Kirjoittaja Aihe: Houm Church  (Luettu 47144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #15 : 13.03.15 - klo:11:55 »
Kyllä minä tunnen... he eivät ole verisukulaisia... mutta verisukulaisuus löytyy Lapuan helluntailaisjärjestöstä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Houm Church
« Vastaus #16 : 13.03.15 - klo:12:22 »
Kyllä minä tunnen... he eivät ole verisukulaisia... mutta verisukulaisuus löytyy Lapuan helluntailaisjärjestöstä.

Lastesi serkku! Hän löysi paikkansa HC:stä! :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #17 : 13.03.15 - klo:14:30 »
Niin.  ???
« Viimeksi muokattu: 13.03.15 - klo:14:43 kirjoittanut juhani »
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Houm Church
« Vastaus #18 : 13.03.15 - klo:20:21 »
 :) :-\

Ehkä aiheesta voisi kirjoittaa ihan asiallisenkin palautteen, mutta jotenkin vaan liian humoristinen tää aloitus, nyt tullut uusi HuoH kirkko, kun lyö lakoon vanhat kristilliset porukat, tai ainakin on tullut ravistelemaan teitä tyhmiä..

Jos vielä Juhanin srkun kaima tai joku muu lähi sukulainen on sinne liittynyt, niin kait ois aihetta kirjoittaa vakavasti tästä viimeisimmmästä villityksestä?

No miten vaan, ehkä pystyn, mutta vieläkin pikkaisen huumorilla suhtaudun tähän uuteen juttuun.

Oikeasti ja tuhat sata prossaa samaa mieltä juhanin kanssa, ettähellarit nyt on liian ja tosi kaukana herännäisyydestä !!!


Tik toc.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Houm Church
« Vastaus #19 : 13.03.15 - klo:23:25 »



  Kaipa se ihminen menee sellaiseen - vaikkapa siis uskonnolliseen- yhteisöön, jossa ihminen kokee olonsa mielekkääksi. Ihminen kulkee tai kulkeutuu yhteisöön johon se pyydetään tahi halutaan. Merkittävää kait sekin, että ihminen voi tehdä yhteisössä jotain niin halutessaan - vaikka laulaa,soittaa, puhua tai kenties hoitaa valoja.

  Saattaa hyvinkin olla, että lähitulevan ajan ihminen yhä useammin käy ainakin tsekkaamassa myös toisiinsa nähden erilaisia uskonnollisia ryhmittymiä. ihmisen seilaaminen siellä sun tuolla vaikuttaa tosin tietynlaiseen pitkäjänteiseen suunnitteluun vaikkapa uskonnollisessa ryhmittymässä xyz.

  Kaipa moni meistä löytää itsensä oloisen paikan. Kai. Kaiketi.

   Herättäjäjuhlille ehken moni jossain määrin herännyt tai körttiläisyydessä mukana ollut kulkeutuu tulevinakin aikoina. Mutta kuljetaanko kohta joukolla moniin muihin herännäishenkisiin hetkiin? :kahvi: :017:

 

   

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Houm Church
« Vastaus #20 : 14.03.15 - klo:01:01 »
  Seinäjoella jollain lailla jyllää helluntailaishenkinen Houm Church.

       -----------------

 Katoaako piskuinen körttikansa - tahi osa siitä - helluntailaisten syliin? :kahvi:


Eikös niin ole toivottu ja toivotettukin, että tervemenoa jonnekin vitoslaisiin tai moisen tyyppisiin tietty osa körtti-/herännäiskansasta.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Houm Church
« Vastaus #21 : 14.03.15 - klo:01:32 »
Ennen kuin toisin todistetaan, uskon, että toiminta on täysin vilpitöntä eikä rahankeruuhenkistä.

Samoin ajatuksin. Nuorella energialla eteenpäin. Matkalla olo tekee tehtävänsä ja jättää jälkensä.

Helluntailaisuus on yleisesti ottaen niin kaukana kuin vain voi olla körttiläisyydestä.

Yleisesti ottaen joo. Tässä taannoin eräs h-laisuudessa kauan viihtynyt sanoi, että häntä alkoi vähitellen ärsyttää jatkuva hallelujan hokeminen ja tunteiden/tunnelmien korostaminen tai sinne päin. Hän halusi perehtyä syvällisemmin kristinuskon perusteisiin, Lutheriin jne opiskelemalla teologiaa. Ei hän minua yrittänyt käännyttää, päinvastoin. Hänen mielestään nuo hokemiset ja tunnelmoinnit ovat pelkkää paskaa Kristuksen rinnalla. Pitää puhua Kristuksesta ja jättää turhat koristelut ja muu hömppä pois, oli hänen näkemyksensä. Kuinka körttiläistä!

:) :-\

Oikeasti ja tuhat sata prossaa samaa mieltä juhanin kanssa, ettähellarit nyt on liian ja tosi kaukana herännäisyydestä !!!


Mutta hei, mitä väliä -laisuudella tai -läisyydellä.



   Herättäjäjuhlille ehken moni jossain määrin herännyt tai körttiläisyydessä mukana ollut kulkeutuu tulevinakin aikoina. Mutta kuljetaanko kohta joukolla moniin muihin herännäishenkisiin hetkiin? :kahvi: :017:


Mitä mahtavat olla muut herännäishenkiset hetket, kun eivät seuroja siioninvirsineen ole?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Houm Church
« Vastaus #22 : 14.03.15 - klo:08:53 »


  Sadetta on jälleen herännyt, ja hyvä niin!

  Itse olen Herättäjä-Yhdistyksen iäisyysjäsen. Tuo tosio ei kuitenkaan estä minua käväisemästä eri uskonnollisten liikkeiden tahi ryhmittymien järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa. Tänäkin vuonna olen noissa"muissa" piipahtanut.

 Siis: herättäjäjuhlilla on - ja ihana niin -  mukavasti väkeä kesästä toiseen. Tavallisissa körttiseuroissa, sanotaanpa vaikka siionivirsiseuroissa, ei aina niin ole. Jos miljoonan asukkaan pääkaupunkiseudulla joihinkin Helsingin ytimessä järjestettäviin seuroihin könyää vaikkapa 18 ihmistä ( joista ehkä kaksi-kolme alle nelikymppistä), niin eihän tuo totisesti paljon ole. Toisaalta: sanoihan se muuan tosi merkittävä ja merkillinen mies, että missä kaksi tahi kolme kokoontuu minun nimeeni, siellä....

 No. Nyt minulla on pari päivää urheilurientoja. Jonain päivänä nyt keväällä kuljen kyllä taas Sanan ääreen. Joko körttiseuroihin tai niihin"muihin" uskonnollisiin tapahtumiin :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #23 : 14.03.15 - klo:09:24 »
Körttiläisyys ei ole koskaan ollut muodissa. Voisko se olla?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Houm Church
« Vastaus #24 : 14.03.15 - klo:09:35 »
Ei millään.  Se valitaan, tai se valitsee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Houm Church
« Vastaus #25 : 14.03.15 - klo:10:54 »
Körttiläisyys ei ole koskaan ollut muodissa. Voisko se olla?
Muodissa tai ei, niin aika ajoin körttiläisyydessä on kumminkin väkevästi tapahtunut. Henki on kulkenut. Muistaakseni ja ymmärtääkseni juhani on joskus jossain sanonut, että pääkaupunkiseudulla on miljoona körttiläistä, mutta he eivät vain tiedä sitä. Miksi he eivät tiedä? :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Houm Church
« Vastaus #26 : 16.03.15 - klo:06:58 »
Muistaakseni ja ymmärtääkseni juhani on joskus jossain sanonut, että pääkaupunkiseudulla on miljoona körttiläistä, mutta he eivät vain tiedä sitä. Miksi he eivät tiedä? :kahvi:
Nyt kalistaja syyllistää minut...  :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Houm Church
« Vastaus #27 : 16.03.15 - klo:12:50 »
Lueskelen mieluiten aivan yliopistoteologiaa, sillä se on auttanut ymmärtämään kristinuskoa ja yliopistoteologian kautta tulin tännekin.  Sieltä löytyi Lauri Oikarisen väikkäri uskon kehityksestä James Fowlerin teorioitten mukaan.

Fowlerin teoriat vaikuttavat hieman sotkuisilta. Kuitenkin ne auttavat käsittämään esimerkiksi sitä, mistä syystä nuoriin saattaa vedota jokin muu kuin herännäisyys.

Ei mitenkään säännönmukaisesti näin tietenkään. 

Usein vasta myöhemmässä keski-iässä , jolloin on ennättänyt tehdä tarpeeksi kaikkea pieleen ja tietää sen, menevät kumoon voiton teologiaan ja hallelujahuutoihin perustuvat menot.  Katselkaa ympörillenne, seuraväkeen pätee ilman muuta että eivät ihan eilensyntyneitä ole. Täälläkin taitaa chattailla väkeä joka on kulkenut pitkän tien menevämmästä tsiisustelusta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Houm Church
« Vastaus #28 : 16.03.15 - klo:15:14 »
aika ajoin körttiläisyydessä on kumminkin väkevästi tapahtunut. Henki on kulkenut.

Ei kai se hengen tai Hengen kulkeminen aina ulkonaisina väkevinä tapahtumina näy?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Houm Church
« Vastaus #29 : 16.03.15 - klo:17:43 »
Ei kai se hengen tai Hengen kulkeminen aina ulkonaisina väkevinä tapahtumina näy?

Pohjalaiset kaipaavat väkevyyttä, savolaiset kulkemista. Henki on sama molemmin puolin Pähkinäsaaren rauhan rajaa.