Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Jampe - 18.10.11 - klo:09:08

Otsikko: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Jampe - 18.10.11 - klo:09:08
Meillä on kristinusko tuttua, sitä on joka paikassa ja useassa eri muodossa tarjolla. Tunnemme sen lapsuudesta asti.

Mutta onko meille kristillisen maan lapsille käynyt niin, että liian yltäkylläisyyden keskellä meillä ei ole enää nälkä? Itkemme, marisemme, riitelemme, valitamme, saivartelemme jopa erilaisista Raamatun käännöksistä?

On ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista Raamattua vaikka haluaisivatkin. Ruoka ei maistu silloin kun ei ole nälkä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: maisakai - 18.10.11 - klo:09:27
Näin se on. Mutta nykylapset eivät enää tunne kristinuskoa lapsuudesta asti, sillä kodinperintö on katkennut useimpien kohdalla edelliseen sukupolveen. Pienet koululaiset eivät tiedä, keitä ovat Jumala ja Jeesus, ennen kuin opettaja ussantunnilla kertoo.

Monessa maassa Raamattu on kallein aarre, jota kaikilla ei ole mahdollisuutta saada. Täällä siitä ei olla kovinkaan kiinnostuneita. On tainnut olla liian helppoa meillä. Kirkon ei ole tarvinnut taistella olemassaolostaan, joten on ollut aikaa keskittyä opillisiin pikkunippeleihin. Voi meitä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: seppos - 18.10.11 - klo:11:48
Nälkäisellä on halu saada ruokaa ja elintasoa. Suurin osa Kauko-Idän kristityksi kääntymisistä ei tapahdu evankelioinnin tai lähetystyön ansiosta, vaan kristityjen maiden korkeamman elintason takia. Tämä koskee erityisesti Koreaa ja Kiinaa. Japanissa ei kääntymisiä tapahdu, kun elintaso on jo yhtä korkea kuin kristillisissä maissa. Kylläisellä ei ole edes sanan nälkä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: onesimus - 18.10.11 - klo:17:37
Kannattaa katsoa tämä ohjelma, siinä puhutaan Raamattujen saannin vaikeudesta joissakin maissa. Muutakin mielenkiintoista ohjelmassa on. Ellen olisi tuntenut haastateltavaa jo useiden kymmenien vuosien ajan, voisin ajatella, että puhuu palturia… Toivon, ettei kenenkään ennakkoluulot estä katsomasta ohjelmaa.

http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=16789
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: malla - 21.10.11 - klo:18:17
Sananl. 27:7
   
Kylläinen polkee hunajaakin, nälkäiselle on kaikki karvaskin makeata.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 22.10.11 - klo:23:26
En tiedä mitä tästä katosi, mutta järjestelmä petti ja laittoi minun viestini tähän. Siirsin viestini oikeaan paikkaan ja tyhjensin tämän. Preba toivottavasti voi korjata viestinsä lähettämällä uuden. Samalla katosi näköjään myös Jampen viesti, johon viittasin.

Seppos
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: juhani - 23.10.11 - klo:09:27
Kylliäisellä ei ole nälkä?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: seppos - 23.10.11 - klo:10:20
Etelä-Korean elintaso (BKT per asukas mitattuna siis) on about samaa luokkaa kuin Japanissa, joten ainakaan sinne tuo logiikka ei mielestäni sovi. Muutaman vuosikymmenen nousujohteinen talous ei ole korealaisilta näyttänyt vievän kiinnostusta kristinuskoon.

Aika muuttuu. Silloin kun suuri kääntyminen Etelä-Koreassa tapahtui tilanne oli toisin. Korea oli ollut pitkään alistetussa asemassa ja nousu vasta siinsi, toisin kuin Japanissa, joka piti Koreaa alusmaan asemassa aikoinaan. Näin sanoo korealainen aktiivi kristitty (presbyteeri) miniäni. No ei hän hammaslääkärinä ole kuitenkaan se ainut auktoriteetti, vaan alan tutkimuksista hänenkin mielipiteensä on muodostunut. Totta, että Etelä Korean elintaso lähestyy Japania, mutta 1980-luvun alussa ero oli vielä valtava. Logiikka siis sopii erinomaisen hyvin, kun huomioidaan ajan kulku ja tilanteen muutos.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: malla - 23.10.11 - klo:12:58
Sananl. 27:7
   
Kylläinen polkee hunajaakin, nälkäiselle on kaikki karvaskin makeata.  :icon_exclaim: :eusa_angel:
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 23.10.11 - klo:20:25
Seppos

Olet oikeassa että Korean kasvu tuli myöhemmin kuin itäisen saarinaapurinsa, sikäli tuo fakta kyllä tukee teoriaasi mutta kokonaisuutena olen ilmiöstä hiukan toista mieltä. Tosin en tunne aluetta niin syvällisesti että osaisin analysoida asiaa korealaista paremmin.

Omat tietoni Korean kristillisyydestä rajoittuvat lähinnä muutamiin elämänkertoihin ja tuohon Younggi Choon poppooseen josta olen jotain artikkeleita lukenut. Maailman suurimpana kristillisenä seurakuntana se jengi on ilmiönä kiinnostava.

Palatakseni alkup. aiheeseen niin olen henk.koht taipuvainen ajattelemaan asiaa siten että kristillisissä herätyksissä kyse ei ole pelkästään sosiologiasta, Jumalaa etsivästä ihmisestä, vaan myös ihmistä etsivän Jumalan Pyhän Hengen toiminnasta. Eli siitä käsin pidän ihan mahdollisena myös upporikkaiden maiden herätysaaltoja.

En ajattele kommunistityyliin Jumalan olevan vain leivänkorvike, jolla peitetään fyysistä nälkää vaan uskon että hänelle löytyy paikka myös länsi-ihmisen sisimmästä siinä kuin afrikkalaisenkin.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: seppos - 23.10.11 - klo:20:53
Seppos

Olet oikeassa että Korean kasvu tuli myöhemmin kuin itäisen saarinaapurinsa, sikäli tuo fakta kyllä tukee teoriaasi mutta kokonaisuutena olen ilmiöstä hiukan toista mieltä. Tosin en tunne aluetta niin syvällisesti että osaisin analysoida asiaa korealaista paremmin.

Omat tietoni Korean kristillisyydestä rajoittuvat lähinnä muutamiin elämänkertoihin ja tuohon Younggi Choon poppooseen josta olen jotain artikkeleita lukenut. Maailman suurimpana kristillisenä seurakuntana se jengi on ilmiönä kiinnostava.

Palatakseni alkup. aiheeseen niin olen henk.koht taipuvainen ajattelemaan asiaa siten että kristillisissä herätyksissä kyse ei ole pelkästään sosiologiasta, Jumalaa etsivästä ihmisestä, vaan myös ihmistä etsivän Jumalan Pyhän Hengen toiminnasta. Eli siitä käsin pidän ihan mahdollisena myös upporikkaiden maiden herätysaaltoja.

En ajattele kommunistityyliin Jumalan olevan vain leivänkorvike, jolla peitetään fyysistä nälkää vaan uskon että hänelle löytyy paikka myös länsi-ihmisen sisimmästä siinä kuin afrikkalaisenkin.
Kiinalaisten opiskelijoiden systemaattiset kääntymiset Amerikassa kumoavat teoriasi. Samoin kääntymiset Kiinassa ammentavat runsaasti voimastaan samasta ,kuten aikoinaan Koreassa. Nythän Koreassa ei enää ole suuria kääntymisiä. Poikani kävi Soulissa tässä maailman vilkkaimmassa kirkossa, jossa on 7000 istumapaikkaa ja useita täysiä jumalanpalveluksia joka pyhä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 23.10.11 - klo:21:32
Kiinalaisten opiskelijoiden systemaattiset kääntymiset Amerikassa kumoavat teoriasi. Samoin kääntymiset Kiinassa ammentavat runsaasti voimastaan samasta ,kuten aikoinaan Koreassa.

Anteeksi, en ymmärrä minkä teorian ne kumoavat? Voisitko tarkentaa?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: sadetta - 23.10.11 - klo:21:48
Kylliäisellä ei ole nälkä?

Minä luin ensin juuri noin!

Monessa maassa Raamattu on kallein aarre, jota kaikilla ei ole mahdollisuutta saada. Täällä siitä ei olla kovinkaan kiinnostuneita. On tainnut olla liian helppoa meillä. Kirkon ei ole tarvinnut taistella olemassaolostaan, joten on ollut aikaa keskittyä opillisiin pikkunippeleihin. Voi meitä.

Ja kaikkinaisiin koristuksiin ja muihin krumeluureihin. Mutta kun niillä ei ole mitään merkitystä, ei niistä saa lisäpisteitä Jumalan edessä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Viisveisaaja - 26.10.11 - klo:18:17
Mielenkiintoista.
Kristillisyys tai herätys ja sen leviäminen ja siitä kiinnostuminen.
Minustakin taloudella on aika iso osa kristillisyyden leviämisen kanssa.

Afrikassa jota seurailen aina välillä, kun se on niin aktiivinen ja salaperäinen ja maanosa jossa on kaikki jotenkin alkuvoimallista.
Siellä kristillisyys leviää ja mitä olen itse katsonut, niin paljolti koska saarnaajat lupaavat myös taloudellista hyvin vointia ja parantumisia sairaille ja muutenkin parempaa elintasoa.

Samaa taitaa olla Amerikassakin. Siellä missä saarnaajat lupaa menestystä seurakunnat ovat täynnä?

Pastori Juntunen kertoi kun vierailin kuulemassa, että kun hän saarnasi parantumisia ja rukoili sairaiden puolesta, niin seurakunnat olivat täynnä.
Nt kun hän saarnaa enemmän ristin ottamisesta ja alatiestä, niin porukka on kaikonnut.

Ihmiset vaan on sellaisia, että omaa mielihyvää etsitään. Jos on joku körttikuoro paikalla, niin tottahan se vetää ihmisiä, mutta jos on jotkut maallikkoseurat ilman nimi puhujia, niin tyhjää täynnä.
Musiikki on sellainen mitä ihmiset tykkää kuunnella.

Kuitenkin, jos alatie unohtuu ja kärsimykset, niin onko se kristillisyyttä jota Jeesus opetti? Itse en tiedä, kun en ole teologi, mutta toisaalta Jeesus antoi paljon lupauksia paremmasta elämästä ja lupauksia, jos teette näin ja noin saatte siunauksia.

Ehkä Afrikan ja Kiinan kohdalla, vaan rukoillaan enemmän ja se vaikuttaa kääntymystä?
Eli ei huono tulotaso, vaan suhde Jumalaan on joka ratkaisee?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Peeco - 26.10.11 - klo:21:52
Milloinkahan me tajuamme, että meidän ensisijainen lähetyskenttämme on täällä - namibialaisetkin ehkä voisivat tulla tänne tekemään löhetystyötä, kun eivät ihmiset Suomessa mitään tiedä, mutta ei se kirkon piirejä lainkaan huolestuta, niin kauan kuin taloudellisesti turvattuina voidaan pyöriä omissa pienissä piireissä. Kyllä nyt taas tarvittaisiin evankeliumia ja herätystä Suomessa.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: seppos - 26.10.11 - klo:22:00
Milloinkahan me tajuamme, että meidän ensisijainen lähetyskenttämme on täällä - namibialaisetkin ehkä voisivat tulla tänne tekemään löhetystyötä, kun eivät ihmiset Suomessa mitään tiedä, mutta ei se kirkon piirejä lainkaan huolestuta, niin kauan kuin taloudellisesti turvattuina voidaan pyöriä omissa pienissä piireissä. Kyllä nyt taas tarvittaisiin evankeliumia ja herätystä Suomessa.

Tarkoitatko, että kirkon johdossa tarvitaan herätystä siihen missä mennään ja missä ollaan? Jalat maahan ja järki päähän.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 27.10.11 - klo:00:43
Kuitenkin, jos alatie unohtuu ja kärsimykset, niin onko se kristillisyyttä jota Jeesus opetti? Itse en tiedä, kun en ole teologi, mutta toisaalta Jeesus antoi paljon lupauksia paremmasta elämästä ja lupauksia, jos teette näin ja noin saatte siunauksia.

Olen paljon itsekin miettinyt asiaa että mitä on Jeesuksen esimerkin mukainen toiminta. Toisaalta Jeesus puhui ja opetti mutta toisaalta myös käytti tolkuttomasti aikaa sairaiden parantamiseen.

Joskus tuntuu että menestysteologi-Jeesus ei olisi koskaan vaivautunut pitkänä perjantaina kuolemaan ristillä ja taas nykyluterilais-Jeesus ei välttämättä olisi koskaan noussut kuolleista ja astunut taivaaseen koska mullassa on parempi olla.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Peeco - 27.10.11 - klo:20:31
Tarkoitatko, että kirkon johdossa tarvitaan herätystä siihen missä mennään ja missä ollaan? Jalat maahan ja järki päähän.
On jotenkin juututtu ajattelemaan, että 'pakanat' ovat tummaihoisia ja asuvat kaukaisissa maissa. Olisiko nyt aika pohtia, josko se haastavin lähetyskenttä onkin täällä kotimaassa? Onko seurakuntien tai järjestöjen työ sellaista, että se oikeasti tavoittaa kristinuskosta vieraantuneita? Ja millaista sellainen toiminta on?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Syterskalet - 27.10.11 - klo:21:24
On jotenkin juututtu ajattelemaan, että 'pakanat' ovat tummaihoisia ja asuvat kaukaisissa maissa. Olisiko nyt aika pohtia, josko se haastavin lähetyskenttä onkin täällä kotimaassa? Onko seurakuntien tai järjestöjen työ sellaista, että se oikeasti tavoittaa kristinuskosta vieraantuneita? Ja millaista sellainen toiminta on?
Kukahan sen määrittelee ketkä ovat pakanoita? Ei varmaan ainakaan Herättäjäyhdistys.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.
Tätä ehkä osa tosiuskovaisista toivookin, maallistuneiden lähtöä kirkosta.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 28.10.11 - klo:05:31
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.
Tätä ehkä osa tosiuskovaisista toivookin, maallistuneiden lähtöä kirkosta.


Minusta "kirkon heräämisen" ei tarvitse tarkoittaa mustavalkoiseen maailmankuvaan siirtymistä tai pakkopaitamaisia moraalikäsityksiä.

Semmoinen voisi ihan hyvin tapahtua liberaalimmissakin viitekehyksissä, en oikein usko että Jumala vaatii ns. liberaaleilta kääntymistä patakonservatiiviksi jotta hän voisi antaa mitään hengellistä todellisuutta elämäämme.

Metafoorana ilmaisten: Uskon että monivärinen kynttilä on ihan hyvä, ei sitä tarvitse vaihtaa mustavalkoiseksi, siihen samaan kynttilään toivoisin vähän kirkkaampaa liekkiä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: PekkaV - 28.10.11 - klo:06:39
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pieni vähemmistö kirkon jäsenistä kokee, että kirkon sanoma on joko liian liberalisoitunut tai kirkko ei tuo sanomaansa tarpeeksi hyvin esille.

"pieni vähemmistö" = kadonnut lammas


Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Peeco - 28.10.11 - klo:16:32
Minusta "kirkon heräämisen" ei tarvitse tarkoittaa mustavalkoiseen maailmankuvaan siirtymistä tai pakkopaitamaisia moraalikäsityksiä.
Justiinsa samaa mieltä! Varmaan perinteisemmistä ja/tai ratkaisukristillsistä (evankelikaalisvaikutteisista) käsityksistä kiinnipitävien mielestä minä olen maallistunut ja liberaali enkä oikea uskovat, mutta siitä huolimatta minusta evankeliointi ja herätys ovat kirkon tehtäviä Suomessa. Se ei tarkoita puhkikuluneiden fraasien jankkaamista ja mustavalkoisen maailmankuvan omaksumista vaan sen tunnistamista, että meillä on tehtävä toimia Jumalan lähettiläinä omassa maassamme. Esimerkkinä: montako prosenttia seurakuntien jäsenistä osallistuu hengelliseen tilaisuuteen vuosittain? Mitkä olisivat sellaisia matalan kynnyksen toimintamuotoja, joilla kadonneita lampaita voitaisiin etsiä? Ei - vastaus tuskin on seurat ainakaan nykymuodossa - itsellänikin meni monta vuotta ennenkuin uskalsin mennä seuroihin ja tunsin oloni kotoisaksi niissä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 28.10.11 - klo:21:30
Luulenpa, että palaamalla konservatiivisempaan oppiin tai voimistamalla nykyistä sanomaa, ei saada olennaisesti suurempia joukkoja "heräämään".

Kun kirkon oppi ja nykyihmisen maailmankuva erkanevat tarpeeksi toisistaan, kirkon merkitys suurelle enemmistölle käy entistä pienemmäksi. Jos nyt kirkko tekisi opillisesti niin kuin tämä pieni vähemmistö toivoo, niin tämä kehitys vain nopeutuisi.



Ach!  :026: Sie verstehen mir so gut, so gut...    Das ist was ich immer gesprechen hab´!  Ich meine, wir niemals mehr die Menschen zurück zur "nichts-wissenheit" zwingen kann...   da Gut nur etwa ist, dass wir brauchen, unsere Leben zu verstehen...   Sie verstehen doch!  Ein bisschen mehr verständnis...  Nicht mehr!    Und da finden wir unser Gut, was wir nicht verstehen? - Nein!  Niemals!  Wir sollte zu Ihnen rufen:  Seh´doch an, Vater!  Nu verstehen wir alles - nicht wahr?  Er müss in alles mitleben...   :026:

Dosentti hieman riehaantui, minä asetin sen katsomaan telkkaria...    tahtoi sanoa että meidän pitäisi voida huutaa Jumalalle: Hurja,. Isä, miten hieno hiukkanen!  Se selittää koko maaailman, eikö niin, Isä!  Mitä me sitten leikittäis, Isä?  Hei, mennään vertailemaan Darwinin havaintoja geenimuunteluun...  Sillai.  Jos Jumala saa olla vain siinä mitä me emme ymmärrä,. Hänelle jää aina vain ahtaampi kammari...   olkoon kaikessa... 

Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 30.10.11 - klo:07:32
Mitkä olisivat sellaisia matalan kynnyksen toimintamuotoja, joilla kadonneita lampaita voitaisiin etsiä?

Tämä foorumi on mielestäni ihan mukiinmenevä sellainen toimintamuoto ;) esim. Itselläni ei ole mitään in-real-life siteitä körttiläisyyteen, mutta täällä olen tutustunut siihen. En sitten tiedä kuinka helppoa jonkun ei-valmiiksi-uskovan on tänne tulla, vaikea sanoa kun itseni kuitenkin kristityksi olen mieltänyt jo etukäteen tänne tullessani joten en osaa samaistua semmoisen ihmisen osaan.

Minusta kaikki Suomen kristillisyyden liberaalimmat siivet voisivat pistää hynttyyt yhteen ja polkaista pystyyn vapaamielisemmän vaihtoehdon usko ja rukous - foorumille kohtauspaikaksi liberaalikristityille ja vaikka siinä samalla pelastaa maailman...
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 30.10.11 - klo:11:38
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Hölkänen - 30.10.11 - klo:14:15
Sellaista foorumia tarvittaisiin! On tuntunut jotenkin siltä, että uusien liberaaliherätysliikkeiden (esim. Tulkaa kaikki) piirissä on paljon henkilöitä, joiden tärkein missio on tehdä uskonnollisista yhdyskunnista tasa-arvoisempia - hyvä pyrkimys sekin, mutta jos se ajaa evankeliuminkin edelle, tuntuu että ei nähdä metsää puilta. Kysytään vain millainen kirkon pitäisi olla eikä muisteta aina välillä kysyä ylipäätään miksi kirkko on olemassa? Suomen kirkon sisälähetysseurakin on nykyään Kirkkopalvelut.

Herätys! Haloo! Siiz d44!!1!

Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 30.10.11 - klo:14:41
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.

Sit olisi melkein kuin Jeesuksen jäähyväisrukouksessa:  ... jotta he olisivat kahta, niinkuin me olemme yhtä...  (Joh 17:11) :003:
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Syterskalet - 30.10.11 - klo:19:31
Se voisi olla vaikka Usko tai älä! -foorumi.
Ihan hyvä ehdotus, mutta ei ehkä tarpeeksi kunnianhimoinen?

Täytyy myöntää, että olen itsekin jo jonkin aikaa pohtinut nimeä nykyihmisen "seurakunnalle" tai pikemminkin virtuaaliyhteisölle, sillä en usko että on mahdollista perustaa uutta  ev.lut. kirkon kaltaisesti toimivaa organisaatiota jolla olisi yhtä hyvä taloudellinen pohja.

Olen päätynyt nimeen "Kotona Maailmankaikkeudessa".

Pääsin aika helpolla, sillä nimi on jo aiemmin keksitty. Esko Valtaojan mainiolla kirjalla on sama nimi.
Ajattelin ensin tarjota tätä Herättäjäyhdistyksen uudeksi nimeksi, mutta aika ei ehkä ole vielä kypsä.

Jos nyt ensiksi nimi laitettaisiin vaikka t-paitaan, niin olisi nilläkin päälle pantavaa, jotka ovat allergisia nykyisille teksteille:-)
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 31.10.11 - klo:07:53
Olen päätynyt nimeen "Kotona Maailmankaikkeudessa".

Pääsin aika helpolla, sillä nimi on jo aiemmin keksitty. Esko Valtaojan mainiolla kirjalla on sama nimi.
Ajattelin ensin tarjota tätä Herättäjäyhdistyksen uudeksi nimeksi, mutta aika ei ehkä ole vielä kypsä.

Ei taida nimi kelvata körteille, jotka vaeltavat maailmankaikkeudessa Taivaan kotiin ikävöiden.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Hölkänen - 31.10.11 - klo:09:04
Minä olen körttinä aina ajatellut, että Taivaan koti, jonka Jumala on luonut, on osa Hänen luomaansa maailmankaikkeutta.

Modernimpi uskomus on, että se on tavoittamaton haavekuva.

Niinkin ajatellaan, että Taivas on meidän keskellämme.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 31.10.11 - klo:13:11
Minä olen körttinä aina ajatellut, että Taivaan koti, jonka Jumala on luonut, on osa Hänen luomaansa maailmankaikkeutta.

Minä kutsun maailmankaikkeudeksi kaikkea ajassa ja paikassa olevaa. Taivas on iäisyydessä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Jampe - 31.10.11 - klo:16:40
Minusta sellainen "herätyksen" toivominen on joko hurskauden esittämistä tai aitoa hurmahenkisyyttä. Korkeintaan sopisi toivoa itselleen herätystä, mutta toisille herätyksen toivottaminen, se tuntuu väärältä.

Mitä se semmoinen "herätys" sitten muka olisi ja mitä se toisi nykyiseen verrattuna lisää?  Jos entisaikojen "herätyksiä" katsotaan niin ne olivat pelkkää asiastaan innostuneiden ihmisten yliläikkymistä joka tasaantui ajan myötä kun tuli myös vähän järkeä päähän eikä into vienyt kaikkea sijaa.  Se on minun käsittääkseni jotain sellaista, että kun mikään ei muka riitä. Pitää esittää hengellisyyttä ja yrittää todistella itselleen, toisille ja varsinkin Jumalalle jotain. Ihminenhän on luonnostaan sellainen että mikään ei ole mitään jos ei räisky ja rätise. Hengellistä vakaumustakin aliarvioidaan ja halveksitaan ettei se "ole mitään" jos se on vain ns. "kirkkouskovaisuutta".  Uskoon tullut ihminenkin  tuntee itsensä hengettömäksi jos vain "on".  Sen takia menestyvät saarnaajat joilla on vauhtia ja meininkiä ja ne sanovat ettei tämä nyt vielä ole mitään, ei tähän pidä tyytyä. Pitää alkaa "Jeesuselämä" ja persoonallisuuden muokkausprojekti jossa ihmisestä muovaillaan uskovainen. Uskovaisella taas on pintapuoli kunnossa että sitä uskoa kelpaa vaikka muille asettaa esimerkiksi mutta sisin voi olla yhtä paha, usein vielä pahempi ja ilkeämpi kuin ennen.

"Herätys" on...- mitä sanoisin... -turhaa kuohuntaa!

No, -kyllä minä ehkä voisin sanoa herätykseksi sitä jos jollain syntyy halua lukea Raamattua tai etsii Jumalaa muuten. Mutta nuo ihmisten herätysterukoilemiset, "herätysajat" ym. on jonninjoutavaa shittisettiä.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 31.10.11 - klo:16:49
Wifrid Stinnissenin "Evigheten mitt i tiden" on minusta hyvin lukukelpoinen kirja tästä maailmankaikkeus ja Jumala-asiasta.  Se on käsittääkseni suomennettu jo mutta en tiedä nimeä. Luin hyvin hitaasti koska se oli minusta vaikeatajuinen, mutta kun käsitti mitä siinä ón, oikeastaan oma ajattelu ajasta paikasta ja Jumalasta muuttui kokonaan.

Oikeastaan, mitä joskus itse sanon, että Jumala on ajan ulkopuolella, ei ole aivan oikein ilmaistu, kun ajattelee niin, että kaikki on Jumalassa - jotakin palikoita tarvitsee vaikka huonojakin, kunhan ei ketään harhauttavia - mutta se kirja oli minulle hyvä...  

Se mikä on vaikeaa on ettei Jumala mahdu minun sanoihini ja vähemmästä minä en näe tarkoituksenmukaiseksi kirjoittaa  >:(  Jos osaa, saa sanoihin pikkuisen Jumalaa...   >:(  kirjoittakoot ne kun osaa...    >:(   Osaamisen nälkä minulla vähän on...  kaikki vain ei saa jotain lahjakkuuksia joten mitäs siitä...  >:(
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: mt - 31.10.11 - klo:23:32
Fennica-tietokannasta:

Tekijä(t): Stinissen, Wilfrid.
Alkuteos: Evigheten mitt i tiden
Nimeke: Ikuisuus keskellä aikaa / Wilfrid Stinissen ; suomentanut Anna-Maija Raittila.
Julkaistu: Helsinki : Karas-sana, 1994

Mt

Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 01.11.11 - klo:01:41
Sellaista foorumia tarvittaisiin! On tuntunut jotenkin siltä, että uusien liberaaliherätysliikkeiden (esim. Tulkaa kaikki) piirissä on paljon henkilöitä, joiden tärkein missio on tehdä uskonnollisista yhdyskunnista tasa-arvoisempia - hyvä pyrkimys sekin, mutta jos se ajaa evankeliuminkin edelle, tuntuu että ei nähdä metsää puilta. Kysytään vain millainen kirkon pitäisi olla eikä muisteta aina välillä kysyä ylipäätään miksi kirkko on olemassa?

Liberaalimpi kristillisyys on usein aika järjestäytymätöntä ja yhteyskanavia on harvemmassa kuin vanhoillisempien herätyskristittyjen kanssa - ellei sitten satu olemaan kiinnostunut nimenomaan jostain yhteiskunnallisesta tasa-arvokysymykseen vaikuttamisesta. Henk.koht mulla ei riitä mielenkiinto pyöriä pelkän homovähemmistökysymyksen (joka on sinällään kyllä tietenkin tärkeä asia) ympärillä koko valveillaoloaikaani vaan aina välillä kaipaisin liberaalikristillistä yhteisöä tms. joka olisi myös selkeästi kristillinen - ei pelkästään liberaali.

Tosin joskus pohdin sitäkin että onko tuommoinen hajanaisuus ihan luonnollinen seuraus siitä kun jokainen vetää yksilöllisempää linjaa, niin ehkä samanmoiselle yhteydelle ei ole edes tarvetta kuin tiukemman käytöskoodin ajattelussa? En tiedä, tätä mietin joskus.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 01.11.11 - klo:04:11
Liberaalimpi kristillisyys on usein aika järjestäytymätöntä ja yhteyskanavia on harvemmassa kuin vanhoillisempien herätyskristittyjen kanssa - ellei sitten satu olemaan kiinnostunut nimenomaan jostain yhteiskunnallisesta tasa-arvokysymykseen vaikuttamisesta. Henk.koht mulla ei riitä mielenkiinto pyöriä pelkän homovähemmistökysymyksen (joka on sinällään kyllä tietenkin tärkeä asia) ympärillä koko valveillaoloaikaani vaan aina välillä kaipaisin liberaalikristillistä yhteisöä tms. joka olisi myös selkeästi kristillinen - ei pelkästään liberaali.

Tosin joskus pohdin sitäkin että onko tuommoinen hajanaisuus ihan luonnollinen seuraus siitä kun jokainen vetää yksilöllisempää linjaa, niin ehkä samanmoiselle yhteydelle ei ole edes tarvetta kuin tiukemman käytöskoodin ajattelussa? En tiedä, tätä mietin joskus.

Tiukemman käytöskoodin yhteisenä asiana taitaa olla juuri tiukempi koodi. Tavalla tai toisella se kysyy aina, mitä minun on tekeminen, jotta iankaikkisen elämän perisin, ja joskus on kuin se huitaisisi syrjään vastauksen: Usko...   ja kysyisi: niin, tietysti, mutta kuin se tehdään? Minkävärinen skapulaari? Kuinka monta ristinmerkkiä? Entä jos on homo? Entä jos ehtoollinen on alkoholiton, eihän se silloin ole oikeasti Kristuksen veri ei Jeesus asettanut mehua vaan viinin?  Ai että yksi sinulta puuttuu...   Kerro äkkiä mikä, minä teen sen heti!  Ja silti tämäkin ilmaisee vain yhtä;  Ihmisen ikävöinnin kiihkeyttä. joka kai vain hitaasti on valmis luovuttamaan, kivuliaasti, pala palalta, kun järkyttyneenä toteaan, ei uskoontulot, ripittäytymiset, retriittiliikkeet, vetäytymiset, yritykset häiritä muita, yritykset olla häiritsemättä muita merkinneet mitään...     ja siinä vaiheessa ihmisestä tulee körtti joka tapauksessa.   

Mutta kenties jokainen ei tiedä tätä viisaustietoa...  Olisi asiallista tarjota helpompi tie jos sellainen on...  Lopulta pelkän virtuaaliyhteisön varaan jättäytyminen ei ole hyvästä, mutta on se hyvä ovi.  Tietysti joskus on pakko, ja on vammaisia, mahdottomien matkojen päässä asuvia, muuten  väsyneitä, jotka eivät muualle pääse.  Ja sanovat ensimmäiseksi: Mikä körtti?  En minä edes tiedä mikä körtti on.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: seppos - 01.11.11 - klo:08:37
Liberaalimpi kristillisyys on usein aika järjestäytymätöntä ja yhteyskanavia on harvemmassa kuin vanhoillisempien herätyskristittyjen kanssa - ellei sitten satu olemaan kiinnostunut nimenomaan jostain yhteiskunnallisesta tasa-arvokysymykseen vaikuttamisesta. Henk.koht mulla ei riitä mielenkiinto pyöriä pelkän homovähemmistökysymyksen (joka on sinällään kyllä tietenkin tärkeä asia) ympärillä koko valveillaoloaikaani vaan aina välillä kaipaisin liberaalikristillistä yhteisöä tms. joka olisi myös selkeästi kristillinen - ei pelkästään liberaali.

Tosin joskus pohdin sitäkin että onko tuommoinen hajanaisuus ihan luonnollinen seuraus siitä kun jokainen vetää yksilöllisempää linjaa, niin ehkä samanmoiselle yhteydelle ei ole edes tarvetta kuin tiukemman käytöskoodin ajattelussa? En tiedä, tätä mietin joskus.

Jos saa ajatella itse, eikä kuulu ryhmäkuriin, on luonnollisesti mielipiteiden kirjo suurempi. Poikani aina varoittaa liberaali sanan käytöstä englannin kielessä kristityistä. Siellä se merkitsee teologista sanottuna Jumalankieltäjää.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 02.11.11 - klo:06:00
Poikani aina varoittaa liberaali sanan käytöstä englannin kielessä kristityistä. Siellä se merkitsee teologista sanottuna Jumalankieltäjää.

Juu, myös Suomessa akateemisten teologien keskuudessa taitaa olla tuohon suuntaan, ainakin teologiaa lukeva sukulaiseni sanoi että sanalla viitataan aika usein "Bultmannlaisiin" eli porukkaan jotka pitävät koko kristinuskoa lähinnä myyttinä mutta tekevät siitä teologiaa siitä huolimatta.

Itsekin pitäisin mediakäytössä yms. sanaa "afundamentalisti" tarkempana mutta koska sana liberaali on jo olemassa ja sitä käytetään niin en jaksa kikkailla sanalla sen enempää vaikka se onkin vähän epätarkka.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 02.11.11 - klo:07:40
Itsekin pitäisin mediakäytössä yms. sanaa "afundamentalisti" tarkempana mutta koska sana liberaali on jo olemassa ja sitä käytetään niin en jaksa kikkailla sanalla sen enempää vaikka se onkin vähän epätarkka.

"a fundamentis perustuksia myöten" sanoo latinan sanakirja. Olisiko afundamentalsti siis sama kuin radikaali?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: juhani - 02.11.11 - klo:09:06
"Fundamentalisti" minä olen joiltakin osin teologiaa, mutta minä olen joiltakin osin "afundamentalisti" kristillisessä eetoksessa ja etiikassa. Voi kun lopetettaisiin käyttämästä näitä termejä. :icon_wink: 
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Jampe - 02.11.11 - klo:17:00
"Fundamentalisti" minä olen joiltakin osin teologiaa, mutta minä olen joiltakin osin "afundamentalisti" kristillisessä eetoksessa ja etiikassa.  

Sanalla sanoen: elävä ja ajatteleva ihminen!

"Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 04.11.11 - klo:06:10
"a fundamentis perustuksia myöten" sanoo latinan sanakirja. Olisiko afundamentalsti siis sama kuin radikaali?

Rakensin sanan palapelinä. Fundamentalisti = Raamatun virheettömyyteen uskova (5 fundamentals of faith julistuksen mukaan) ja siihen tuo a- liite vähän samaan tyyliin kuin a- teisti tai a - gnostikko, eli ei- sellainen. afundamentalisti = ei-fundamentalisti / jotain muuta kuin fundis. Tuo sitten pitänee sisällään kaikki liberaalit / mystikot / humanistit yms. muut ruodusta poikkeavat.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 04.11.11 - klo:06:45
"Fundamentalisti" minä olen joiltakin osin teologiaa, mutta minä olen joiltakin osin "afundamentalisti" kristillisessä eetoksessa ja etiikassa. Voi kun lopetettaisiin käyttämästä näitä termejä. :icon_wink: 

Jos sanaa fundamentalisti käytetään sen teologisessa merkityksessä viiden kohdan fundamentalistista niin ihminen ei oikeastaan voi olla silloin tällöin fundamentalisti. Hän joko on tai ei ole. Eli siis 90% fundamentalisti on sama asia kuin ei-fundamentalisti.

5 - kohdan fundamentalismin julistus pitää sisällään alahuomautuksia joissa sanotaan että jokainen joka ei usko jokaista kohtaa niistä ei ole kristitty laisinkaan yms. eli jos pysytään paperimerkityksissä niin esim oma "4/5 fundis" uskoni ei ole fundamentalismia eikä edes lähellä sitä. Musta tai valkoinen, ei sävyjä.

Toki tuollaiset pitoisuusmääritelmät voivat olla joskus omia olotiloja ihan hyvin kuvaavia mutta kielellisesti ne ovat harhaanjohtavia.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 04.11.11 - klo:07:15
Rakensin sanan palapelinä. Fundamentalisti = Raamatun virheettömyyteen uskova (5 fundamentals of faith julistuksen mukaan) ja siihen tuo a- liite vähän samaan tyyliin kuin a- teisti tai a - gnostikko, eli ei- sellainen. afundamentalisti = ei-fundamentalisti / jotain muuta kuin fundis. Tuo sitten pitänee sisällään kaikki liberaalit / mystikot / humanistit yms. muut ruodusta poikkeavat.

Teisti ja gnostikko ovat kreikkalaisperäisiä sanoja, jotka saa vastakohdikseen etuliitteellä a-. Fundamentalisti taas on latinalaisperäinen sana. Latinan etuliite ab- tai a- ei tarkoita samaa. Kuten taisin jo sanoa, afundamentalisti merkitsee kielitajuni mukaan perinpohjaista, siis ihan muuta kuin perustasta piittaamatonta.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Jampe - 04.11.11 - klo:15:49
Jos sanaa fundamentalisti käytetään sen teologisessa merkityksessä viiden kohdan fundamentalistista niin ihminen ei oikeastaan voi olla silloin tällöin fundamentalisti. Hän joko on tai ei ole. Eli siis 90% fundamentalisti on sama asia kuin ei-fundamentalisti.

5 - kohdan fundamentalismin julistus pitää sisällään alahuomautuksia joissa sanotaan että jokainen joka ei usko jokaista kohtaa niistä ei ole kristitty laisinkaan yms. eli jos pysytään paperimerkityksissä niin esim oma "4/5 fundis" uskoni ei ole fundamentalismia eikä edes lähellä sitä. Musta tai valkoinen, ei sävyjä.

Toki tuollaiset pitoisuusmääritelmät voivat olla joskus omia olotiloja ihan hyvin kuvaavia mutta kielellisesti ne ovat harhaanjohtavia.



Mahdankohan minä olla fundamentalisti, kun minusta on vähän epäloogista ja jopa hieman järjenvastaista ajatella että itse muovailisin itselleni sopivista aineksista "jumalan" tai uskon. Jotenkin kuitenkin mieluummin olisin uskomassa että mikäli Jumalaa nyt ylipäätään on edes olemassa, niin Hän kaiketi itse sen määrittelee millainen Hän on, eikä ihminen voi sanoa että "minulla on tällainen jumala ja sinulla tuollainen".  Yleensäkin puhe jostain "minun" jumalastani on aika arveluttavaa ja herää epäilys uskooko sanoja oikeasti mihinkään jumalaan.

Ei voi olla olemassa mitään "minun" jumaliani, tai jos on niin ovat ne kummia jumalia kun antavat muovailla itseään kuin pullataikinaa ja jokaisen tehdä omiin ajatuksiinsa sopivan.  Asian on kerta kaikkiaan pakko olla niin että jos on olemassa kaikkivaltias Jumala niin Hän on se joka päättää ja sanoo millainen Hän on ja mitä Hän meidän haluaa itsestään ajattelevan.

Siitä päästäänkin siihen että me ollaan ilmoituksen varassa, sen varassa mitä Jumala itse haluaa itsestään ilmoittaa meille. Pitäisi siis ainakin yrittää kuunnella ilmoitusta ja lopettaa kaikenlainen uhoaminen "omista" jumalista. Mikä se ilmoitus sitten on?

perinteisen kristinuskon näkemyksen mukaan se on ensisijaisesti Raamattu että sieltä sitä pitäisi yrittää eniten etsiä. Toinen on ihmiskohtalot, kansojen vaiheet sekä varsinkin luomakuntaa kehotetaan tarkkaamaan ja siitä etsimään koska Raamattukin sanoo että Jumala on jotenkin löydettävissä ainakin Hänen teoissaan ettei kukaan voi mitenkään itseänsä puolustaa jne.

Mutta sitä on turha kuvitella että mitään "uusia" ilmoituksia muka olisi tai tulisi. Jotkut kuvittelevat että heidän päässä on joku suora yhteys Taivaaseen ja että sinne tulee uusia viestejä. Sitten kuvitellaan kaikenlaisia orrella pysymättömiä juttuja mitä sanomia on milloinkin muka taas saatu.
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Jampe - 04.11.11 - klo:15:56
Tuostapa juontuikin mieleen, että voisko tämä "älä tee Jumalankuvaa"-ajatus tarkoittaakin juuri tätä, että ei ruveta muovailemaan muovailuvahasta itsellensä "omaa" jumalaa, omien ajatuksien näköistä "jumalaa". Raamatussakin pilkataan niitä että eivät edes älyä että itse ne puusta veistivät.

Eipä kait se ole olennaista tässä etteikö saisi taulua maalata Jeesuksesta tai tehdä näköispatsasta Jumalasta, vaan että kuuneltaisiin Jumalan omaa ilmoitusta siitä millainen Hän on, eikä rakennaltaisi omia "jumalakuvia" ja uskottaisi niihin?
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Preba - 04.11.11 - klo:16:48
Teisti ja gnostikko ovat kreikkalaisperäisiä sanoja, jotka saa vastakohdikseen etuliitteellä a-. Fundamentalisti taas on latinalaisperäinen sana. Latinan etuliite ab- tai a- ei tarkoita samaa. Kuten taisin jo sanoa, afundamentalisti merkitsee kielitajuni mukaan perinpohjaista, siis ihan muuta kuin perustasta piittaamatonta.

Aah, olen ollut siinä uskossa että noita vakiintuneita etuliitteitä voi käyttää (jos ei nyt ihan kielitieteellisesti niin ainakin ymmärretyksitulemismielessä) muihinkin sanoihin koska esim. etuliitettä anti- tai pro käytetään yleensä ihan mistä tahansa sanasta, esim. antikommunistinen tai antiglobalistinen ovat tietääkseni ihan oikeita sanoja vaikka tuo liite onkin vedetty eri kielestä.

Päättelyni suattaa toki olla väärääkin, ei olisi eka kerta :)
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: PekkaV - 04.11.11 - klo:17:05
 
   pro patria = isänmaan puolesta





Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Pena - 04.11.11 - klo:17:21
Niuhotan varmaan turhista, kun on latinasta kysymys. Se johtuu siitä, että olen käynyt klassisen lyseon. Paenitet me!
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 05.11.11 - klo:09:00
Tuostapa juontuikin mieleen, että voisko tämä "älä tee Jumalankuvaa"-ajatus tarkoittaakin juuri tätä, että ei ruveta muovailemaan muovailuvahasta itsellensä "omaa" jumalaa, omien ajatuksien näköistä "jumalaa". Raamatussakin pilkataan niitä että eivät edes älyä että itse ne puusta veistivät.


Olen kuullut juuri tämän tulkinnan. Aikana jona käsky annettiin se taisi merkitä konkreettista kuvaa, mutta ainahan sen takana on mielikuvia siitä,. mihin tämä jumala pystyy tai mitä häijyä suuttuessaan tekee.

Toisaalta koko kysymys on kiinnostava, vapauttavakin.  Jokainen kyllä taitaa luoda oman jumalan, siitä ei pääse, vaikka kai olisi tarkempaa puhua jumalarepresentaatiosta.  Siis juuri siitä, mitä jumala minusta on mitä merkitsee millainen mielikuva minulla on...   sen lisäksi on olemassa Jumala, joka on muuta, kuin minun luuloni.

Samaa tarkoittaa yhden systemaattisen opuksen mukaan Isä Meidän - rukouksen "pyhitetty olkoon Sinun nimesi". Lainasin kirjan mutta se piti palauttaa tietty, sitä ei saa mistään, kopioin sen kokonaan ja säästin eli jätin nimilehden kopioimatta. Pitää kysyä lainaajalta.

.......................................  ´

Minulle koko se pyyntö on saanut valtavan merkityksen.  Varjele minua siltä, että luulottelen Sinusta asioita jotka eivät ole tosia, että tärskäytät minut muussiksi, vihaat minua, tai myös niin päin, et kumminkaan huomaa kun rikon käskyjäsi vastaan - osapuilleen.  Jeesus ilmoitti Sinusta meille sen, mitä meidän tarvitsee tietää, tule tutuksi sitä kautta - taas kerran, varjele minua itseltäni.  Minulle hyvää tarkoittava pyyntö, tuota ihminen tarvitsee, ja siihen vastataan: Kyllä.  

Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: öppiäinen - 01.02.12 - klo:14:42
Olen koettanut hahmottaa, mistä kaikesta tässä ketjussa on kysymys, mutta en ole tainnut vielä ihan onnistua. "Kristillisen" kotimaamme pakanoiden herättelystä Jumalan etsintään?

Vaan onko heillä Jumalalle mitään käyttöä?

Vanhemmasta ketjusta joskus bongasin lainauksen:

Lainaus käyttäjältä: vaivattu sielu
Henri Nouwen kirjoittaa eräässä kirjassaan: Kristityn tehtävä ei ole kiertää hiki hatussa pelastamassa ihmisiä, sieppaamassa heitä viime hetkessä kadotuksen tieltä, vetämässä heitä oikealle raiteelle. Meidäthän on kaikki lunastettu. ”Se on täytetty”, mitä voisimme siihen lisätä?

Kristitty on kutsuttu auttamaan toisia varmuuteen tästä suuresta ilosanomasta, havainnollistamaan kanssakulkijoille keskellä arkitapahtumia, kuinka meidän ahdistavien oireidemme likaisen verkon takaa on ja voi avautua jotain suurta: Hänen kasvonsa, jonka kuvaksi me olemme luotu.

Onko noin? Jos joku "toinen" on ihan tyytyväinen jo, mihin hän enää mitään suurta ilosanomaa tarvitsee? Minua houkuttaisi ajatella, että tosiaan on niitä terveitä jotka eivät ole parantajaa vailla. (Nouwenia lukiessa aina väliin häiritsee tuo "ahdistavien oireiden likainen verkko" tms. kuva - ikään kuin ei uskaltaisi sanoa suoraan, mikä kaihertaa. Mutta joo, ehkä kaikkea ei tarvitse kertoa, ainakaan kaikille. Eikä tuo tässä olennaista ole.)

Ja sitten ketju siirtyi miettimään sitä, että voi hyvinkin olla liberaalikristittyjä tai sensuuntaisia etsijöitä (eli niitä joilla on nälkä tai jotka kokevat kaipaavansa parantajaa) että mistäs niille repäistäisiin sopivia matalan kynnyksen toimintamuotoja. Ja sitten ihan rönsynä nousi esiin Stinissenin nimi. Joskus nuorempana lukaisin mummoni kirjastosta löytämäni Stinissenin opuksen Kristillinen syvämietiskely, ja nyt kun googlasin Stinissenin, löytyi mm. Päivi Aikasalon pyhiinvaellus-aiheinen gradu (http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/28167/kohtaami.pdf?sequence=1), jonka taidan lukea mutta heitän tähän jo nyt maistiaisiksi yhden lainauksen:

Lainaus
Kristillisissä kirkoissa kysytään, kuinka ihminen, joka ei hallitse perinteistä uskonnollista kieltä eikä tunnista uskonnollisia symboleita, voisi osallistua tai ilmaista uskoaan. Sanat, joita kirkossa puhutaan, ovat käyneet ”voimattomiksi ja käsittämättömiksi” ja siksi Raamatun lukeminen ja liturgia tuottavat nykyihmisille suuria vaikeuksia. Ehkä sanojen ja puheen asemaa korostavassa kirkossa voisi olla toisenlaisiakin tapoja ilmaista omaa uskoa tai kokea pyhyyttä.

Ja sitten tarkastellaan pyhiinvaellusta tämmöisenä toisenlaisena kokemustapana, ja Stinissen hyppää kyytiin ruumiillisuuden korostamistaan. -Aikasalon nimeen kiinnitin huomiota kun joskus olen yhteen kysymykseeni saanut häneltä hyvän vastauksen, sitä tyyliä ettei tarvitse kaikkea ymmärtää heti vaan riittää olla matkalla etsimässä, ja se auttoi silloin. Muutenkin olen näiltä myös katolisuuden puolelta ammentavilta papeiltamme saanut enemmän kuin perinteisestä synti, syyllisyys ja anteeksianto -keskeisestä perusluterilaisesta ajattelusta, joka tuntuu kokonaan ohittavan kysymykseni.

(Tästä viestistä tuli yhtä sekava ja moniaineksinen kuin on koko ketju.)
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: malla - 12.04.12 - klo:13:07
Sananl. 27:7
   
Kylläinen polkee hunajaakin, nälkäiselle on kaikki karvaskin makeata.

Sananl. 15:15
   
Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot.  :109:
Otsikko: Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
Kirjoitti: Leena - 13.04.12 - klo:21:05
Kai nämä ketjut aina jossain määrin hajanaisia ovat, tätä pystyi kyllä seuraamaan.   Itse olen vasta viime aikoina alkanut ymmärtää jotakin siitä, että kristitty on Kristuksen seuraaja.  Vain uskova seuraa - vain seuraaja uskoo.  Jos koettaa päivänkin seurata Kristusta, mikä minulle merkitsee parhaimmillaan samastumista hänen hyvyyteensä ja ihmisrakkauteensa, huomaa kyllä, kenen perässä koettaa pinkoa. 

Epäonnistuminen ja valtava kuilu itsen ja Jeesuksen välillä on tietenkin aivan pelottava, sillä vain yksin kotona ei nyt suorastaan potki toisia päähän.

Ne ovat hetkiä joina ajattelen, miksi hän kuoli. On niin kamala olo että ajattelee,. ettei Jumala voi sietää minua ettei muu oikein autakaan.   Jumala nyt oli halunnut ratkaista homman näin.  Muutoin epätoivo saa luopumaan koko yrityksestä, se on ainakin varmaa.   

Kuitenkin, kuvitelkaa millainen maailma olisi, jos jokainen edes yrittäisi.  Siksi kai itse toivon herätyksiä.  Lisää seuraajia Kristukselle.  Jumala auttaa muita meidän kauttamme. Tavallisesti ihan melutta.  Kerranhan oletettavasti henkeni pelastui, kun sain ihan käsittämättömän pakkomielteen rukoilla yhtä foorumilaista apuun, ja hän pakkomielteen ottaa yhteyttä.  Se oli hyvin tyrmistyttävä tapahtuma.


Oi armon Pyhä Henki
tee työsi voimallas
ja voita syntisiä
sun laumaas saarnallas'
Elävä usko anna
Kiinnitä Jeesukseen
Ne joissa työsi aloit
Sä auta Taivaaseen. SV197