....Ihan kiva tapa tuokin ja toi juhlan tuntua, kun joulukuussa ei ole ollutkaan niitä kaikkia kohtia mukana. ...
Juu, kyllä sitä suurella riemulla sitä Kunniaa ja kiitosvirttä taas lauloi tauon jälkeen - eli siinä mielessä kieltämättä ehkä hyväkin asia, vaikka tuolla ketjun alussa näiden osien puuttumisesta adventin aikana urputinkin
5.30 heräsin joulukirkkoon ja on se vain niin mukava tunne, kun "yöllä" saa olla kirkossa. Siis meinaan, että pimeän aikaan.
On tuossa aamukirkossa ja varsinkin sinne pimeässä, silmät vielä puoliunessa, vaeltamisessa oma tunnelmansa. No täällä Helsingissähän meillä kyllä on näitä vaihtoehtoja omassa seurakunnassani myös "myöhäisheränneille" klo 8 ja klo 10, mutta "omassa" kirkossani - Vanha kirkko kun on - sentään ollaan vielä suht’ perinteisiä eli messu on klo 7. On suht hiljaista, ei autoja pahemmin vielä liikenteessä.
Vielä tunnelmallisempaa se oli silloin, kun tuota luntakin oli vielä olemassa. Koska jouluyönä ja -aamuna katuja ei aurattu, parhaassa tapauksessa kirkkoon pääsi vaeltamaan lähes koskemattomassa lumihangessa, jossa näkyi vain pieni polku, joka johti kirkolle. (Ja se on aikamoista ylellisyyttä Helsingin keskustassa.)
Mutta tuohon Kunniaan ja jouluun palatakseni, niin jouluaaton hartauden lopussa tapahtui jotain sykähdyttävää. (Asiaan saattoi osittain vaikuttaa se, että "Enkeli taivaan" 10. säkeistö, se siis jossa normaalisti noustaan ylös laulamaan "Nyt Jumalalle kunnia..." laulettiin heti evankeliumin päätteeksi eli ihmiset olivat jo valmiiksi seisaallaan, ja trumpetistikin intoutui soittamaan niin kovaa sillä kohdin, että seurakunnan laulua hädin tuskin kuuli.)
Mutta saarna oli vakuuttava - ei mitään "lässytystä" - siis näitä suurelle yleisölle tarkoitettuja joulusaarnoja, jossa muistellaan lapsuuden joulun tunnelmia tai muuta mukavaa, ettei vain pelästytettäisi niitä ihmisiä, jotka käyvät kirkossa ehkä vain jouluna - ja sitten saarnan lopussa jotenkin ujosti uskalletaan muistuttaa, että Jeesuksen takiahan me tätä joulua vietämme.
Saarna seuraili evankeliumin tekstiä ja siinä puhuttiin koko ajan Jeesuksesta ja Jumalasta, ja siitä miksi Jeesus oli syntynyt (ja kuollut): että meillä olisi elämä. Siis kenellekään ei voinut jäädä epäselväksi, miksi joulua vietetään. Lopussa tuli vielä Herran siunaus komeasti samaisen papin laulamana ja loppuvirtenä oli ”Maa on niin kaunis”. Ja sen kolmannessa säkeistön aikana tapahtui jotain, mitä en ole aikaisemmin nähnyt. Säkeistön alkuosa laulettiin vielä kiltisti istualtaan, mutta sitten koko kirkkoväki aivan samanaikaisesti yht’äkkiä pongahti seisaalleen laulamaan sen lopun: ”Kunnia Herran, maassa nyt rauha, kun Jeesus meille armon toi.”
Voi olla, että se osittain johtui siitä, niin kuin sanoin, että ihmiset ovat tottuneet sen tekemään siinä Enkeli taivaassa, mutta jotenkin se tuntui myös spontaanilta reaktiolta evankeliumin ja saarnan sanomaan – sitä loppua ei vain yksinkertaisesti voinut laulaa istuaaltaan. Hieno huipentuma koko aattohartaudelle, erityisesti koska se tuli ”yleisön” puolelta.
kirkossakäynti on kai siirtynyt aattoon
Ja sitten on näitä (meitä) hulluja, jotka käyvät sekä että – siis aattona ja jouluaamuna.
Tänä vuonna olisin toivonut, että koko se aattohartauden väki olisi tullut aamullakin. Kuten sanoin, aaton saarna ja tunnelma olivat vaikuttavia, ja jos sama porukka olisi aamulla tullut kuulemaan vielä toisen hyvän saarnan, niin aattona hyvin pohjustettuun maaperään olisi jouluaamuna sanoma saattanut juurtua oikein kunnolla.
Tuosta jouluaamun messun aikaisesta ajankohdasta tuli muuten mieleen kysymys, mutta avaan sille uuden ketjun.