Kirjoittaja Aihe: Junat kulkevat  (Luettu 3450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Junat kulkevat
« : 21.10.08 - klo:09:24 »
Hei!

Etelä-Suomen Sanomien nettisivulla oli tänä aamuna UUTINEN: "Junat kulkevat normaalisti Etelä-Suomessa"

Tekstissä asiaa kuitenkin tarkennettiin: "Junien pitäisi tänään kulkea aikataulun mukaisesti!"

Ne, jotka junilla kulkevat, varmaankin mieluummin lukisivat uutiset junien aikatauluista silloin, kun ne ovat myöhässä!

Minun eka muistini junamatkasta on kesältä 1960-luvun alusta, kun juhlajunalla jyskyteltiin itäradan kautta Kouvolan herättäjäjuhlille. Mutkissa oli kiva kurkkia vaunun ikkunasta, kun höyryveturi kiskoi junaa ja paksu, harmaa savu nousi taivaalle. Vaunuissa veisattiin Siionin virsiä. Hyvin kerettiin!

t. Mauno

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Junat kulkevat
« Vastaus #1 : 21.10.08 - klo:11:27 »
Kaikkien aikojen rautatie minun maailmassani oli entinen Otavi Minen- und Eisenbahn-Gesellschaft -rata Usakoksesta Grootfonteiniin tai Tsumebiin. Raideleveys oli 60 cm.

hm

  • Vieras
Junat kulkevat
« Vastaus #2 : 21.10.08 - klo:13:39 »
Tehtiin 70-luvun alkuvuosina kaverin kanssa Interrail-reissu. Olin silloin 17-vee ja kaveri ei vielä sitäkään. Matkasuunnitelma oli laadittu mahdollisimman joustavaksi. Yleensä mentiin sinne minne nenä näytti.

Niistä seikkailuista olisi voinut kirjoittaa vaikka kirjan. Vanhempamme olivat kuulemma soitelleet jo toisilleen eikö kavereista ole kuulunut mitään ja helpotuksen huokaus oli ollut suuri, kun väsynyt, jalkapohjat rakoilla oleva olento oli ilmestynyt yhtenä elokuisena iltana kotiovelle. Nälissään ja kohtuullisen likaisena.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Junat kulkevat
« Vastaus #3 : 21.10.08 - klo:17:41 »
Lainaus käyttäjältä: "hm"
Tehtiin 70-luvun alkuvuosina kaverin kanssa Interrail-reissu. Olin silloin 17-vee ja kaveri ei vielä sitäkään. Matkasuunnitelma oli laadittu mahdollisimman joustavaksi. Yleensä mentiin sinne minne nenä näytti.

Niistä seikkailuista olisi voinut kirjoittaa vaikka kirjan. Vanhempamme olivat kuulemma soitelleet jo toisilleen eikö kavereista ole kuulunut mitään ja helpotuksen huokaus oli ollut suuri, kun väsynyt, jalkapohjat rakoilla oleva olento oli ilmestynyt yhtenä elokuisena iltana kotiovelle. Nälissään ja kohtuullisen likaisena.


Interrail on nuorta muuttava matka. Vanhempi poikani lähti vähän nössönä matkaan ja sieltä palasi maailmaa valloittava rohkea mies.
Matkan aikana mies oli kasvanut henkisesti.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Junat kulkevat
« Vastaus #4 : 21.10.08 - klo:18:14 »
Muistaako Mauno pikkuradan Sievin sydänmaalla. Isäni oli usein metsätöissä pikkuradan varressa - yhdessä Heino-sedänkin kanssa. Sen päätepiste oli Eskolassa. Kun Eskolan puulaani 50-luvulla (pikkuradan varresta tuodut koivupinot, tuhansia kuutioita) paloi, olin sitä vapaapalokuntalaisena sammuttamassa parisen vuorokautta. Jalkojen alle kerääntynyt  sammutusvesi oli niin kuumaa, että se kumisaappaidenkin läpi melkein poltti.
-------------------------------------------------------------------
Huosio, Hullula, Pillilä, Pöllölä, Kolinmuori, Kallio, Kalliomaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Junat kulkevat
« Vastaus #5 : 21.10.08 - klo:19:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Muistaako Mauno pikkuradan Sievin sydänmaalla. Isäni oli usein metsätöissä pikkuradan varressa - yhdessä Heino-sedänkin kanssa. Sen päätepiste oli Eskolassa. Kun Eskolan puulaani 50-luvulla (pikkuradan varresta tuodut koivupinot, tuhansia kuutioita) paloi, olin sitä vapaapalokuntalaisena sammuttamassa parisen vuorokautta. Jalkojen alle kerääntynyt  sammutusvesi oli niin kuumaa, että se kumisaappaidenkin läpi melkein poltti.
-------------------------------------------------------------------
Huosio, Hullula, Pillilä, Pöllölä, Kolinmuori, Kallio, Kalliomaa.


Rata oli muuten välillä Kannuksen Eskola- Lestijärvi. Radan pohja on edelleen nelivedolla ajettavassa kunnossa, vaikka kiskot on poistettu joskus 50-luvulla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Junat kulkevat
« Vastaus #6 : 21.10.08 - klo:23:03 »
Lars Mikael!

Kyllä mä Pikkuradan muistan! Poikasena ajettiin sitä pitkin Katiskajärvelle ym. paikkoihin kalaan. Kiskot oli poistettu, mutta ratapölkyt soran alla pompottivat pyörää. Kaikkii kämpät, Saarivettä lukuun ottamatta, on purettu pois.

Tarkoitukseni on kirjoittaa yksi tarina Pikkuradasta ensi kesänä ilmnestyvään tarinakirjaan.

Muutkin paikat, jotka olit luetellut, muistan!

Tietokisa kaikille: Mistää johtuu Hullulan ohi virtaavan Hulluojan nimi?

t. Mauno

Lars Mikael

  • Vieras
Junat kulkevat
« Vastaus #7 : 22.10.08 - klo:10:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Tietokisa kaikille: Mistää johtuu Hullulan ohi virtaavan Hulluojan nimi? t. Mauno

Virtasiko se toiseen suuntaan kuin muut ojat?

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Junat kulkevat
« Vastaus #8 : 22.10.08 - klo:10:44 »
Aivan oikein, Lars Mikael! Hulluoja virtasi - ja virtaa - latvavesille päin ja sinne muutaman matkan mentyään alkaa nöyrtymään ruotuun ja kaartaa kohti Vääräjokea ja merta!

Siinäpä on jollekin seurtapuheen aihe!

t. Mauno