Kirjoittaja Aihe: Suomen presidentinvaali 2024  (Luettu 8649 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #60 : 01.01.24 - klo:03:10 »
En usko, että henkilön nimillä oli vaikutusta.
Joku muu syy siinä on takana.

Jos yrittää uudelleen, ehkä se onnistuu paremmin.
Voisi yrittää muotoa 1,7 euroa
euro 70 sijaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #61 : 01.01.24 - klo:19:30 »
Vastailin yhden vaalikoneen kysymyksiin.
Siellä oli mm. tällainen kysymys:
"
Rasismi on merkittävä ongelma Suomessa.
"

Vastasin, että se ei ole MERKITTÄVÄ ongelma, vaikka Suomeen muuttaneiden piirissä löytyykin paljon vihamielisyyttä juutalaisia kohtaan ja joka ilmenee siten, että lapsille opetetaan vihaamaan Israelia jo pienestä pitäen.

Luultavasti kotona harjoitettu "kiihoittaminen jotain kansan ryhmää vastaan" on sellaista toimintaa, jota ei luokitella rikokseksi.
Voi toki olla, että tämän peruteella olisi ehkä pitänyt vastata, että se on MERKITTÄVÄ ongelma - mene ja tiedä.
Mutta, jos on kyse suomalaisista, niin taidamme maailmanlaajuisesti olla varsin vähärasistisia ihmisiä.

Halla-Aho vastasi aika hyvin tähän kysymykseen:
"
Suomalaiset ovat luonnostaan varsin suvaitsevaisia kaikkia sellaisia maahanmuuttajia kohtaan, jotka ponnistelevat sopeutuakseen ja elättääkseen itsensä. Maahanmuuton haitallisia lieveilmiöitä taas ei pidäkään suvaita.
"

Olen ollut havaitsevinani, että maahanmuuttajilla on erilaisia ennakkoluuloja toisiaan kohtaan.
Olen minäkin niitä joskus yrittänyt siloitella, tosin hyvin hyvin pienessä määrin.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #62 : 02.01.24 - klo:06:43 »
Suomalaiset ovat luonnostaan varsin suvaitsevaisia kaikkia sellaisia maahanmuuttajia kohtaan, jotka ponnistelevat sopeutuakseen ja elättääkseen itsensä.

Tuohom lausuntoon on jo kätketty rasismin siemen: "sellaisia, jotka..." Me suomalaiset haluamme, että maahamme muuttavat ponnistelevat tullakseen kaltaisiksemme - sellaisiksi kuin itsemme mielellämme näkisimme. Tätä on edellytetty saamelaisilta ja romaneiltakin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #63 : 02.01.24 - klo:07:52 »
Tuohom lausuntoon on jo kätketty rasismin siemen: "sellaisia, jotka..." Me suomalaiset haluamme, että maahamme muuttavat ponnistelevat tullakseen

Työpaikoilta ja erilaisista viroista lentää ulos, jos ei halua sopeutua ympäristöön.
Rasismin siemeniä?

Jos joku tulee meille kylään, eikä oikein sopeudu talon tapoihin, voi olla, että toista kutsua ei tule.
Siinä taas ”rasismin siemeniä”.

Ei paikallisten lakien ja paikallisten hyvinä pitämien tapojen edellyttämien ole rasismia.

Joissain piireissä on käsitys, että ulkomaalaisten väärään toimintaan puuttuminen on rasismia.
Oikein hassua, sanoisin.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #64 : 02.01.24 - klo:08:12 »

   ^ "Oikein hassua, sanoisin."

Ulkomaalaiset ovat hassuja, koska eivät ole suomalaisia. Erilaisuus on hassua. Erilaiset tavat ovat hassuja.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #65 : 02.01.24 - klo:11:48 »
Työpaikoilta ja erilaisista viroista lentää ulos, jos ei halua sopeutua ympäristöön.
Rasismin siemeniä?

Työhaastatteluun ei kutsuta, jos nimi on Abdullah, Nattaphon tai Rolihlehle. Siemen on jo tuottanut rikkaruohon.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #66 : 02.01.24 - klo:19:06 »
Halla-Aho vastasi aika hyvin tähän kysymykseen:
"
Suomalaiset ovat luonnostaan varsin suvaitsevaisia kaikkia sellaisia maahanmuuttajia kohtaan, jotka ponnistelevat sopeutuakseen ja elättääkseen itsensä. Maahanmuuton haitallisia lieveilmiöitä taas ei pidäkään suvaita.
"

Ai se oli Halla-aholta tuo lainaus.

Suomalaiset eivät luonnostaan ole yhtään mitään. Tai, no, ehkä keskimäärin sietävät laktoosia paremmin kuin han-kiinalaiset, ja palavat auringossa herkemmin kuin maasait.

Maahanmuuttajalle ei riitä, että ponnistelee. Pitää onnistua, jotta suvaitaan. Jos opiskelee täällä tutkinnon ja sitten lähettää satoja työhakemuksia mutta ei tule minnekään valituksi, on monien silmissä loinen.

Toivoisin, että tarkemmin pohdittaisiin, mitä on se suomalaisuus, johon pitää sopeutua. Meillä ei ole tapana mennä bussissa tuntemattoman viereen istumaan, saati aloittaa keskustelua hänen kanssaan, jos tyhjää tilaa on muualla. Pitääkö tuohon sopeutua? (Itsekin käyttäydyn noin ja saatan harmistua jos joku siihen viereeni tuppautuu rauhaani häiritsemään.) Minusta riittää, että sopeutuu sen verran että tietää, että noin on tapana toimia. Itse saa toimia toisinkin, mutta pitää ymmärtää, ettei siitä välttämättä pidetä. Tai pitääkö sopeutua siihen, että saunassa nakuillaan kenen tahansa samaa sukupuolta olevan kanssa? Ainakin naisten puolella supisuomalaiset teinit nykyään usein haluavat käyttää uimapukua, joten suomalaisuus on tältä osin ehkä muuttumassa. Eikä sekään taida olla kovin suomalaista, että toisaalla asuvalle lapsuuden perheelle - tai koko suvulle - aikuinen ihminen lähettää rahaa. Tämä kai on aiheuttanut riitoja joissakin perheissä, joissa toinen puolisoista on suomalainen ja toinen esim. Kaakkois-Aasiasta.

Entä sitten vanhustenhuolto? Monin paikoin maailmaa suku edelleen huolehtii vanhuksistaan. Itse en pidä tätä suomalaisena tapana, eivätkä tutkimuksissa ikääntyneet suomalaiset sitä ole halunneet itsekään. Kuitenkin meilläkin on supisuomalaissyntyisiä poliitikkoja, jotka sanovat, ettei yhteiskunnalla ole varaa, joten ihmisten pitäisi itse huolehtia läheisistään. Onko tuo nyt sitten kovin suomalaista? Itse ainakin koen riippumattomuuden perheen ja suvun mielipiteistä ja niiden tarjoamasta taloudellisesta turvasta suunnilleen suomalaisimmaksi asiaksi, mitä on olemassa. Saan valita itse koulutukseni ja puolisoni ja uskontoni ja poliittiset mielipiteeni. Tietysti voin pahastuttaa sukulaiseni jollakin valinnallani, mutta so what? Vastapainona sitten heillä ei ole mitään velvollisuutta tukea minua, enkä minä voi pistää nokkaani heidän asioihinsa.

Siis suomalaisen lähin omainen on se viranomainen; siltä saa elämän eri tilanteissa tukea ja turvaa. Muualla se voi olla suku tai klaani, ja on ilman muuta selvää, että näille "omille" ollaan solidaarisia. Viratkin saattaa olla yhden klaanin miehittämiä, jolloin on täysin ok, että viranomaisia viilataan linssiin mikä keretään, koska nehän ei ole meitä vaan niitä. Ei ole mitään vahvaa valtiota, vaan ne keskenään kinastelevat klaanit. Tai, jos on muutettu kaupunkiin kauas omasta suvusta, voi tukea joutua hakemaan jengiporukoistakin.

Jotkut poliitikotkin varoittelevat omalakisten rinnakkaisyhteiskuntien syntymisen riskistä, usein juuri maahanmuuttoon liittyen. Jos tulija tulee maasta, jossa systeemi on tuo edellisessa kappaleessa kuvaamani kaltainen, niin kai siinä ilman muuta olettaa, että kaikkialla toimitaan samoin (ihan kuten suomalainen ei ymmärrä, että sille thaikkuvaimolle on itsestäänselvyys lähettää kotimaahan rahaa). Jotkut sanovat, että työllistyminen on parasta kotoutumista, mutta jos työllistyy serkkunsa pizzeriaan tai orjaksi nepalilaiseen ruokapaikkaan, niin miten työ kotiuttaisi, kun se toimii lähtömään kulttuurin ehtojen ja itsestäänselvyyksien mukaisesti? Ja kyllä, minusta rinnakkaisyhteiskuntien syntyminen on ilmeinen riski, enkä halua niitä. Mutta pitää paljon huolellisemmin analysoida, mikä niitä oikein tuottaa, tai miten sellainen voidaan edes määritellä. Itse pidän olennaisena sitä, että ihminen on solidaarinen lähinnä sille porukalle, jonka kokee itsestään huolehtivan. Sen lakeja hän noudattaa. Siksi vaatimukset yhteiskunnan tarjoaman huolenpidon tason alentamisesta ovat vaarallisia.
« Viimeksi muokattu: 02.01.24 - klo:19:17 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #67 : 02.01.24 - klo:19:15 »
Joissain piireissä on käsitys, että ulkomaalaisten väärään toimintaan puuttuminen on rasismia.

'Väärää toimintaa' on monentasoista. Räikeät laittomuudet ovat selkeitä tapauksia. Niitä ei tule sallia keneltäkään. Onko meillä suomalaisilla tapana puuttua toistemme vääryyksiin? Väitän, että kynnys on kovin korkea. Emme halua tulla leimatuiksi turhasta nipottaviksi. Jos puutumme herkemmin ulkomaalaisten toimiin kuin toistemme, se jo on rasismia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #68 : 02.01.24 - klo:19:21 »
Joissain piireissä on käsitys, että ulkomaalaisten väärään toimintaan puuttuminen on rasismia.

Pistätkö ihan oikeita käytännön esimerkkejä tästä. En nimittäin ilman sellaisia usko.

Minusta puolestaan näyttää, että joissakin piireissä on käsitys, että toisissa piireissä ajateltaisiin noin.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #69 : 02.01.24 - klo:19:51 »
 :icon_lol:

Foorumin vartija on jo vuosia sitten kehoittanut varomaan ilmaisuja, kuten:

kaupungilla kerrotaan

lehdissä kerrotaan

pubissa puhutaan

kaverini soitti
  Siis, lähde tai linkki. Mieluummin oma ajatus ja sen perustelut.

Olen itsekin syyllinen ! :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #70 : 02.01.24 - klo:21:21 »
Työhaastatteluun ei kutsuta, jos nimi on Abdullah, Nattaphon tai Rolihlehle. Siemen on jo tuottanut rikkaruohon.

Joo, eräs arabiystäväni myös kieltäytyy, jos hänen avustajansa nimi alkaisi joillain noilla nimillä.
Arabiankielisiä Tulkkipalveluja toki ottaisi Ainakin Abdullah-nimisiltä, mutta siinäkin taitais Mauri-nimisen kelpuuttaa mieluummin.
Olen joskus kysellyt häneltä suoraan, että oletko rasisti.
Ymmärrän arabiystävääni, vaikka en sitä välttämättä aina näytä, vaan ennemminkin olen paheksunut tai pitänyt turhina hänen kielteisiä näkemyksiään arabeja kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 02.01.24 - klo:21:26 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #71 : 03.01.24 - klo:07:42 »
Joo, eräs arabiystäväni myös kieltäytyy, jos hänen avustajansa nimi alkaisi joillain noilla nimillä.

Avustaja? Millaista avustamista tarkoitat?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #72 : 03.01.24 - klo:08:47 »
Avustaja? Millaista avustamista tarkoitat?

Joissain käytännön asioissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #73 : 03.01.24 - klo:08:49 »
Tarkoitatko itseäsi ?  Mikä on kieli jota puhutte ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #74 : 03.01.24 - klo:09:25 »
Joissain käytännön asioissa.

Arabiystävälläsi saattaa olla avun tarvetta sellaisissa 'käytännön asioissa', joissa vaaditaan hyvää maamme toimintatapojen tuntemusta. Asioiminen suomalaisissa virastoissa taitaa olla sen verran monimutkaista, että tuollainen asenne on hyvinkin oikea.