Kirjoittaja Aihe: Uskonnollinen häpeä  (Luettu 15335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #15 : 18.05.11 - klo:12:22 »
Kun pyhitetty tarkoittaa johonkin tai jollekin omistettua, voiko pyhittymisen ymmärtää omistautumiseksi? Sehän olisi toisesta suunnasta katsoen sanoutumista irti jostakin muusta. Ei kai pyhään tarvitse liittää mitään sädekehien tai marttyyrinkruunujen mielikuvia!

Kun tämä keskustelu ajautui pyhitykseen, niin jatketaan vain siihen suuntaan.

Jos tahdomme pyhiksi, näemme itsemme epäonnistuneina  ja kannamme aitoa huolta siitä. Tämä vie meidät tuntemaan oman mahdottomuutemme ja hengellisen köyhyytemme. Tunto hengellisestä puutteenalaisuudesta on eräs Jumalan menetelmä, jolla Hän kasvattaa meitä nöyrään ja todelliseen pyhyyteen.

Vilpitön uskova ei tavallisesti itse tunnista omaa pyhitystään, vaan Pyhän Hengen valon osuessa hänen elämäänsä hän voi kokea itsensä entistäkin pyhittymättömämmäksi. Mutta tämän asian surkuttelu vie helposti farisealaisuuden toiseen äärilaitaan: "Kun minä nyt vain olen tämmöinen syntimöykky, niin kyllä Jumala minut tästä korjaa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #16 : 18.05.11 - klo:12:29 »
Kun tämä keskustelu ajautui pyhitykseen, niin jatketaan vain siihen suuntaan.

Jos tahdomme pyhiksi, näemme itsemme epäonnistuneina  ja kannamme aitoa huolta siitä. Tämä vie meidät tuntemaan oman mahdottomuutemme ja hengellisen köyhyytemme. Tunto hengellisestä puutteenalaisuudesta on eräs Jumalan menetelmä, jolla Hän kasvattaa meitä nöyrään ja todelliseen pyhyyteen.

Vilpitön uskova ei tavallisesti itse tunnista omaa pyhitystään, vaan Pyhän Hengen valon osuessa hänen elämäänsä hän voi kokea itsensä entistäkin pyhittymättömämmäksi. Mutta tämän asian surkuttelu vie helposti farisealaisuuden toiseen äärilaitaan: "Kun minä nyt vain olen tämmöinen syntimöykky, niin kyllä Jumala minut tästä korjaa."

Tuossa oli se farisealainen finaali. Se voi myös olla aito "mä toivon vaan, vaikk' ei olis' toivoa ollenkaan"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #17 : 18.05.11 - klo:12:35 »


         pyhä < piha
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #18 : 18.05.11 - klo:12:47 »
Katselin vähän 'häpeän' käyttöä Uudessa testamentissa. Ilmestyskirjassa se rinnastetiin alastomuuteen. Vastakohtana esitettiin Jumalalta saatu kulta ja vaatteet, joilla saadaan alastomuus kunniallisesti peittoon. Eikö tämä sivua myös keskusteluamme pyhityksestä?
"Armosi vaatteella riisutut peitä. (Virsi 173)"

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #19 : 18.05.11 - klo:12:56 »
Tuossa oli se farisealainen finaali. Se voi myös olla aito "mä toivon vaan, vaikk' ei olis' toivoa ollenkaan"

Juuri näin. Mutta Sanassa on joskus huvittaviakin piirteitä, kuten esim. tässä:

Jes. 41:14. Älä pelkää, Jaakob, sinä mato, sinä Israelin vähäinen väki: minä autan sinua, sanoo Herra, ja sinun lunastajasi on Israelin Pyhä.
15. Katso, minä panen sinut raastavaksi puimaäkeeksi, uudeksi, monihampaiseksi. Sinä puit ja rouhennat vuoret, muutat kukkulat akanoiksi;
16. sinä ne viskaat, ja tuuli ne vie ja myrsky ne hajottaa. Mutta sinä iloitset Herrassa, Israelin Pyhä on sinun kerskauksesi.


Ajatella – mato tuossa puuhassa.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #20 : 18.05.11 - klo:13:09 »
Kun pyhitetty tarkoittaa johonkin tai jollekin omistettua, voiko pyhittymisen ymmärtää omistautumiseksi? Sehän olisi toisesta suunnasta katsoen sanoutumista irti jostakin muusta. Ei kai pyhään tarvitse liittää mitään sädekehien tai marttyyrinkruunujen mielikuvia!

Tuohon suuntaan sen itsekin ajattelen. Mahdollinen "pyhyys" johon päädyn käytännön tasolla on Kristuksen elämää kauttani. Tää Paavalin käyttämä aarre saviastiassa on musta hyvä kuva pyhityksestä, en usko pyhityksen tarkoittavan sitä että se "astia" (minä ihmisenä) väännetään pyhimykseksi, vaan sitä että aarre alkaa Jumalan tekona loistaa läpi vaikka astia on ihan samaa tavaraa kuin ennenkin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #21 : 18.05.11 - klo:13:17 »
Juuri näin. Mutta Sanassa on joskus huvittaviakin piirteitä, kuten esim. tässä:

Jes. 41:14. Älä pelkää, Jaakob, sinä mato, sinä Israelin vähäinen väki: minä autan sinua, sanoo Herra, ja sinun lunastajasi on Israelin Pyhä.
15. Katso, minä panen sinut raastavaksi puimaäkeeksi, uudeksi, monihampaiseksi. Sinä puit ja rouhennat vuoret, muutat kukkulat akanoiksi;
16. sinä ne viskaat, ja tuuli ne vie ja myrsky ne hajottaa. Mutta sinä iloitset Herrassa, Israelin Pyhä on sinun kerskauksesi.


Ajatella – mato tuossa puuhassa.

Kaikissa saagoissakin ylistetään omaa, kerrotaan oman kansan mahtiteoista.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #22 : 19.05.11 - klo:11:37 »
Oprah kiteytti TV-ohjelmassaan ihmisen elämän keskeisimmäksi asiaksi toiveen tulla toisten ihmisten näkemäksi, kuulemaksi ja huomioimaksi. Häpeä syntyy siitä, että ei nähdä, ei kuulla eikä oteta huomioon. Tätä kai Herran siunauksessakin tarkoitetaan, kun toivotaan Jumalan kääntävän kasvonsa meidän puoleemme.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #23 : 19.05.11 - klo:11:51 »

Aamuhartaus käsitteli Kettusen kirjan häpeä-aihetta. (kts. Arena)

Otavan Suuri sitaattisanakirja vuodelta 1985 tietää Havelock Ellis -nimisen ajattelijan (1859–1939) todenneen, että "Meidän ei pidä hävetä sitä, mitä Jumala ei hävennyt luoda."


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #24 : 19.05.11 - klo:17:32 »
Aamuhartaus käsitteli Kettusen kirjan häpeä-aihetta. (kts. Arena)

Otavan Suuri sitaattisanakirja vuodelta 1985 tietää Havelock Ellis -nimisen ajattelijan (1859–1939) todenneen, että "Meidän ei pidä hävetä sitä, mitä Jumala ei hävennyt luoda."

Muuten se kannattaa kuunnella Tässä linkki http://areena.yle.fi/audio/1305787084237
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #25 : 19.05.11 - klo:18:58 »
Aamuhartaus käsitteli Kettusen kirjan häpeä-aihetta. (kts. Arena)

Otavan Suuri sitaattisanakirja vuodelta 1985 tietää Havelock Ellis -nimisen ajattelijan (1859–1939) todenneen, että "Meidän ei pidä hävetä sitä, mitä Jumala ei hävennyt luoda."


Hartaudenpitäjä totesi saman kuin yllä: syntiinlankeemuskertomuksessa Jumala kutsuu Adamia ja Eevaa: tulkaa pois piilosta, älkää hävetkö, olenhan minä teidät luonut.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #26 : 19.05.11 - klo:19:57 »
Hartaudenpitäjä totesi saman kuin yllä: syntiinlankeemuskertomuksessa Jumala kutsuu Adamia ja Eevaa: tulkaa pois piilosta, älkää hävetkö, olenhan minä teidät luonut.

Mainitsiko, missä käännöksessä niin sanotaan?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #27 : 19.05.11 - klo:20:16 »
Toinen erinomainen aamuhartaus http://areena.yle.fi/audio/1305602219336
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #28 : 19.05.11 - klo:20:16 »
Mainitsiko, missä käännöksessä niin sanotaan?
Nyt ei puhuta siitä, mitä Raamatussa lukee, vaan siitä, miten aamuhartauden pitäjä sen sydämessään koki. Sitä on syytä kuunnella. Silloin voi toivoa myös itse tulevansa kuulluksi.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #29 : 19.05.11 - klo:20:21 »
Nyt ei puhuta siitä, mitä Raamatussa lukee, vaan siitä, miten aamuhartauden pitäjä sen sydämessään koki. Sitä on syytä kuunnella. Silloin voi toivoa myös itse tulevansa kuulluksi.

Ehkäpä olisi syytä ajatella sitäkin, miten kuulija(t) puheen kokevat. Kuuntelin hartauden ja ihmettelin puhujan tulkintaa:

KR -38 puhuu jotain muuta. Eevalle Jumala sanoi: "Minä teen suuriksi raskautesi vaivat" ja Aadamille: "Kirottu olkoon maa sinun tähtesi…"

On aika tyypillistä, että nykyisin tehdään Jumalasta mukava, vanha Herra, joka tahtoo, että kaikilla olisi hauskaa… Ei pitäisi lähteä sille tielle.