Thomas !, kerro miten Muhammed muutti Lähi-Idän uskoa 600-luvulla ja sen jälkeen. Sekä kuinka ennen sitä siellä uskottiin ?
Se on suuri kysymys. Nuorena uskontotieteen luennoitsijana olisin voinut vastata siihen helposti, mutta vuosien mittaan tieto on lisääntynyt ja tajuan, että uskontotieteen narratiivi nojaa raskaasti perimätietoon, jonka poliittinen propaganda on värittänyt.
On tiedossa, että varhaismuslimit pakenivat ensin Etiopiaan. Mielestäni he saivat siellä paljon vaikutteita Etiopian kristinuskosta, joka näkyy selvästi Koraanista. Moni asia Koraanissa, joka tuntuu meistä vieraalta, on peräisin etiopialaisesta Raamatusta, joka on huomattavasti laajempi kuin meidän. Esimerkiksi ajatus, että taivaassa on ilmestystauluja.
Vaikka Koraani painottaa Jumalan ykseyttä, Koraanista ei nouse selvää käsitystä Kolminaisuudesta. Yhdessä paikassa jopa tuntuu siltä, että Muhammed luuli kolminaisuuden koostuvan Isästä, Pojasta, ja Mariasta. Pyhä Henki on yhtä kuin arkienkeli Gabriel. On omituista myös että arabiankielinen nimi Jeesuksesta tule selvästi Eesau nimestä. Niin silloin oltiin kaukana nykypäivän riidoista.
Sen sijaan, mikä Koraanissa herätti vastustusta ei ollut niinkään kolminaisuusoppi, vaan ruumiin ylösnousemus. Muhammedia vastustettiin ja pilkattiin eniten siitä, Koraanin mukaan, että hän julisti ruumiin ylösnousemusta. Sekin poikkeaa huomattavasti nykyriidoista.
Ei ole aivan varmaa, uskontotieteen valossa, että Koraani edustaa puhtaasti Muhammedin julistusta, koska on epäselvä milloin Koraani kirjoitettiin. Jos sunnalainen perimätieto on oikeassa, Koraani kirjoitettiin Kaliifi Uthmanin aikoina. Olen itsekin polveutunut muuten kirjurilta! Arabit pitävät tarkkoja sukuluetteloita.
Varhais-umajjadien aikoina, islam oli varmaan aivan erilaista kuin nykypäivänä. Puhutaan "fitnasta" joka muutti asiat kolmessa eri vaiheessa. Islam muotoutui myöhäis-umajjadien aikoina, jolloin perimätiedot, ahadith, kerättiin ja mahdollisesti muokattiin umajjadien politiikan mukaisesti. Silloin nousi myös eri juridiset koulukunnat. Siis, islam oli varsin erilainen 600-luvulla kuin 700-luvulla. Varhais-umajjadien aikoina, islam ei pyrkinytkään käännyttää muita kuin arabeja.
Oli toinen minun esi-isistä, jolla on muuten huono maine yleensä muslimien parissa, joka ajoi sitä asiaa, että muut kuin arabit voisi kääntyä islamiin. Hän oli Pohjois-Afrikan kuvernööri, jonka edeltäjä epäonnistui voimakeinojen käyttämällä valloittamaan alueen. Musa ibn Nusairi sai väestön luottamuksen ja käännytti berberit islamiin. Hän valloitti sitten myös Espanjan. Silloinen islam oli niin kuin sanoit juutalaisuutta muistuttava.
Jotkut tutkijat ovatkin sanoneet, että Muhammed oli eräänlainen Vanhan Testamentin saarnaaja. Koraania voikin nähdä jollain tavalla Tooran yleistäjänä. Paikalliset käytännöt Toorassa esiintyvät yleispätevämmäksi Koraanissa. Esimerkiksi turvakaupungit Palestiinassa ei enää palvellut maailmanlaajuista tarvetta, mutta islamilainen käytäntö, joka toi rankaisuja ja korvauksia sen sijaan, kyllä.
On kaksi asiaa, jotka selvästi erottavat keskiajan islamista nykyislamista. Koraani ylistää Raamattua, vaikka se tuomitsee Raamatun väärinkäyttöä. Jopa Ottomaanien aikoina suurissa kaupungeissa johtava asema islamissa edellytti Raamatun tuntemusta. Se ei ollut pientä. Piti osata latinankielisen Raamatun ulkoa. Nykyään, harva muslimi kunnioittaa Raamattua, ja jos ihminen kääntyy islamiin, yleensä annetaan sellaista opetusta, että Raamattu on turmeltunut ja hyödytön.
Toinen asia on Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Nykyään muslimit kieltävät sen kokonaan. Mutta keskiajalla, oli toistakymmentä eri näkemystä asiasta. Al-Ghazali, jota sanotaan sunnalaisuuden isäksi, jopa uskoi Evankeliumien kertomuksen olevan historiallisesti oikein.