Kirjoittaja Aihe: Tyhmiä kysymyksiä  (Luettu 7625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #15 : 12.07.13 - klo:14:39 »
Nimeni alla lukee "kulku käy kohti Paavon pirttiä". Nää on mainioita. Ikäänkuin titteleitä, miten on edennyt. Kuinka aktiivisesti on kirjoitellut. Onko näin?

Itse asiassa mielessä on, josko tuolla Aholansaaressa noin niinku nähtävyytenä kävisi katsomassa joskus. Onko siellä esimerkiski viikonloppuleirejä tietyille ryhmille tai foorumitapaamisia järjestetty?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #16 : 12.07.13 - klo:14:59 »
Nimeni alla lukee "kulku käy kohti Paavon pirttiä". Nää on mainioita. Ikäänkuin titteleitä, miten on edennyt. Kuinka aktiivisesti on kirjoitellut. Onko näin?

Itse asiassa mielessä on, josko tuolla Aholansaaressa noin niinku nähtävyytenä kävisi katsomassa joskus. Onko siellä esimerkiski viikonloppuleirejä tietyille ryhmille tai foorumitapaamisia järjestetty?

Titteli on riippuvainen siitä montako viestiä on kirjoittanut.  Aholansaaressa järjestetään monenlaista toimintaa aholansaari.fi , mutta foorumitapaamista ei siellä ole järjestetty, kuin kerran ensimmäisen Aholansaaren körttifoorumin yhteydessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #17 : 19.07.13 - klo:17:10 »
Mikä on ensiasunto? Kovasti sellaisista puhutaan, mutta minulle ei ole selvinnyt termin merkitys.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #18 : 19.07.13 - klo:17:15 »
Mikä on ensiasunto? Kovasti sellaisista puhutaan, mutta minulle ei ole selvinnyt termin merkitys.
No, eikös se ole ensimmäinen omilla ja pankin rahoilla ostettu asunto.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #19 : 19.07.13 - klo:17:37 »
^eikö siin ole mitään ikärajaa? Voinko minä viisikymppisenä vielä hommata ensiasunnon? (Hassu termi, ikään kuin olisin tätä ennen ollut asunnoton.)

Entä jos aviopari päättää hankkia yhteisen asunnon, toisella on jo ollut omistusasunto mutta toisella ei. Onko se silloin toiselle ensiasunto? Voiko ensiasunto olla toisen ihmisen kanssa yhteinen?

Onko pankin raha pakollinen? Voivatko vanhemmat ostaa lapselleen ensiasunnon?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #20 : 19.07.13 - klo:17:45 »
Kurkkasin tietoja Wikistä, sillä ehdot ja säädökset muuttuivat juuri siihen aikaan kun siirryin eläkeputkeen. Tässä tietoa, mutta ekana huomasin että 40 ikävuotta on lainansaajan yläikäraja.
http://www.veronmaksajat.fi/verotietoanuorille/ensimmainenomaasunto
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #21 : 19.07.13 - klo:17:50 »
^eikö siin ole mitään ikärajaa? Voinko minä viisikymppisenä vielä hommata ensiasunnon? (Hassu termi, ikään kuin olisin tätä ennen ollut asunnoton.)
Ensiasunnon voi tietysti hankkia minkäikäisenä tahansa, mutta ainakin aiemmin se minkäikäisenä sen hankki vaikutti asuntolainan korkojen vähennysoikeuteen. Kannattaa tarkistaa kun säännöt muuttuvat niin usein.

Entä jos aviopari päättää hankkia yhteisen asunnon, toisella on jo ollut omistusasunto, mutta toisella ei. Onko se silloin toiselle ensiasunto? Voiko ensiasunto olla toisen ihmisen kanssa yhteinen?
Kyllä. Yhdellä pojallani oli juuri tällainen tapaus. Hän hankki asunnon poikamiehenä ja kun sitten avioitui ja muuttivat uuteen yhteiseen asuntoon, niin se oli ensiasunto. Kannattaa tarkistaa verovirastosta erityisehdot.

Onko pankin raha pakollinen? Voivatko vanhemmat ostaa lapselleen ensiasunnon?
Ei pankin raha ole pakollnen. Sen voi ostaa vaikka omilla säästöillään. Silloin ensiasunto ei anna mitään erityisetuuksia. Erityisetuudet koskevat nimenomaan korkojen verotusta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #22 : 19.07.13 - klo:17:53 »
Oliko niin, että ensiasunnon ostajan ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #23 : 19.07.13 - klo:17:58 »
Oliko niin, että ensiasunnon ostajan ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa?

Wikipedian mukaan tämäkin ilo koskisi vain alle 40-vuotiaita.

Ehkä minun ei näin vanhana enää kannata hankkia omistusasuntoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #24 : 19.07.13 - klo:18:09 »
Wikipedian mukaan tämäkin ilo koskisi vain alle 40-vuotiaita.

Ehkä minun ei näin vanhana enää kannata hankkia omistusasuntoa.

Korkoedun osalta ei ole ikärajaa, joten yleensä kannattaa edelleen ostaa ja maksaa omaa asuntoa eikä toisen asuntoa vuokrassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #25 : 19.07.13 - klo:18:25 »
^Tarkoitatko korkoedulla koron verovähennysoikeutta? Eikös se kuitenkin ole aika mitätön meillä, joilla ei ole pääomatuloja.

Mietin myös sitä, mitä järkeä on omaisuuden kartuttamisessa. Eihän sillä oikeastaan tee mitään, jollei sitä voi vaihtaa rahaksi.
Minulle omistusasumiseen siirtyminen merkitsisi nyt asumiskustannusten huomattavaa kasvua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #26 : 19.07.13 - klo:18:36 »
Wikipedian mukaan tämäkin ilo koskisi vain alle 40-vuotiaita.

Ehkä minun ei näin vanhana enää kannata hankkia omistusasuntoa.
Jos ihminen on lähellä eläkeikää tai jo eläkkeellä, niin en tiedä kannattaako ostaa asuntoa ainakaan suurimmaksi osaksi velkarahalla. Riskinä on asuntomarkkinoiden mahdollisessa häriötilanteessa asuntojen arvon huomattava aleneminen, jolloin asunto ei enää riitä lainan vakuudeksi ja pankki voisi vaatia lisävakuuksia ja toisaalta asunnon myynti olisi hankalaa.

Jos on perillisiä, niin asunto jää aikanaan mahdollisine velkoineen heille. Jos ei ole rintaperillisiä tai muita perillisiä joille perintöä haluaa kerryttää, niin vuokra-asunto voisi olla oikea vaihtoehto, jos niitä on paikkakunnalla tarjolla.

Parhaimillaan omistusasunto on ajoissa hankittuna, jolloin eläkepäivillä voi nauttia alhaisista asumiskuluista. Ajoittain tätä etua on harkittu verotettavaksi asuntotulona. Tässä olisikin valtiolle mainio verotettava kohde, kun niin monella on omistusasunto!

Sinun asemassasi juttelisin tästä asiasta oman pankin pankkineuvojan kanssa tai miksei lakimiehenkin kanssa ennen isojen ratkaisujen tekemistä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #27 : 19.07.13 - klo:19:39 »
Parhaimillaan omistusasunto on ajoissa hankittuna, jolloin eläkepäivillä voi nauttia alhaisista asumiskuluista. Ajoittain tätä etua on harkittu verotettavaksi asuntotulona. Tässä olisikin valtiolle mainio verotettava kohde, kun niin monella on omistusasunto!
Mielenkiintoista keskustelua täällä.
Syterskalet, puhut asiaa ja selkeästi kaikessa muussa, paitsi tässä lainaamassani kohdassa.
Valtio ei ikupäivänä saa tällaista keksiä :017:   Höh?  Onko se joku "verotettava etu" jos jotkut nuorena
säästää niska limassa että saa hankittua omistusasunnon.
On iso päätös missä asumismuodossa pyrkii olemaan.
Itse olen ollut taipuvainen ajattelemaan että mieluummin maksan omaa/velka-asuntoa kuin vuokralla.
Omaan menin heti alkuun, vuokralla en ole ollut koskaan. Useita asuntoja on vuosikymmenten varrella
ostettu ja myyty. Mikään asuntokauppa ei ole ollut mikään kultakaivos. Nyt on kuitenkin se tilanne että
perillisille jää vain pienivelkainen asunto, jos velkaa ollenkaan (?).
En osaa ajatella tätä tilannetta kuitenkaan "saavutettuna etuna" josta pitäisi veroa maksaa.

Mikäli nyt vanhempana olisin hankkimassa asuntoa, ajattelisin varmaan ainakin paria asiaa:
- että lainan osuus asunnon ostohinnasta olisi ehkä korkeintaan puolet (jos lainaa saa?)
- että lainan maksut ja korot + asumiskulut olisivat mielellään vähän pienemmät kuin vastaavat vuokrakulut

Ensiasunnon hyötynä olen nähnyt erityisesti sen että varainsiirtoveroa ei ole tarvinnut maksaa.


Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #28 : 19.07.13 - klo:20:01 »
Mielenkiintoista keskustelua täällä.
Syterskalet, puhut asiaa ja selkeästi kaikessa muussa, paitsi tässä lainaamassani kohdassa.
Valtio ei ikupäivänä saa tällaista keksiä :017:   Höh?  Onko se joku "verotettava etu" jos jotkut nuorena
säästää niska limassa että saa hankittua omistusasunnon.

En kannata asuntotulon verotusta. Halusin vain kertoa, että tällaista keskustelua on ollut ajoittain. Varmaan googlettamalla löytyy lisätietoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asuntotulon_vero

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #29 : 19.07.13 - klo:20:30 »
Kiitos linkistä. No näin on sitten näköjään ollut.
Itselläni ei kylläkään minkäänlaista mielikuvaa tuosta asuntotulon verosta.
Vuosien perusteella kohdalle olisi osunut, mutta ehkä olen jäänyt joidenkin raja-arvojen alapuolelle
tai sitten asumiskuluni on olleet vuokratasoa korkeammat alkuvuosina?

Kiinteistövero on kyllä aikamoinen verotusmuoto, sinänsä ymmärtääkseni sama omistus ja vuokrataloille,
että ei aiheuttane eroa tässä vertailussa.
Alkuunhan oli katumaksu jolla kunta peitti ko. korttelin kadun aurauskulut yms., näin kerrottiin.
Nykyinen kiinteistövero on jossain määrin suurempi kuin ko. kadunpätkän aurauskustannus.

Varttuneemmat foorumilaiset muistaa sellaisen "auton käyttömaksun", liimattiin tarra tuulilasin alakulmaan.
Oli joku kertaluontoiseksi suunniteltu maksu, mikä nyt jatkuu edelleen toisella nimellä ilman tarraa.