Kirjoittaja Aihe: Tulkinta  (Luettu 14436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tulkinta
« : 23.04.07 - klo:22:11 »
Lauma ja risti


Ristinmerkki

Isä on järki, Poika elinvoima, Pyhä Henki yhdistää ja leikkaa edelliset. PH erottaa sukupolvet itsenäiseen elämään. Risteyskohdassa kaikki kolme ovat lujasti yhtä kuin korren ”kasvukohta”, vai mikä se paksunnos on. PH:n vaakasuora on avara maailma.


Lauma

Isä on lauman keskellä, Poika on kellokas, Pyhä Henki on Paimenena varmistamassa, ettei kukaan jää jälkeen.
Isä luo turvan, Poika ottaa vastaan ensimmäisenä todellisuuden iskut, PH pitää lauman koossa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkinta
« Vastaus #1 : 24.04.07 - klo:07:19 »
Lampaiden paimentamisesta tiedän sen verran, että lauman keskellä on vain lampaita. Kärjessä taitaa kulkea pässi. Paimenella on usein kaksi erilaista koiraa, toinen suojelee pedoilta ja toinen pitää lauman koossa ja ajaa sen paimenen määräämään suuntaan.

Luonnostelisin tältä pohjalta: Isä tietää laitumet ja neuvoo tien. Poika voittaa viholliset. Henki huolehtii lauman pysymisestä koossa ja suunnassa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkinta
« Vastaus #2 : 27.04.07 - klo:07:53 »
Minun on vaikea ymmärtää ristiä kolminaisuuden symboliksi. Kolmiolla tai kolmikannallahan sitä yleensä kuvataan. Ihmisen sielun kolmitahoisuutta voisi määritellä vaikka luonto-mieli-henki tai tunne-tieto-tahto -kolmikoilla. Jumalan kolminaisuus ei taida asettua ihan tähän kuvioon. Yritetään kuitenkin. Luojalla ja luonnolla on tietysti yhteys, samoin Hengellä ja ihmisen hengellisyydellä. Ihmisen mielellä olisi näin edessään Jeesus, lihaksi tullut Sana.

Siunauksessa liitetään Jeesukseen armo, Isään rakkaus ja Henkeen osallisuus.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tulkinta
« Vastaus #3 : 27.04.07 - klo:15:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minun on vaikea ymmärtää ristiä kolminaisuuden symboliksi.


Ai jaa, minä taas en ole muuta osannut ajatellakaan. Siinähän sanotaan samalla kun ristinmerkki tehdään: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - niin, että yläpään suunnassa lausutaan...kyllähän te tiedätte! En ymmärrä, mitä ymmärtämistä siinä on, selvässä asiassa. Kauempaa olet, Pena, hakenut tuon kolmion, jostakin teologiaoppaasta?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkinta
« Vastaus #4 : 27.04.07 - klo:21:52 »
Tasasivuinen kolmio, jonka sisällä näkyy yleensä Jumalan kaikkinäkevä silmä, on paljon käytetty kolminaisuuden symboli. Risti on Kristuksen kuoleman ja sen kautta saadun pelastuksen merkki eikä kuvaa Isää ja Henkeä, vaikka ristittäessä kaikki kolme Jumalan persoonaa mainitaankin.
Näin olen ymmärtänyt. Henkeä kuvataan kyyhkysenä. Isän kuvaaminen kielletään, joskus näkee heprean JHWH -kirjaimet esittämässä häntä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tulkinta
« Vastaus #5 : 27.04.07 - klo:22:08 »
Anteeksi, mutta minun on matalakirkollisena vaikea yhtyä keskusteluun symboleista. En osaa arvostaa niitä, enkä löydä mikä rooll niillä on parannuksen teossa tai pelastuksessa. Tämä on henkilökohtainen ongelmani. Voisiko joku yrittää selvittää sitä puolta minulle eli mihin niitä tarvitaan?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tulkinta
« Vastaus #6 : 28.04.07 - klo:11:10 »
Samoin kuin juutalaiset eivät syö sianlihaa, koska he elivät historiassa aikaa, jolloin trikiinit uhkasivat; samoin tehdessämme ristinmerkin ilmennämme ikiaikaista totuutta, jonka softa on isän ylemmyys, pojan alemmuus ja hengen, so. naisen, voima.
Kaikki on vertausta. Kirkkorakennus on symboli. Alttarivaatteiden värit symboloivat. Täällä näemme arvoituksen tavoin, siellä kasvoista kasvoihin, sanoo syyrakki.
Symbolit ovat merkkejä. Ne yhdistävät antaen joukolle siteen yhteenkuuluvaisuuden lujittamiseksi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Tulkinta
« Vastaus #7 : 28.04.07 - klo:15:39 »
Tuo ristinmerkin tekeminen on janna juttu...Olen havainnoinut et jopa jotkut luterilaisessa kirkossa tekevat sita. Itse en sita kuitenkaan "omakseni" tunne ja siispa en sita ole myoskaan katolilaisissa tai ortodoksisessa kirkossa tehnyt. Toki en myoskaan halveksi niita jotka sen tuntevat omakseen. Tosin jos haluaa olla niinkuin kunnon katolilaiset ja tehda ristinmerkin joka kirkon ohittaessa, voi kaupunkien keskustoissa esim. ratikassa liikkuessa olla kiiretta :lol:

Sivuhuomautuksena naista symbolien eroista. Katolilaiset tekevat ristinmerkin vasemmalta oikealle ja kaikki sormet yhdessa ja ortodoksit oikealta vasemmalle ja vain peukalo etu- ja keskisormi yhdessa. Niin ja ortodoksisessa kirkossa ei muuten sais istua silleen jalka toisen paalla, kuulin itse Igumenia Marinalta, on joku vanha saanto jota kaikki ortodoksitkaan ei valttamatta tieda.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Tulkinta
« Vastaus #8 : 28.04.07 - klo:16:39 »
Minua on aina oudoksuttanut tuo ristinmerkkien teko. Tapa on kuulema lähtöisin Lutherilta. Luther sanookin:'Luettuasi iltarukouksesi, siunaa itsesi ristinmerkillä ja sitten kiireesti nukkumaan'.
Voisiko joku valaista asiasta enemmän.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Tulkinta
« Vastaus #9 : 28.04.07 - klo:19:24 »
Itse tykkään symboleista. Ne auttavat omaa rukouselämää. Tärkeää on kuitenkin, etteivät ne ole itsetarkoitus. Esimerkkinä voin sanoa, että kirkossakäyminen ei tunnu miltään monissa kaupunkien kirkoissa, jotka ovat niin kamalan pelkistettyjä. Itse kaipaan visuaalisia elämyksiä ja ihailen niin kotitkuntaani kuin monia muitakin pikkukuntia, joissa kirkko on kylän keskus ja meilläkin kirkontorni näkyy pitkälle joka suuntaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tulkinta
« Vastaus #10 : 28.04.07 - klo:20:13 »
Mitähän Ruotsalainen olisi sanonut ristinmerkin teosta? Olisi varmaan pitänyt sitä ulkoisena hurskasteluna, josta ihminen rakentaa istelleen Kristusta. Vähän kuin näkyvää polvillaan rukoilemista.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Tulkinta
« Vastaus #11 : 28.04.07 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Anteeksi, mutta minun on matalakirkollisena vaikea yhtyä keskusteluun symboleista. En osaa arvostaa niitä, enkä löydä mikä rooll niillä on parannuksen teossa tai pelastuksessa. Tämä on henkilökohtainen ongelmani. Voisiko joku yrittää selvittää sitä puolta minulle eli mihin niitä tarvitaan?

Onpa erittäin hyvä kysymys, eli siis tavattoman vaikea, mutta kiinnostava. Voisit ehkä lähteä purkamaan sitä niin, että konstruoit mielessäsi yhteisön, yhteiskunnan tai yhteiskunnallisen toimituksen, jossa ei olisi symboleita. Tai josta symbolit yhtäkkiä karsittaisiin pois. En lähde asiaa esimerkein konkretisoimaan, jotta en rajoittaisi aatoksesi singahtelua.
Itsekin pohdiskelen par'aikaa samantyyppisiä asioita.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkinta
« Vastaus #12 : 28.04.07 - klo:21:04 »
Sanat ja niistä muodostuva kieli ovat myös symboleita. Kuvallisia merkkejä, ilmeitä ja eleitä voi myös pitää kielenä, jolla ilmaistaan asioita. Samalla tavalla kuin joskus puhuu itsekseen, vaikkapa ristinmerkin voi tehdä yksin itseään varten.

Paavo taisi potkia persauksille niitä, jotka pitivät julkisia polvirukouksia hurskaudellaan kerskuakseen. Yksinään hän saattoi hyvinkin rukoilla polvillaan tai maassa rähmällään. Kuka senkin tietäisi?

Satmanin tulkinta ristinmerkistä on kiinnostava. Onko se oman ajattelun tulos vai jostain opittu?

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Tulkinta
« Vastaus #13 : 28.04.07 - klo:22:12 »
Kirkkoherramme kertoi muutama viikko sitten: ' Puhdasoppisuuden aikana poistettiin myös luterilaisuudesta kaikki ristinmerkit, musiikki, messu ym. Jumalanpalvelus pelkistettiin hyvin yksinkertaisekai. Nyt on palattu takaisin Lutherin aikaan. otettu käytöön messu, ristinmerkit ym.
Me ihmiset pidämme tätä uutta käytäntöä Rooman kirkon syliin menemisenä, vaikka se on Lutherin aikaista Jumalanpalveluskäytäntöä.
hyvä musiikki elävöittää Jumalanpalvelusta.
Tämä asia tuli mieleeni, kun olin koiruuksien kanssa iltalenkillä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tulkinta
« Vastaus #14 : 28.04.07 - klo:22:58 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
...tehdessämme ristinmerkin ilmennämme ikiaikaista totuutta, jonka softa on isän ylemmyys, pojan alemmuus ja hengen, so. naisen, voima.
 


Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Satmanin tulkinta ristinmerkistä on kiinnostava. Onko se oman ajattelun tulos vai jostain opittu?


Oman. Ajattelin näinä tasa-arvon aikoina, että Isä, Poika ja Pyhä Henki – käsitteessä ei toteudu kiintiöperiaate. Siksi oivalsin ristin poikkipuun, siis Pyhän hengen tarkoittavan naista. Nainenhan on sanan positiivisessa mielessä usein poikkiteloin isä-poika – akseliin nähden. Toisekseen horisontin ja vertikaalin yhtymäkohta on oleellinen. Katse kiinnittyy siihen. Se on keskipiste. Se tuo muassaan rauhan ja levon. Sukupuolten erilaisuuden luoma jännite on kaiken alku ja tulevaisuus.
Vaakasuora-nainen – pystysuora-mies on myös linjassa nainen-maa – mies-taivas – näkemyksen kanssa.
Totuudet ovat niin yksinkertaisia, että ne on vaikea hyväksyä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024