Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus  (Luettu 26213 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Ortodoksisuus
« : 27.07.20 - klo:11:17 »
Korpiselän ristisaatto 2016.

https://www.youtube.com/watch?v=6WV6FBiX4Vw


Ristisaatto on käsittääkseni pyhiinvaelluskulkue johonkin ortodokseille merkitykselliseen paikkaan, kuten vaikka hautausmaalle. Sillä on ilmeisesti pitkät perinteet.


Korpiselän pitäjästä jäi pieni osa nykyisen Suomen puolelle ja liitettiin Tuupovaaran kuntaan, joka liitettiin sittemmin Joensuuhun. Loppu jäi siis rajan taakse. Viehättävää tuollainen pitkään koskemattomana ollut luonto ja vanha tienpohja on pääosin varmaan hyvä kävellä. Lopussa pääsee myös rajavartijat ääneen.   

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #1 : 27.07.20 - klo:12:09 »
Kiitos ensin linkistä, Ristisaatosta Korpiselkään.

Olen kävellyt sama tietä Hoilolasta lähes raja-asemalle, ja käynyt myös Hoilolan ortodoksikirkon pihalla. Sisään ei päästy, kten ei Ilomantsikaan kirkkoihin.

Hoilolan ev.lut.kirkossa olimme piispantakastus-messussa. Mahtoi olla vuori 1986 tms.
Oli talvi ja hiihdimme Korpiselkä-hotellilta jonkin matkaa. Minäkin hiihdin vieä silloin ja sain aikamoiset vauhdit alamäessä koho suota.
...
Viehätti tuossa ristisaatossa sen arkinen ja pönöttämätön kulku. Ja raja-vartioiden kohteliaat lopputervehdykset myös. Kollegoiksi puhuivat toisiaan.

Hoilolan ort.kirkko: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hoilolan_ortodoksinen_kirkko
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #2 : 28.07.20 - klo:09:27 »
Laitoin tämän aamun hartauden perään ' Se on viisautta, olkaamme vakaat', sillä Tuomas Kempiläinen puhuu usein todella viisaasti.

Oliko sopivaa käyttää ortodoksien kirkossa usein tekstin jälkeen toistettuun, hurjan viisaaseen, sanontaa, ?  :017:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #3 : 28.07.20 - klo:10:10 »
”... Kuulkaamme pyhää evankeliumia. Rauha olkoon teille kaikille.” Mikäpä sopivampaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #4 : 29.07.20 - klo:00:55 »
Eräässä elämäni vaiheessa kävin paljon ortodoksikirkossa.
Usbeskin katedraalin (Helsingin Katajanokalla) vigiliat lauantaina olivat suosikkejani.
Uuden Valamon luostarissakin kävin monet kerrat, joskus siellä ainakin viikonkin olin yhteen menoon.
Laskeskelin, että tuolloin (Pääsiäisen aika) tuli kirkossa seisottua yhteensä 24 tuntia, kun kaikki lasketaan yhteen.
Suosikki kirjani ortodoksikirkon piiristä on "Vaeltajan kertomukset". Se kertoo 1800 luvun Venäjällä eräästä miehestä, joka etsi vastausta kysymykseen, että mitä on lakkaamaton rukous, josta Raamattu puhuu. Se on sellainen useammin luettava kirja.
Pääsääntöisesti papit ja muutkaan eivät osanneet häntä auttaa.
Lopulta kuitenkin hän löysi asiaan vastauksen, mutta paljon piti ennen sitä vaeltaa ja etsiä.

Tällä hetkellä minulla on kesken kirja nimeltä "Portaat", jonka olen varmaan ostanut Uuden Valamon kirjakaupasta.
Minulla on vahva epäilys kirjan suhteen, että olisikohan ollut parempi että koko kirjaa ei olisi koskaan kirjoitettu.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #5 : 29.07.20 - klo:06:50 »
Johannes Siinailaisen teos Portaat taitaa olla keskeisimpiä oppaita askeesiin. Onhan se kovin vieras hengellisen elämän muoto nykysuomalaiselle.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #6 : 29.07.20 - klo:09:17 »

Tällä hetkellä minulla on kesken kirja nimeltä "Portaat", jonka olen varmaan ostanut Uuden Valamon kirjakaupasta.
Minulla on vahva epäilys kirjan suhteen, että olisikohan ollut parempi että koko kirjaa ei olisi koskaan kirjoitettu.

On paljon kirjoja, jotka olisi voinut jättää kirjoittamatta. Portaat on käsittääkseni kuvaus munkkilaisuudesta, eikä sovi nykyaikana kaikkien ihmisten oppikirjaksi (vähän tökerösti sanottu.) On kuitenkin jäänyt elämään, koska sinäkin sitä vielä vuonna 2020 luet.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #7 : 29.07.20 - klo:09:19 »
Johannes Siinailaisen teos Portaat taitaa olla keskeisimpiä oppaita askeesiin. Onhan se kovin vieras hengellisen elämän muoto nykysuomalaiselle.

Vähemmän on enemmän.

https://www.youtube.com/watch?v=QNzkDDqZK7U

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #8 : 29.07.20 - klo:10:55 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #9 : 29.07.20 - klo:11:49 »
^

Aika monella ihmisellä taitaa olla ikoni tai ikoneita koristeena kodissaan. Jotkut jopa saattavat maalata niitä. Itselläni on vain kolme sellaista halpaa, mutta ei halpa-arvoista ikonia: Atanasia ex Foorumilaiselta saatu Valamolainen Jumalanäiti, joka on pieni matkaikoni. Sitten joskus Valamosta ostamani Konevitsan Jumalanäiti. Nämä kaksi kuuluvat ns. Tiennäyttäjä ikoneihin. Sitten kolmas on seinällä: Vladimirin Jumalanäiti eli Vladimirskaja, jossa on takana teksti, että siunattu Valamossa. Tästä Hellyys ikonista pidän. Euroopassa vähän harvinaisempi, mutta Venäjällä yleinen ikonityyppi.

Sitten omistan ison kirjasen, joka on tehty erästä näyttelyä varten: Kirkkauden kuvastin, Äänisniemen ikonitaidetta 1600-1700 luvuilta. Siinä on myös kuvia Äänisen rantojen vanhoista tsasounista eli rukoushuoneista. Venäjän vanhin puurakennus eli Lasarus Muromalaisen tsasouna 1300-luvulta on myös kuvattu. Se on nykyisin siirrettynä Kitsin museosaarelle Äänisellä.

Alkuperäisten ikoneitteni historiaa sen verran, että Valamon Jumalanäidin maalasi eräs Laatokan Valamon munkki 1800-luvulla. Konevitsan Jumalanäidin alkuperäisin ikoni oli kotoisin Athokselta ja sen vei Arseni Konevitsalainen Konevitsan saarelle, mutta se ikoni on tuhoutunut sodissa ruotsalaisten ja Novgorodin välillä. Nykyisen maalausvuotta en muista, mutta sekin on hyvin vanha. Alkuperäinen Vladimirin Jumalanäiti on kadonnut ja se ikoni on levinnyt lukuisin muunnoksi pitkin Venäjän kirkkoja. Perimätiedon mukaan alkuperäisen maalasi evankelista Luukas ja se kulkeutui Konstantinopoliin. Kaikki nämä ikonit ovat siis ihmeitä tekeviä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #10 : 29.07.20 - klo:12:34 »
Portaat on käsittääkseni kuvaus munkkilaisuudesta, eikä sovi nykyaikana kaikkien ihmisten oppikirjaksi

Siinä on kuvauksia mm. munkeista, jotka sielun hädässä rääkkäsivät omaa fyysistä olemustaan erilaisilla tavoilla, kun armoa ei Jumalalta tuntunut löytyvän.
Tuo rääkkääminen taisi johtaa välillä ennenaikaiseen kuolemaan useiden ihmisten kohdalla.

Minun henkilökohtainen näkemykseni on se, että osa tuon kirjan sisällöstä on sellaista, jonka ei pitäisi sopia minkään aikakauden ihmisille. Jos ihminen tulee tehneeksi tahtomattaan itsemurhan siksi että Jumalan armoa ei löydy, on sanan julistuksessa ja opetuksessa ollut jotain perustavan laatuista vikaa.

On siellä paljon muutakin, joka minun tulkintani mukaan on arveluttavaa ja sopimatonta mihinkään aikaan, joskaan ei turhan takia tapahtuvaan ennenaikaiseen fyysiseen kuolemaan johtavaa.
Paavali repisi varmaankin tuon kirjan, jos olisi sellaiseen törmännyt.
Minä taasen aion vielä sen loppuun lukea, enkä yritäkään vaittää, että koko kirja olisi vahingollinen.
Jos jaksan, joskus voin tuoda joitain lainauksia tänne kyseisestä kirjasta.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #11 : 29.07.20 - klo:12:41 »
Jos ihminen haluaa eristäytyä erämaahan koko elämänsä ajaksi rukoukseen ja Raamatun tutkimiseen ja Herran etsimiseen ja kokee sen elämäntehtäväkseen ja näkee siinä vaivaa, niin sehän on täysin OK ja varmaankin hyvä asia.
Tuollaista ajatusta en vastusta tai pidä huonona.





Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #12 : 29.07.20 - klo:13:43 »
Siinä on kuvauksia mm. munkeista, jotka sielun hädässä rääkkäsivät omaa fyysistä olemustaan erilaisilla tavoilla, kun armoa ei Jumalalta tuntunut löytyvän.
Tuo rääkkääminen taisi johtaa välillä ennenaikaiseen kuolemaan useiden ihmisten kohdalla.

Minun henkilökohtainen näkemykseni on se, että osa tuon kirjan sisällöstä on sellaista, jonka ei pitäisi sopia minkään aikakauden ihmisille. Jos ihminen tulee tehneeksi tahtomattaan itsemurhan siksi että Jumalan armoa ei löydy, on sanan julistuksessa ja opetuksessa ollut jotain perustavan laatuista vikaa.

On siellä paljon muutakin, joka minun tulkintani mukaan on arveluttavaa ja sopimatonta mihinkään aikaan, joskaan ei turhan takia tapahtuvaan ennenaikaiseen fyysiseen kuolemaan johtavaa.
Paavali repisi varmaankin tuon kirjan, jos olisi sellaiseen törmännyt.
Minä taasen aion vielä sen loppuun lukea, enkä yritäkään vaittää, että koko kirja olisi vahingollinen.
Jos jaksan, joskus voin tuoda joitain lainauksia tänne kyseisestä kirjasta.

No ei tuo niin kovin hirveältä vaikuta. Paljon pahempaa joutuvat esim. palestiinalaiset lapset kärsimään kiduttajiensa israelilaisten kynsissä. Käyttävät maalitauluina ampumalla selkään ja testaamalla muutenkin uusia aseitaan. Olet kirjoittanut tällä foorumilla, etteivät Israelin nykyhallinnon tuomitsevat tiedä, mistä puhuvat. Kyllä tiedetään, esim. siellä pitkään rauhanturvaajana jo toisessa polvessa palveleva mies kertoo näistä omalla Facebook sivullaan ja näyttää valokuvin israelilaisten (myös siirtokuntalaisten) hirveyksiä. Se maa olisi ehdottomasti saatava boikottiin joka tavalla.

Lainauksia J. Siinailaiselta löytyy mm. tästä, joten ei niitä tarvitse tulla erikseen kertomaan:

https://www.ortodoksi.net/index.php/Johannes_Siinailainen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #13 : 29.07.20 - klo:13:57 »
Siinä on kuvauksia mm. munkeista, jotka sielun hädässä rääkkäsivät omaa fyysistä olemustaan erilaisilla tavoilla, kun armoa ei Jumalalta tuntunut löytyvän.
Tuo rääkkääminen taisi johtaa välillä ennenaikaiseen kuolemaan useiden ihmisten kohdalla

Kuvataanko nämä katumuksentekijät esikuvina vai varottavina esimerkkeinä väärin ymmärretystä asketismista?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #14 : 29.07.20 - klo:14:22 »
Kuvataanko nämä katumuksentekijät esikuvina vai varottavina esimerkkeinä väärin ymmärretystä asketismista?


Olisi kiva kuunnella teidän kommenttejanne: kyseessä on siis "Viiden puhe" ja kirjahan on "Portaat".
Kyllä sitä hyvänä esimerkkinä mielestäni esitetään. Kuvaus tuosta raskaasta katumuksesta on varsin pitkä, mutta lukekaa.

Minulla on sellainen tuntuma, että jos joku asia on ollut huono esimerkki, siitä on kirjassa erikseen mainittu.