Kirjoittaja Aihe: Uskonnollinen häpeä  (Luettu 15337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Uskonnollinen häpeä
« : 14.05.11 - klo:23:34 »
Jos luitte huolella viimeisen Kotimaa lehden teille selvisi, että Paavo Kettunen on kirjoittanut kirjan uskonnollisesta häpeästä, joka tänään julkaistiin. Mitkä on teidän tai läheisten kokemukset uskonnollisesta häpeästä. Onko se kiusannut teitä tai muita ja kuinka paljon.

Olen sen verran häpeämätön luonne, että olen päässyt itse vähällä. Ympäristön tuskaa on vaikea arvioida.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #1 : 15.05.11 - klo:07:48 »

Paavo Kettunen puhuu hengellisestä häpeästä ja tässä vähän osviittaa kirjan sisällöstä:

Kätketty ja vaiettu
suomalainen hengellinen häpeä

Paavo Kettunen
   
Häpeä on aihe, josta on totuttu vaikenemaan. Usein syyllisyys ja häpeä sekoittuvat, sillä ne muistuttavat toisiaan. Syyllisyys kuitenkin koskettaa tekemistä, häpeä olemista. Myös hengellisyys voi tuottaa häpeää. Kun ihminen arvioi häpeäänsä uskonnollisesti tai se on syntynyt hengellisessä ilmapiirissä, puhutaan hengellisestä häpeästä. Siitä voi kärsiä ateistikin. Uskonnolliset yhteisöt myös vetävät puoleensa häpeästä kärsiviä ihmisiä.Kätketty ja vaiettu on ainutlaatuinen selvitys hengellisestä häpeästä. Suomalaisten kertomista kokemuksista muodostuu kiinnostava, uraauurtava kokonaiskuva siitä, mitä hengellinen häpeä Suomessa on, miten siihen suhtaudutaan ja miten häpeästä päästään eteenpäin.


"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #2 : 15.05.11 - klo:12:55 »
Nuorena siinä määrin että jätin ja suruissani vielä koko kristinuskon. Syitä oli muitakin, mutta koin etten täytä mittaa, että ihminen joka näkee minut ei ainakaan "tule uskoon" ja "uudestisynny" ja "pelastu" vaan päinvastoin olen oikea pelätti.  Siinä kyllä sekoittui syyllisyys häpeään siitä mitä itse olin!  Kauheimpia olivat tietenkin temporaalikohtaukset, joista minulle kerrottiin. Ajattelin että ihmiset katsovat ja ajattelevat että jos kristitty on noin kauhea, niin se on viimeinen jollaiseksi he haluavat.  

Häpeän pohjaa on varmaan jokaisella kehityshistoriassakin, mutta vapauduin siitä, kun en enää ollut "uskovainen",  "vastuussa" toisten "uudestisyntymisestä" ja saman tien vielä.

Sen tähden minun oloni kuitenkin tulee aina uudestaan tuskaiseksi, kun heitetään nämä teemat kehiin.  Minusta ei ollut malliksi, ja sitä häpesin niin että ajattelin häpäiseväni Kristuksenkin. Minulle on ollut käsittämätön ihme saada olla kristitty, merkitty Jeesuksen Kristuksen omaksi, seurakunnan jäseneksi, joksikin jonka ei tarvitsekaan olla muuta kuin rakkauden vastaanottaja ---   vaikka jos jostakusta ei ole malliksi niin minusta.  

Että hän ei häpeä minua on ihmeellistä.  Että hän puhuu mielellään kanssani, on käsittämätöntä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #3 : 16.05.11 - klo:12:51 »
.. koin etten täytä mittaa, että ihminen joka näkee minut ei ainakaan "tule uskoon" ja "uudestisynny" ja "pelastu" vaan päinvastoin olen oikea pelätti.
itselläni oli täysin samaa ajattelua joskus ja sen vuoksi ei ollut kunnolla kotona srk-kuvioissa, mutta ei oikein muuallakaan. Kunnes jossain vaiheessa tajusin, etteivät täydelliset tarvitse pelastajaa, mutta me monintavoin epätäydelliset tarvitsemme.

Että hän ei häpeä minua on ihmeellistä.  Että hän puhuu mielellään kanssani, on käsittämätöntä.
aivan!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #4 : 16.05.11 - klo:14:16 »
Kyllä minua nyt hävettää että minua vietiin kuin lammasta (pässiä) narussa. Se tunteellinen puoleni hyväksyi kaiken karismaattisen käsiennostelun, Missiotapahtumat yms. joka ei ole järkipuolelleni lainkaan tyypillistä.

Se oli niin totista käännyttämistä traktaattien jakamisineen, todistamisineen että nyt hirvittää. Ja se kesti kaksikymmentä vuotta!
Vasta herättyäni Lahdessa, aloin käsittää että oma uskovaisuus oli harhaa. Ja että lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset. Silloin vain uskovaiset veljet ja sisaret.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #5 : 16.05.11 - klo:15:11 »
Kyllä minua nyt hävettää että minua vietiin kuin lammasta (pässiä) narussa. Se tunteellinen puoleni hyväksyi kaiken karismaattisen käsiennostelun, Missiotapahtumat yms. joka ei ole järkipuolelleni lainkaan tyypillistä.

Se oli niin totista käännyttämistä traktaattien jakamisineen, todistamisineen että nyt hirvittää. Ja se kesti kaksikymmentä vuotta!
Vasta herättyäni Lahdessa, aloin käsittää että oma uskovaisuus oli harhaa. Ja että lähimmäisiä ovat kaikki ihmiset. Silloin vain uskovaiset veljet ja sisaret.

Olen varmaan onnellisessa asemassa sikäli kun vapaat suunnat eikä muut kirkon herätysliikkeet ole koskaan kiinnostaneet. Lestadiolaisuus ihan tutkimusmielessä; sen eri aikoina tapahtuneet hajaantumiset ja joidenkin suuntien sulkeutuneisuus. Ortodoksisuudessa on jotain kiehtovaa ja tiedänkin mikä - mystiikka. "Ei oo synti olla körttiläinen, mutta suuri häppee" on joku koiranleuka sanonut ;)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #6 : 16.05.11 - klo:15:47 »
Täytyy varmaan tarkentaa;  ei minulla ollut koskaan kyseessä mikään muu kuin viidesläinen uskontulkinta. Opetettiin rippikoulussa, enkä muusta tiennyt.  Surullisinta oli, että nuorelta ihmiseltä tavallaan juuri riistettiin Jumala sillä opetuksella, kun päinvastaiseen oli mitä kiihkein pyrkimys. Nuorikin huomaa nopeasti, kuinka mahdottomia häneltä vaadittaisiin. Uskon että tervekin nuori. 

Huojennusta sain jo, kun se svenskatalande präst kyseenalaisti koko jutun, ja lopullisesti turvalliseksi tunnen oloni täällä.  Pelkäsin tosissani, kun tätä ehdoteltiin, kun en herännäisyydestä mitään tiennyt, mutta tänne tulin joitakin outoja reittejä. Espoon Herättäjäjuhlilla oli merkitystä ja Hyrck sanoi samaa useamman kerran, että olisit siellä kotonasi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #7 : 17.05.11 - klo:21:25 »
Enpä oikein häpeästä tiedä. Mie oon niin ujo häppeemään.  :icon_biggrin:

Nuorena tulla rätkähin uskoon. Olin pari kolme vuotta tiiviissä seurakuntanuorten yhteydessä viidesläisessä hengessä. Sitten muutin pois ja elin ilman seurakuntayhteyttä. Koin jonkinlaisen masennuksen. Huomasin siellä, etten uskoon tultuani pystynyt olemaankaan synnitön. No, siitä kun selvisin alkoi tämä arkinen elämä, jossa pohjavireenä on koko ajan luja luottmaus Jumalaan ja armoon.
Olen tutustunut elämän varrella vapaampiinkin suuntiin ja karismaattisuuteen, mutta laiskana ylistäjänä ja mukavuudenhaluisena ihmisenä en kauaa sitä lajia jaksanut.
Pikku hiljaa olen ajatusmaailmaltani körtistynyt ja kotiutunut teidän seuraanne ja virsiseuroihin.

Kaikesta huolimatta en osaa katua tai hävetä noita menneitä. Ne on osa minun elämääni ja kehityskulkuani. Nuoruudessa tuo uskoontulo sattui sellaiseen vaiheeseen, että se teki hurjan hyvää itsetunnon kehitykselle. Minulle vakuutettiin, että Jumala rakastaa minua sellaisena kuin olen. Ajattelin, että jos Jumala on nähnyt hyväksi luoda minut tälläiseksi, niin mitä väliä sillä on, mitä ihmiset minusta ajattelevat.
Toki asia ei ihan noin yksiviivainen ole ollut, mutta pääpiiretittäin. Vahvana oman mielenrauhan ja itseni hyväksymisen taustana on se, että uskon olevani Jumalan luoma ja rakastama.
Toisena tärkeänä tekijänä on ollut tavallinen kotitausta. Tarkoitan tavallisella sitä, ettei meillä kotona ollut mitään minkään herätysliikkeen vaikutusta. Meillä oli se ihan tavallinen suomalainen koti, missä äiti opetti iltarukouksen. Sain käydä pyhäkoulua sen ajan minkä halusin. Minua ei juurikaan viety kirkkoon, eikä mihinkään hengellisiin tilaisuuksiin. Pikemminkin varoiteltiin ja ehkäpä ihan pelättiin, että nuorena eksyisin johonkin "hihhuliuskovaisten" joukkoon.
Minun annettiin käydä seurakuntanuorissa, mutta toisaalta yritettiin pitää jalkani tukevasti maan pinnalla. Siitä olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni.
Pyryharakka

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #8 : 17.05.11 - klo:22:28 »
Huomasin siellä, etten uskoon tultuani pystynyt olemaankaan synnitön.

Tämä on yksi arvokkaimpia kokemuksia ja täysin välttämätön aidon pyhityksen tiellä. Sanon tämän tietäen hyvin, että monet ottavat "varmistimen pois päätä", kun kuulevatkin sanan "pyhitys".

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #9 : 18.05.11 - klo:04:06 »
Työpaikkalehdessä kysyttiin kerran, mikä ajatus, aate sinuun on vaikuttanut? Kukaan ei maininnut kristinuskoa!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #10 : 18.05.11 - klo:08:27 »
Min oon ujo häppeemmään !   :102:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #11 : 18.05.11 - klo:11:29 »
Ristin hullutus on uskovan häpeä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #12 : 18.05.11 - klo:11:30 »
Työpaikkalehdessä kysyttiin kerran, mikä ajatus, aate sinuun on vaikuttanut? Kukaan ei maininnut kristinuskoa!

Sinänsä aika mielenkiintoinen kysymys. Kristinusko ei mielestäni ole oikeastaan kumpaakaan, vaikka siihen sisältyy sekä aatetta että ajatusta. Kristinuskoa on yritetty määritellä monin eri tavoin, mutta melkein kaikki määritelmät ontuvat jollakin tavalla. Jos kysyttäisiin, mitä kristinusko on, niin ehkä lyhyin vastaus siihen olisi ELÄMÄÄ. Ja se kuoleman vastakohtana monessakin mielessä. Tiedän, että kristinusko määritellään usein virheellisesti samalla tavalla, mutta elämällä tarkoitetaan ihan jotain muuta kuin mitä se todellisuudessa on.

Huom! Edelliseen viestiin jäi kirjoitusvirhe, jota en enää pysty korjaamaan:

Sanon tämän tietäen hyvin, että monet ottavat "varmistimen pois päätä", kun kuulevatkin sanan "pyhitys". Pitää tietysti olla päältä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #13 : 18.05.11 - klo:11:41 »
"Pyhitys" ja "pyhyys" on merkinnyt varhaiselle Lutherille hyvinkin paljon. Katolinen pyhitys-käsitys karkeasti ottaen on mm. nunnien ja munkkien hallussa. Luterilainen käsite pyhityksestä on erittäin vastakkainen. Pyhityksessä ovat siivoojat ja osastopäälliköt, jotka tekevät arkitöitänsä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Uskonnollinen häpeä
« Vastaus #14 : 18.05.11 - klo:11:51 »
Kun pyhitetty tarkoittaa johonkin tai jollekin omistettua, voiko pyhittymisen ymmärtää omistautumiseksi? Sehän olisi toisesta suunnasta katsoen sanoutumista irti jostakin muusta. Ei kai pyhään tarvitse liittää mitään sädekehien tai marttyyrinkruunujen mielikuvia!