Kirjoittaja Aihe: Tarve kuulua joukkoon  (Luettu 14924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #60 : 09.10.20 - klo:10:56 »
Kiitos Mörtti !

Täs oli sellaane seurapuhet notta se ruoakki

valollaan ja uskollaan . Oli muutakin minkä allekirjoitan omista kokemuksistani.

Pysytään täs joukos ! :052: :052: :052: :052: :052: :052: :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #61 : 09.10.20 - klo:11:17 »
Niihä miekii meinasin, mut ko nää kaks on ottaneet asiaksee piilomainonnan Päivi Räsäsen ja Perussuomalaisuuden piikkii,

Noin joka viides suomalainen kannattaa Perussuomalaisia,  luultavasti kannatus tulee tuosta nousemaan, mikäli sananvapaus maassamme kaventuu.

Mutta asiaan.
Olavi Peltola on joskus puhunut tästä joukkoon kuulumisasiasta. Jotain siihen suuntaan antoi ymmärtää, että kristittyjen joukko ei ole mikään kiltti enkelijoukko vaan siellä puhutaan pahaa toisista, puukotetaan selkään ja tehdään muutakin jäynää.
Siitä huolimatta kristittyjen yhtey on tärkeää.

Tulkitsen Olavia siten, että hän tarkoittaa sitä, että vaikka joukko onkin vajavainen (ja eri asioissa erimieltä oleva) ja välillä riitaisa, niin kristitty kuitenkin tarvitsee sitä joukkoa, johon kuulua, koska joukko, joskin vajavainen, myös tukee jäseniään ja myös kantaa toistensa kuormia.
Ja kun tiedostaa, että tämä ei ole mikään synnitön enkelijoukko, niin pystyy varmaan katsomaan asioita myös monia  sormien lävitse.
Moninketaisesti parempi kuulua vajavaiseen joukkoon, kuin olla sen ulkopuolella.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #62 : 09.10.20 - klo:11:20 »
Niihä miekii meinasin, mut ko nää kaks on ottaneet asiaksee piilomainonnan Päivi Räsäsen ja Perussuomalaisuuden piikkii, nii mie rupesin antamaa ommiin ajatuksiin tulla essiin.
 :071:

Eli olin kyllästynyt, mutta provosoidun. Antakaa anteeks kaikki foorumin körtti-ystävät !

On sanottu. Älkää tehkö pahalle vastarintaa. Ja se loppu nyt tähän ! :039:
Ovatko suojelusenkelit Mauno ja Pirkitta konsultoineet kanavoimalla enkeliviisauttaan tuosta asiasta?  :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #63 : 09.10.20 - klo:11:23 »
Kristityillä voi olla toisistaan poikkeavia puoluekantoja ja se on täysin hyväksyttävää.
Joku kannattaa KD:tä, joku Perussuomalaisia, joku SDP:tä, joku Kokoomusta....

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #64 : 09.10.20 - klo:11:36 »
Minun mielestäni KD edustaa puolueista parhaiten kristillisiä arvoja, joku taas näkee asian toisin.
Näin se menee ja sen kanssa vain eletään ja suvaitaan sitä.
Oikeaa suvaitsevaisuutta on hyväksyä tosiasiat tosiasiat tosiasioina eli että asioista ajatellaan eri tavalla.
Mikään uskomus ei synny tyhjästä, jokaisella uskomuksella on omat perusteet sille, miksi niin uskotaan.
Eri uskomusten perusteisiin tutustuminen (eli tutustuminen siihen logiikkaan, mikä johtaa uskomukseen) vähentää uskomusten välisiä vihanpitoja minun mielestäni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #65 : 09.10.20 - klo:12:32 »
Minun mielestäni KD edustaa puolueista parhaiten kristillisiä arvoja, joku taas näkee asian toisin.

Minä olen yleensä hämmentynyt, kun joku puhuu 'kristillisistä arvoista'. Sen alle voi näet sijoittaa monenlaista sovinnaisesta siveydestä hamaan hädänalaisten uhrautuvaan auttamiseen asti. Tällaisen kokonaispaketin sijaan minusta kannattaisi pohtia asia kerrallaan, mikä on kristillistä, mikä ei.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #66 : 09.10.20 - klo:12:50 »
Minä olen yleensä hämmentynyt, kun joku puhuu 'kristillisistä arvoista'. Sen alle voi näet sijoittaa monenlaista sovinnaisesta siveydestä hamaan hädänalaisten uhrautuvaan auttamiseen asti. Tällaisen kokonaispaketin sijaan minusta kannattaisi pohtia asia kerrallaan, mikä on kristillistä, mikä ei.

Molemmat ovat mahdollisia tapoja tarkastella asioita (ja molempia ihmisten maailmassa harrastetaan, riippuen kulloisestakin tarpeesta): yksittäisiä numeroita taikka numeroiden muodostamaa summaa.
Voi tarkastella kokonaisuutta taikka kokonaisuuden osia.
Summa voi koostua negatiivisista ja positiivisista luvuista sekä nollasta, yksittäin tarkasteltuna luku on joko positiivinen, negatiivinen taikka nolla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tarve kuulua joukkoon
« Vastaus #67 : 09.10.20 - klo:13:27 »
Minä olen yleensä hämmentynyt, kun joku puhuu 'kristillisistä arvoista'. Sen alle voi näet sijoittaa monenlaista sovinnaisesta siveydestä hamaan hädänalaisten uhrautuvaan auttamiseen asti.

Mielestäni KD ei harrasta vääränlaista sovinnaista siveyttä.
Hyväksyn kuitenkin tavallaan sen, jos joku puhuisi pahaa KD:stä ja varsinkin jos toisi julki sen syntejä: en halua vastustaa sananvapautta, koska se on tärkeä arvo.