Näissä Lingon pohdinnoissa kuuluu aito körttiläinen "kadotusvarmuus" (vrt. evankelinen pelastusvarmuus). Mikä on aidompaa nöyryyttä kuin myöntää Jumalalle mahdottomuutensa pelastua?
Takerrun tässä aluksi sanaan "kadotusvarmuus"... loistava sana. siinä mielessä ajateltuna, että ellei Kristus armahda, niin sinne mennään niin että käry vain nousee.
Pidän herännäisyydessä siitä, että ollaan ainakin olevinaan rehellisiä siinä, että uskon tiellä kulkiessa on pakko hyväksyä oma keskeneräisyytensä. Sekä se, että sen on Jumala Kristuksessa, joka pelastaa.
On myös hyväksyttävä se, että ei saa osakseen joidenkin hengellisten puolueiden tähdentämää pelastusvarmuutta tai kertakaikkista pelastusta. Ei sitä niin vaan oteta
ihmistekoisen uskonratkaisun kautta.
Minä kun ajattelen, että ihminen on luonnostaan suruton! En voi uskoa että huoli omasta syntisyydestä voisi herätä luonnostaan, kyllä vanha aatami siihen jotain Jumalan antamaa myrkkyä tarvitsee.
Niinhän se onkin. Oma dilemmani (ja uskoakseni monen muunkin) on siinä, että
tiedän olevani syntinen, mutta ei minun sisimpäni, jos rehellisesti sanon, siitä huolissaan ole. Eräänlaista aivouskoa, siis.
": On paljon ihmisiä, jotka ovat tukehtumassa lain alle ja jotka eivät mistään kuule evankeliumin vapauttavaa sanaa.
Evankeliumin vapauttava sana on tosiaan vähenemään päin, ollut jo jonkin aikaa.
Samoin on vähenemään päin sellainen hengellinen julistus, joka kertoisi ihmisille, missä mennään ja mikä pelastaa.
Juuri menneen leipäsunnuntain teksti puhui tilanteesta, jossa Jumala lähettää Sanansa nälän, ihmiset etsivät ravitsevaa Sanaa, mutta eivät sitä löydä.
Meillä tilanne alkaa lähentyä sitä. Tarjolla on merkillistä pumpulinpehmeää evankeliumia, jossa sanotaan että katso, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, mutta ei mietitä sitä, että kuulija saattaa hyvinkin ajatella että mitkä ihmeen synnit. Väitän, että on paljon ihmisiä, jotka eivät tarkkaan ottaen tiedä synniksi muuta kuin varastamisen, tappamisen ja aviorikoksen, ja nämäkin vain "lihaksi asti" tehtynä, ja nuohan ovat verrattain helppoja syntejä välttää - lihaksi asti tehtynä.
Aito, vapauttava evankeliumin Sana on harvinainen siitä syystä, että se on niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä sen helppouden, yksinkertaisuuden ja järjenvastaisuuden takia. On vaikea ymmärtää ihan oikeasti, jos joku sanoo näin: "Saat uskoa kaikki syntisi ja syyllisyytesi anteeksi Jeesuksen tähden". Ja piste.
Joku saattaa noinkin sanoa, mutta alkaa laittaa siihen jotain lisäehtoja, jolloin sana menettää merkityksensä ja tulee omaksi irvikuvakseen. Toisaalta, olisi varmaan hyvä ihan varmuuden vuoksi selostaa, että mikä se on sitä syntiä (ei huutaen ja lyöden...), ja sitten tuo vapauttava evankeliumin sana.