Kirjoittaja Aihe: Jäähyväiset  (Luettu 21025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #15 : 14.08.08 - klo:17:55 »
Lainaus
Tämä foorumi ei ole minuakaan varten, joten sanon nyt hyvästit.


Viimeviikolla luin kirjoituksiasi ja totesin jonkinlaisen aitouden kristillisyyden puitteissa.  
Olisiko näin, että jotain  aitoa on  lähdössä pois, kun olet tälle foorumille kirjoittanut yllä olevan sanoman.

ONHAN SE NIINKIN, ETTÄ SUOLASALKKARISSA  EI EVANKELIOINTI KANNATA.  

Suola ei tule mauttomaksi, mutta eihän Jeesus käskenyt evankelioida kirkossa tai temppelissä, vaan hän sano: menkää kaikkeen maailmaan.....:

JOKA USKOO ja kastetaan , se pelastuu......Matt,Mark

Jospa tehtäisiin pieni vaihtokauppa, jäisitkö tänne sillä ehdolla, että minä poistuisin, ja sinä jäisit?

Minulla on muistutuksia jo enemmänkin.

Ystävällisesti

Munkki-1

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Jäähyväiset
« Vastaus #16 : 14.08.08 - klo:19:02 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"


Yleiseen kristilliseen kielenkäyt­töön on juurtunut sana ”herätys” tarkoittamaan ihmisen uskoontu­lon ensivaihetta.


Espoon herättäjäjuhlien ruotsin- ja englanninkielisissä juhlapuheosuuksissa (muistaakseni avajaisissa) käytettiin termejä Revival ja Väckelse, kun puhuttiin herännäisyydestä. Taisi siellä vilahtaa sellainenkin sana kuin "väckelsemöte" käännöksena herättäjäjuhlista vai kuulinko väärin? Se tuntui hassulta, kun kyse ei todellakaan ollut herätyskokouksesta. Mutta kuten Lars Mikael sanoo, herätyksestähän tämä liike on saanut alkunsa, eikä sitä kannata halveksia.

Lars Mikaelia tulee ikävä.


Heränneistä on käytetty myös sellaista sanaa kuin awakened. Christian revivalism saattaisi olla lähellä itse sitä, mistä on kysymys. Väckelse lienee ihan oikea ruostin sana. Myös väckelsemöte lienee parempi kuin väckelsefest tai väckelsehögtid tai väckelsejubileum.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Jäähyväiset
« Vastaus #17 : 14.08.08 - klo:19:43 »
Japaninkielessä on hyvä vastine 'körttiläisyydelle': "Banzai!"
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Mitä on tapahtunut`?
« Vastaus #18 : 14.08.08 - klo:20:14 »
Mitäs nyt?
Onko joku Katariina sitä mieltä, että körteissä on jotain vikaa?

Mistä hän sellaista on saanut päähänsä, vai oliko se, että nämä kirjoitukset täällä eivät ole hänelle sopivia?

No itse kun en ole körtti niin minun kirjoituksiani hän ei voine tarkoittaa. Niissä kyllä löytyy kaikenlaista mihkä voi loukkaantua.
Mutta ei muiden.

Outo purkautuminen Katariinalta, mutta toivottavasti tyttö löytää kivan ja hyvän foorumin toisaalta.
 Kuitenkaan noita hänen syytöksiään en allekirjoittaisi. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Jäähyväiset
« Vastaus #19 : 14.08.08 - klo:20:15 »
Eikö suomenruotsissa esim. ruotsinkielisellä Pohjanmaalla körttipaikkakuntien naapurustossa ole jotain epävirallista sanaa körttiläisille?  Vai sanotaanko siellä "de vaknade...",  "de vakna" tai "de väckta". Nyt pitäisi kaivaa ruotsin kielioppi esiin että menisi yhtään sinnepäin...  :-?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Jäähyväiset
« Vastaus #20 : 14.08.08 - klo:20:31 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Eikö suomenruotsissa esim. ruotsinkielisellä Pohjanmaalla körttipaikkakuntien naapurustossa ole jotain epävirallista sanaa körttiläisille?  Vai sanotaanko siellä "de vaknade...",  "de vakna" tai "de väckta". Nyt pitäisi kaivaa ruotsin kielioppi esiin että menisi yhtään sinnepäin...  :-?


Vakna = valveilla olo. Jos väckelsemöte, niin silloin myös väckta.
Acta, non verba.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Jäähyväiset
« Vastaus #21 : 14.08.08 - klo:20:46 »
Tack!  :oops:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Mistä ne puhuu?
« Vastaus #22 : 14.08.08 - klo:20:54 »
Onko Kathariinan syytökset unohdettu ja ja alettu halkomaan hiuksia?

Ihan kivaa.
Körtti tulee sanasta skört. Eli joku vaate en tiedä mikä suomeksi, siinä on sellainen kolmiosainen halkio.

Eli körtti on haukkumasana. :shock:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mistä ne puhuu?
« Vastaus #23 : 15.08.08 - klo:09:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Onko Kathariinan syytökset unohdettu ja ja alettu halkomaan hiuksia?


Onkos hän oikein meitä syyttänyt? :shock:
Ett skört on takinlieve.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Jäähyväiset
« Vastaus #24 : 15.08.08 - klo:09:35 »
Kuulin Katriinan jäähyväisissä pettymystä. Syytökseksi sen voi kokea, jos tuntee syyllistyneensä johonkin. Minä voisin ehkä jakaa pettymyksen tunteen, mutta lähinnä jonkin verran pettyneenä itseeni. Joihinkin Katriinan kysymyksiin olisi pitänyt perehtyä kunnolla, tutkia asioita ja vastata sitten painavammin perustein. Siitä olisin hyötynyt itse, muista en tiedä. Minuun pätee Ihaan ajatus: - Kaikki eivät voi ja jotkut eivät viitsi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Jäähyväiset
« Vastaus #25 : 15.08.08 - klo:09:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kuulin Katriinan jäähyväisissä pettymystä. Syytökseksi sen voi kokea, jos tuntee syyllistyneensä johonkin. Minä voisin ehkä jakaa pettymyksen tunteen, mutta lähinnä jonkin verran pettyneenä itseeni. Joihinkin Katriinan kysymyksiin olisi pitänyt perehtyä kunnolla, tutkia asioita ja vastata sitten painavammin perustein. Siitä olisin hyötynyt itse, muista en tiedä. Minuun pätee Ihaan ajatus: - Kaikki eivät voi ja jotkut eivät viitsi.


Olisin  sitä mieltä, että Katrinan kysymykset olivat hyviä, mutta niin runsaita, että tunsi jäävänsä vyöryn alle. Ne olivat asiallisia, mutta suuri määrä söi tehon. Älköön Katariina eikä kukaan muu tunteko huonoa omaatuntoa yli tarpeen. Pieni huono omatunto on aina hyvästä, kun se lannistaa ylpeytä.

Pärjäsin yllättävän hyvin neljä päivää ilman foorumia ja nettiä, kun Balttian hotelleissa ei vielä netti ole joka päivää. Kun hotellissa oli free internet, se tarkoitti alati varattua yhtä konetta alakerrassa. Eestissä internet oli paremmin esillä joka paikassa. Syy voi olla myös balttikielien vähäisyydessä ja englannin kielen taidon puutteessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Jäähyväiset
« Vastaus #26 : 15.08.08 - klo:20:43 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Espoon herättäjäjuhlien ruotsin- ja englanninkielisissä juhlapuheosuuksissa (muistaakseni avajaisissa) käytettiin termejä Revival ja Väckelse, kun puhuttiin herännäisyydestä. Taisi siellä vilahtaa sellainenkin sana kuin "väckelsemöte" käännöksena herättäjäjuhlista vai kuulinko väärin? Se tuntui hassulta, kun kyse ei todellakaan ollut herätyskokouksesta.

Gummeruksen pienessä keltaisessa suomi-ruotsi-suomi-sanakirjassa väckelsemöte = seurat. Joskus olen ruotsin aineen aiheesta kirjoittanut.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Katriina

  • Vieras
Jäähyväiset
« Vastaus #27 : 15.08.08 - klo:21:13 »
Totta kai tulin kerran käymään. Ei ollut edes aikomukseni lähteä ovet paukkuen, geittäen herjat perään ja sitten äkkiä karkuun. Kyllähän sitä nyt sentään täytyyy katsoa ettei saanut tarpewetonta pahaa mieltä kelleen nyt kun on hyvä sauma korjata.

Pariin ihan tarkkaan detaljiin: ¨Liisa, mietit, oliko kommenttini esirukouksesta ja siitä kuuluvatko toisten ihmisten asiat minulle todella sinun kynästäsi ---kyllähän se oli. Eikä sitä asiayhteyskään juuri muuta. Juupa, ja sanoitt että hyväksyt sen kuitenkin jumalanpalveluksen osaba kun Lars-Mikael kysyi sitä. Mutta sopii kysyä ennenkuin tyuomitsee tässä siksi tai täksai tai miksikään muistaa pari asiaa: Vähänkin väsyneenä on ajatus hieman toisaalla kuin kirjoitettava teksti. Tai näin minulle joskus käy.

Toinen rohkea väite minuta on että olisin jabkuuutanut samaa koko ajan. Ottaisin rauhallisesti:_ näinköhän vaan Jankuttamisesta puhutan, kun henkilö toistaa toistamistaan tiettyä halua, vaadetta, selitystä tai selvitystä kun häneklke onb jo ilmoitettu eertei niitä anneta.

 Kysyin varmaan useampaa asiaa, muistaakseni tärkeäksi koettuina  näitä kahta: "Kristuksen sisällisestä tuntemisesta" ja esirukouksesta, jossa saatoin jo lopulta jankuttaa....

Tausta onm tämä tietenkin; , vartuin sellaisessa hengellisessä ilmapiirissä jossa mikään ei ollut tavallisempaa kuin esirukous Enkun kokeitten edellä saatettiin rukoilla kun tiedettiin että ala-arvoinen tietää ehtoja ja ehdot sitä että koulunkäynti loppuu. Siinä jäsebntyi kyllä hiljotellen se mikä tulee Taivaasta ja mikä pitää tehdä itse,

 Olen juuri tästä pahoillani: En voinut tietää että se ei ole teillä sovelias tai korrekti tapa selvittää arkielämän ahdistuneisuutta .... ainakin onnistuneessa tapauksessa.....vähemmillä rauhoittavilla lääkkeillä sitten isona ja kenties myös tottumuksena joka saattaa olla korvaamattoman arvokas myöhemmin: lopulta päätyy joka tapauksessa sen etteen, Herra antoi, Herra otti.....kiitos Herran...... ja sen harjoitteleminen toisen kanssa arkeen kuuluvana on myöhemmin arkeen kuuluvissa mutta raskaammissa asioissa helpottanut ainakin vähän kun tuo ...Herra otti....on jossain asiassa omalla kohdalla totta.  Elämmepä tai kuolemme me kuulumme Herralle....ja mitä minulla on mitä en ole saanut lahjaksi?

Mutta aivan käytännön syistä, nähkää nyt hyvät ihmiset-. Te ette voi jatkaa noin. Teillä on oltava "aakkosluokka" jolla kohta promovoitavat maisterit eivät turhaudu ---jo nyt on kerran esitetty kysynmys jakaksi pyyntyö ärsyttänyt kokemukseen "jatkuvastajankuttamisesta".

Se aakkosluokka palvella viisaita --- vähemmän toistoa -- ja antaa tutustumistyön rauhan niille jotka tulevat aioka vaimein fiiliksin, tietäessään ettei mitään tiedä, saisivat sitä Eri tahoilta tulevilla aakkoslaisilla olisi annettavaa  ja kerrottavaa omista etsinnöistään ja löydöistään , se saattaisi opettaa tämän ajattelutavan lisäksi yhtä ja toista muuta, Nythän te olette joko ryytyneitä tai sitten ärtyneitä. Eivät ne keskustelut mahdottomia olleet, eikä pieni poukkoilu itseöäni rasittanut. Mutta tuumisinpa että parempaankin pystytään¨. Välillä. Kun jaksetaan. Joku outo poukkoilija saattaa olla sen uuden ja paremman herättelijä ---ei aina. Livenä tuppaa olemaan näin. '

Mutta, up to you.

Nyt ei muuta kuin kaikkea hyvää.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Jäähyväiset
« Vastaus #28 : 15.08.08 - klo:21:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Pariin ihan tarkkaan detaljiin: ¨Liisa, mietit, oliko kommenttini esirukouksesta ja siitä kuuluvatko toisten ihmisten asiat minulle todella sinun kynästäsi ---kyllähän se oli. Eikä sitä asiayhteyskään juuri muuta. Juupa, ja sanoitt että hyväksyt sen kuitenkin jumalanpalveluksen osaba kun Lars-Mikael kysyi sitä. Mutta sopii kysyä ennenkuin tyuomitsee tässä siksi tai täksai tai miksikään muistaa pari asiaa: Vähänkin väsyneenä on ajatus hieman toisaalla kuin kirjoitettava teksti. Tai näin minulle joskus käy.


Phuuh. Tähän vaan. Olen tainnut ilmaista ajatukseni äärimmäisen huonosti, tai sitten se vaan on mädempi kuin itse osaan ymmärtää.
Poimin tähän vielä alkuperäisen viestini:

Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Itse koen rukoilemisen ja siitä puhumisenkin aika yksityiseksi asiaksi. "Jumalan ja minun väliseksi." Ei mitään julkirukoiluja, eikä ne asiatkaan tai ihmiset kenellekään muulle kuulu.


Tarkoitin siis, että oma rukoilemiseni on minulle niin arka ja yksityinen asia, etten siitä halua yleensä puhua. Näen kyllä hyväksi, että rukouksesta puhutaan. Että sinä puhut, kirkko puhuu, körttien seuratuvissakin puhutaan.

Ja tarkoitin, että itse en jostain syystä koe julkirukoilua omalla kohdallani kovin luontevaksi. Jälleen, minua ei haittaa miten muut kokevat.

"eikä ne asiatkaan tai ihmiset kenellekään muulle kuulu" Tästä kai suurin väärinkäsitys. (Toivon sen siis olleen sitä..) Tarkoitin, etten taas omalla kohdallani halua yleensä puhua muille omista rukousaiheistani. Eli: "eikä ne minun rukousteni asiatkaan tai ihmisetkään kenellekään muulle kuulu". No, onhan tuo ehkä noinkin jyrkästi sanottu. Kai se tulee siitä, kun omalla kohdallani koen rukouksen niin araksi aiheeksi, sanoisin jopa, että epäselväksi.

Mutta minusta on kyllä hyvä, että ihmiset voivat sanoa huolensa julki muille ja pyytää samalla vaikka rukoilemaan ko. huolien korjaantumisesta. Sitä on tälläkin foorumilla ollut. Sitä on jp:n esirukouksissa, sitä on Siionin virsissäkin. Siis ei, en missään nimessä halua vaientaa ketään. En ole tarkoittanut tuomita sitä, että vaikka täälläkin kerrottaisiin rukousaiheista tai pyydettäisiin esirukousta. En vähimmässäkään määrin tarkoittanut tuomita sitä, että puhuit asiasta ja toit rukousaiheita julki.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Jäähyväiset
« Vastaus #29 : 15.08.08 - klo:22:05 »
On yritetty keskustella, sanottu mitä osattu, linkitetty Körttisanakirjaa, kysymykseesi vastaamaan pyrkinyttä Hengellisen Kuukauslehden juttua, Herättäjän nettisivuja. Kehotettu menemään seuroihin, kerrottu mitä siellä on vastassa, ja missä seuroja ylipäätään on. Foorumilla on paljon kirjavinkkejä herännäisyydestä. On kertynyt paljon herännäiskeskustelua. Ehkä meistä ei vain ole enempään, ehkä me ei nyt onnistuttu olemaan tarpeeksi.

Seuroja suosittelen yhä. Ja siellä vaikka puheen muodossa tuomaan julki joku mietityttävä ajatus, kyselemään jos siellä osattaisiin enemmän. Tai kuulostelemaan syntyisikö kamarikeskusteluja seurojen jälkeen.

Mutta jos vaan yhä tuntuu väärältä paikalta, sitten ainakaan minä en osaa olla kuin pahoillani ja toivoa, että tarvitsemiasi vastauksia löydät joltain seuraavalta pysäkiltä, ja kenties vielä jonain hetkenä körttienkin seuratuvasta.