Kirjoittaja Aihe: Uskonsodat ja elefanttiteoria  (Luettu 16165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« : 12.04.07 - klo:15:25 »
Minun mielestani on niin surullista kun ihmiset taistelee uskonnosta, kun eihan varmoja vastauksia ole. Kokemukseni ainakin luterilaisuus-ortodoksis-katolilais-linjalta on et asia on sama mut vaan eri painotukset. Niin ja hyva niin, silla saahan uskonto myos mukautua kulttuuriin.

Minulle tulee aina eri uskontojen valisista kiistoista mieleen tarina elefantista ja seitsemasta sokeasta miehesta. Kaikki koskivat elefanttia, mutta eri kohtiin ja luulivat sita ihan eri elaimeksi. Joku otti hannan kateen ja luuli kaarmeeksi, toinen juoksi pain kylkea ja luuli muuriksi jne. Ymmartanette pointtini.

Oikeastaan kyse on mielestani samasta asiasta uskontojenkin kohdalla. Sama Jumala, eri painotukset. Ootteko samaa mielta vai mielestanne harhaoppinen? Ei aloteta uskonsotaa :wink: , mutta mielipiteita ja keskustelua ja vielapa perustelujakin jos mahdollista, kiitos!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #1 : 12.04.07 - klo:19:04 »
Se on hieno tarina :)

Itse olen jotenkin ajatellut, että uskontoihin kasvetaan. Näen sen jollain tasolla kasvatuksellisena asiana. Olen mitä olen, koska näin minut on kasvatettu, tai toisin sanoen, tähän olen kasvanut. Ihminen on hengellinen tai uskonnollinen, jos hänellä on taipumusta tai tarvetta siihen. Loppujen lopuksi kaikki maailman uskonnot tuntuvat kuitenkin pyrkivän jollain asteella samaan, elämän mysteerin selittämiseen.

Uskonnolliset herätykset sitten menevätkin jo oman selittämiskykyni yläpuolelle.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #2 : 12.04.07 - klo:20:33 »
Itse ajattelen niin, että perinteisiin kristillisiin kirkkoihin kuuluvat uskovat samaan Jumalaan, kuten taitaa olla kirkkojen itsensäkin kanta. Rukoilevathan ortodoksitkin "kaikkien ortodoksisten kristittyjen ja kaikkien kristittyjen puolesta". Samoin hääseremoniat voidaan tehdä näiden kirkkojen kesken samalla tavoin, kun on kyse samasta uskosta. Tapa uskoa ja palvella Jumalaa tapahtuu vain eri tavoin. Itse ajattelen tätä ikään kuin suomen kielenä, jossa on eri murteita ja jokaisesta se oma murre tuntuu parhaimmalta ja oikeimmalta, vaikka ymmärtävätkin toisiaan ja on kyse samasta kielestä.

Itse en koe esim. hindujen jumalia omikseni. Samoin buddhat ja muut ovat sellaisia, joihin en usko. Muslimit myös ovat minulle vieraita. Juutalaiset ehkä vähän lähempiä, mutta en koe silti uskovani heidän kanssaan samalla tavalla. Käsitykseni mukaan olen menossa kuoleman jälkeen eri paikkoihin esim. hindujen kanssa. Siis jompikumpi meistä voi olla oikeassa, mutta ei molemmat.

Uskonsodista olen samaa mieltä, että ne ovat sääli, koska kukaan meistä ei voi todistaa olevansa oikeassa. Varsinkin kristittyjen kesken muinoin käydyt sodat ovat sääli, sillä tavallaanhan on kyse uskonveljistä. Sama tilanne on nykyisin, kun eri muslimiryhmittymät sotivat keskenään.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Hölkänen

  • Vieras
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #3 : 12.04.07 - klo:21:21 »
Minusta tuota elefanttivertausta parempi on Anthony de Mellon kuvaus sokeista, jotka kiistelevät siitä miltä vihreä näyttää. Kukaan ei ole nähnyt, joten todennäköisesti kaikki ovat väärässä.

Muut uskonnot ja monet kristinuskon vääristymätkin sisältävät ajatuksen hyvillä teoilla hyväksytyksi tulemisesta, minkä vuoksi vierastan niitä enkä halua niitä kenellekään suositella. En voi käsittää, miksi sama Jumala vaatisi toisilta tekoja ja toisille lahjoittaisi armon ilmaiseksi. Evankeliumi on mielestäni parasta mihin ihminen voi turvata - kulttuuritaustasta riippumatta. Oppirakennelmat sen ympärillä taas ovat enemmän tai vähemmän kulttuuriin nojautuvia.

Uskon, että erilaiset uskonnot ovat osa luomistyötä, joten niitä pitää ehdottomasti kunnioittaa, eikä kristitty saa asettua toisten yläpuolelle. Jeesuskin taisi sanoa jotain sen suuntaista... :roll: Käsittääkseni esimerkiksi Lähetysseura toteuttaa lähetyskäskyä hyvin kristillisesti ja hienovaraisesti.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #4 : 12.04.07 - klo:21:31 »
Uskonsodan uhrit ovat usein muita kuin varsinaiset osapuolet. Ristiretkiä käsittelevästä TV-sarjasta muistan, että ristiretkeläisarmeija tuhosi Konstantinopolista edetessään ensin muutamia kristittyjä kaupunkeja ihan vain purkaakseen taisteluintoaan. Keskenään kinastelevat kirkkokunnat eivät varmaankaan ole hyviä saarnaamaan rauhan ja sovituksen ilosanomaa.

Elefanteista ja sokeiden riidasta tuli mieleen kalat, jotka kiistelevät siitä, onko vettä olemassa.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #5 : 12.04.07 - klo:22:31 »
Kolmekymmenvuotisen sodan aikana katoliset kysyivät:'onko Jumala tullut luterilaiseksi?'
Kai nyt pitänee kysellä:' onko Jumala tullut budhaksi, hinduksi, islamilaiseksi jne..' Kaikkihan palvelevat omaa jumalaansa ja ovat tietenkin oikeassa. Koko maailma on täynnä sekametelisoppaa.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #6 : 13.04.07 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Minulle tulee aina eri uskontojen valisista kiistoista mieleen tarina elefantista ja seitsemasta sokeasta miehesta.


Mietin usein, että jos maailman naiset pääsisivät mukaan hahmottelemaan sitä, mikä on näkymätön, voisi tulos olla moniulotteisempi. Nyt monen uskonnon parissa "virallisen" teologisen pohdiskelun hoitaa yksinään toinen puoli ihmisyydestä. Inhimillisen kokemuksen toinen puoli jää pimentoon.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #7 : 13.04.07 - klo:10:59 »
Eipäs unohdeta lapsia! Pienet tytöt ja pojat sanovat totuuden usein uskonkin asioissa yksinkertaisesti ja kirkkaasti.

Poissa puna-apila

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #8 : 13.04.07 - klo:17:34 »
Minua kiinnostaa, että kuka sen elefantin on nähnyt, jos kerran tiedetään, että se on se sama elefantti jota kaikki tunnustelee? Kuka on se tarkkailija, joka voi sanoa, että kaikki ne sokeat roikkuu samassa norsussa?  8)

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #9 : 13.04.07 - klo:17:35 »
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #10 : 13.04.07 - klo:21:51 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku


Mitenkähän tämä liittyy aiheeseen?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #11 : 13.04.07 - klo:22:37 »
Arvaan, että tuo viittaa siihen, että Jeesus tuntee "koko elefantin" ja häneen uskomalla voi muodostaa jotenkin ehjän kuvan Jumalasta. C-kortti korjatkoon, jos veikkasin pieleen.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #12 : 13.04.07 - klo:22:57 »
Olen nyt viime viikkoina lueskellut työmatkalla Bysantin ensimmäisten vuosisatojen historiaa ja täytyy tunnustaa, että melkoisen vastenmielisiltä, groteskeilta nuo uskonkiistat vaikuttavat, aivan ilmeisiä puhtaita raadollisia valtataisteluita, joissa on ostettu ja myyty kuten missä tahansa vallanhimoisessa politiikassa (erotuksena nykyaikaan se että maksuvälineenä on usein ollut julman epäoikeudenmukainen vahvemman osapuolen harjoittama verenvuodatuskin). Lopputuloksena on sitten kai tämä "klassinen kristinusko", joka luokittelee jollain matemaattisella tarkkuudella kolminaisuuden luonteen ja Marian fyysisen neitsyyden ja mitä niitä on. Tunnustan, että omat kriteerini kristinuskolle olisivat aika pelkistetyt kysymykset "tahdotko seurata Jeesusta niin kuin hänen tiensä välittyy evankeliumien kautta" ja "uskotko että Jeesus oli enemmän kuin ihminen", ja jos noihin vastaa kyllä niin mielestäni kelpaa kristityksi. Siinä mielessä taidan olla turhan rajoittunut, että uskon että vaikka esimerkiksi monet buddhalaisuuden tai islamin tulkinnat kelpaavat yhtä hyvin tien kaidan matkalaisille kuin kristinuskokin niin siltikin minusta tässä Jeesuksen armon sanomassa on jotain todella poikkeuksellista. Jotain äärimmäisen vastakkaista ihmisen luomalle julmalle ja kylmälle maailmalle. Tosin kristityt ovat suuren osan historiaansa viettäneet tämän radikaalin sanoman tukahduttamisessa ja tyhjäksi tekemisessä enemmän kuin sen levittämisessä - eikä nykyaika tunnu olevan mikään poikkeus. Mikä siinä on ettemme ymmärrä vaieta absoluuttisen edessä vaan jatkuvasti tarjoamme omaa sorinaamme, omia viisauksiamme sen tilalle? Mutta aivan samoja äärettömyyden ja laupeuden vilauksia näkyy myös muissa uskonnoissa kuten myös humanistisessa agnostismissa tai ateismissakin. Tätä samaa autuuden tietä kaitaa me kaikki oikeata kotiamme ikävöivät pohjimmiltamme varmastikin kuljemme.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #13 : 14.04.07 - klo:17:18 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku


Aloittaja, Hanna, kuvaa eri uskontojen kuitenkin viime kädessä palvelevan samaa Jumalaa. Niin ei Raamattu kuitenkaan opeta, vaan se kertoo meille, että vain Jeesus on tie Jumalan luo. Ei kylläkään niin, että vain yhden kirkkokunnan tai herätysliikkeen tai vastaavan julistama Jeesus, vaan se ylösnoussut Jeesus Kristus, jota ne kaikki julistavat.

Uskonsodat ovat olleet nimellisesti kristillisen, mutta toimintapansa muusta kuin Jeesuksen ja apostolien opetuksista ammentavien kirkko- ym. ruhtinaiden aikaansaamia. Tietämättömiä ihmisiä harhautettiin mm. lähtemään ristiretkille Pyhälle maalle, koska sen uskottiin olevan Jumalan tahto.

Jeesus ei kuitenkaan perustanut miekkalähetystä, vaan lähetti seuraajansa julistamaan evankeliumia kaikessa maailmassa.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa Liisu

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Uskonsodat ja elefanttiteoria
« Vastaus #14 : 14.04.07 - klo:20:37 »
Kysymyksestä mikä uskonto/herätysliike yms.  on "se oikea"?, päästään aika helposti kysymykseen kuka pääsee taivaaseen? ainakin minä yhdistin sen heti tuohon...

Minä olen jotenkin alkanut ajatella, että kaikki pääsevät taivaaseen, se olisi niinkuin helpointa, ja siksi minulle ei olekkaan kauheasti väliä mikä uskonto on se mihin minä uskon ja mihin vierustoveri. Kaikissa uskonnoissa kuitenkin on "teemana" lähimmäisenrakkaus, ehkä vähän lievemmin tai eri sanalla kuin kristinuskossa, ja se kai on se mikä merkitsee. Ihmiset saavat painottaa eri asioita, ja siksi eri uskontoja ja herätysliikkeitä on niin paljon. Saa olla samalla lailla ajattelevien lähellä.