Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VII  (Luettu 15973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #60 : 02.11.20 - klo:16:36 »
Tänään valmistin meille raamatullista Jeesuksen mielen mukaista terveellistä ja ravitsevaa lihatonta ruokaa. Ruuan kera raakakasvis- ja kurpitsasalaattia, punajuuri- ja maustekurkkuviipaleita ja puolukkasurvosta. Näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

1 pkt maustamatonta nyhtökauraa
1,5dl Olvin viinirypälemehua
2rkl oliiviöljyä
1 sipuli silputtuna
0,5 tl jauhettua inkivääriä
1/4tl kanelia
1tl jauhettua kuminaa
1 l vettä
1 kasvisliemikuutio
200g Go Greenin vihreitä linssejä
mustapippuria
2rkl hunajaa
1tl oliiviappelsiiniöljyä

Laita rusinat maustunaan rypälemehuun. Kuullota sipuli. Lisää nyhtökaura, vesi, kasvisliemikuutio, inkivääri, kaneli ja kumina. Anna kiehua miedolla lämmöllä pari minuuttia. Laita joukkoon linssit, ja sekoita kunnolla. Anna kiehua kannen alla miedolla lämmöllä, kunnes linssit ovat kypsiä. Lisää rusinat, ja anna hautua kannen alla. Mausta valmis ruoka pippurilla, hunajalla ja appelsiiniöljyllä.

"Te makaatte norsunluuvuoteillanne ja loikoilette leposohvillanne. Te syötte karitsoita laumasta ja juottovasikoita karsinasta. Te näppäilette harpun kieliä ja sepitätte lauluja kuin paraskin Daavid! Te juotte viiniä uhrimaljoista ja voitelette itsenne parhaalla öljyllä, mutta Joosefin heimon vamma ei teitä liikuta."
(Aam. 6:4-6)

« Viimeksi muokattu: 02.11.20 - klo:16:47 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #61 : 02.11.20 - klo:21:27 »
Uunissa haudutettu ruis-puolukkapuuro)  :023:
Aamen! Meilläkin tänään valmistettiin Jeesuksen mieliruokaa ruispuolukkapuuroa. :)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #62 : 03.11.20 - klo:05:30 »
Aamen! Meilläkin tänään valmistettiin Jeesuksen mieliruokaa ruispuolukkapuuroa. :)

Ja minähän Kuopion asukas luulin, että Jeesuksen lempi ruoka oli kalakukko, kun kerran viidelle tuhannellekin sitä tarjosi. Niinhän se meikäläinen erehtyy.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #63 : 03.11.20 - klo:06:55 »
Ja minähän Kuopion asukas luulin, että Jeesuksen lempi ruoka oli kalakukko, kun kerran viidelle tuhannellekin sitä tarjosi. Niinhän se meikäläinen erehtyy.

No voe tokkiisa!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #64 : 08.11.20 - klo:05:41 »
Ruoka on lääke moneen vaivaan, mutta, kuten muillakin lääkkeillä, sillä on sivuvaikutuksensa:

Maitotuotteet auttaisivat närästykseen, mutta ummettavat. Kasvikset auttaisivat ummetukseen, mutta monet niistä närästävät. Samoin on ruisleivän laita. Lakritsikin auttaisi, mutta se taas nostaa verenpainetta.

Mitähän sitä sitten söisi? Tuore kurkku ei tunnu aiheuttavan mitään vaivaa, mutta ei sillä oikein pelkästään elä.

Ehkä lakkaan syömästä kokonaan. Tai ainakin kokkaamasta. Kyllästyttää koko homma.

Eilen valmistin "raamatullista Jeesuksen mielen mukaista" kurpitsasosekeittoa. Voi vietävä että se polttelee vatsassa!

Eilen myös kävelyretkellä bongasin lahopuulla osterivinokkaita, mutta ei ollut keruupelit mukana niin jätin siihen. Paikka on kyllä mielessä, jos tänään kävisin hakemassa. Mutta sitten niistäkin pitäisi kokata jotain. En edes suuremmin välitä syödä sieniä, muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta. Talvijuurekasta olisi myös tarjolla parinkin kannon nokassa. Mitä lääkintään tulee niin osterivinokkaan pitäisi tehota syyliin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #65 : 08.11.20 - klo:17:06 »
Tietysti kun kohta alkaa paastonaikakin, voisi antaa itselleen luvan yksinkertaistaa elämäänsä kokkaamisen verran (pl. ehk kaurapuuro ja kananmunien keittäminen).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #66 : 08.11.20 - klo:19:24 »
Oletko Öppiäinen etsinyt apua närästykseen terveydenhuollosta? Joku syy siihen täytyy olla. Ruoka toki, mutta pitäisihän olla jokin ruokavalio, mikä ei närästä.

Minä olen saanut olla niin onnekas, että vuosikausiin ei ole närästänyt mikään. Minulla on närästänyt vain liian rasvaiset, eläinrasvoin käristetyt ruuat. Kun yli kymmenen vuotta sitten kolesterolin takia tein ruokaremontin, niin jäi närästäminenkin. Tiedän, että toisilla närästys ei ole näin helposti kumottu juttu.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #67 : 08.11.20 - klo:20:58 »
Oletko Öppiäinen etsinyt apua närästykseen terveydenhuollosta? Joku syy siihen täytyy olla. Ruoka toki, mutta pitäisihän olla jokin ruokavalio, mikä ei närästä.

Joo olen. Ei muuta kuin happosalpaajia kuuri.

Ruokavaliohan se on, joka muuttaa pitäisi. Ja juomavaliokin. Alkoholi ja kahvi närästävät. Ensimmäistä ilman voin olla, jälkimmäinen onkin vaikeampaa. Saisipa vähitellen muutettua enemmän vihreään teehen päin! Sen ei pitäisi edes ummettaa, kuten musta tee voi tehdä.

Ruokavaliota en etsi terveydenhuollosta vaan uskon siihen mitä itse kokeilemalla havaitsen. Pois siis kahvin ja alkoholin ohella sipuli, tomaatti, paprika, kypsennetyt ristikukkaiset (raakoja voin syödä), kaikki savustettu, tuliset mausteet, herne- ja papusopat, etikkasäilykkeet, enimmät hedelmät ja marjat, tuore hapanleipä, maksa. Jostakin syystä ns. oikea ruoka usein närästää, mutta raaka-aineina nautittu ei. Esim. keitetty liha tai pavut siltään ei tee pahaa, mutta keittona kyllä. Sikälikin olisi ehkä hyvä pitää taukoa kokkailusta.

Virallisesti rasvainen ruoka närästää, mutta itselläni en ole huomannut. Kermaa voin vetää ihan ongelmitta, tai keitettyä kieltä (sehän on mitä rasvaisinta lihaa).

Sipuli on ruokapuolelta se pahin. Lapsena en muuten nirsoillut juuri minkään ruoan suhteen, päinvastoin olin ns. hyvä syömään, mutta sipulista systemaattisesti kieltäydyin, mikä joskus vanhempia hermostutti. Taisin kuitenkin olla oikeassa, se vain ei minulle sovi edelleenkään. Jonkin verran sitä käytän, mutta paljon pienempiä määriä kuin ruokaohjeissa on, ja mieluiten miedompia lajikkeita. Joihinkin ruokiin se vain niin sopisi. Ajattelen nyt vaikka maksapihvejä, päällä iso keko pehmeää kuullotettua sipulia, vieressä voita tirsuva pottumuusi ja puolukkahilloa.
« Viimeksi muokattu: 08.11.20 - klo:21:05 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #68 : 08.11.20 - klo:22:00 »
Joidenkin ihmisten keho tuottaa vatsahappoja liikaa. Esomepratsol on hyvä lääke, ei tarvitse kitua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #69 : 08.11.20 - klo:23:27 »
Esomepratsol on hyvä lääke, ei tarvitse kitua.

Sitäpä juuri minulle onkin määrätty. Ja hyvin se närästykseen tepsiikin.

Silläkin vain on sivuvaikutuksensa. Minulta tuntuu omituisesti vievän voimat jaloista.

Olen kyllä miettinyt, johtuuko ärjyistä vatsahapoista puolestaan se mukavampi juttu, että kaikki oksennus- ja ripulitaudit ohittavat minut. Päiväysvanhoja elintarvikkeita syön ongelmitta, jolleivät haise tai maistu pahalle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #70 : 09.11.20 - klo:20:46 »

Virallisesti rasvainen ruoka närästää, mutta itselläni en ole huomannut. Kermaa voin vetää ihan ongelmitta, tai keitettyä kieltä (sehän on mitä rasvaisinta lihaa).



Niinpä. Muistelen, että silloin joskus kun vielä närästi, ei minullakaan ollut ongelmia kerman tai kielen kanssa. Keitetty kieli kuuluu herkkuihini.
Parhaiten muistan paistettujen silakoiden, siis leivitettyjen, voissa paistetuiden silakoiden närästäneen. Samoin teki meetvurstit, mikäli niitä liikaa söin. Metukkaleipä kahvin kera.  :017:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #71 : 10.11.20 - klo:07:48 »
Metukkaleipä kahvin kera.  :017:

Joo, tämä on kyllä paha. Niin herkullista kuin se onkin. Etenkin jos on oikein tuore ruisleipä pohjana.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #72 : 10.11.20 - klo:08:10 »
No niin, nyt rupesi tekemään mieli sitä meetvurstivoileipää

Ei ole kotona tykötarpeita, ja ehkä parempi (vatsalle) niin. Tyytynen kananmunahapankorppuun, munia on kyllä keitettynä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #73 : 10.11.20 - klo:15:29 »
Tänäänkin valmistin meille Jeesuksen mielen mukaista vegaanista paistettua tofua ja kasviksia paistetuilla perunoilla aurinkokuivatulla tomaatilla kasviöljykastikkeessa. Ruuan kera raakakasvissalaattia, punajuuri- ja maustekurkkuviipaleita sekä puolukkasurvosta. Näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

"Parempi vihannesvati ja ystävien seura kuin syöttöhärkä ja vihaiset katseet."
(Sananl. 15:17)

Pena pian rientääkin kertomaan meille, ettei tuo voi olla Jeesuksen mielen mukaista ruokaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #74 : 10.11.20 - klo:15:55 »
Metsästäjän vaimona minulla on ollut onni saada luomu-riistaa pöytään.

Parhaalta omassa suussani on maistunut sorsa ja jänis, sekä pyy. Niitä ei saatu joka vuosi, kuten hirveä ja peuraa.

Kalassa olin usein itsekin, verkkoja soutamassa. Kerran oli rysässä suuria ankeriaita. Niitä en syönyt, mutta 4,7-kiloinen kuparinvärinen lahja syötiin.

Koirat söivät ankeriaat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)