Toisia muutoin uskovia kohtaan sallimattomimpia en ole tavannut, vaikka luulin lestadiolaisten olevan.
Käykääs katsomassa ratkaisukristillisyys tai jossain muussa osiossa, jossa käy taistelu kuumana, jos joku sanoo vaikka, että sinun tulisi tehdä parannus tai jotain muuta uskonnollista tekoa painottaisi.
Noudatin kehotustasi ja kävin kertaamassa Seuratuvan puolelta keskustelun Ratkaisukristillisyyden punnintaa.
En havainnut, että siellä olisi erityisen kiivaita puheenvuoroja esitetty. No, jokunen ehkä, miten tyypillisiä körttejä esittäjät sitten lienevät, sen voi jokainen käydä itse arvioimassa.
Keskustelun alkuosassa arvioitiin lähinnä lähtökohtana ollutta tutkimusta. Moni piti sitä menetelmällisesti heikkona, mutta se arvio ei liity millään tavallaa uskontoon. Samalla tavalla voisi käsitellä esim. jonkin julkaisun lukijatutkimusta tai mitä tahansa sosiologian menetelmiä käyttävää tutkimusta.
Sitten siellä pohdittiin uudestisyntymisen käsitettä. Tähän keskusteluun osallistui myös aikoinaan foorumissa evankeliseksi ilmoittautunut. Pohdiskelu on kiihkotonta ja ainakin minulle maallikolle antoisaa.
Ratkaisukristillisyyteen palattiin sinun kirjoittamassasi viestissä. Siihen vastattiin esittämällä herännäisnäkemyksiä uskon saamisesta. Sitten totesit, että körtit ovat muuttuneet suvaitsemattomiksi muulla tavoin uskovia kohtaan.
Sen jälkeen käytiin läpi eräitä herännäisyyden ilmauksia ja ajattelutapoja varsin kriittisesti, ja vastaavasti niitä koetettiin selventää. Aika runsaasti tuotiin esiin perusluterilaisia, katekismuksestakin löytyviä näkemyksiä uskosta, sen syntymisestä, hyvistä teoista jne.
Jos löydät keskustelusta esimerkkejä körttien suvaitsemattomuudesta toisin uskovia kohtaan, niin annapa vinkki. Erilainen näkemys ei vielä ole suvaitsemattomuutta, kyllähän oma näkemys pitää voida esittää. Ja on niitä kyseisessä ketjussa esitettykin.
Mt