Kirjoittaja Aihe: Kylläisellä ei ole nälkä?  (Luettu 17861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #15 : 26.10.11 - klo:22:00 »
Milloinkahan me tajuamme, että meidän ensisijainen lähetyskenttämme on täällä - namibialaisetkin ehkä voisivat tulla tänne tekemään löhetystyötä, kun eivät ihmiset Suomessa mitään tiedä, mutta ei se kirkon piirejä lainkaan huolestuta, niin kauan kuin taloudellisesti turvattuina voidaan pyöriä omissa pienissä piireissä. Kyllä nyt taas tarvittaisiin evankeliumia ja herätystä Suomessa.

Tarkoitatko, että kirkon johdossa tarvitaan herätystä siihen missä mennään ja missä ollaan? Jalat maahan ja järki päähän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #16 : 27.10.11 - klo:00:43 »
Kuitenkin, jos alatie unohtuu ja kärsimykset, niin onko se kristillisyyttä jota Jeesus opetti? Itse en tiedä, kun en ole teologi, mutta toisaalta Jeesus antoi paljon lupauksia paremmasta elämästä ja lupauksia, jos teette näin ja noin saatte siunauksia.

Olen paljon itsekin miettinyt asiaa että mitä on Jeesuksen esimerkin mukainen toiminta. Toisaalta Jeesus puhui ja opetti mutta toisaalta myös käytti tolkuttomasti aikaa sairaiden parantamiseen.

Joskus tuntuu että menestysteologi-Jeesus ei olisi koskaan vaivautunut pitkänä perjantaina kuolemaan ristillä ja taas nykyluterilais-Jeesus ei välttämättä olisi koskaan noussut kuolleista ja astunut taivaaseen koska mullassa on parempi olla.
« Viimeksi muokattu: 27.10.11 - klo:00:46 kirjoittanut Preba »

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #17 : 27.10.11 - klo:20:31 »
Tarkoitatko, että kirkon johdossa tarvitaan herätystä siihen missä mennään ja missä ollaan? Jalat maahan ja järki päähän.
On jotenkin juututtu ajattelemaan, että 'pakanat' ovat tummaihoisia ja asuvat kaukaisissa maissa. Olisiko nyt aika pohtia, josko se haastavin lähetyskenttä onkin täällä kotimaassa? Onko seurakuntien tai järjestöjen työ sellaista, että se oikeasti tavoittaa kristinuskosta vieraantuneita? Ja millaista sellainen toiminta on?

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #18 : 27.10.11 - klo:21:24 »
On jotenkin juututtu ajattelemaan, että 'pakanat' ovat tummaihoisia ja asuvat kaukaisissa maissa. Olisiko nyt aika pohtia, josko se haastavin lähetyskenttä onkin täällä kotimaassa? Onko seurakuntien tai järjestöjen työ sellaista, että se oikeasti tavoittaa kristinuskosta vieraantuneita? Ja millaista sellainen toiminta on?
Kukahan sen määrittelee ketkä ovat pakanoita? Ei varmaan ainakaan Herättäjäyhdistys.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.
Tätä ehkä osa tosiuskovaisista toivookin, maallistuneiden lähtöä kirkosta.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #19 : 28.10.11 - klo:05:31 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.
Tätä ehkä osa tosiuskovaisista toivookin, maallistuneiden lähtöä kirkosta.


Minusta "kirkon heräämisen" ei tarvitse tarkoittaa mustavalkoiseen maailmankuvaan siirtymistä tai pakkopaitamaisia moraalikäsityksiä.

Semmoinen voisi ihan hyvin tapahtua liberaalimmissakin viitekehyksissä, en oikein usko että Jumala vaatii ns. liberaaleilta kääntymistä patakonservatiiviksi jotta hän voisi antaa mitään hengellistä todellisuutta elämäämme.

Metafoorana ilmaisten: Uskon että monivärinen kynttilä on ihan hyvä, ei sitä tarvitse vaihtaa mustavalkoiseksi, siihen samaan kynttilään toivoisin vähän kirkkaampaa liekkiä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #20 : 28.10.11 - klo:06:39 »
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.

"pieni vähemmistö" = kadonnut lammas


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #21 : 28.10.11 - klo:16:32 »
Minusta "kirkon heräämisen" ei tarvitse tarkoittaa mustavalkoiseen maailmankuvaan siirtymistä tai pakkopaitamaisia moraalikäsityksiä.
Justiinsa samaa mieltä! Varmaan perinteisemmistä ja/tai ratkaisukristillsistä (evankelikaalisvaikutteisista) käsityksistä kiinnipitävien mielestä minä olen maallistunut ja liberaali enkä oikea uskovat, mutta siitä huolimatta minusta evankeliointi ja herätys ovat kirkon tehtäviä Suomessa. Se ei tarkoita puhkikuluneiden fraasien jankkaamista ja mustavalkoisen maailmankuvan omaksumista vaan sen tunnistamista, että meillä on tehtävä toimia Jumalan lähettiläinä omassa maassamme. Esimerkkinä: montako prosenttia seurakuntien jäsenistä osallistuu hengelliseen tilaisuuteen vuosittain? Mitkä olisivat sellaisia matalan kynnyksen toimintamuotoja, joilla kadonneita lampaita voitaisiin etsiä? Ei - vastaus tuskin on seurat ainakaan nykymuodossa - itsellänikin meni monta vuotta ennenkuin uskalsin mennä seuroihin ja tunsin oloni kotoisaksi niissä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #22 : 28.10.11 - klo:21:30 »
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.



Ach!  :026: Sie verstehen mir so gut, so gut...    Das ist was ich immer gesprechen hab´!  Ich meine, wir niemals mehr die Menschen zurück zur "nichts-wissenheit" zwingen kann...   da Gut nur etwa ist, dass wir brauchen, unsere Leben zu verstehen...   Sie verstehen doch!  Ein bisschen mehr verständnis...  Nicht mehr!    Und da finden wir unser Gut, was wir nicht verstehen? - Nein!  Niemals!  Wir sollte zu Ihnen rufen:  Seh´doch an, Vater!  Nu verstehen wir alles - nicht wahr?  Er müss in alles mitleben...   :026:

Dosentti hieman riehaantui, minä asetin sen katsomaan telkkaria...    tahtoi sanoa että meidän pitäisi voida huutaa Jumalalle: Hurja,. Isä, miten hieno hiukkanen!  Se selittää koko maaailman, eikö niin, Isä!  Mitä me sitten leikittäis, Isä?  Hei, mennään vertailemaan Darwinin havaintoja geenimuunteluun...  Sillai.  Jos Jumala saa olla vain siinä mitä me emme ymmärrä,. Hänelle jää aina vain ahtaampi kammari...   olkoon kaikessa... 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #23 : 30.10.11 - klo:07:32 »
Mitkä olisivat sellaisia matalan kynnyksen toimintamuotoja, joilla kadonneita lampaita voitaisiin etsiä?

Tämä foorumi on mielestäni ihan mukiinmenevä sellainen toimintamuoto ;) esim. Itselläni ei ole mitään in-real-life siteitä körttiläisyyteen, mutta täällä olen tutustunut siihen. En sitten tiedä kuinka helppoa jonkun ei-valmiiksi-uskovan on tänne tulla, vaikea sanoa kun itseni kuitenkin kristityksi olen mieltänyt jo etukäteen tänne tullessani joten en osaa samaistua semmoisen ihmisen osaan.

Minusta kaikki Suomen kristillisyyden liberaalimmat siivet voisivat pistää hynttyyt yhteen ja polkaista pystyyn vapaamielisemmän vaihtoehdon usko ja rukous - foorumille kohtauspaikaksi liberaalikristityille ja vaikka siinä samalla pelastaa maailman...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #24 : 30.10.11 - klo:11:38 »
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #25 : 30.10.11 - klo:14:15 »
Sellaista foorumia tarvittaisiin! On tuntunut jotenkin siltä, että uusien liberaaliherätysliikkeiden (esim. Tulkaa kaikki) piirissä on paljon henkilöitä, joiden tärkein missio on tehdä uskonnollisista yhdyskunnista tasa-arvoisempia - hyvä pyrkimys sekin, mutta jos se ajaa evankeliuminkin edelle, tuntuu että ei nähdä metsää puilta. Kysytään vain millainen kirkon pitäisi olla eikä muisteta aina välillä kysyä ylipäätään miksi kirkko on olemassa? Suomen kirkon sisälähetysseurakin on nykyään Kirkkopalvelut.

Herätys! Haloo! Siiz d44!!1!


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #26 : 30.10.11 - klo:14:41 »
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.

Sit olisi melkein kuin Jeesuksen jäähyväisrukouksessa:  ... jotta he olisivat kahta, niinkuin me olemme yhtä...  (Joh 17:11) :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #27 : 30.10.11 - klo:19:31 »
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.
Ihan hyvä ehdotus, mutta ei ehkä tarpeeksi kunnianhimoinen?

Täytyy myöntää, että olen itsekin jo jonkin aikaa pohtinut nimeä nykyihmisen "seurakunnalle" tai pikemminkin virtuaaliyhteisölle, sillä en usko että on mahdollista perustaa uutta  ev.lut. kirkon kaltaisesti toimivaa organisaatiota jolla olisi yhtä hyvä taloudellinen pohja.

Olen päätynyt nimeen "Kotona Maailmankaikkeudessa".

Pääsin aika helpolla, sillä nimi on jo aiemmin keksitty. Esko Valtaojan mainiolla kirjalla on sama nimi.
Ajattelin ensin tarjota tätä Herättäjäyhdistyksen uudeksi nimeksi, mutta aika ei ehkä ole vielä kypsä.

Jos nyt ensiksi nimi laitettaisiin vaikka t-paitaan, niin olisi nilläkin päälle pantavaa, jotka ovat allergisia nykyisille teksteille:-)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #28 : 31.10.11 - klo:07:53 »
Olen päätynyt nimeen "Kotona Maailmankaikkeudessa".

Pääsin aika helpolla, sillä nimi on jo aiemmin keksitty. Esko Valtaojan mainiolla kirjalla on sama nimi.
Ajattelin ensin tarjota tätä Herättäjäyhdistyksen uudeksi nimeksi, mutta aika ei ehkä ole vielä kypsä.

Ei taida nimi kelvata körteille, jotka vaeltavat maailmankaikkeudessa Taivaan kotiin ikävöiden.

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #29 : 31.10.11 - klo:09:04 »
Minä olen körttinä aina ajatellut, että Taivaan koti, jonka Jumala on luonut, on osa Hänen luomaansa maailmankaikkeutta.

Modernimpi uskomus on, että se on tavoittamaton haavekuva.

Niinkin ajatellaan, että Taivas on meidän keskellämme.