En minä yritä teilata kenenkään Jumala kokemuksia. Jos joku kokee Jumalan tulevan pop-musiikista niin ok. Mutta siitä olen halleluja että ei sitä poppia kirkkoon pidä tuoda. Luther aloitti uskonpuhdistuksen aikoinaan juuri maallistumisen ja hengellisen rappion vuoksi. Minä näen tässä kehityksessä samaa rappiota, liikaa avomielisyyttä maallisuutta kohtaan, siis mallistumista kirkossa. Siinä kirkossa joka syntyi juuri vastustamaan maallistumista.
No, tästä nyt voidaan olla montaa mieltä. Itse en koe monipuolisen musiikin olevan maallistumista, sinä koet. Ei kai siitä auta sen enempää kiistellä. Itse olen vaan sitä mieltä, että jos kirkko tuo itsensä ihmisen lähelle, eikä yritä olla jotain harvain herkkua, ollaan oikealla tiellä. Monella jää valitettavasti turhan usein hienot saarnat ymmärtämättä - myös minulla - ja silloin ne ovat vain kaunista sanahelinää. Sana ei kosketa. Jos saarnat ja messut tehdään kansantajuisiksi, koskettaa sana paljon useampia. Ei se tarkoita maallistumista.
Siitä että pitäisikö Jumalan palveluksen olla kivaa synkän elämän keskellä. Ei pitäisi. Jos Jumalan palveluskeen mennään hakemaan mukavuutta, ei se palvele tarkoitusta. Kirkossa mennään hiljentymään Herran eteen, ei vastaamaan maallisiin houkutuksiin. Vaikka joku kokisikin musiikin paremmaksi keinoksi palvella Jumalaa, niin siitä vaan sitten. Mutta musiikki itsessän pelvelun keinona, ainakaan siksi että se meistä kuulostaa mukavalta ei kuulu kirkoon. Vaikka mitä väittäisi, tästä on vain todella lyhyt matka siihen, että aletaan noudattaa monis muita tapoja jotka eivät ole soveliaita kirkkoon. "onhan se musiikkikin sellaista, miksei sanomakin?"
No yhtä lailla luterilaisissa kirkossa on esim. taidetta niin alttaritaulun, lasimaalausten, kattomaalausten, ym. muodossa. Onko tämä mielestäsi sitten huono tapa, niitä ei ilmeisesti pitäisi olla? Ne ovat visuaalisesti rakennettu kertomaan Jumalan ja Jeesuksen ihmeteoista, Raamatun lauseista, ym. Entäpä sitten näytteleminen? Kirkossa on nykyään paljon kuvaelmia, jotka kertovat Raamatun kertomuksista. Ovatko nämäkin mielestäsi sellaisia, jotka eivät kuulu kirkkoon?
Minusta tuntuu (voin olla väärässäkin), että vastustat musiikin tuomista kirkkoon sen vuoksi, että se ei merkitse juuri sinulle mitään. Mutta joillekin muille se voi olla tärkeä asia kirkossa. Sinulle tuntuu olevan tärkeää se, että vain sana on tärkeää, eikä mikään muu. Mutta uskon, että tällaisiakin tilaisuuksia löytyy! On vaan fakta, että ei kaikkia ihmisiä voida asettaa samaan muottiin, että kaikkien pitäisi kokea kaikki asiat samalla tavalla. Itselleni musiikki sanan välineenä on paljon läheisempi tapa kokea itse asia. Näin me olemme erilaisia. Ei se tarkoita, että palvoisin musiikkia. On toki musiikki tärkeä asia, en kai sitä muuten opiskelisi, mutta ei se Jumalan paikkaa ikinä vie.
Kiittää ja ylsitää saa, ja pitää. Mutta Ettei kukaan mene kirkkoon ahdistuakseen enempää? Nyt sinä teilaat muitten uskonnollisia kokemuksia.
Jos luit lauseeni, oikein, kirjoitin näin: "Tuli sellainen olo, että kirkossa pitäisi olla ikävää ja ahdistavaa, sieltä pitäisi jäädä paha mieli. Ei kai kukaan kirkkoon sen vuoksi mene? Eikö kirkkoon mennä usein sen vuoksi, että Jumala palvelee meitä, jotta meille tulisi hyvä olo, josta saamme olla kiitollisia? (muun muassa, onhan niitä syitä monia muitakin kirkossa käymiseen)."
Eli sanoin kyllä, että muitakin syitä on. Kyllä, kirkkoon voi ja saa ja joskus pitääkin mennä, jotta ahdistuisi enemmän. Mutta jos puhutaan vaikka nyt särkyneestä ihmisestä, jota elämä on potkinut päähän ja on sattunut vastoinkäymisiä, harvemmin hän menee kirkkoon saamaan ahdistusta lisää (no, varmaan sellaisiakin henkilöitä on). Uskon, että hän menee kirkkoon saadakseen lohtua ja turvaa, Jumalan rakkautta ja voimia.
Itse käyn kirkossa juuri sen vuoksi, että saisin kuulla Jumalan sanaa, kokisin hänen läsnäolonsa, saisin jollain tavalla "puhdistautua", saisin voimia ja lohtua. Usein näin on käynytkin. Ja olen lähtenyt iloisena kirkosta pois. On aikansa myös ahdistukselle ja oman parannuksen tekemiselle, koko ajan, mutta ei se tarkoita, etteikö saisi nauttia, iloita ja olla kiitollinen myös Jumalan antamista iloisista ja onnellisista asioista, joita ympärilläni valtavasti on!