Kirjoittaja Aihe: Tuomasmessu  (Luettu 16725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaakko_t

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
    • http://www.kopteri.net/koti/jaakko.t/
Tuomasmessu
« : 14.11.05 - klo:16:13 »
Moi vaan!

Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni täällä. Olen haahuillut "vapaissa" suunnissa toistakymmentä vuotta mutta nyt olen pikkuhiljaa hivuttautunut takaisin isiemme kirkkoon - ja tuntuu ihan hyvältä.

En tiedä olenko körtti? Uskoontulossani oli jotain telppäsniityn kaltaisia asioita, mutta nykyään en anna karismaattisille kokemuksille paljonkaan painoarvoa suhteessa arkipäivän kristilliseen vaellukseen.

Ja sitten otsikon aiheeseen, löytyykö täältä tuomasihmisiä? Ev.lutiin tultuani lähes heti minua kysyttiin vetämään tuomasmessun musiikkillinen puoli. Sehän sopi mainiosti, varsinkin kun pidän messun musiikista. Sieltähän löytyy mm. Löytyn Jaskan biisejä useitakin. Mitä mieltä olette tuomasmessusta? Oletteko mukana ko. toiminnassa?

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Tuomasmessu
« Vastaus #1 : 14.11.05 - klo:18:28 »
Tervetuloa!

Minä olen tämän syksyn tienannut taskurahaa bassottelemalla em. tilaisuuksissa. täytyy kyllä sanoa että muuten tuskin menisin, ensimmäinen kokemus kun jätti yllätyksellisyyttään pysyviä väristyksiä: pääsiäisyön messu Tuomiokirkossa olikin Tuomasmessu! lähdin tottumattomana kesken pois, liian oli meno menevää minun makuuni.  Tuomasmessussa käynti, osallistuminen, se varmuus, joka ihmisistä siellä näkyy - minun uskoni ei riitä siihen, alan vain epäillä itseäni. Tästä olen aiemmin postaillut jossain päin foorumia.
Olen kait vähän kumma kun tykkään käydä "perinteisissä" jumalanpalveluksissa nykyään kun on vaikka mitä mittatilaushartautta (tällä en nyt viittaa puheenaiheeseen). Mutta toisaalta olen iloinen siitä, että ns. "vaihtoehto"messut tuntuvat olevan varsin täynnä - että mahdollisimman suurelle porukalle "vielä sanaa saarnataan".

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Tuomasmessu
« Vastaus #2 : 14.11.05 - klo:19:37 »
Kerran olen Tuomasmessussa käynyt, muutama vuosi sitten siskon houkuttelemana. Hämärät muistikuvat itse tilaisuudesta enää on, enemmänkin tunteen tasolla enää kokemukset. Musiikki taisi kyllä tuntua tutulta ja ihan mukavaa siellä muutenkin oli, kunnes sitten tuli se jonkin vaeltelu-/eteenkutsu-/rukous-/julistus-/sielunhoitohetken alettua iski ihmetys ja ahdistus. Se sai ymmärtämään miksi monet körttihenkiset tuttavat tuomasmessuja ovat vähän vierastaneet. Mutta en pidä mahdottomana, että toistekin kävisin, mielenkiinnosta ainakin, vähän jotain erilaistahan se on.

Poissa Maija

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Tuomasmessu
« Vastaus #3 : 14.11.05 - klo:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Kerran olen Tuomasmessussa käynyt---Musiikki taisi kyllä tuntua tutulta ja ihan mukavaa siellä muutenkin oli, kunnes sitten tuli se jonkin vaeltelu-/eteenkutsu-/rukous-/julistus-/sielunhoitohetken alettua iski ihmetys---


Se ihme haahuilusessio :shock: myös minua. Toiset lähti itään, toiset länteen.
Minä istuin penkissä. Ehkä tosiaan puuttui se varmuus, josta Jude puhui.

Poissa mari

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Tuomasmessu
« Vastaus #4 : 14.11.05 - klo:20:59 »
Olen käynyt Tuomasmessussa jonkusen kerran. Vaeltelu ja synnintunnustuksessa rinnan hakkaaminen sanojen "omasta syystäni, omasta suuresta syystäni" tahdittamana eivät tunnu omilta, muuten olen ihan tykännyt (edellämainitut voi jättää tekemättä;)).

Täällä Oulussa on tammikuussa tarkoitus järjestää körttihenkinen tuomasmessu. Tarkoittaa sitä, että musiikki koostuu siionin virsistä ja mahdollisesti muusta körttihenkisestä musiikista. Körttiopiskelijoiden kuoro on pyydetty esilaulajiksi. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen siitä tulee.  :D

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Tuomasmessu
« Vastaus #5 : 14.11.05 - klo:21:34 »
Lainaus käyttäjältä: "mari"
Täällä Oulussa on tammikuussa tarkoitus järjestää körttihenkinen tuomasmessu. Tarkoittaa sitä, että musiikki koostuu siionin virsistä ja mahdollisesti muusta körttihenkisestä musiikista. Körttiopiskelijoiden kuoro on pyydetty esilaulajiksi. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen siitä tulee.  :D


Oho, tuohan kuulostaa hyvältä! Kertoilkaa sitten tammikuulla miten sujui.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Tuomasmessu
« Vastaus #6 : 14.11.05 - klo:21:55 »
Satunnaisesti tuomasmessussa tullut käytyä. Vaeltelu saa hieman vaivautuneeksi ja muutenkin vähän sellainen, että sillä rajalla viihdynkö vai en. Kuitenkin pidän niitä hyvänä, koska se on monelle ainoa kosketus jumalanpalvelukseen ja ehkä jopa seurakunnan toimintaan. Itse nautin huomattavasti enemmän sunnuntaiaamun perinteisestä Jumalan palveluksesta (eikun siis jumalanpaveluksesta).

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa jaakko_t

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
    • http://www.kopteri.net/koti/jaakko.t/
Tuomasmessu
« Vastaus #7 : 15.11.05 - klo:14:56 »
Olen ollut aikaisemmin tuomasmessussa Tampereella muutaman kerran mutta "vaelteluun" en ole osallistunut, viimeksi en käynyt edes ehtoollisella. Ei minua kuitenkaan toisten liikkuminen haittaa, menivätpä he sitten rukousalttareille tai ehtoolliselle. Olen ymmärtänyt että tuomasmessussa saa olla omana itsenään. Ei ole edes pakko nousta seisomaan jos ei huvita tai pysty.  :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tuomasmessu
« Vastaus #8 : 16.11.05 - klo:19:41 »
Lainaus käyttäjältä: "mari"
Täällä Oulussa on tammikuussa tarkoitus järjestää körttihenkinen tuomasmessu. Tarkoittaa sitä, että musiikki koostuu siionin virsistä ja mahdollisesti muusta körttihenkisestä musiikista. Körttiopiskelijoiden kuoro on pyydetty esilaulajiksi. Mielenkiinnolla odotan, minkälainen siitä tulee.  :D


Jos muistan oikein niin tuollainen on Helsingissä järjestetty. En ollut mukana, kun se tapahtui.  En ole minkään kollektiivirukouksen enkä elehtimisen saati eteen menemisen ystävä. Uskonnollista syistä en tee nykyään niin suosittua ristinmerkkiä ehtoollisella, kuten tosiuskovaiset tekevät.

Minulla on hyviä ystäviä Tuomasmessun johtoryhmää myöten, ja suotakoon se heille, vaan ei ole velvoite meille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Tuomasmessu
« Vastaus #9 : 16.11.05 - klo:19:54 »
Kun nyt pääsee sanomaan, niin itse olen viihtynyt paremmin siinä tylsässä sunnuntain aamujumalanpalveluksessa. Siinä, jossa ei tarvitse olla yhteisöllinen, aktiivinen ja seurallinen ynnä nauttia siitä, että kyljessä kyhnää joku.

Olen perustympeä.

Mitä vaikeampi ja epänuorekkaampi virsi, sen parempi.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Tuomasmessu
« Vastaus #10 : 16.11.05 - klo:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Kun nyt pääsee sanomaan, niin itse olen viihtynyt paremmin siinä tylsässä sunnuntain aamujumalanpalveluksessa. Siinä, jossa ei tarvitse olla yhteisöllinen, aktiivinen ja seurallinen ynnä nauttia siitä, että kyljessä kyhnää joku.

Olen perustympeä.

Mitä vaikeampi ja epänuorekkaampi virsi, sen parempi.


Aamen. Tympeäksi en kyllä koe itseäni... ja lasten kanssa joku kyhnää sylissä pyhiksen jälkeen, mutta se kasvattaa luonnetta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Tuomasmessu
« Vastaus #11 : 16.11.05 - klo:21:52 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Mitä vaikeampi ja epänuorekkaampi virsi, sen parempi.


tästä olen aika tavalla samaa mieltä (HUOM! nyt menee ohi aiheen!) - kunhan vaikeus ei ole itseisarvo. uusista (siis itselle) virsistä tapaa löytyä uusia ajatuksia, mutta jos ne ovat kamalan vaikeita niin on mahdollisuus, että suurin osa läsnäolijoista kauhistuu nuottikuvaa ja jättää veisaamatta/laulamatta. vaikeudesta itseisarvona ovat jääneet mieleen eräät männä kesän veisuut Aholansaaressa kun joku tarkoituksella tuntui ehdottavan vaikeita virsiä ja hihittävän muiden kangerellessa. semmoinen ei ole kivaa, ei.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Tuomasmessu
« Vastaus #12 : 17.11.05 - klo:17:17 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
vaikeudesta itseisarvona ovat jääneet mieleen eräät männä kesän veisuut Aholansaaressa kun joku tarkoituksella tuntui ehdottavan vaikeita virsiä ja hihittävän muiden kangerellessa. semmoinen ei ole kivaa, ei.

Mää kyllä ehotin vaikeita virsiä mutta ihan vaan sen takia että seki 108 sattu olemaan HYVÄ.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tuomasmessu
« Vastaus #13 : 17.11.05 - klo:17:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"

Mää kyllä ehotin vaikeita virsiä mutta ihan vaan sen takia että seki 108 sattu olemaan HYVÄ.


Minusta tämä on vähän ulkona topicin, mutta se 108 on PAHA. Se ei sovi luonnolleni olenkaan.  Samoin on adventtivirren sanat Hiljaisuutta nöyryyttä Jumala rakastaa. Mitä silloin minulkle jää??
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Tuomasmessu
« Vastaus #14 : 17.11.05 - klo:17:28 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"

Mää kyllä ehotin vaikeita virsiä mutta ihan vaan sen takia että seki 108 sattu olemaan HYVÄ.


Minusta tämä on vähän ulkona topicin, mutta se 108 on PAHA. Se ei sovi luonnolleni olenkaan.  Samoin on adventtivirren sanat Hiljaisuutta nöyryyttä Jumala rakastaa. Mitä silloin minulkle jää??

On siinä SILTI kiva sävel ainakin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna