Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus  (Luettu 26236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #45 : 27.08.20 - klo:14:42 »
Ortodoksikirkko on ottanut ' siipiensä suojaan' useita julkisyntisiä. Kirkon oppi on tämä, mitä mainitsit, mutta jäsenet eivät elä aina kuten kirkko opettaa.

Ihminen on aina syntinen, kuuluupa mihin kirkkoon tahansa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #46 : 27.08.20 - klo:15:08 »
Oikeastaan se tarkoittaa oikein ylistävää. Puhdasoppisuutta voi sanoa purismiksikin.

Pena, me olemme molemmat oikeassa. Puristinen ja ortodoksinen ovat synonyymejä. :icon_biggrin: :eusa_clap:

Lainaus www.sanakirja.org

puhdasoppinen

Käännös kreikaksi
1.   ορθόδοξος {m} (orthódoxos)

Taivutusmuodot
Komparatiivi   puhdasoppisempi
Superlatiivi   puhdasoppisin

Synonyymit:


    puristinen
    puritaaninen
    tiukkapipoinen
    ortodoksinen


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #47 : 27.08.20 - klo:17:21 »
Ortodoksikirkko on ottanut ' siipiensä suojaan' useita julkisyntisiä. Kirkon oppi on tämä, mitä mainitsit, mutta jäsenet eivät elä aina kuten kirkko opettaa.

Ihminen on aina syntinen, kuuluupa mihin kirkkoon tahansa.
Ortodoksiskirkon 'siipiensä suojaan' ottamista julkisyntisistä huolimatta se on puristinen kirkko. Ortodoksikirkossa on kirkkokuriin liittyviä kirkollisia rangaistuksia, kuten ekskommunikaatio ja anateema. Ekskommunikaatiossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa. Anateema on ortodoksisessa kirkossa kirkollisen kurinpidon äärimmäinen muoto. Anateemassa yksilö erotetaan yhteisöstä kokonaan tai tietyksi ajaksi.

Lähteet

Ekskommunikaatio https://www.ortodoksi.net/index.php/Ekskommunikaatio

Anateema https://www.ortodoksi.net/index.php/Anateema

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #48 : 27.08.20 - klo:21:00 »
Itse olen huono kilvoittelija, mutta munkkiuteen tms. on kutsumus.

Muistaako teistä joku sen Mäntyharjullakin toimineen papin nimeä ( Maarala tms. ) josta olen kirjoittanut Lahden seurojen puhujana. Hän puhui tästä aiheesta ja oli tutustunut erämaa-isiin?
Munkinhan pitää olla mies. 

Puristisen ortodoksisen kirkon pappeus on yksi kirkon pyhistä mysteerioista eli sakramenteista. Pappeus välittyy ortodoksisessa kirkossa katkeamattomana ketjuna apostoleilta kätten päälle panemisen kautta (apostolinen suksessio eli apostolinen seuranto). Papit ovat yleensä naimisissa, mutta leskeksi jäänyt  pappi ei saa avioitua uudelleen.

Poikkeuksena tästä pääsäännöstä ovat ns. selibaattipapit, jotka eivät ole olleet avioliitossa ennen pappeuteen vihkimistä ja eivät siksi voi enää mennä avioon pappeuttaan menettämättä. Selibaatti (naimattomuus) ei  ole ortodoksisen pappeuden ehto, vaan se on eräiden pappien oma, perinteisestä ortodoksisesta käytännöstä poikkeava, henkilökohtainen ratkaisunsa.

Piispaksi vihitään ortodoksisessa kirkossa mies, joka voi siis olla joko leskeksi jäänyt tai munkki. Piispuus on pappeuden korkein virka.
Luostareitten pappismunkit, jotka ovat siis munkkeja ja samalla pappeja, elävät munkkeuteen kuuluvassa selibaatissa eli eivät saa olla naimisissa. Samoin on piispojen laita, heilläkään ei voi olla ortodoksisen perinteen mukaisesti vaimoa. Siksi he ovatkin aina joko munkkeja tai leskiä.

Lähteet

Pappeus https://www.ortodoksi.net/index.php/Pappeus

Pappeuden sakramentti ja pastoraalinen virka https://www.ortodoksi.net/index.php/Pappeuden_sakramentti_ja_pastoraalinen_virka


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #49 : 28.08.20 - klo:07:35 »
Puristinen ja ortodoksinen ovat synonyymejä.

Eivät taida ihan olla, vaikka molemmat voidaan suomentaa puhdas- tai oikeaoppiseksi. Varsinkin idän kirkkoa tarkoitettaessa ortodoksisuus on laajempi käsite. Varmaan ortodoksisen kirkon parissa on puristejakin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #50 : 28.08.20 - klo:13:07 »
Minusta Pena on hieman enemmän oikeassa tuossa asiassa kuin Annikka.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #51 : 29.08.20 - klo:05:47 »
Ei voi, sillä kyseessä ei ole ihmeparantuminen. Moni ihminen on sopusoinnussa sairautensa tai vammansa kanssa kokien kehotukset etsiä parantumisihmeitä kiusallisina.

   Ihme on ihme kun se yllättää. Ihme ja yllätys ovat sisarukset. Tietoisuuden rajat ylittävä tapahtuma yllättää. Yksilöiden tietoisuudet poikkeavat toisistaan. "Lääketiede" on lääkäreiden tietoisuutta. "Yksilön kokemus" on vain yksilön tietoa. Ihmeparantumiseen liittyvä ilo on sisäistä loistaen kuitenkin ulos. Se on näkyvä tulos.

Elämä on ihme. Parantuminen on kasvua. Elämän luonteeseen kuuluu kasvu.
Miksi henkiparantaja on ominut ihmeiden synnyttämisen - sen, että hänen välityksellään Jumala on toiminut? Hän on saanut toimia välittäjänä. Jumalan työ ilmenee henkiparantajassa.
Sosiaalinen todellisuus kulloisellakin hetkellä suo energiakeskittymän olla ihme.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #52 : 29.08.20 - klo:07:17 »
Pekka , tämä on viisautta, olkaamme vakaat ja uskokaamme ihmeisiin !   :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #53 : 30.08.20 - klo:16:43 »
Viikko sitten tapasin pienessä  harrastajaryhmässä tavallisen, jähyän suomalaismiehen. Hän sinnittelee parantumattoman syöpänsä kanssa. Hän kertoi ryhmän kokoontumisessa, kuinka hän keväällä oli joutunut tosi huonoon kuntoon, liki kuoleman portteja. Hänelle oli tehty pieni rutiininomainen toimenpide, jonka yhteydessä hän oli saanut sairaalabakteerin. Häent siirrettiin eristykseen eräälle vuodeosastolle, ettei bakteeri leviäisi hoidon yhteydessä muihin sairaisiin. Tällä vuodeosastolla riehui norovirus, jonka hän sai. Hän kertoi olleensa hyvin heikossa kunnossa. Iski masennus ja pelko, ettei tästä voi enää selvitä.
Sitten miehelle tuli ajatus: tarvitsen apua. Hän soitti tuntemalleen uskovalle naapurinmiehelle ja pyysi tätä rukoilemaan puolestaan. Nyt loppukesällä mies istuu ulkona yhteisessä tapaamisessamme ja uskaltaa kertoa tätä meille tippa silmässä. Hän tietää kertoessaan, että ryhmän jäesnistä vain minä olen tällainen "julkiuskova". Muut jäsenet eivät liiku kirkollisissa piireissä, eikä kaikki kuulu mihinkään kirkkokuntaan.
Kaikki piirin jäsenet ovat hämmästyneitä. Kaikki toistelevat sanaa: Ihme.

Minun mittapuun mukaan tässä toteutui montakin ihmettä: pyyntö esirukouksesta, toipuminen, rohkeus kertoa tapahtuneesta muille, muiden mielipide ihmeestä.  :eusa_angel: 
Pyryharakka

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #54 : 30.08.20 - klo:21:20 »
Viikko sitten tapasin pienessä  harrastajaryhmässä tavallisen, jähyän suomalaismiehen. Hän sinnittelee parantumattoman syöpänsä kanssa. Hän kertoi ryhmän kokoontumisessa, kuinka hän keväällä oli joutunut tosi huonoon kuntoon, liki kuoleman portteja. Hänelle oli tehty pieni rutiininomainen toimenpide, jonka yhteydessä hän oli saanut sairaalabakteerin. Häent siirrettiin eristykseen eräälle vuodeosastolle, ettei bakteeri leviäisi hoidon yhteydessä muihin sairaisiin. Tällä vuodeosastolla riehui norovirus, jonka hän sai. Hän kertoi olleensa hyvin heikossa kunnossa. Iski masennus ja pelko, ettei tästä voi enää selvitä.
Sitten miehelle tuli ajatus: tarvitsen apua. Hän soitti tuntemalleen uskovalle naapurinmiehelle ja pyysi tätä rukoilemaan puolestaan. Nyt loppukesällä mies istuu ulkona yhteisessä tapaamisessamme ja uskaltaa kertoa tätä meille tippa silmässä. Hän tietää kertoessaan, että ryhmän jäesnistä vain minä olen tällainen "julkiuskova". Muut jäsenet eivät liiku kirkollisissa piireissä, eikä kaikki kuulu mihinkään kirkkokuntaan.
Kaikki piirin jäsenet ovat hämmästyneitä. Kaikki toistelevat sanaa: Ihme.

Minun mittapuun mukaan tässä toteutui montakin ihmettä: pyyntö esirukouksesta, toipuminen, rohkeus kertoa tapahtuneesta muille, muiden mielipide ihmeestä.  :eusa_angel:
Subjektiiviset kokemukset ei riitä todisteiksi ihmeparantumisesta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #55 : 31.08.20 - klo:07:35 »
Subjektiiviset kokemukset ei riitä todisteiksi ihmeparantumisesta.

Miksi kaivataan todisteita? Ihmeet on tarkoitettu ihmeteltäviksi ja ihasteltaviksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33709
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #56 : 31.08.20 - klo:09:22 »
Ihmettelen kasvun ihmeitä. Lapset, kasvit, eläimet ja ihmisen henkinen kasvu. Ymmärryksen kasvu, kaikki Jumalan ihmeitä.

Pysähtyminen on myös usein tarpeellista, ja joskus sekin tuntuu kuin ihmeeltä.
Ortodoksisuus on pysähtynyttä, kasvua, onko sitä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #57 : 31.08.20 - klo:10:39 »
Ortodoksinen kirkko kasvaa ainakin itäisessä Afrikassa. https://www.ort.fi/uutishuone/2014-06-19/iloa-kirkon-kasvusta-afrikassa-0

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #58 : 31.08.20 - klo:11:29 »
Viikko sitten tapasin pienessä  harrastajaryhmässä tavallisen, jähyän suomalaismiehen. Hän sinnittelee parantumattoman syöpänsä kanssa. Hän kertoi ryhmän kokoontumisessa, kuinka hän keväällä oli joutunut tosi huonoon kuntoon, liki kuoleman portteja. Hänelle oli tehty pieni rutiininomainen toimenpide, jonka yhteydessä hän oli saanut sairaalabakteerin. Häent siirrettiin eristykseen eräälle vuodeosastolle, ettei bakteeri leviäisi hoidon yhteydessä muihin sairaisiin. Tällä vuodeosastolla riehui norovirus, jonka hän sai. Hän kertoi olleensa hyvin heikossa kunnossa. Iski masennus ja pelko, ettei tästä voi enää selvitä.
Sitten miehelle tuli ajatus: tarvitsen apua. Hän soitti tuntemalleen uskovalle naapurinmiehelle ja pyysi tätä rukoilemaan puolestaan. Nyt loppukesällä mies istuu ulkona yhteisessä tapaamisessamme ja uskaltaa kertoa tätä meille tippa silmässä. Hän tietää kertoessaan, että ryhmän jäesnistä vain minä olen tällainen "julkiuskova". Muut jäsenet eivät liiku kirkollisissa piireissä, eikä kaikki kuulu mihinkään kirkkokuntaan.
Kaikki piirin jäsenet ovat hämmästyneitä. Kaikki toistelevat sanaa: Ihme.

Minun mittapuun mukaan tässä toteutui montakin ihmettä: pyyntö esirukouksesta, toipuminen, rohkeus kertoa tapahtuneesta muille, muiden mielipide ihmeestä.  :eusa_angel:

Pitkään mietin, uskaltaisinko kysyä tästä, olisiko se sopivaa - viimein mielitekoni voitti. Haluaisin tietää, toipuiko hän myös syövästä sairaalabakteerin lisäksi?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #59 : 31.08.20 - klo:12:14 »
Miksi kaivataan todisteita? Ihmeet on tarkoitettu ihmeteltäviksi ja ihasteltaviksi.
Mikä on ihme? :017: Jos käsitettä ei ole kunnolla määritelty niin ihmiset käsittävät käsitteen eri tavoin.

Teologian tohtorin, yliopistopastorin ja rovastin Ari Savuojan väitöskirjan "Mikä on ihme ja mitä ihmeistä voidaan tietää?" mukaan "Ihmeeksi kutsutaan tavallisesta poikkeavaa ilmiötä, jonka aiheuttajana pidetään jumalallista hahmoa."

Lähde

Mikä on ihme ja mitä ihmeistä voidaan tietää?                https://core.ac.uk/download/pdf/14917059.pdf