Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 12.  (Luettu 37568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Käytkö kirkossa osa 12.
« : 16.06.13 - klo:21:56 »
Enpä sitten enää mahtunut edellisen ketjun viimeiselle, mm. Helsingin Paavalin kirkkoa käsittelevälle sivulle ilmoittamaan, että kävin tänään juuri kyseisessä kirkossa, joka on myös entinen kotikirkkoni. -Aikoinaan Helsingissä asuessani veljeni tuli kylään ja sanoi luulleensa kirkkoa ulkonäön perusteella paloasemaksi. Sanoin että sitähän se onkin, Helvetin paloa siellä sammutetaan.

Ja kysymyksessä oli nyt, jos oikein muistan, ensimmäinen kerta kun olin rippikouluryhmän konfirmaatiojumalanpalveluksessä. Räps, räps, räps, surrrurr klik, sipisupi pulipuli. Mutta ehkä siellä kumminkin mieluummin istui (tai seisoi, tai mietti kumpaa nyt kuuluu tehdä) kuin jälkeenpäin jotakuinkin ventovieraiden ihmisten kanssa kahvipöydäsä seurusteluntapaista yrittämässä. Tuonne mahtuivat hyvin kaikki omaiset ja kummit ja kumminkaimat, mutta ehkä kotiseurakunnassani vastedeskin välttelen ko. tilaisuuksia, kun on pienemmät kirkot.

Onkohan jossain seurakunnassa tuo kuvaaminen hoidettu jotenkin keskitetysti? Omalta paikaltaan se sentään tuolla piti itse kunkin hoitaa, alttarin ääreen ei kameran kanssa saanut tulla hillumaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #1 : 16.06.13 - klo:22:05 »
Onkohan jossain seurakunnassa tuo kuvaaminen hoidettu jotenkin keskitetysti? Omalta paikaltaan se sentään tuolla piti itse kunkin hoitaa, alttarin ääreen ei kameran kanssa saanut tulla hillumaan.
Tuo paikaltaan kuvaaminen lienee aika yleinen käytäntö.
Ainakin "ennen vanhaan" keskitetty kuvaus oli rippilasten ryhmäkuvaus messun päätyttyä, ei juuri muuta.

Osasitpa hienosti kuvata tuota konfirmaatiomessua, ainakin siellä vallitsevia "hälyääniä".
Itse selvisit kuitenkin ilmeisen hyvin reisusta ja tilaisuudesta...
sait foorumilaisilta hyviä vinkkejä :eusa_angel:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #2 : 16.06.13 - klo:22:15 »
Sain juu, vinkeistä kiitoksia vielä!

Tuolla oli lapsosten ryhmäkuvaus jo ennen messua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #3 : 16.06.13 - klo:22:53 »
 Jukolan-viestin vuoksi minäkin valvoin yön. Onneksi lähikirkon jumalanpalvelus oil vasta 16. aikaan.... Kirkkokansa tuli etupenkkiin, ettei ex-upseerin tarvinnut kaikkia äänivarojaan mikin kautta käyttää... :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #4 : 22.06.13 - klo:12:58 »
Kävin juhannuksen jumalanpalveluksessa (ei ollut ehtoollista) vanhassa Pyhän Ristin kirkossa.
Onneksi pukeuduin riittävästi, siellä on kesähelteilläkin tosi kylmää kivimuurien sisällä.
Väkeä oli runsaasti. Itse olin jotenkin "epävireessä", saarnasta jotain kuulin, mutta kuuntelin huonosti.
Sinänsä Johannes Kastaja jotenkin puhuttelee, yritän jostain tutkia, opiskella.
Hän oli edelläkävijä, airut, mestattiin. "Huutavan ääni erämaassa", tämä on vahva ilmaisu...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #5 : 22.06.13 - klo:13:12 »
Kävimme Säräisniemen kirkossa. Pääsin pyhälle aterialle. Ei palellut, että seurasin saarnan. Samasta aiheesta oli puhe kuin edellä. Aikoinaan sotilaspappi sanoi Johannes Kastajasta, että hän oli vegetatiivinen askeetti. Nykyinen selitti,että Johannes Kastaja oli oman aikansa syrjäytynyt, kun halusi asua erämaassa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #6 : 22.06.13 - klo:20:32 »
Olen idiootti kun minä ymmärrän Johanneksen vain pietistiksi, mutta hänhän kastoi Jeesuksen. Lutteeruskin pohti tätä ongelmaa. Hän sanoi, että jos Perkele kastaisi tämän ihmisen ja sanoisi vaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Se on oikea kaste.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #7 : 23.06.13 - klo:15:14 »
Täälläkin oli eilen sanajumalanpalvelus. Sen päätteeksi sijaiskanttorimme soitti uruilla Karjalan kunnailla. Kyllä oli komiaa.

Tänään oli messu. Oli hyvä aihe: Armahtakaa. Oli hyvä saarna, sen piti Seppollekin tuttu sijaispappimme. Tänään kuulimme loppusoittona Jumalan kunnia luonnossa. Tässä on orkesteriversio, mutta kyllä se uruillakin on mahtavaa kuultavaa. http://www.youtube.com/watch?v=PUriY_ExO7s
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #8 : 23.06.13 - klo:16:57 »
Radiokirkko tuli Karunan kirkosta Seurasaaresta. Oli kiva, kun virret ja tekstit olivat ajalta ennen uudistuksia. Saattoi laulaa mukana ulkomuistista ja kokea nostalgisia hetkiä. Rukouksetkin olivat puhuttelevampia kuin nykyiset arkikieliset.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #9 : 23.06.13 - klo:19:02 »
Radiokirkko tuli Karunan kirkosta Seurasaaresta. Oli kiva, kun virret ja tekstit olivat ajalta ennen uudistuksia. Saattoi laulaa mukana ulkomuistista ja kokea nostalgisia hetkiä. Rukouksetkin olivat puhuttelevampia kuin nykyiset arkikieliset.

Minäkin kuuntelin ja tykkäsin. Oli mukavaa, kun muistin 3 eka virttä ihan numerojen perusteella 557 Jo joutui armas aika 629 Me kiitämme Sinua ja 558 Taas kukkasilla kukkulat. Rukoukset "kuulee" jotenkin eri tavalla, kun niissä on eri sanamuoto.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #10 : 23.06.13 - klo:19:25 »
Eilen ja tänään asuinpaikkakunnan kirkossa ja kahveilla...Ensi viikolle on tiedossa kirkko joka päivälle..... :icon_wink:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #11 : 30.06.13 - klo:13:14 »
Väliin jäi taas tänä sunnuntainakin. Konfirmaatiomessu oli tänään.
Kesä tuppaa olemaan tällaista velttoilua ja lösähtänyttä aikaa. Tulee mentyä enempi illan laulujuttuihin,
kun niitä on runsaasti pitkin kesää etenkin vanhassa kirkossa.
Mutta, Herra pitää huolta ja hoitaa silloinkin kun olen laiska ja väsynyt, uskon niin. :'( :) :eusa_pray:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #12 : 30.06.13 - klo:13:26 »
Väliin jäi taas tänä sunnuntainakin. Konfirmaatiomessu oli tänään.
Kesä tuppaa olemaan tällaista velttoilua ja lösähtänyttä aikaa. Tulee mentyä enempi illan laulujuttuihin,
kun niitä on runsaasti pitkin kesää etenkin vanhassa kirkossa.
Mutta, Herra pitää huolta ja hoitaa silloinkin kun olen laiska ja väsynyt, uskon niin. :'( :) :eusa_pray:

Meillä on konfirmaatiot (25kpl) siirretty lauantaille ja sunnuntaille klo 14, mitkä ajat ovat omaisille paljon helpompia. Sunnuntain messu on kesälläkin aivan mormaali messu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #13 : 02.07.13 - klo:10:31 »
Eilen ja tänään asuinpaikkakunnan kirkossa ja kahveilla...Ensi viikolle on tiedossa kirkko joka päivälle..... :icon_wink:
Hiidenmaan kirkkoja tuli katseltua sisältä ja ulkoa, tilaisuuksiakin oli kaikissa. Lisäksi vierailut kahteen vanhainkotiin ja kaikilla kulmilla veden ääreen. Pohjoiskulmassa myös ehtoollinen Estonian muistomerkin vierellä auringonlaskun aikaan... Oli nelja tuule ristirännuk ja kirikupäeväd...

Edelliseen osallistujia mantereelta, Inkerin kirkon uralilaisen rovastikunnan alueelta ja Suomesta.  Kolmella kielellä mentiin koko-ajan... mielenkiintoista. Nuotiokahveja suomalaisittain kirkkojen edessä ja keskusteluja paikalle sattuneiden kulkijoiden kanssa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 12.
« Vastaus #14 : 07.07.13 - klo:11:35 »
Kävin naapurisrk.n kirkossa, joka oli kesävieraille omistettu sanaJp. Saarna oli hyvä, fiksu ja informatiivinen. Sain uutta tietoa Jeesuksen ajan fariseuksista. Opetus ei ollut pelkästään esitelmänomainen tietoisku, (miltä se ensin vaikutti) vaan siitä löytyi myös evankeliumi. Papilla oli aika selkeä suomenruotsalainen aksentti, joten epäilin hänen olevan kesäasukas. Erikoista oli se että hän käveli saarnapönttöön kirkon lävitse vasta ennen saarnaa, ja poistui saarnan jälkeen samaa reittiä. Yleensä saarnanpitäjä istuu kirkon etuosassa.