Kirjoittaja Aihe: Uskonnollinen häpeä  (Luettu 15336 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #30 : 19.05.11 - klo:21:08 »
Jäiköhän sinulta, Onesimus, hartauden ydin tajuamatta? Ainakin minä ymmärsin sen niin, että juuri Luojan ja itsensä häpeäminen oli puhujan mukaan se synti, johon ihminen lankesi ja edelleen lankeaa. Ei tässä ole mistään mukavasta ukkelista kysymys, vaan ihmisiä rakastavasta Jumalasta, joka ei haluaisi tulla torjutuksi eikä torjua.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #31 : 19.05.11 - klo:21:14 »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #32 : 19.05.11 - klo:21:23 »
Pena puhuu asiaa. Toisekseen häpeä ja katumus ovat kaksi eri asiaa, jotka on aika tärkeä erottaa toisistaan...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #33 : 19.05.11 - klo:21:34 »
Ei tässä ole mistään mukavasta ukkelista kysymys, vaan ihmisiä rakastavasta Jumalasta, joka ei haluaisi tulla torjutuksi eikä torjua.


Musta tuntuu että kiihkofundamentalisteille Jumalan rakkaudesta, hyvyydestä ja laupeudesta puhuminen on tabu jota häpeillään ja jonka päälle pitää heti rynnätä liimaamaan joku tuomiopaikka ja varoittelua pehmoilusta. Onkohan kyse siitä että nää tyypit pelkää että heidät vahingossa joku samaistaisi pahoihin, sarvipään vallassa oleviin liberaaleihin?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #34 : 19.05.11 - klo:21:48 »
Rajanvedoissa lapsi menee.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #35 : 19.05.11 - klo:22:35 »

Musta tuntuu että kiihkofundamentalisteille Jumalan rakkaudesta, hyvyydestä ja laupeudesta puhuminen on tabu jota häpeillään ja jonka päälle pitää heti rynnätä liimaamaan joku tuomiopaikka ja varoittelua pehmoilusta. Onkohan kyse siitä että nää tyypit pelkää että heidät vahingossa joku samaistaisi pahoihin, sarvipään vallassa oleviin liberaaleihin?
Minä pelkään, että rakkaus, hyvyys ja laupeus ovat heille heikkouden merkkejä. Sen arvaileminen, millaiset kokemukset ovat saaneet asennoitumaan näin, tekee surulliseksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #36 : 20.05.11 - klo:11:53 »
Minä pelkään, että rakkaus, hyvyys ja laupeus ovat heille heikkouden merkkejä. Sen arvaileminen, millaiset kokemukset ovat saaneet asennoitumaan näin, tekee surulliseksi.

Niin.  Ja mietin yhä, kuinka vaarallista nyt olisi ollut opettaa, että tuollainen hetki tulee väistämättä, kuin itsellenikin. Joskus on nähtävä itsensä, muttei se sitä merkitse että Jumalan luota on mentävä pois jotta "ei häpäise Kristusta" vaan jotakin päinvastaista... ainakin toivon niin, sillä yhä käy noin. Käytös saisi olla parempaa, ja yhä tulee mieleen että no, kristityistä saatiin taas kaunis kuva.

Se on sietämätöntä, ja vain ajatus Jumalasta joka sanoo: Tule pois piilosta, sut on nähty, Leena, helpottaa. Jumala, joka valmisti jokaisen päiväni, näki ja tiesi tuon maanantainkin tulevan, jona Leena sanoo h-y:n raamatunvärssypaita yllään mitä ajattelee Oriveden vapaasta kirjantekijäpakkokoulusta...  ja niistä silppasääristä mä oon sillee niiko tollee mult on julkastu silleee niiku tollee...   sillä mitä pahaa siinä on, veronsa nekin maksavat!   Jokaiselta on hyvin mahdoton enää pyytää anteeksi, sillä siellä tahtoi käämi kärytä...  luulin aina että laulajat... no niin.  Ei syyttely ainakaan auta.

Nyt sitten vain hävetään.

Jospa juuri Jumalan valossa näkee itsensä ja ryntää piiloon?  Ja Jumala tarkoittaisi muuta, kuin että nyt on hävitettävä se  pusero ja erottava kirkosta ja oltava onneton?
« Viimeksi muokattu: 20.05.11 - klo:11:58 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #37 : 20.05.11 - klo:12:09 »
Olisikohan meidän syntisten määrä ensin totuuden paljastamina hävetä alastomuuttamme ja sitten luottaa siihen, että se on laupiaan Isän edessä aivan turhaa. Hän on meidät luonut ja tietää tarkkaan, mitä tekoa olemme.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #38 : 20.05.11 - klo:12:13 »
Häpeä voi olla ihan terveellistä. Häpeä kuuluu syyllisyyden tunteeseen, -viaton ei häpeä, eikä syyllisyyttään tuntematon.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #39 : 20.05.11 - klo:12:14 »
Olisikohan meidän syntisten määrä ensin totuuden paljastamina hävetä alastomuuttamme ja sitten luottaa siihen, että se on laupiaan Isän edessä aivan turhaa. Hän on meidät luonut ja tietää tarkkaan, mitä tekoa olemme.

Kiitos Pena, tuo lohdutti. Ja miksi Kristus olisi kuollut jos me pärjäisimme ilmankin? Luin jostakin kuolevan miehen epätoivoisen kysymyksen:  Miksi en saanutkaan puhdasta sydäntä', miksei minusta tullutkaan hyvää... minä tein parannusta kolmekymmentä vuotta...  naapurin vaimo osasi lohduttaa:  Ei sinulta parannusta puutukaan, vaan uskoa.  Sinä et sitä saanut, synti pysyy meissä loppuun saakka, koska muutoin et olisi oppinut rakastamaan Kristusta.

Tulisi pitkä iankaikkisuus, olennon seurassa, jota ei tunne, tarvitse eikä rakasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #40 : 20.05.11 - klo:12:17 »
Häpeä voi olla ihan terveellistä. Häpeä kuuluu syyllisyyden tunteeseen, -viaton ei häpeä, eikä syyllisyyttään tuntematon.

No tämän jaan. Jos ihmiseltä puuttuu kyky tuntea syyllisyys, tai häpeä, eri tunteita kylläkin joskin sotkeutuvat niin että ihminen häpeää, kun pohjalla on hirveä syyllisyys ja valittaa syyllisyyttä kun häpeää, niin hän on yhteiskuntakelvoton hyvin äkkiä.  Mutta kumpaankaan ei ole tarkoitus jäädä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #41 : 20.05.11 - klo:18:40 »

Vilpitön uskova ei tavallisesti itse tunnista omaa pyhitystään, vaan Pyhän Hengen valon osuessa hänen elämäänsä hän voi kokea itsensä entistäkin pyhittymättömämmäksi.

Vilpitön uskova ei edes mieti omaa pyhitystään vaan uskoo olevansa pyhitetty Jeesuksen kautta.

Sellaiset ihmiset jotka askartelevat ja näpertelevät pyhittyneisyytensä kanssa, ovat liian suurissa luuloissa itsestään ja uskomisistaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #42 : 21.05.11 - klo:03:27 »
Minä pelkään, että rakkaus, hyvyys ja laupeus ovat heille heikkouden merkkejä. Sen arvaileminen, millaiset kokemukset ovat saaneet asennoitumaan näin, tekee surulliseksi.

Sattuvasti kirjoitettu, kirjaimellisesti.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #43 : 25.05.11 - klo:07:56 »
Häpeä voi olla ihan terveellistä.

Olen eri mieltä. Äitini kasvatti minut häpeän tunteeseen. Häpesin pitkään jopa omia ajatuksiani. Irtautuminen kodista opiskelun takia vapautti minut aikuisiässä painostavasta syyllisyyden ja jatkuvasti häpeän tunteesta. Turhan häpeän ja syyllisyyden taakka on raskas kantaa. Kannoin sitä lapsuuden ja nuoruuden ajan.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #44 : 25.05.11 - klo:10:22 »
Kyky hävetä on tervettä, mutta häpeän elätteleminen ei ole.