulle kauhistus.

Joo en minä sitä tarkoittanutkaan. Pidän sinua kyllä ihan tolkun miehenä!  :023:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #41 : 21.01.10 - klo:19:19 »
Jos leikkauspöydällä oleva ihminen osaa tarkasti selittää, mitä hänelle leikkauksessa tehtiin, ketkä olivat paikalla ja
miten ihmiset tilanteessa käyttäytyivät, ei tätä voi selittää tajunnan sekavuudella tai harha-aistimuksena. Kun ilmiöstä ei ole olemassa tutkittua dataa, ei kannata alkaa poisselittää sitä.  

No enpä menisi välttämättä kellosepän koulutuksella vannomaan... -tai millään muullakaan paitsi ehkä aivokirurgin, neurologin tai psykiatrin. :icon_confused:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #42 : 21.01.10 - klo:19:21 »
Joo en minä sitä tarkoittanutkaan. Pidän sinua kyllä ihan tolkun miehenä!  :023:
:icon_wink:

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #43 : 21.01.10 - klo:20:52 »
Asioiden hengellistäminen on minulle kauhistus.

niin...mutta kuinka usein juuri näin tehdään; kaikki asiat hengellistetään.
Vasta myöhemmin huomaan toisten puheista, kuinka jokin "arkipohdintani" on mennyt hengellisyyden tiliin...huh.

...on maailmassa monta asiaa, joka hämmästyttää vanhaa kulkijaa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #44 : 21.01.10 - klo:22:33 »
niin...mutta kuinka usein juuri näin tehdään; kaikki asiat hengellistetään.
Vasta myöhemmin huomaan toisten puheista, kuinka jokin "arkipohdintani" on mennyt hengellisyyden tiliin...huh.

...on maailmassa monta asiaa, joka hämmästyttää vanhaa kulkijaa.

Mulle vaivattu enempi ja vähempi sielulle kaikki on hengellistä.
Tottapuhuen vähiten hengellistä on se kun meen johki, ns hengelliseen kokoukseen tai seuroihin.

Mulle on hengellistä väitellä työpaikalla työasioista ja tehdä kauppaa kiinalaisten kanssa ja kaikenlainen käsillä tehtytyö.

Ihmettelen miksi ei kukaan sano , että olen menossa tehtaaseen töihin muistakaa minua, että jaksan, osaan ja olisin kunnolla.
Jos joku menee johki ns. hengelliseen työhön esimerkiksi papiksi, niin kyllä rukoillaan ja muistettaan tai lähetys saarnaajaksi.
Minusta ihan yhtä arvokasta ja vaativaa on Liisan tehtaaseen työhön meno??
 :icon_eek: :icon_rolleyes:
Tik toc.