Kirjoittaja Aihe: Ahdas portti ja kaita tie  (Luettu 27937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #45 : 30.03.16 - klo:14:48 »
Olen pohtinut parilla aivosolulla tätä... kaita tie hengellisen lain mukaan ei ole ihmiselle mahdollista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #46 : 30.03.16 - klo:14:54 »
Onneksi on Vapahtaja, muuten olisimme hukassa.
Ja siksi Isä Poikansa maailmaan lähettikin, kun ei ollut muuta keinoa ihmisille.
Eikä toivoakaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33741
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #47 : 30.03.16 - klo:15:55 »
Amen.

Tähän päätelmään päädymme aina .  Tämä on ainoa keino päästä portista.  Se millaisia teitä kuljemme on oma valintamme. On ihmisiä jotka rakastavat vapautta.
Vapaa voi olla Jumalan lapsena, ja vain sellaisena.
On ihmisiä jotka rakastavat kuormien kantamista sekä itse, että niiden asettamista toisillekin, jopa vaatien.

Tämä on matkan vaivaa. Perillepääsy on tärkeintä. Voit päästä portista myös aivan rähjääntyneenä, passin on antanut Kristus.
Hänen sanotaan menevän myös Helvettiin ottaakseen omansa sieltä.

Voi olla niinkin, että eräiltä aivan putipuhtailta pääsy ei onnistu. Itsepestyt vaatteet
eivät ole juhlavaatteet, ne annetaan Vapahtajan peseminä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #48 : 30.03.16 - klo:16:27 »
Niinpä.
Ja Jumalan laki on tehty niin tarkaksi, että jos rikkoo lain pienimmässäkin piirrossa on syypää koko lain rikkomiseen.
Armo on ainut, mikä mahdollistaa perille pääsyn.
Armo ja anteeksi anto Jumalan puolelta.


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #49 : 30.03.16 - klo:19:24 »
Ehkäpä lavean tien kulkija, joka luulee kaidalla tiellä olevansa, tällaista toisinaan kokee.

Muistankohan oikein, että Raamatussa puhutaan ihmisistä, jotka eivät itse halua kaidalle tielle mennä ja yrittävät estää niitä, jotka sinne haluavat mennä? Ehkä nämäkin ovat niitä, jotka pitävät kaitaa tietä liian kaitana? Mene ja tiedä.
Kuka mittaa kenenkin kaistan leveyden.
Onko toi kapea ja ahdas ja toi leveä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #50 : 30.03.16 - klo:22:03 »
Muistankohan oikein, että Raamatussa puhutaan ihmisistä, jotka eivät itse halua kaidalle tielle mennä ja yrittävät estää niitä, jotka sinne haluavat mennä? Ehkä nämäkin ovat niitä, jotka pitävät kaitaa tietä liian kaitana? Mene ja tiedä.

Meinaatko näitä

Lainaus
Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät.

Eipä sanota, etteivät lainopettajat ja fariseukset olisi halunneet sisälle... konsti vain ehkä oli väärä?

Sitä voimme sitten miettiä, missä niillä fariseuksilla oikein meni pieleen, kun Jeesus heitä alituiseen moitiskelee. (Saman luvun, Matteus 23, mukaan pitää kyllä tehdä, kuten fariseukset ja lainoppineet opettavat, ja maksaa kymmenykset mintusta, tillistä ja kuminasta.)
« Viimeksi muokattu: 30.03.16 - klo:22:06 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #51 : 31.03.16 - klo:07:10 »
Fariseukset painottivat lain pikkutarkkaa noudattamista. Se taisi johtaa lain kirjaimen korostamiseen sen hengen kustannuksella. Jeesus ilmoitti rakkauden lain ytimeksi, mutta fariseukset eivät tainneet siitä juuri piitata. Näin olen ymmärtänyt. Syntien anteeksiantamista eivät ainakaan hyväksyneet.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #52 : 31.03.16 - klo:12:59 »
Syntien anteeksiantamista eivät ainakaan hyväksyneet.

Kuinka niin? Tai siis mistä päätellen.

Vaikuttivat ainakin kovasti yrittävän! Eikö se sitten ollutkaan kilvoittelua?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #53 : 31.03.16 - klo:14:55 »
Kuinka niin? Tai siis mistä päätellen.

Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Ole rohkealla mielellä, poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi." Jotkut lainopettajat sanoivat silloin itsekseen: "Tuohan herjaa Jumalaa."

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #54 : 31.03.16 - klo:15:40 »
^Eikö pointti ollut kuitenkin vain siinä, kuka saa antaa anteeksi? Eli Jumalaa herjaa, jos ottaa ne valtuudet itselleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #55 : 31.03.16 - klo:16:17 »
Mulla on yksinkertainen usko.
En osaa ajatella kovin monimutkaisesti.
Luotan Jumalaan ja Vapahtajaan.
Vaikka kuinka lukisin Raamattua, aina päädyn samaan.
Siihen, että onneksi on Jeesus, Vapahtaja.
Tänään ajaessani yksin, tuli sellainen tulvahdus yhtäkkiä sisimpääni, että
pitkästä aikaa kiitin hetken ääneen Jumalaa ja nimenomaan armosta ja anteeksiantamuksesta.
Oli kuin olisi laskeutunut rauha koko olemukseen, aina ei sitä koe, menee pitempiäkin aikoja ilman mitään erikoisempia tuntemuskia.
Mutta tänään armo vilhati kirkaana ja selkeänä jonkin hetken verran.
Ajattelin, että vaikka minussa asuu edelleen "pieni punkkari" sisälläni, niin saan jopa "kapinoidessanikin" olla Isäni, Jumalan sydämellä ja hänen käsissään, silloinkin kun on oikein paha olla ja kiukuttaa, ajattelen, että mulla on taivaassa hyvä Isä joka kyllä tuntee lapsensa syyt ja seuraukset ja että saan koko painollani olla hänen armonsa varassa.

En tiedä, onko oikea tulkinta, mutta näin minä ajattelen.

Joskus illalla saatan hiljaa mielessäni sanoa Jumalalle, että "Kyllä sinä isä tiedät minut ja minun kaikki valuvikani ja luonnonoikkuni" ja siihen monesti olen elämäni varrella nukahtanut.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #56 : 31.03.16 - klo:16:25 »
Ajatella, niin hyvä Taivaan Isä, että lähetti oman Poikansa.
-Tähän aina päädyn.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #57 : 31.03.16 - klo:17:06 »
Eikö pointti ollut kuitenkin vain siinä, kuka saa antaa anteeksi? Eli Jumalaa herjaa, jos ottaa ne valtuudet itselleen.

Juuri näin. Fariseusten asenne oli minusta sukua skinhead-iskulauseelle 'Luoja armahtaa, minä en."

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #58 : 31.03.16 - klo:17:45 »
Ulkomuistista, olikohan se Room. 3:11 kun sanotaan että kaikki ovat syntiä tehneet
ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.
Kilvoittelemme armon ja anteeksiannon varassa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #59 : 31.03.16 - klo:18:26 »
Mulle tuli mieleen tämä:

Ef.2:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Ja tämäkin:

2. Kor. 12:10
Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Jumalan paradoksaalisuutta, mielestäni, kun hän sanoo, että kun on heikko, on väkevä.
------

Nämä tuli mieleeni vn:n kommentista ja hain Raamattuhaun kautta nuo kohdat.
En niitä täysin voi käsittää, mutta noinkin siellä Sanassa sanotaan.