Kirjoittaja Aihe: Jumala  (Luettu 41619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Jumala
« Vastaus #90 : 21.11.14 - klo:16:09 »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Jumala
« Vastaus #91 : 21.11.14 - klo:16:22 »

   Ei kestä!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala
« Vastaus #92 : 21.11.14 - klo:20:07 »
Perisynti käsitteessä taitaa olla kapitalismin siemen.

Kapitalismi on kalvinistien höpötystä... he ovat kaksinkertaisen predestinaation edustajia. Kalvinistit tietävät, että jotkut hurskaat pääsevät taivaaseen. Lutteeruslaiset eivät tiedä.
wilhelmi niskasen jäljillä

myyrä

  • Vieras
Vs: Jumala
« Vastaus #93 : 21.11.14 - klo:20:35 »
Kapitalismi on kalvinistien höpötystä... he ovat kaksinkertaisen predestinaation edustajia. Kalvinistit tietävät, että jotkut hurskaat pääsevät taivaaseen. Lutteeruslaiset eivät tiedä.

Mietin vaan perisyntiä, että onko se pelkästään Lutherin keksintö, vai onko sen suuntaisesti ajateltu jo ennen Luterusta? Ajatushan on hieno, mutta jotenkin siitä puuttuu vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Toisaalta eikös jossain kirkolliskokouksessa vasta päätetty siitäkin, että Kristus on Jumalan poika? Minulle olisi kai ollut kaikkein parasta jos olisin elänyt Jeesuksen aikalaisena ja lähipiirissä niin olisi autenttista tietoa asioista. Ja toisaalta ilman armoahan ei kukaan pääsisi "taivaaseen".

En kyllä osaa oikein kirjoittaa mitään uskonasioista kun en edes tunne alan käsitteitä eikä hirveästi edes kiinnosta. Liikun ihan tunnetasolla näissä asioissa. Taidan pysytellä linnuissa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala
« Vastaus #94 : 22.11.14 - klo:09:11 »
Mietin vaan perisyntiä, että onko se pelkästään Lutherin keksintö, vai onko sen suuntaisesti ajateltu jo ennen Luterusta? Ajatushan on hieno, mutta jotenkin siitä puuttuu vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Toisaalta eikös jossain kirkolliskokouksessa vasta päätetty siitäkin, että Kristus on Jumalan poika? Minulle olisi kai ollut kaikkein parasta jos olisin elänyt Jeesuksen aikalaisena ja lähipiirissä niin olisi autenttista tietoa asioista. Ja toisaalta ilman armoahan ei kukaan pääsisi "taivaaseen".

En kyllä osaa oikein kirjoittaa mitään uskonasioista kun en edes tunne alan käsitteitä eikä hirveästi edes kiinnosta. Liikun ihan tunnetasolla näissä asioissa. Taidan pysytellä linnuissa.

Augustinus (400-luku) otti käsitteen perisynti keskuksekseen. Mutta jo luomiskertomuksessa on jo viitteitä perisyntiin. Pitäisköhän minunkin ruveta katselemaan lintuja.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jumala
« Vastaus #95 : 22.11.14 - klo:10:07 »
Niilläkin on, ainakin ahneuden perisynti. Se on olemassaolon taisteluvarustus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Jumala
« Vastaus #96 : 22.11.14 - klo:10:19 »
Niilläkin on, ainakin ahneuden perisynti. Se on olemassaolon taisteluvarustus.

Vietti

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #97 : 22.11.14 - klo:19:06 »
Raamatusta löytyy kyllä kiivas ja kunniastaan kiinni pitävä Jumalakin.

Ja heimojumala jonka voi piilottaa hamosensa alle  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #98 : 22.11.14 - klo:19:16 »
Jumalasta voi oppia uutta koko matkan ajan. Opiskelemalla hyviä kirjoja kuva alkaa selkiytyä, ymmärrys avartua.
Olen pitkään kipuillut Jumalan kolmen persoonan kanssa, erotellut heitä milloin mitenkin. Nyt alkaa aueta, vaikka sitä ei kai voi sanoin selittää ( ainakaan minä, enkä haluakaan ), vaan sen saa kokea kun on avoinna
sekä Jumalalle, että ihmisille.
Pyhän Hengen ääni on ennestään minulle kaikkein tutuin näistä. Se on  p a l j o n  enemmän kuin omatunto.
Jeesuksessa Jumala itse tuli ihmisen muotoon, elämään ja kokemaan ihmisyyden ilot, surut ja tuskan. Myös kuoleman.
Kaikkivoipa, suuri, salattu Jumala on kolmessa Yksi, ja Yhdessä kolme. Hän on kaikessa, luoduissa ja luomattomissa. Olevissa ja olemattomissa. Alku ja loppu.
...
Näin kauan on pitänyt matkata näkemättä selvästi. Nyt, puolisokeana, näen sydämelläni joka alkaa vähäsen ymmärtää. Mitä onkaan lopulta !

Mietin kannattaako sentää kipuiluun asti ihmetellä jonkin kirkolliskokouksen tapaa määritellä Jumala. Tietenkin täytyy aina veisata että Kolm'yhtehisen Herran tai muuta, mutteihan tuo ole kuin vaisu heijastus jostakin. Ihmisten täytyy yrittää vaikeudesta välittämättä pukea sanoiksi käsittämätönkin, muuten jälkipolvien opettaminen käy mahdottomaksi. Kaste- ja lähetyskäskyä tuskin kuultiin Ylösnousseen suusta ainakaan noin dogmaattisessa muodossa. Jokin nokkela redaktori on todennut että kas, tämä puute on korjattava ja lisäsi isät pojat ja henget. Jos redaktio jatkuisi siellä olisi jo tyttäretkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #99 : 25.11.14 - klo:09:21 »
Tämä ei oikein kuulu tänne mutra en tiedä minne joten tulkoon.
Kun tuota kreikkaa lukee niin ihmettelee kyllä kulttuuria joka tarvitsi niin koukeroisen kielen. Kun pestään käsiä niin on kyse aktiivista ja passiivista, kun ne kädet ovat passiivinen kohde ja tekijä aktiivinen,  ja jos joku toinen pesee minulta selän niin silti minä olen jokin hyvin ihmeellinen aktiivi eli selänpesun salliva subjekti... >:(. Vissiin vielä että jos en suoranaisesti tappele vastaan kun laittavat tippaa olen osallinen tipanlaitto-operaatiossa eli jonkin asteen mediumiaktivisti.
 

Rupean käsittämään minkätakia moni opinkappale on niin peräti mutkallinen.

Kun kaikki filosofinen spekulointi siitä kuka teki mitä millekin kohteelle  vielä pitää olla sanottavissa yhdellä sanalla niin johan nyt yksi verbi saa miljoona muotoa. Lue niitä sitten. Minun piti oppia kieli eikä toiseen kertaan kenraalibassoa... 

Kun nuo opinkappaleet luotiin pitkälti hellenistisessä kulttuurissa niin tässä rupeaa käsittämään yhtä ja toista.... >:(. Oikein että tee se vaikeasti.
« Viimeksi muokattu: 25.11.14 - klo:09:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jumala
« Vastaus #100 : 25.11.14 - klo:10:01 »
Tiedän tunteesi kreikankielen suhteen. Jo kirjaimistossa on , oliko se meidän i-kirjaimia vastaten 6 erilaista merkkiä. Kielioppiin en jaksanut edes syventyä. Kaksi lukukautta sitä tankkasin, mutta uupuneena työn kanssa, ei siitä minulle paljon "käteen jäänyt". Muutama turstitervehdys vain.

Kun nyt luen tuota muutaman vuoden takaista, Vuoden kristillisellä kirjalla palkittua P Merenlahden kirjaa, erilainen kreikkalainen kirjoitustapa tuli ymmärrettyä.
Siinä missä Raamatussa asiat kerrotaan yksinkertaisen koristelemattomasti, enimmäkseen, niin Homeros käyttää sivukaupalla kuvaillessaan henkilön persoonaa, olemusta, pukeutumista, ajatuksia.

Sen sijaan Raamattu jättää runsaasti lukijan pohdittavaksi. IEnsimmäisessä Mooseksen kirjassa Jumala käskee patriarkka Abrahamin uhrata poikansa Iisakin.  Ei edes sitä sanota miksi. Ja Abraham ottaa polttopuita, kaksi palvelijaa, tulen,veitsen ja poikansa. Käskyn ja lähdön väliin jää kolme päivää. Niistä ei kerrota.
Iisakista sanotaan vain että Abraham rakasti poikaansa.

Kreikkalainen kertoja olisi saanut tästä romaanin tai elokuvan !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #101 : 26.11.14 - klo:10:23 »
Tiedän tunteesi kreikankielen suhteen. Jo kirjaimistossa on , oliko se meidän i-kirjaimia vastaten 6 erilaista merkkiä. Kielioppiin en jaksanut edes syventyä. Kaksi lukukautta sitä tankkasin, mutta uupuneena työn kanssa, ei siitä minulle paljon "käteen jäänyt". Muutama turstitervehdys vain.

Kun nyt luen tuota muutaman vuoden takaista, Vuoden kristillisellä kirjalla palkittua P Merenlahden kirjaa, erilainen kreikkalainen kirjoitustapa tuli ymmärrettyä.
Siinä missä Raamatussa asiat kerrotaan yksinkertaisen koristelemattomasti, enimmäkseen, niin Homeros käyttää sivukaupalla kuvaillessaan henkilön persoonaa, olemusta, pukeutumista, ajatuksia.

Sen sijaan Raamattu jättää runsaasti lukijan pohdittavaksi. IEnsimmäisessä Mooseksen kirjassa Jumala käskee patriarkka Abrahamin uhrata poikansa Iisakin.  Ei edes sitä sanota miksi. Ja Abraham ottaa polttopuita, kaksi palvelijaa, tulen,veitsen ja poikansa. Käskyn ja lähdön väliin jää kolme päivää. Niistä ei kerrota.
Iisakista sanotaan vain että Abraham rakasti poikaansa.

Kreikkalainen kertoja olisi saanut tästä romaanin tai elokuvan !

Minä olen tavannut vain yhden iin mutta ongelmallisin on lyhyt ja pitkä aa kun niistä ei tiedä, alfa on aina vain yksi. Aoristista ajattelen että se on oikeasti risti jota minä koetan kunnialla kantaa  :003:

Se verbi on juuri se jota on miljoonasti! Toisaalta se huojentaa sillä tavalla mieltä että kun joku opinkappale raastaa minun hermojani, kuten kolminaisuus raastoi minuakin niin nyt minä tiedän. Ja kun ne voivat mennä tekemään kaikesta substantiivin! Yks kaks ollaan tekemässä jotain niin se onkin substantiivi vaikka koko lause... Sen takia minä joskus ajattelen kun joku kolminaisuusvirsi tuntuu hassunkuriselta että jos ne olikin niitä vilahduksia hyvin suuresta Jumalasta joita ihminen kesti nähdä ja ihminen runttasi niistä opin mutta tämä ajatus on epäperäinen, oikeammin leenaperäinen.

Samalla tavalla minä ihmettelen miksi uskontunnustus yhtäkkiä on joku uskonylistys tai mitä Pursiainenkin horisi. Nehän on trinitaarisia ne tunnustukset eli niissä mainitaan havainnot Jumalasta. Kyllä ne pitää voida tunnustaa vaikka miten ei uskoisi että sikisi Pyhästä Hengestä.

 Ja toisinaan Jumalan ja Jeesuksen isä-poikasuhdetta katselen juutalaiselta kannalta. Se kaste oli kuninkaaksi voitelu, ylipappi kun aina voiteli kuninkaaksi ja hän oli sitten Jumalan poika. Niin ne puhui. Tämä oli varsin erikoinen voitelu koko maailman herraksi ja hallitsijaksi jonka valtakuntakaan ei ole tästä maailmasta ja jonka valtataistelu suuntautui pahuuteen....

Minä ajattelen kaikkia leenaperäisyyksiä ja niihin tulee suhtautua...

Minä näin jälleen painajsisunta kreikan kielestä  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jumala
« Vastaus #102 : 26.11.14 - klo:10:59 »
Ihan tolkullisia leenamaisuuksia mielestäni ajattelet. Kuninkaaksi voitelukin, se Pyhän Hengen kyyhkysenä laskeutuminen Jeesukseen oli. Siinä meille annettiin Kunnian kuningas. Isä antoi Henkensä poikaan. Sen jälkeen on kaste kristityille tehty Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Jos epäilyttää Jeesuksen sikiäminen Pyhästä Henegestä, onkohan Hengen pilkkaa jos pohtii oliko biologinen isä sittenkin Josef tai joku muu, jonka Jumala Henkensä kautta ohjasi siittämään Marialle Ihmisen Pojan.

Voiko silloin sanoa , että sikiäminen oli synnitön jos Maria suostui siihen Jumalan tahdosta, eikä omasta lihastaan. Miehen osuus jää silti auki ?
Jumalalle, jolle mahdoton on mahdollista on voinut luoda ihmisen maan tomustakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Jumala
« Vastaus #103 : 26.11.14 - klo:11:03 »
Leena , mites ? : eeta, iota, ypsilon.  Muistelen merkkejä olleen enemmänkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #104 : 27.11.14 - klo:19:00 »
Leena , mites ? : eeta, iota, ypsilon.  Muistelen merkkejä olleen enemmänkin.

Alfa beta gamma delta ypsilon eta iota kappa lambda my ny ksi omikron pii tau sigma roo ypsilon ksa fa omega ja osan minä muistan kontekstissaan  :003:

Minä olen miettinyt suuresti sikiämisen syntiä. Ei siinä mitään syntistä ole. Tuo kompastuksrn kivi ja loukkauskallio on niille teologeille kova paikka jotka pantiin nukkumaan tarkastaen että kädet on varmasti peiton päällä  :003:

Joskaan mielestäni mikään ei estä sikiämistä ilman Jooseppia. Mutta tuosta syystä koko hirvee hälinä. Minä kannustan voimakkaasti syntymistä Neitsyt Mariasta jo kiihkoeksegeetikoiden kiusaksi  minä väsyn niihin tämän tästä  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.