Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XI  (Luettu 9446 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #135 : 11.04.24 - klo:10:09 »
Juustoissa löytyy paljon eri makuisia ja erilaista koostumusta. Juusto sopii kuorrutuksiin ja raasteena keittoihin, mutta onko paistettavaa juustoa, en tiedä.

Halloumi käy ainakin grilliin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #136 : 11.04.24 - klo:17:33 »
Mietinpä tässä sen kummemmin asiasta tietämättä, että tofu on aika lailla käsityeltyä soijaa. Miten kasvin ravintoarvojen on siinä käynyt?

Keskeinen ravintoarvo tofun tapauksessa on proteiini, ja se kyllä käsittelyssä säilyy.

En nyt tiedä, onko prosessi periaatteessa monimutkaisempi kuin se, jossa ensin kuivaamme kasvien jyviä, sitten jauhamme ne, lisäämme nestettä, altistamme hiivasienille, vaivaamme jotta proteiini säikeistyy, ja lopulta pistämme uuniin vaihtelevan mittaiseksi ajaksi.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #137 : 11.04.24 - klo:18:30 »
En nyt tiedä, onko prosessi periaatteessa monimutkaisempi.

Jos ei tiedä, voi ottaa selvää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #138 : 11.04.24 - klo:22:17 »
Jos ei tiedä, voi ottaa selvää.

Hoh hoijaa. Kysymys on monimutkaisuuden määritelmästä. Mitään yksiselitteistä määritelmää ei ole, joten selvää siitä ei voi ottaa.

(Tarvitseeko sitä ihan periaatteesta luterilaisellekaan vastaan aina väittää? No, hupinsa kullakin, tietenkin. Itse ainakin myönnän syöväni liikaa tehotuotettua lihaa, ja jos joku toinen niiden sijasta onnistuu syömään papuja ja tofua, niin nostan hattua vain. Muista asioista voin sitten kyllä olla eri mieltä.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #139 : 12.04.24 - klo:09:24 »
Itse ainakin myönnän syöväni liikaa tehotuotettua lihaa, ja jos joku toinen niiden sijasta onnistuu syömään papuja ja tofua, niin nostan hattua vain.

Tämä 'hohhoijaa' liittyykin juuri papuihin ja tofuun. Näyttää siltä, että olisi terveellisempää syödä soija papuina eikä tofuna.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #140 : 12.04.24 - klo:23:17 »
Eilen meillä oli ruokana vegaanista kaalikeittoa ja tänään soijapataa keitinperunoilla. :)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #141 : 13.04.24 - klo:12:51 »
Tämä 'hohhoijaa' liittyykin juuri papuihin ja tofuun. Näyttää siltä, että olisi terveellisempää syödä soija papuina eikä tofuna.

Minkä perusteella sinusta näyttää, että noin olisi?

Onko tofun käyttö saanut Itä-Aasiassa paljonkin vahinkoa aikaan? Siellähän sitä on syöty pari tuhatta vuotta.

Ehkä meidän myös olisi terveellisempää syödä viljamme siemeninä eikä leipänä. Välttyisimmepä ainakin siltä suolamäärältä, jonka leivästä saamme.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #142 : 13.04.24 - klo:13:54 »
Laitoin makaroonilaatikon munamaidolla lihapullakastikkeen seuraksi. Hyvin sopivat, ainakin Matin mielestä.
Keitettyjä papuja tomaattikastikkeessa, tölkistä, amerikanherkkukurkkuja ja puolukkasurvosta oli lisäkkeinä.

Minä pidän enemmän ruoasta jossa ei ole kastiketta, Matti päinvstoin. Vuorotellen syömme keitettyjä perunoita kalan ja salaatin  ja kermaviilin kera, vuoroin perunoita soosilla.
Mutta eniten on keittoja. On usein myös uuniruokia, laatikoita ja ruukkuja . Eilen oli muikkuruukkua.

Jos mainostaa ei saa, niin mainitsen kuitenkin että paras perunasalaatti on mielestäni X-kirjaimella alkavan merkkisen 1 kg tuote. Siinä ei ole peruna kuutioina vaan pieninä viipaleina, eikä kastike oli 'märkää', vaan sopivaa.
Sitä pidän jääkaapissa jatkuvasti, samoin vaaleita bratwurst -makkaroita joita valmistaa rannikkoruotsalainen firma. Niistä saa nopeasti ilta-aterian. Miniluumutomaatit siihen sivuun ja muutakin, jos sattuu olemaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #143 : 13.04.24 - klo:16:11 »
uudet osassa XII
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi