Kirjoittaja Aihe: Onko usko teko?  (Luettu 72235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Onko usko teko?
« : 16.10.06 - klo:21:51 »
Mietin uskon ja pelastuksen yhteyttä.Onko Raamatun ohje niin,että vain uskovat pelastuu? Näin siis itse olen ymmärtänyt.Olen kuitenkin havainnut ympärilläni paljon ihmisiä,jotka ei kertakaikkiaan ikinä mitään uskon juttuja mieti,mutta ovat ihan hyviä ja lähimmäisenrakkaita ihmisiä. Tuntuu väärältä,jos joku joutuu helvettiin,mikä se ikinä lieneekin,vain siksi, ettei ymmärrä uskoa tai ei  kykene jostain syystä.Minusta se on ihan ymmärrettävää näinä tieteen päivinä varsinkin,kun Jumalan toiminta on niin salattua tässä arjessa. Toinen mitä mietin on se,että lakkaako Jumala sitten rakastamasta ihmistä,kun tämä uskottomana kuolee,jos se kerran on kuitenkin elävää uskoon sitoutumatonta rakastanut.Sekin kyllä on erikoinen näkemys.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #1 : 16.10.06 - klo:23:14 »
uskohan ei ole teko. Jumppu antaa meihin uskon. Me emme tiedä mitenkä kovaa on meidän usko... Jumppu tietää sen. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #2 : 17.10.06 - klo:08:55 »
Jumppu on minulle eräs sinänsä arvostamani peruskoulun opettaja. Jesse taas oli junia ryöstänyt revolverisankari. (Luokkatoverini muodostivat aikoinaan porukan, johon kuuluivat herra Seebaot, Kiesus ja Pyhis sekä Lusifer Pulkkinen.) Olisi mukavaa, jos Jumalasta käytettäisiin ikään kuin virallista nimeä. Ei millään pahalla, olen kai allerginen liian rennolle kielenkäytölle uskonnollisessa yhteydessä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
onko usko teko
« Vastaus #3 : 17.10.06 - klo:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ei millään pahalla, olen kai allerginen liian rennolle kielenkäytölle uskonnollisessa yhteydessä.


Yrittäkäämme ymmärtää syntistä pääkaupunkiseutua, jonka elämä on vilkasta. 'Jumppu' on pääkaupunkiseudun murretta. Pääkaupunkiseudun murteen eräs ominaisuus on, että se muuttuu nopeassa tahdissa. Stadin slangi on eri asia. Sitä puhuvat vain useamman polven stadilaiset. Siksi po. käsitettä on ehkä vaikea mieltää murresanaksi. Pääkaupunkiseutu on paja, jonka ahjosta lastut lentelevät. Syntinen pääkaupunkiseutu tuottaa eniten innovaatioita, jolloin syntyy myös kuonaksi koettua. Itselleni maassamuuttajana kävi myös korvaan tuo, kun ensi kerran luin. Nyt kuitenkin haluan, Pena, rohkaista meitä avartamaan sydämmemme entisestään kaikelle uudelle ja oudolle, ei tietenkään pelkästään hyväksyen, vaan tunnustellen ja tutustuen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: onko usko teko
« Vastaus #4 : 17.10.06 - klo:15:24 »
Lainaus
Yrittäkäämme ymmärtää syntistä pääkaupunkiseutua, jonka elämä on vilkasta.  Syntinen pääkaupunkiseutu tuottaa eniten innovaatioita, jolloin syntyy myös kuonaksi koettua.


Miten niin syntinen pääkaupunki. Ei se ole sen enempää syntiset kuin muutkaan Suomen kaupungit.

Minusta uskoon ei tarvita tekoja, mutta hyvät teot tukevat uskoa. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Onko usko teko?
« Vastaus #5 : 17.10.06 - klo:16:30 »
Vaan uskovat pelastuu? Hittolainen. No siinäpä selevis seki. Niin joo, ja jos usko olis teko niin eihän mulla sillon olis mitään toivoa.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko usko teko?
« Vastaus #6 : 18.10.06 - klo:13:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Vaan uskovat pelastuu? Hittolainen. No siinäpä selevis seki. Niin joo, ja jos usko olis teko niin eihän mulla sillon olis mitään toivoa.


Pelastus tapahtuu vain neulansilmän kautta. :wink:
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #7 : 23.10.06 - klo:11:31 »
Käsite "Jumppu" on minulle tullut ex-nyrkkeilijän sanomana hieman mielenterveydeltään kärsineeltä hienolta ihmiseltä. Hän piti itseään Jeesuksena ja Isäänsä piti Jumppuna. Minun isäni oli Nikodeemus ja minua hän piti saatanana. Aika upea nimitys minulle... vaikka minä olin vasta hieman isomman vaahtosammuttimen kokoisena...  :wink: anteeksipyynnöt Penalle. Yritän olla asiallisempi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #8 : 23.10.06 - klo:15:34 »
Minun luuhatessani pikkuskidinä Stadin kartsoja termit olivat toiset. Oli Juma ja Herra Jee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #9 : 23.10.06 - klo:15:38 »
Jumis varsinkin tuntuu tökkivän, kun se viittaa slangikorvani mukaan jumittamiseen. Nykyään meilläpäin sillä tarkoitetaan lähinnä mielen syystä tai toisesta pysähtynyttä toimintaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #10 : 23.10.06 - klo:22:26 »
sama Penalle... olen v******t käsitteellisesti "jumis"-sanan käytöstä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #11 : 24.10.06 - klo:08:01 »
Joskus leikin ajatuksella, että Roomalaiskirje käännettäisiin Stadin slangiksi. Ydinajatuksen väänsin itse muotoon: - Jee on järkänny meidät pummilla rediks.
Jos yrittäisin julistaa tuota nykyhelsinkiläisille, minut varmaan naurettaisiin ulos - ja ihan ansioni mukaan!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Onko usko teko?
« Vastaus #12 : 24.10.06 - klo:11:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jumis varsinkin tuntuu tökkivän, kun se viittaa slangikorvani mukaan jumittamiseen. Nykyään meilläpäin sillä tarkoitetaan lähinnä mielen syystä tai toisesta pysähtynyttä toimintaa.


Jumis tarkoittaa kyllä yleensä jumalanpalvelusta tai kuten sitä nykyään kutsutaan kaupalliseksi esittelytilaisuudeksi (messut)

Stadin kartsoja dallatessa vältettiin Jumalasta turhaa puhumista ja useinmiten käytettiin kiertoilmaisuja eikä toisaalta oltu niin pyhiä, että sitä olisi pitänyt hokea jatkuvasti.

Nimimerkki Buliksen ja Fredan kulmassa syntynyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko usko teko?
« Vastaus #13 : 24.10.06 - klo:12:15 »
Senpä vuoksi slangilla saarnaaminen onkin niin keinotekoista. Uskonnollinen sanasto on kadun tasolla lähinnä sadatteluun kuuluvaa: Jumatsukka! Voi Jee! Jepulis sentään!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Onko usko teko?
« Vastaus #14 : 24.10.06 - klo:13:36 »
jumalauta = Jumala auta
Voi ristus = hätääntyneenä ihminen tulee pyytämään Kristusta avukseen (lapualainen kirosana).
saatana = Lutherin psalminselityksissä Jumala, joka tulee päinvastaisessa puvussa ihmisen luokse... etc.
wilhelmi niskasen jäljillä