Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 3  (Luettu 23907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #120 : 14.10.22 - klo:17:13 »
Pentti oli yksi suomalaisista suuruuksista, kun oireili kovasti vallalla ollutta meininkiä.

Paljon ruotsissa ollut ja ehkä nöin kun ei ole kotosuomessa, vaikka mun koto suomessa ole varmaan vähemmistöaikaa, niin tulee ajatelleeksi suomalaisia suuruuksia ajatuksiltaan, kun kattoo tältä perspektiiviltä.
Esimerkiksi körttifoorumin ajatustenvaihtoa ei voi löytää parempaa mistään ikke inte.

No kyllähän mekin Norjassa jutellaan ja diskuteerataan, mutta heidän ajattelumaailma on enempi maailman talouspolitiikkaan vaikuttaminen.

Hurjaa asua rikkaassa maassa, jossa kaikki vaan pelaa kuin siksaksinger.

Suomessa kaikkien vaikeuksien ja voimakkaiden tahtojen maassa hyvät ja puolet.

Tuleekohan minusta vielä Saarikosken pieni malli :)

No ei tule, kun mun ajatukset niin fakkiintuneita nuoruuden traumaattiseen aikaan.


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #121 : 23.10.22 - klo:16:43 »
Olen miettinyt tätä asiaa paljon. Ainakin minä olen pitänyt mm. kirjallisuudesta Aleksis Kiveä ja Pentti Saarikoskea lähinnä Suomen eliittiä. Kivi oli hullu ja Saarikoski oli juoppo. Onko se meissä suomalaisissa sisäänrakennettuna? Vaiko ei?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #122 : 23.10.22 - klo:17:27 »
Suomalaisuus on ristiriita herkän taiteilijan sielussa. Se tekee vaurioita, mutta tuottaa hienoa t a i d e t t a. Etenkin kirjalijat kärsivät alkoholismista tms.

Yhä on tiettyjä vaatimuksia olla suomalaistyyppinen.  Ole suoraselkäinen, rehellinen, ahkera, taitava käsistä ja osaava päästäsi. Älä puhu, älä näytä tunteitasi, älä purnaa.
Vierasmaalaisten vihaaminen on liki vaatimus. Rajat kiinni, aseet esiin ym.

Kouluttaudu yliopistossa, ota iso asuntolaina ja sähköauto pitää olla nyt.

Jos kaveri on piirunkaan erilainen niin jo ala-asteella alka kiusaaminen.
Individualistit on kakkos-kansalaisia, samoin feministit. ym, ym...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #123 : 24.10.22 - klo:12:01 »
Individualistit on kakkos-kansalaisia, samoin feministit. ym, ym...
Aamen, Ortodoksikirkko on patriarkaalinen kirkko, mutta onneksi herännyt tumma ystäväkansa on individualistinen ja feministiteologinen joukkoonsa rakastava yhteisö, joka tarkastelee kristinuskon historiaa ja Raamattua naisnäkökulmasta.  :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #124 : 24.10.22 - klo:14:51 »
Putin ja Kiril ovat tehneet pahaa ortodoksikirkon maineelle. Samoin kyllä katolisilla  piispat lasten hyväksikäyttötapauksillaan.

Minulle ymmärtäminen on helpompaa kuin anteeksiantaminen näissä mainituissa tapauksissa.

Kristuksen kirkko on yhteinen, ja suureen joukkoon mahtuu aina mätämuniakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #125 : 24.10.22 - klo:20:52 »
Suomalaisuus on ristiriita herkän taiteilijan sielussa. Se tekee vaurioita, mutta tuottaa hienoa t a i d e t t a. Etenkin kirjalijat kärsivät alkoholismista tms.

Yhä on tiettyjä vaatimuksia olla suomalaistyyppinen.  Ole suoraselkäinen, rehellinen, ahkera, taitava käsistä ja osaava päästäsi. Älä puhu, älä näytä tunteitasi, älä purnaa.
Vierasmaalaisten vihaaminen on liki vaatimus. Rajat kiinni, aseet esiin ym.

Kouluttaudu yliopistossa, ota iso asuntolaina ja sähköauto pitää olla nyt.

Jos kaveri on piirunkaan erilainen niin jo ala-asteella alka kiusaaminen.
Individualistit on kakkos-kansalaisia, samoin feministit. ym, ym...

En pysty elämään taiteellista elämää. Olin suoraselkäinen, rehellinen, tosin laiska, poropeukalo, en minua syöttää tarvinnu, puhelias, tunteikas ja aina purnaava. Olen käynyt yliopiston, mutta kakkoskansalaisena vaikka minä olenkin individualisti ja feministi, mutta minä olen säilynyt  kiusaamiselta. Voi olla, että Riitta-mummi sarkastisoi suomalaista miestä tai naista. PS. Ei tarvi asuntolainaakaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #126 : 24.10.22 - klo:20:57 »
Vain vähän sarkasmia. Ivaa ei yhtään.

Tunnen itseni , olen suomalainen.         :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #127 : 24.10.22 - klo:20:58 »
 :eusa_clap:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #128 : 05.11.22 - klo:08:49 »
Aamen, Ortodoksikirkko on patriarkaalinen kirkko, mutta onneksi herännyt tumma ystäväkansa on individualistinen ja feministiteologinen joukkoonsa rakastava yhteisö, joka tarkastelee kristinuskon historiaa ja Raamattua naisnäkökulmasta.  :eusa_pray:

Älä höpötä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #129 : 11.11.22 - klo:23:05 »
En voi ymmärtää luterilaiskiaisen taputtelua kuolleile kenraaleille.

Sotamenestystä toivon Ukrainalle.
Ukrainan mahdollisuus selviytyä riippuu ukrainalaisten kyvystä aiheuttaa hyökkääjälle mahdollisimman suuret tappiot.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #130 : 12.11.22 - klo:06:32 »
Ukrainan mahdollisuus selviytyä riippuu ukrainalaisten kyvystä aiheuttaa hyökkääjälle mahdollisimman suuret tappiot.

Tätä sota taitaa olla. Ortodoksisen uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ei kai minkään muunkaan uskon.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #131 : 12.11.22 - klo:16:16 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #132 : 12.11.22 - klo:16:36 »
Tätä sota taitaa olla. Ortodoksisen uskon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ei kai minkään muunkaan uskon.
Venäjän ortodoksisen kirkon patriarkka isä Kirillin mukaan Ukrainassa käydään sotaa ortodoksisen uskon puolesta ja homouden synnin turmelemaa länsimaailmaa vastaan.  :eusa_pray:

Lähde

Patriarkka Kirillin mukaan Ukrainassa käydään sotaa homouden synnin turmelemaa länsimaailmaa vastaan – ”Puhumme ihmiskunnan pelastuksesta”
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/patriarkka-kirillin-mukaan-ukrainassa-kaydaan-sotaa-homouden-synnin-turmelemaa-lansimaailmaa-vastaan-puhumme-ihmiskunnan-pelastuksesta-



Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #133 : 12.11.22 - klo:17:03 »
^ Ei Moskovan patriarkan höpinöillä ole mitään virkaa muualla kuin Venäjällä. Suomen ja Ukrainan ortodoksiset kirkot kuuluvat molemmat Konstantinopolin patriarkaattiin, jota johtaa patriarkka Bartolomeos I. Hän antoi joitain vuosia sitten Ukrainan kirkolle autokefaalisen eli itsenäisen aseman, jota Venäjä ei ole tunnustanut. Samanlainen itsenäinen asema on Suomen ort.kirkolla. Kirill on tunnetusti Putinin käsikassara ja haluat ilmeisesti vain halventaa ortodoksisen kirkon asemaa Suomessa noilla viesteilläsi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #134 : 14.11.22 - klo:12:50 »
^ Ei Moskovan patriarkan höpinöillä ole mitään virkaa muualla kuin Venäjällä. Suomen ja Ukrainan ortodoksiset kirkot kuuluvat molemmat Konstantinopolin patriarkaattiin, jota johtaa patriarkka Bartolomeos I. Hän antoi joitain vuosia sitten Ukrainan kirkolle autokefaalisen eli itsenäisen aseman, jota Venäjä ei ole tunnustanut. Samanlainen itsenäinen asema on Suomen ort.kirkolla. Kirill on tunnetusti Putinin käsikassara ja haluat ilmeisesti vain halventaa ortodoksisen kirkon asemaa Suomessa noilla viesteilläsi.
Ukrainassa toimii kaksi oman näkemyksensä mukaan kanonista kirkkoa: Moskovan patriarkaatin alainen autonominen Ukrainan ortodoksinen kirkko (MP), jonka asema on tunnustettu koko ortodoksisessa maailmassa sekä Ekumeenisen patriarkaatin autokefaaliseksi tunnustama Ukrainan ortodoksinen kirkko. Sen aseman on tunnustanut osa ortodoksisista kirkoista, ja osa ei ole ottanut asiaan julkisesti kantaa ja osa on selkeästi tämän kirkon itsenäistä asemaa vastaan.  :eusa_pray:

Lähde

Ukrainan ortodoksisuus: Hajaannus syvenee sodan myötä
https://aamunkoitto.fi/maailmalta/ukrainan-ortodoksisuus-hajaannus-syvenee-sodan-myota