Kirjoittaja Aihe: Niksi körtti  (Luettu 61266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #75 : 30.10.17 - klo:08:34 »
Oho, olipas hyviä tietoja. Kiitos kovasti. Veneheitossa on vain normaaleja etanoita. Kerran näin kottaraisen sellaisen nappaavan ja heti lentävän sitä pönttöön viemään. Taisin mielikuvissani sekoittaa mainitsemasi etanat, sillä Hispanian matkoillani olen nähnyt todella isoja rölliköitä ja se alkoi minua mietityttää. Pitäisi vissiin olla, kuten ennen, kunnollinen kylmä jakso talvella, että lehtokotilot jäätyisivät riittävästi. Taikka niillähän voi olla joku perimänsä keino selvitä roudastakin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #76 : 29.09.20 - klo:10:43 »
Köksä-körtti neuvoo:

Kun keität lihasoppaa, pane lihojen joukkoon yksi kuorimatonsipuli. Se kirkastaa liemen.

Tuli taas mieleen kun parhaillaan soppa kiehuu. Tosin, riippuen sakkautuvan valkuaisen määrästä, kannattaa ensin kuoria liika vaahto. Loput kyllä tarttuu kattilan reunaan.
Se ei ole kivan näköistä, mutta sipulinkuori hoitaa lieme ja talouspaperi kattilan.

 :117:

Olen tämän saattanut jo kertoa.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #77 : 04.10.20 - klo:22:17 »
Kiitos Riitta-mummi. Tuota täytyy kokeilla.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #78 : 14.10.20 - klo:15:47 »
Oliskohan tästä ideata muillekin.

Ostin muutamalla eurolla fleece-torkkupeiton, viininpunaisen.  Taittelin sen tasan neljännekseen. Leikkasin  ehjästä kulmasta pinen kaarron , ja sain hyvän kaulan mentavän aukon.

Nyt minulla on kiva, kevyt ja näyttävä poncho. Olen kuin piispa jos puen tämän lisäksi piippapipon päähäni. Pannumyssyä ei meillä enää ole.  :003:

Tämä on nytkin saunomisen jälkeen sopivasti vilun pois pitävä, mutta ei kuuma eikä
pinkeä kuten kylpy- ja aamutakki ovat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #79 : 14.10.20 - klo:16:57 »
Oliskohan tästä ideata muillekin.

Ostin muutamalla eurolla fleece-torkkupeiton, viininpunaisen.  Taittelin sen tasan neljännekseen. Leikkasin  ehjästä kulmasta pinen kaarron , ja sain hyvän kaulan mentavän aukon.

Nyt minulla on kiva, kevyt ja näyttävä poncho. Olen kuin piispa jos puen tämän lisäksi piippapipon päähäni. Pannumyssyä ei meillä enää ole.  :003:

Tämä on nytkin saunomisen jälkeen sopivasti vilun pois pitävä, mutta ei kuuma eikä
pinkeä kuten kylpy- ja aamutakki ovat.

Kiva idea!  :icon_biggrin:

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #80 : 20.02.21 - klo:10:22 »
Kirjailija Heikki Turusen vinkki: jos oma teksti tuntuu hyvältä, se ei ole sitä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #81 : 20.02.21 - klo:10:24 »
Sitä ollaan silloin ihan pakahtuneessa tilassa so omaa itseään täynnä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #82 : 20.02.21 - klo:10:25 »
Tuo fleece-poncho on kiva käyttää, mutta alkoi arveluttaa sen kuitupäästöt. :017:

On minulla monta villatakkia, mutta niissä tulee kuuma, eikä ne peitä istuessa reisiä.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #83 : 14.04.21 - klo:10:50 »
Ei ehkä kannattaisi. Minulla kului nahkaisia hommahanskoja pari kolme paria vuodessa. Ei kulu enää, kun aloin käyttää silikoniliimaa sisäosien vahvistamiseen. Ihan vain puulastalla levitän liimaa kuluneisiin, jopa puhkimenneisiin, kohtiin ja annan kuivua yön yli. Hansikas on taas kovaa  :003: kulutusta varten valmis. Liimatuubi on kallista ostaa, että säästöä ei välttämättä synny. Tuubin pystyy tällä tavoin käyttämään viimeiseen senttiin asti, kun puukolla pistää aina uuteen käyttämättömään kohtaan reiän ja painaa siitä lastaan liimaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #84 : 14.04.21 - klo:11:16 »
Jos olet liima-asiantuntija niin kerro mitä liimaa ostaisin kylpyhuoneen pyyheliinakoukkujen kiinnitykseen. Talon puolesta on vain yksi teline. eikä se riitä.

Olen ostanut pari imukuppi-settiä. Eivät pysy kun kylpyhuonee kuumenee ja kostuu saunomisen yhteydessä.

Viimeeksi ostin sellaiset tarrakiinnitettävät, ja toinen on jo irronnut.Ajattelin nyt itse liimata nämä jälkimmäiset. Pinta on kaakelia.

Nimimerkki: R-m, neuvon tarpeessa.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #85 : 14.04.21 - klo:12:41 »
Silikoniliima ehkä olisi paras liimoista, mutta paras on ruuvikiinnitys. Niitä on sellaisia koukkuja, joissa on reiät jo valmiina, mutta muoviseen koukkuun saa helposti omatkin reiät. Kysele niiltä lastesi perheiltä, että olisiko niillä jämiä silikoniliimasta, jos ei ole niin ruuvilla koukut kiinni. :039:
Jos on betoni/tiiliseinä asia on vähän kinkkisempi, koska jonkun pitää porata reiät.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #86 : 14.04.21 - klo:13:31 »
Kiitos kokemuksen antamasta asiantuntemuksesta ! Vanhassa kodissa oli helppo kiinnittää koukkuja ja lyödä nauloja kun löytyi puuta ja koolauksien paikat oli Matilla tiedossa.
Tässä kun ollaan asumisoikeudella, ei mennä tekemään reikiä kosteuseristeisiin pintoihin.

Liimalla on koetettava tulla juttuun kylpyhuoneessa. Muissa huoneissa on sekä kiviseiniä että kevytrakenteisia joihin olen saanut helposti taulut ripustettua.

Kohta lähden sekoittamaan vanhat ruukkuejen mullat uuteen multaan. Teen sen suuressa saavissa, josta täytän pestyihin istutus-astioihin, lecasoraa ensin alle. Kylvö pitkiin laatikoihin, kunhan keksin mitä haluan kylvää. Yrtit istutan ruukkuihin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #87 : 24.06.21 - klo:07:31 »
Olisiko teillä jakaa tietoa millä konstilla saa sormista pois superliiman merkkiä Locke ?

Kokeilin jo kynsilakan poistoainetta eli asetonia. Saippuapesusta ei ollut myöskään apua.  Sormet kiiltää kuin silakan kylki.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #88 : 24.06.21 - klo:13:07 »
Aika hoitaa. :003: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #89 : 24.06.21 - klo:14:31 »
Niin aina. Arvelinkin jotta sää tierät.   :003:

Hoksasin katsoa tästä netistäkin, ja siellä joku kirjoitti että kynsilakanpoistoaine muka tehoo. Ei mulle.

Käyn apteekista asetonia ja kokeilen sillä.  Kyllä pysyy nyt muovikoukku seinässä.
Se liimalappu irtosi helteessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)