Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 15.  (Luettu 26408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #30 : 26.02.13 - klo:15:23 »
Efesolaiskirje 2:

4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #31 : 27.02.13 - klo:14:02 »
Joh. 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #32 : 28.02.13 - klo:06:03 »
Sananlaskut 9:

10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #33 : 01.03.13 - klo:18:04 »
Psalmi 103: 8 Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #34 : 02.03.13 - klo:08:31 »
               3. paastonajan sunnuntai (Oculi)

Jeesus, Pahan vallan voittaja

Nimitys oculi (= minun silmäni) on saatu päivän antifonin alusta (Ps. 25: 15).

Kertomukset pahojen henkien ulosajamisesta liittyvät erityisesti kolmanteen paastonajan sunnuntaihin. Pääsiäistä edeltävä aika oli vanhalla ajalla kasteelle valmistautumisen aikaa. Kastetoimitukseen taas sisältyi useita eksorsismeja eli pahan hengen ulosajamisia. Aihepiiriltään tämä sunnuntai liittyy ensimmäiseen paastonajan sunnuntaihin. Se panee ihmisen miettimään, kenen puolella hän on.

Ensimmäinen lukukappale 

Sak. 3: 1-5

Profeetta kertoo:
    Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä. Mutta Herran enkeli sanoi Saatanalle: "Herra nuhtelee sinua, Saatana! Herra, joka on valinnut Jerusalemin, käskee sinun vaieta! Eikö tämä mies ole tulesta temmattu kekäle?" Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään. Enkeli sanoi palvelijoilleen: "Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään." Sitten enkeli sanoi Joosualle: "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin." Hän sanoi palvelijoille: "Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä." Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.

Toinen lukukappale 

Ef. 5: 1-11

Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan. Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. Siveettömyydestä, kaikenlaisesta saastaisuudesta ja ahneudesta ei teidän keskuudessanne saa olla puhettakaan, eihän mikään sellainen sovi pyhille. Myöskään rivoudet, typerät jutut tai kaksimielisyydet eivät teille sovi, teidän suuhunne sopii kiitos. Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta, ei myöskään ahneella, sillä hän on epäjumalanpalvelija.
    Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä. Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina! Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista. Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon.

Evankeliumi 

Luuk. 11: 14-23 (24-26)

Jeesus ajoi mykästä miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua, ja kaikki hämmästyivät. Muutamat kuitenkin sanoivat: "Belsebulin, itsensä pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä karkottaa." Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta.
    Mutta Jeesus tiesi, mitä heillä oli mielessä, ja sanoi:
    "Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle. Jos nyt Saatana taistelee itseään vastaan, kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte, että minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. Mutta jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä te saatte itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.
    Kun väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin. Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa."
    ("Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää: 'Minä palaan kotiini, josta lähdin.' Kun se sitten tulee ja löytää huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, se hakee seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa.")
                                  
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #35 : 02.03.13 - klo:15:47 »
Psalmi 37:

1 Daavidin virsi. Älä vihastu pahain tähden, älä kadehdi väärintekijöitä.
2 Sillä niinkuin heinä heidät pian niitetään pois, ja he lakastuvat niinkuin vihanta ruoho.
3 Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta;
4 silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa.
5 Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.
6 Ja hän antaa sinun vanhurskautesi nousta niinkuin valkeuden ja sinun oikeutesi niinkuin keskipäivän.
7 Hiljenny Herran edessä ja odota häntä. Älä vihastu siihen, jonka tie menestyy, mieheen, joka juonia punoo.
8 Herkeä vihasta ja heitä kiukku, älä kiivastu, se on vain pahaksi.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #36 : 03.03.13 - klo:05:34 »
Ps. 19:

12 (19:13) Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini.
13 (19:14) Myös varjele palvelijasi julkeilta, älä anna heidän minua hallita. Niin minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas.
14 (19:15) Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, Herra, minun kallioni ja lunastajani.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #37 : 04.03.13 - klo:20:39 »
Ps. 86:5
   
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #38 : 05.03.13 - klo:15:25 »
Sananlaskut 14:

13 Nauraessakin voi sydän kärsiä, ja ilon lopuksi tulee murhe.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #39 : 05.03.13 - klo:20:15 »
En tiedä, mistä katsotaan päivän teksti, minulla ei ole sellaista päivyriä.
Mutta Saarnaaja 12 on minulle aina ajankohtainen. Se on sellainen läpi elämän ohje nuoruudesta senioriaikaan muista Luojaasi....pidä käskyt...Jumala näkee salaisuudetkin. Enhän minä sellaiseen pysty, mutta yritän kyyköttää Ristin suuntaan. Ja on siinä toteavaa viisauttakin, niistä kapriisinnupuista. Sellaisethan oli suurta mystiikka, ennenkuin otin selvää.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #40 : 05.03.13 - klo:21:14 »
En tiedä, mistä katsotaan päivän teksti, minulla ei ole sellaista päivyriä.
Mutta Saarnaaja 12 on minulle aina ajankohtainen. Se on sellainen läpi elämän ohje nuoruudesta senioriaikaan muista Luojaasi....pidä käskyt...Jumala näkee salaisuudetkin. Enhän minä sellaiseen pysty, mutta yritän kyyköttää Ristin suuntaan. Ja on siinä toteavaa viisauttakin, niistä kapriisinnupuista. Sellaisethan oli suurta mystiikka, ennenkuin otin selvää.

Kirkkovuosikalenteri löytyy helpoiten googlettamalla kirkkovuosi nyt.

http://evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage

Jos haluat selata Raamatun tekstejä, niin ne löytyvät seuraavasta linkistä:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible Sielläkin on oma päivän tekstinsä. Se on sikäli mielenkiintoinen sivu, että siellä voi verrata eri raamatunkäännöksiä toisiinsa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #41 : 06.03.13 - klo:10:46 »
Tämä on minulle päivän teksti tänään. Olkoon se voimaksi muillekin!

Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee.  Ps. 115: 3
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #42 : 06.03.13 - klo:12:18 »
Laulujen laulu 1:

4 Vedä minut mukaasi, rientäkäämme! Kuningas on tuonut minut kammioihinsa. Me riemuitsemme ja iloitsemme sinusta, me ylistämme sinun rakkauttasi enemmän kuin viiniä; syystä he sinua rakastavat.
5 "Minä olen musta, mutta ihana, te Jerusalemin tyttäret, kuin Keedarin teltat, kuin Salomon seinäverhot.
6 Älkää katsoko sitä, että minä olen musta, päivän paahtama. Äitini pojat vihastuivat minuun, panivat minut viinitarhain vartijaksi-omaa viinitarhaani en vartioinut."
7 "Sano minulle sinä, jota sieluni rakastaa, missä laumaasi paimennat, missä annat sen keskipäivällä levätä. Miksi minä hunnutettuna joutuisin sinun toveriesi laumain luo!"

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #43 : 07.03.13 - klo:04:31 »
Psalmi 118:

1 Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä; sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #44 : 08.03.13 - klo:09:10 »
Joh. 5:

30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.
31 Jos minä itsestäni todistan, ei minun todistukseni ole pätevä.
32 On toinen, joka todistaa minusta, ja minä tiedän, että se todistus, jonka hän minusta todistaa, on pätevä.