No ehkä luultavasti siksi ei laulanut, kun ei osannut laulaa? En tiedä, kun en Holkeria tunne.
Osaa laulaa, ja komiasti laulaakin sitten ainakin virsien aikana.
1) Musiikki voi olla väline tekstin tuomiseen.2) Musiikki voi olla itsessään tapa ilmaista Jumalan sanaa.
Mielenkiintoisia näkemyksiä musiikin merkityksestä. Itse olen sitä mieltä, että ihmisten pitää saada vapaasti ilmaista itseään musiikin välityksellä Jumalan iloksi.
Eikö se kuulu tuohon "kategoriaan" 2? Tai siis itse ainakin ajattelen niin. Siis voin soittaa instrumentaalimusiikkia kirkossa tai kopissa Jumalan ja itseni ja ehkä muittenkin iloksi.
Saliksen kanssa mei taas vaihteen vuoksi sukset ristiin, mutta onneksi vain mielipiteissä. :wink: Jos luit aikasiemmat mielipiteeni,niin siellä jossain kirjoitin ettei ihminen pysty miellyttämään Jumalaa, eikä musiikki siis voi olla Jumalan iloksi, vaan ihmisen iloksi.
Niin, no mielestäni tässä ei ole opillisia asioita muuttamassakaan. Musiikki ei tietääkseni ole oppia, vaan väline sanan julistamiseen. Ei minunkaan mielestä oppi saa muuttua.
Ajattelen asian niin että on oppi ajatella millaista musiikkia kirkossa saa soittaa. Millä tavoin, millä ja ennen kaikkea mitä.
Mutta An-na, kun sanoit että olet mennyt aiheen ulkopuolelle, koska olet kirjoittanut ejostain muista syistä käydä kirkoissa, niin en edelleenkään ole siitäkään samaa mieltä. Kuten jo sanoin, joskus on välttämätöntä pohtia aihetta laajemmin, omiin päätöksiin, omiin mielipiteisiin ja vaikuttimiin vaikuttavia asioita. Kaikki liittyy kaikkeen, ainakin melkein. Kysymyksesttä, mitä kirkossa saa laulaa, on vain pieni askel siihen kysymykseen, miksi me sitten käymme siellä nyt, ja miksi kävisimme jos muutoksia tulisi.